Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2012: Möt en ambitiös yngling från Norge

Nami Kitagawa Aam och Lukas Bjørneboe Brændsrød genomgick ett eldprov som juniorer på årets Stora Daldansen, de dansade då ett pas-de-deux från Karnevalen i Venedig. Som de klarade alldeles utmärkt.

Veckan efter tävlingen åkte Lukas till The Royal Ballet School på en inbjuden att göra ett uppdansningsprov.  Han var på sommarskola i London 2011 så de hade redan sett hans möjligheter. 

Dansportalen har intervjuat Lukas Bjørneboe-Brændsrød. Att bli intervjuad var han numera ganska van vid, genom att regissören Kenneth Slotterøy Elvebakk med stöd från Norska filminstitutet håller på med en film om pojkar som dansar balett. Lukas är en av dem som medverkar i filmen.

Lukas Bjørneboe Brændsrød och Nami Kitagawa Aam på Stora Daldansen i Falun. Fotograf Cristian Hillbom

Lukas Bjørneboe Brændsrød och Nami Kitagawa Aam på Stora Daldansen i Falun. Fotograf Cristian Hillbom

"Det är bara roligt att få dansa ett pas-de-deux", sa Lukas med ett lättsamt leende. "Först skulle vi leta fram några solon som vi skulle ha med på tävlingen här i Falun. Jag och min partner Nami hade hittat Karnevalen i Venedig och då föreslog min lärare Sandra Wiesner att vi skulle göra ett pas-de-deux i stället för två solon."

Lukas har varit elev på balettskolan vid Den Norske Opera & Balett sedan han var 10 år, och är nu inne på det femte året på balettskolan. Då han medverkade vid den nya Operans öppningsgala i Oslo hade han gått på skolan i ett år. Alla elever i skolan skulle då stå vid räcket i trappan i foajeen som på led när de kungliga gjorde entré.

På frågan om hur han får inspiration och motivation att klara den krävande undervisning som det innebär att utbilda sig till dansare i klassisk balett, säger Lukas:

"Jag gillar att träna och jobba med olika instuderingar av baletter, och det stimulerar mig att fortsätta med baletträningen."

Lukas går i Ruseløkka skole i Oslo som i samarbete med balettskolan driver Norges första integrerade balett- och skolundervisning for årskurs 8-10. De har anpassat tiderna så att eleverna även kan följa undervisningen på Operan.

"Vi går på morgonträning på Operan innan vi börjar dagen på den vanliga skolan och efter skolan tar vi trikken eller bussen från skolan till Operan igen för fortsatt träning."

"Det blir långa dagar för dig?" "Ja, men det är det värt", säger Lukas och verkar mena det också.

"Jag har hittat en bild på dig från Nötknäpparen som du var med i och där du har en fin pepparkakekostym och en elegant röd sminkning". 

"Hm… ja det kommer jag ihåg, , jag var väl ca 11 år då. Det är förresten min klasskompis Jonas från balettklassen som är till höger på bilden, men han har slutat dansa."

Till vänster Lukas Bjørneboe Brændsrød - då 11 år - i en kostym från Nötknäpparen på Nasjonalballetten 2007. Fotograf Wenche Norberg-Schulz

Till vänster Lukas Bjørneboe Brændsrød - då 11 år - i en kostym från Nötknäpparen på Nasjonalballetten 2007. Fotograf Wenche Norberg-Schulz

Från hösten byter Lukas skola eftersom han har blivit antagen till Kunsthøgskolen, som ligger i stadsdelen Grünerløkka. På Operans balettskola går man till och med 15 år, vidareutbildning i dans sker i Oslo alltid på Kunsthøgskolen fram till examen vid 18 år.

"Jag var på uppdansningsprov där i januari, det var spännande eftersom det var det första provet jag gjort – och jag kom in!"

Provet, eller snarare proven, var i tre omgångar. Första dagen var det enbart klass. Dagen efter talade man om vilka som gick vidare till dag två. Då var det klassisk klass och improvisation för att lärarna skulle få en chans att se mer hur eleverna rörde sig och uppfattade uppgifterna. 

"Andra dagen fick jag chans att även visa upp ett solo, och jag hade valt solot från Karnevalen i Venedig, samma som ingick i vårt pas-de-deux idag", säger Lukas.

Tredje dagen fick de som var kvar instudera ett klassiskt solo. "Det var inte så komplicerat eftersom vi skulle lära det under dagen," fortsätter Lukas. "Efter provet var det en väntan på att få veta om man kom in eller inte – jag var också lite rädd att jag inte skulle komma in. För jag hade ingen plats på någon annan skola till hösten och då hade jag fått börja söka febrilt för att komma in på en skola…" 

Efter fem dagar kom besked, genom att rektorn Knut Breder kom in i klassen och började läsa upp namnen på dem som kommit in på Kunsthøgskolen. "Och när jag hörde mitt namn, så tänkte jag: Yes!, jag kom in!" 

Lukas Bjørneboe Brændsrød. Foto: Privat

Lukas Bjørneboe Brændsrød. Foto: Privat

Nu börjar en träning som ska ge eleverna full färdighet i både modernt och klassiskt om tre år. "Vad föredrar du Lukas?"

"Jag tycker om båda formerna, de utgör var för sig en utmaning som jag gillar. I modern dans kan man röra sig på ett helt annat sätt än i den klassiska baletten. Samtidigt är det roligt att hålla på med klassisk balett och vidareutveckla sin teknik, en teknik som även kan användas för modern dans…"

Vi kommer in på arbetet med klassisk balett och Lukas tycker att det är en speciell känsla att arbeta med ett stilla verk som Giselles andra akt, men även med en livlig balett som Don Quijote som lyfter fram dansarens möjligheter. Också Bournonville-tekniken har Lukas lust att få prova på.

Lukas hoppas på en dansframtid i Nasjonalballetten i Oslo, men kan även tänka sig att prova på att vara med i utländska kompanier en tid.

"Jag tycker att de kubanska dansarna är så bra, t ex Carlos Acosta!"

Och här en video med en mycket begåvad dansare från Kuba:

Lukas är en av tre manliga dansare som är med i en film som preliminärt visas på norsk TV under 2014. Filmaren följer dem under två år, bl a här i Falun. Det är filmaren och regissören Kenneth Slotterøy Elvebakk som gör en dokumentär om pojkar som dansar balett.

"Jag tror att man måste visa att klassisk balett egentligen är ganska maskulint", svarar Lukas på frågan hur man vänder sig till pojkar och unga män för att intressera dem för balett. "Hur ska man t ex kunna lyfta sin partner på ett säkert sätt om man inte själv är vältränad. Det finns även roller som visar fram en maskulin och stark karaktär, som i Don Quijote till exempel. 

"De som inte alls sett någon balett, har en något fel uppfattning om vad balett egentligen är. Innan jag själv började dansa trodde jag att balett endast var för tjejer…" Jag började med breakdance när jag var liten och det är minst lika mycket träning i breakdance som det är inom baletten ..."

Hösten 2012 börjar sju dansare på Kunsthøgskolen i Oslo:

Lukas Bjørneboe Brændsrød, Norge (deltagit i årets Stora Daldansen)
Nami Kitagawa Aam, Norge (deltagit i årets Stora Daldansen)
Christoffer-Robin Andreasson, Göteborg (deltagit i årets Stora Daldansen)
Martine Camilla Brænna, Norge (tidigare deltagit i Stora Daldansen)
Vilde Frisk, Norge
Syvert Lorenz Garcia, Norge
Torgeir Lund, Norge

Cristian Hillbom
23 mars 2012 


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil