Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sverige: Goda tider för romantisk balett

Den romantiska baletten har varit aktuell i både Stockholm och Göteborg de senaste veckorna. I Stockholm går August Bournonvilles Sylfiden för välfyllda hus och i Göteborg har gästspelet av holländska nationalbaletten med Giselle tagits emot med stående ovationer.

Att gästspelet var efterlängtat var inte att ta miste på, men det står också klart att det fordras stora resurser för att ge dessa baletter verklig rättvisa. Att se 27 vilier på den stora scenen i Göteborgsoperan var mäktigt. Och den konstnärliga nivån var hög.

Maia Makhateli som Giselle. Fotograf Angela Sterling

Maia Makhateli som Giselle. Fotograf Angela Sterling

Giselle
Det var förre balettchefen Johannes Öhman som bjöd in den holländska truppen, som bevisade hans tes att ska man visa klassisk balett ska det vara på högsta nivå. Något han också tagit till sitt motto för chefskapet vid Kungliga Baletten i Stockholm – även när det gäller den moderna repertoaren.

Själv såg jag två solistlag två dagar i rad och det var givande upplevelser. Det unga paret Megan Zimny Gray (från USA) och Matthew Golding (från Kanada) framträdde med friskhet och charm i första aktens skördefest i vingården och med skirt skimrande ung romantik i den vita andra akten.

Jozef Varga som Albrecht. Fotograf Angela Sterling

Jozef Varga som Albrecht. Fotograf Angela Sterling

Premiärparet Maia Makhateli från Georgien och Jozef Varga från Slovakien, är mer rutinerade och visade verkligt djup i sina känslor i den ödesmättade andra akten. Hon, lätt som en fjäder och med underbar frasering och han med både kraft och desperation i de krävande solopartierna och ånger över sitt dubbelspel gentemot flickan och sin formellt trolovade..

De mycket väldrillade och samdansande vilierna under sin ledare Myrtha var ett under av klassisk skönhet. Myrtha i det ena laget var  utmärkta Nadia Yanovsky, men Sasha Mukhamedov – dotter till den store ryske dansaren Irek Mukhamedov – hade ett extra mått av kraft och stränghet i sitt kyliga utspel. När de inte dansade Myrtha framträdde de i första aktens pas de quatre – som ersätter det sedvanliga bonde-pas de deuxet – tillsammans med Emanouela Merdjanova och herrarna Mathieu Gremillet och Remi Wörtmeyer respektive Rachél Domens, Joseph Wright och James Stout. Som helhet ett mycket lyckat gästspel.

Giselle med Het Nationale Ballet, Holland. Fotograf Angela Sterling

Giselle med Het Nationale Ballet, Holland. Fotograf Angela Sterling

En traditionell uppsättning sedd med nya ögon
Uppsättningen gjordes i Amsterdam 2008-9 av Ricardo Bustamante, balettmästare vid San Francisco Ballet, och Rachel Beaujean, balettmästare och artistledare för Nationalbaletten. Scenografin – av den holländske koreografen och tillika scenografen Toer van Schayk – är i traditionell stil med ett extra plus för den stiliga, jugendinspirerade skogsbilden i andra akten.

Dansportalen fick en pratstund med balettchefen Ted Brandsen och Rachel Beaujean i Göteborgsoperans kantin.
Om Giselle berättar de:

Rachel Beaujean. Foto Het Nationale Ballet

Rachel Beaujean. F: Het Nationale Ballet

"Vi hade en 30 år gammal uppsättning av Sir Peter Wright, men den hade tappat sin fräschör och nyanserna hade slätats ut, därför beslöt vi att sätta upp en ny version som tar fasta på den ursprungliga intentionen med baletten och göra den så nära originalet som man kunde. Nytt och spännande, för det är ett sort dramatiskt verk. Att se det gamla med nya ögon!

Repertoaren i Amsterdam är en blandning av det klassiska arvet och den moderna traditionen och de stora holländska koreograferna Rudi van Dantzig, Hans van Manen och Toer van Schayk.

Ted Brandsen. Foto Het Nationale Ballet

Ted Brandsen. Foto Het Nationale Ballet

Vi har en ny version av Don Quijote gjord av Alexei Ratmansky men också verk från Diaghilevepoken – av Fokin till exempel – och Balanchine står ofta på repertoaren. Den klassiska tekniken är fortfarande en utmaning och den påverkar även det nya och nyskapande vilket är viktigt för att hålla den moderna visionen levande.

Vi vill gärna visa fram nya unga koreografer och har varit med om att föra fram David Dawson och Krzysztof Pastor till exempel. Andra är Sidi Larbi Cherkaoui och Christopher Wheeldon och Chen-Wei Li. En ung man som vi satsar på är Juanjo Arques som är en fin dansare själv och kräver mycket av sina dansare.

Baletten finansieras till hälften av holländska staten och till 15% av Amsterdams stad. De omskrivna ekonomiska nedskärningarna drabbar inte själva baletten så hårt – man minskar med ca 5% från 80 till 75-76 dansare, men orkestern måste gå ned från 100 till 35 musiker, vilket gör att vi måste lägga mycket pengar på extra musiker för våra företällningar. Totalt räknar man med en nedskärning på ca 50% inom kultursektorn.

Vi turnerar en hel del, dels inom Holland med ca 17-20 föreställningar runt om i landet varje år. I Amsterdam kommer ca 40% av publiken från närområdet. På senaste tiden har vi gästspelat i Peking, London, Turkiet och nu här i Göteborg. Teatern här är underbar och alla är så  vänliga – det är en av våra bästa upplevelser."

Olof Westring och Nadja Sellrup Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Olof Westring och Nadja Sellrup i Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Ljuvlig sylfid i Stpckholm
Frank Andersen och Eva Kloborg har gjort ett mycket gott arbete med nyuppsättningen på Stckholmsoperan. Smolk i bägaren blev det på första föreställningen då Marie Lindqvist skadade sig strax innan ridån skulle gå upp och måste ställa in.

En fantomräddning gjorde då Nadja Sellrup, som en timme senare intog scenen med total säkerhet, underbar lätthet och en rörande fin rolltolkning. Arsen Mehrabian gjorde även han en utomordentligt fin insats som James och som balettens onda genius Madge fick vi ännu en lysande karaktärstolkning av Hugo Therkelson.

I senare föreställningar har briljanta insatser gjorts av den unga Desislava Stoeva – debut i Sylfidens roll – och Olof Westring, som dansat rollen som James tidigare.

Bence Jancsula som Gurn och Hugo Therkelson som Madge i Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Bence Jancsula som Gurn och Hugo Therkelson som Madge i Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Internationellt beröm
Föreställningen uppmärksammades även i brittiska Financial Times, där Gerald Dowler bland annat berömmer paret Andersens iscensättning och Mikael Melbyes scenografi med dess äkta Bournonville-stil, Martin Säfströms mästerliga ljussättning och Henrik Vang Christensens passionerade tolkning av musiken.

Nadja Sellrup får välförtjänt beröm: "If she was tense, Nadja Sellrup showed it not a jot, delivering a touching interpretation of the title-role with a soft, unforced technique, a true sense of style and a joyful and trusting character. Her movements were executed in lyrical arcs of dance and her deeply moving death scene pierced the heart."

Anders Jörlén
9 juni 2012


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil