Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsinki International Ballet Competition  

HELSINKI: Nivån på dansare och koreografier har varierat. De allra bästa skiljer sig genast positivt ur mängden, och de därnäst kommande är de som det mest diskuteras om – om de duger eller inte, vilket som var bra och vilka delar av dansen och koreografin som möjligtvis kommer att hindra deltagaren att komma vidare ända till finalen och prispallarna.

Sex finländare har dansat eller uppträtt ännu vid semifinalen: Maria Baranova, Tuomas Haukka, Suvi Honkanen, Emilia Karmitsa, Emmi Pennanen och Piia Sundqvist. Av dessa fortsätter Nationalbalettens dansare Baranova och Pennanen samt Emilia Karmitsa till finalen, och dessutom från samma kompani Emrecan Tanis från Turkiet.

Av andra nordbor fick Stephanie Chen Gundorph Moeller från Danmark, Ksenia Seletskaja från Estland och Annija Kopstale från Lettland visa sig i semifinalen, vars resultat nu finns på tävlingens websida.

Danmark och Lettland är ännu med i tävlingen.

Den enda svenska tävlanden Niklas Blomqvist klarade sig inte vidare efter första omgången.

Det är att konstatera att gallringen varit hård redan till själva tävlingen, och att en del av deltagarna redan vunnit priser i andra tävlingar och dansar som solister vid renommerade kompanier.

Helsinki

Maria Baranova i Juha Kirjonens Angry Bird. Fotograf Sakari Viika

Nu diskuteras det ivrigt vilka som har chanser att vinna i tävlingen och att inofficiellt vinna en plats i något balettkompani. Tävlingen följs av balettfolk och kan betraktas också som ett rekryteringstillfälle, även för icke-deltagande partners.

Enligt ordföranden för tävlingsjuryn, balettchefen Kenneth Greve har domarnas samarbete varit fint. Greve sitter avspänt med några av oss vid bordet efter att vi följt med morgonklass på fredagen. Jarmo Rastas tar hand om de tävlande på ett humörfullt sätt, han visar vad dansarna under en balettimme skall göra vid stången och i mitten av salen för att hålla konditionen uppe, och också för att lära sig mer.

I en annan sal håller Barbora Kohoutková sin timme. Dessa båda pedagoger är rutinerade i sin uppgift, de uppmuntrar och korrigerar, och skapar en god stämning i klassen. Barboras arbete med deltagarna i en tidig morgonklass ser jag följande morgon, lördagen, och kan bara beundra hennes talanger. Artisten kallas genast efter timmens avslutning åt annat håll och de unga ska fortsätta med sina övningar i dansnumren.

Kenneth Greve hoppas att deltagarna i tävlingar ska välja nummer som passar för dem, träna även annat än tricks typ serier av piruetter – vilket den stora publiken är fascinerad av – men där den artistiska sidan hos en dansare inte utvecklas. En riktig dansare är så mycket mer; förutom att dansa mångsidigt skall hon eller han kunna tolka roller, och vid dansen skall man kunna frasera rörelserna, inte bara utföra dem i tur och ordning. En danskonstnär för fram något av sin själ över rampen och åskådarna vet exakt när det sker.

Helsinki

Yun Wang med partnern Yang Jiao. Fotograf Sakari Viika

Förhandsfavoriter till prispallen och andra som profilerat sig som publikens gunstlingar kommer såväl från hemknutarna som nära ifrån, från Europa och Asien. Trots att den finska publiken vill uppmuntra de egna deltagarna får även alla andra stöd i form av applåder och bravorop då det verkligen gäller.

Tävlande som profilerat sig som favoriter är senioren och Nationalbalettens premiärdansare Maria Baranova som vunnit i juniorklassen för tre år sedan och som med icke-tävlande partnern Nicol Edmonds från samma kompani dansade mycket imponerande ett pas de deux från andra akten av Giselle, samt en trevlig koreografi av Juha Kirjonen som fått namnet Angry Bird.

En annan vinnarkandidat är Yun Wang, en stark dam från Kina – en mycket stilig senior och premiärdansare med riktigt fina linjer även i ett modernt nummer med en imponerande story och som dessutom redan har precis allt som skall finnas i dansen, och som uppträtt med partnern Yang Jiao. Seniordansaren Ekaterina Oleynik från Vitryssland är en dam med linjer i en modern koreografi.

En lugn senior är Andrei Cozlac från Rumänien – med Le Corsaire och Don Quijote i programmet, men vars karaktär ännu kanske inte syns riktigt tydligt. Machi Muto från Japan har stark närvaro och är ganska säker i sina nummer som Swanilda i Coppélia och Kitri i Don Quijote. Självsäker – och stor favorit – är juniorpojken från Italien med namnet Francesco Gabriele Frola med sin prins ur Svansjön och Basilio i Don Quijote.

Vinnarkandidaten Candice Adea från Filippinerna, senior, dansar med den i detta skede icke mer deltagande partnern Jean Marc Cordero. Detta par riktigt sprängde atmosfären med sin första entré i pas de deux ur Don Quijote och med sitt ädla framförande. 16-årige juniorpojken Taiyu He från Kina imponerade med sin teknik, snabbhet och karisma som Franz i Coppelia. Från Japan finns den skickliga Yonen Takano som Albrecht från Giselle. Och kanske någon mer . . .

Priserna delades ut vid avslutningsgalan på torsdagen den 7 juni. Det främsta priset – Gloria Grand Prix – gick till Kinas seniordam Yun Wang. Åter var de kinesiska dansarna framgångsrika i denna tävling men också representanter från Filippinerna, Finland, Italien, Kanada, Kuba, Rumänien, USA och Vitryssland sågs på prispallen. Placeringarna redovisas i slutet av denna artikel.

Ye Wang t.v. fick specialpris som partner till Ruichen Sun. Fotograf Sakari Viika

Ye Wang t.v. fick specialpris som partner till Ruichen Sun. Fotograf Sakari Viika

Domarna är alla konstnärliga ledare vid sina kompanier: Kenneth Greve, Finlands Nationalbalett, ordförande; Nina Ananiasvili, Statsbaletten i Georgien; Kathryn Bennetts, Kungliga Baletten i Flandern; Jorma Elo, koreograf för Boston Ballet; Madeleine Onne, konstnärlig ledare för Hong Kong Ballet och Feng Ying, verkställande direktör och konstnärlig ledare för Nationalbaletten i Kina.

Domarnas samarbete hade varit bra men diskussioner hade förts ifråga om placeringarna. Man letade efter vinnare som förutom det tekniska kunnandet som krävs, kunde visa riktigt artisteri och tolkning i sina nummer.

Grand Prix-vinnaren Yun Wang fick 15 000 €. Fotograf Sakari Viika

Grand Prix-vinnaren Yun Wang fick 15 000 €. Fotograf Sakari Viika

Dansarna – och tankar bakom dansen
Grand Prix-vinnaren Yun Wang och förstaprisvinnaren i seniorer damer, Candice Adea, visade sig som mogna och harmoniska dansare.

Det var en fin sak att båda kunde stå högt på prispallen, tidigare har det nämligen hänt en gång att Grand Prix-vinnaren och förstaprisvinnaren varit samma dansare.

Året var 1995 och Barbora Kohoutková från Tjeckien charmerade alla bl.a. med sin fräscha Törnrosa-tolkning, ännu som junior.

Nu kunde vi njuta hennes dans på galan i en scen ur Kenneth MacMillans Manon med partnern Roman Lazik, och de tävlande kunde dagligen ta sin morgonklass hos henne.

Yun Wang var  en mycket elegant dansare, Candice Adea, till typen kanske något vigare, om man vill hitta skillnader förutom kroppslängden och tempot eller rytmen i utförandet. Båda är riktiga ballerinor.

Maria Baranova. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova – andrapristagaren i seniorer damer – är på god väg till stort artisteri. I finalen var hennes moderna Butterfly av Juha Kirjonen ett fullträff: hon hängav sig så häftigt åt att en serie chainéer fram mot rampen att publiken höll andan.

Det gjorde den i vissa andra fall också, vi minns vissa skyhöga lyft och fruktade nästan någon gång att damen höll på att falla.

Något så tråkigt hände aldrig, dansarna kunde sin sak och publiken kunde lugnt andas ut och av förtjusning – fint partnerskap fanns det så mycket av.

I avdelningen seniorer herrar utdelades inget förstapris men i stället två andrapriser. Juniorernas insatser blev alla imponerade av. Speciellt i pojkarnas tävling beundrade man de tre kunniga dansarna som fick priser. Kineserna Taiyu He, första pris, och Jinchang Gu, tredje pris, var glada och spralliga artister och tog sin publik direkt. Så också andrapristagaren Francesco Gabriele Frola.

Taiyu He fick juniorernas förstapris. Fotograf Sakari Viika

Taiyu He fick juniorernas förstapris. Fotograf Sakari Viika

Som Jorma Uotinen uttryckte det inför publiken – då han i egenskap av ordförande för tävlingen hälsade välkommen – sker och upplevs dansen på den plats där den dansas. Dans kan inte ses på en annan tidpunkt än just när dansarna uppträder, det är här och nu. Det är svårt att beskriva vad man sett, så många känslor finns med, så mycket händer – därför hoppas man att så många som möjligt kunde få uppleva dansens magi och skönhet.

Av allt det där sågs det mycket i denna tävling. Det var den sjunde internationella balettävlingen i Helsingfors som avslutades på onsdag kväll, och vid finalen blev bilden tydligare hur de olika dansarna eventuellt skulle placera sig i tävlingen, då dansarna sågs i två klassiska och ett modernt nummer.

Vissa av de prisbelönta var jämnstarka, fina och bra hela tävlingen igenom, det gäller – utöver de artister som beskrivits i förra artikeln –t ex Kubas senior Rodrigo Almarales, och juniordamernas Alys Shee från Kanada. Rodrigos teknik var ypperlig och han dansade i det moderna stycket REMIX 03 – och i Don Quijote – mjukt, effektivt och vackert.

På ett liknande sätt vacker var Andrei Cozlacs tolkning av till exempel Albrechts variation ur Giselle, vilken tycktes passa honom bäst av hans olika nummer – lite försiktig som han (född 1991) ännu tycks vara.

Juniorvinnaren Alys Shee med Jonathan Davidsson. Fotograf Sakari Viika

Juniorvinnaren Alys Shee med Jonathan Davidsson. Fotograf Sakari Viika

Pris för partnerarbete
Alys Shee beundrade vi på grund av hennes dansanta och koncentrerade insats – redan i det första numret. Partnern Jonathan Davidsson var en stilig dansare och mycket angenäm att se på. Deras partnerskap var fint i alla omgångar och Alys Shee fick första priset i sin tävlingsserie.

Andra duktiga partnerskap sågs också som samarbetet mellan den kinesiska andraprisvinnaren i seniorer herrar Ruichen Suns och hans kvinnliga partner Ye Wang: hon – ett par veckor för ”gammal” för att delta i själva tävlingen – blev tilldelad ett specialpris.  

Det fick också Jean-Marc Cordero från Filippinerna: pris för bästa teknik i partnerskap. De här lösningarna var eleganta ställningstaganden av domarna för allt det arbete som hade lagts ner av dessa kunniga artister. En tröst kan det också vara att förutom deltagandet i en balettävling kan vissa anställningserbjudanden ges på basis av det sedda.

MAGNIFICAT med Francesco Gabriele Frola (t.h.) och Lorenzo Eccher. Fotograf Sakari Viika

Koreografi
Koreografierna tävlade i en särskild avdelning. MAGNIFICAT, gjord och dansad i rött av Francesco Gabriele Frola med en manlig partner, fick ett pris. Det andra priset gick till Tisa Zhang och hans My First Modern Dance, dansad av unga Jinchang Gu och koreografen själv – en extraordinärt bra koreografi. Vissa av koreografierna var dock rena floppar och gjorde mera skada än nytta för de tävlande.

Balettävlingarna som sådana väcker tankar. En stor del av åskådarna lever med mycket intensivt i en och en halv veckas tid; de kommer varje kväll och diskuterar dansarna och numren. Vissa tycker att det inte går att tävla i konst.

Det positiva för dansarna är att de får synas inför en stor publik, uppleva gemenskapen med andra dansare, och de kontakter som skapas. För åskådarna är det alltid intressant att se utländska dansare, och artister från olika kulturer.

Suvi Honkanen, Finland. Fotograf Sakari Viika

Suvi Honkanen, Finland. Fotograf Sakari Viika


Pristagarna
GLORIA GRAND PRIX Yun Wang, Kiina (senior damer)

Seniorer damer
1 pris   Candice Adea, Filippinerna
2 pris   Maria Baranova, Finland
3 pris   Ekaterina Oleynik, Vitryssland

Seniorer män
1 pris   Utdelades ej
2 pris   Rodrigo Almarales, Kuba och Ruichen Sun, Kina
3 pris   Andrei Cozlac, Romania

Juniorer flickor
1 pris    FAZER-Priset Alys Shee, Kanada
2 pris    Dingwen Ao, China
3 pris    Katherine Higgins, USA

Juniorer pojkar
1 pris    FAZER-Priset Taiyu He, China
2 pris    Francesco Gabriele Frola, Italy
3 pris    Jinchang Gu, China

Koreografpris
Francesco Frola: Magnificat
Tisa Zhang: My First Modern Dance

Juryns Specialpris
Bästa ej tävlande partner:   Ye Wang, China
Bästa partnerteknik:   Jean-Marc Cordero

MARIMEKKO DANCE DESIGN PRIZE:  Koreografen Fei Bo: Sacrifice

Uppmuntringspris från Kirovteaterns vänner i Finland:   
Yun Wang och Yang Jiao, Kina

Finska dansarförbundets Uppmuntrings pris:   
Suvi Honkanen, Finland

Anita Jokela
13 juni 2012


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil