Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jason & Medea på Drottningholmsteatern

Joseph Macrae Ballantyne som tjuren och Marie Sanner som Jason. Fotograf Mats Bäcker

Joseph Macrae Ballantyne som tjuren och Marie Sanner som Jason. Fotograf Mats Bäcker

I ett förträffligt initiativ arrangerades i anslutning till Drottningholmsteatens framförande av Francesco Cavallis Jason & Medea en internationell konferens om verket. Arrangemanget var resultatet av ett samarbete mellan Drottningholms Slottsteater och "Nordic Network for Early Opera".

Jason och Medea (originaltitel Giasone), med urpremiär i Veendig 1649, var 1600-talets mest spelade opera med hela 29 uppsättningar under seklet. Blott tillsammans med Cavalli (1602-76) kan man följa operagenrens utveckling i Venedig, från ett tämligen nytt medium till brett uppskattad konstform.

Deda Cristina Colonna leder ensemblen La terza prattica, som arbetar med musik, teater och dans med autentiskt källmaterial som utgångspunkter. Foto La terza prattica

T.v. Deda Cristina Colonna leder ensemblen La terza prattica, som


arbetar med musik, teater och dans med autentiskt källmaterial som utgångs-


punkter. Foto La terza prattica

I konferensen deltog fem framstående kännare av Cavalli och tidig opera. Två exempel: Drottningholmsteaterns konstnärlige ledare Mark Tatlow talade om det omfattande arbetet med musiken inför nypremiären. Den italienske musikologen Dinko Fabris gav i ett anförande om musikalisk praxis underhållande smakprov ur nypremiärer av Cavalliverk från 1952 och framåt.

Det ur danssynpunkt mest intressanta anförandet hölls dock av uppsättningens regissör. Deda Cristina Colonna från Italien visade sig vara ursprungligen klassisk dansös, med examen i barock- och renässansdans från Sorbonne i Paris. Hon var bl. a. solist och koreograf vid berömda New York Baroque Dance Company och vidareutbildade sig senare inom scenkonsten och kom att arbeta som skådespelerska, regissör och pedagog, bl. a. i ämnena dans, gestik och scenpraxis.

Colonnas anförande hade rubriken "I can't do this opera!". Där talade hon initierat och detaljrikt om ambitionerna med och svårigheterna i att överföra en venetiansk opera till modern publik.

Här finns nämligen stora informationsproblem. Ett par exempel på konventioner: En venetiansk opera från tiden skulle sluta lyckligt - klart originellt för ämnet Medea och Jason. I en venetiansk opera uppskattades högeligen att sångare uppträdde i dubbelroller, helst då bjärt kontrasterande sådana. (Ett särskilt anförande om detta ämne hölls av den danske musikvetaren Magnus Tessing Schneider.)

En venetiansk opera innehöll också generellt betydligt mindre dans än en fransk barockopera. I Giasone förekom dock baletter i slutet av första akten (spiriti – ungefär demoner) och i slutet av andra (sjömän), möjligen också på ett tredje ställe. [Originalet hade tre akter. På Drottningholm hade man komprimerat till två, i långtgående ansträngningar för att reducera speltiden till tre timmar.]

Ytterligare en svårighet med dessa baletter är att musiken till dem inte är bevarad! Man kan bara spekulera om anledningarna till detta. Möjligen var den musiken inte ens komponerad av Cavalli utan hämtad från annat håll. Känt är dock att de komiska inslagen i venetiansk opera vid denna tid var betydande.

Richard Hamrin och Sara P Eriksson i Jason och Medea. Fotograf Mats Bäcker

Richard Hamrin och Sara P Eriksson i Jason och Medea. Fotograf Mats Bäcker

Vad gjorde då regissören för att i någon mån inkludera dans? Operan komponerades 1649. Källorna till dansen vid denna tid är få. Colonna vände sig då till de viktigaste källorna från tiden 1581-1630: traktater av dansmästarna Caroso och Negri.

Ur Carosos "Il ballarino" från 1581 hämtade hon en kort version av gruppdansen "Chiaranzana", som ser ut ungefär som en tidig kontradans. Några stampande fotrytmer hämtade hon från danstypen Canario, som är uppkallad efter Kanarieöarna! Förmodligen var det där dansen "upptäcktes". Den har en lång historia som dock är svår att spåra men förmodligen till Nordafrika. En recensent anade i operan flamencosteg, men anknytningen till Spanien var den korrekta.

Framhållas måste också det monster Jason måste besegra för att erövra det gyllene skinnet. Originalets "stolt best med horn" utformades av scenografen Ottavio Ananias till en stor, härlig tjur i blått och guld, mer festlig än fasaväckande. Rollen spelades av föreställningens regiassistent, den mångsidige skotsk-sydafrikanske stråkmusikern och artisten Joseph Macrae Ballantyne. På fyra styltor fick han här användning också för sina talanger som akrobat. Tjurens slutliga nedsegnande var en liten juvel av rörelsekonst.

Konferensens anföranden finns tyvärr inte tryckta, inte heller tillgängliga på internet. Just denna konferens hade annars varit ovanligt väl förtjänt av detta. Drottningholmsteaterns programböcker för säsongen har tidigare varit både välmatade och välgjorda. Denna säsong har man dock valt att i stället till Jason & Medea utge ett blott tolvsidigt häfte.

Å andra sidan är Slottsteaterns säsong 2012 ovanligt lång (20 maj - 21 september) och innehåller inte mindre än 14 olika sorters arrangemang (förutom de sedvanliga visningarna i detta Sveriges första världsarv).  Dessa ledningens nya initiativ hälsar vi med glädje.

Peter Bohlin
15 juni 2012


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil