Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jason & Medea på Drottningholmsteatern

Joseph Macrae Ballantyne som tjuren och Marie Sanner som Jason. Fotograf Mats Bäcker

Joseph Macrae Ballantyne som tjuren och Marie Sanner som Jason. Fotograf Mats Bäcker

I ett förträffligt initiativ arrangerades i anslutning till Drottningholmsteatens framförande av Francesco Cavallis Jason & Medea en internationell konferens om verket. Arrangemanget var resultatet av ett samarbete mellan Drottningholms Slottsteater och "Nordic Network for Early Opera".

Jason och Medea (originaltitel Giasone), med urpremiär i Veendig 1649, var 1600-talets mest spelade opera med hela 29 uppsättningar under seklet. Blott tillsammans med Cavalli (1602-76) kan man följa operagenrens utveckling i Venedig, från ett tämligen nytt medium till brett uppskattad konstform.

Deda Cristina Colonna leder ensemblen La terza prattica, som arbetar med musik, teater och dans med autentiskt källmaterial som utgångspunkter. Foto La terza prattica

T.v. Deda Cristina Colonna leder ensemblen La terza prattica, som


arbetar med musik, teater och dans med autentiskt källmaterial som utgångs-


punkter. Foto La terza prattica

I konferensen deltog fem framstående kännare av Cavalli och tidig opera. Två exempel: Drottningholmsteaterns konstnärlige ledare Mark Tatlow talade om det omfattande arbetet med musiken inför nypremiären. Den italienske musikologen Dinko Fabris gav i ett anförande om musikalisk praxis underhållande smakprov ur nypremiärer av Cavalliverk från 1952 och framåt.

Det ur danssynpunkt mest intressanta anförandet hölls dock av uppsättningens regissör. Deda Cristina Colonna från Italien visade sig vara ursprungligen klassisk dansös, med examen i barock- och renässansdans från Sorbonne i Paris. Hon var bl. a. solist och koreograf vid berömda New York Baroque Dance Company och vidareutbildade sig senare inom scenkonsten och kom att arbeta som skådespelerska, regissör och pedagog, bl. a. i ämnena dans, gestik och scenpraxis.

Colonnas anförande hade rubriken "I can't do this opera!". Där talade hon initierat och detaljrikt om ambitionerna med och svårigheterna i att överföra en venetiansk opera till modern publik.

Här finns nämligen stora informationsproblem. Ett par exempel på konventioner: En venetiansk opera från tiden skulle sluta lyckligt - klart originellt för ämnet Medea och Jason. I en venetiansk opera uppskattades högeligen att sångare uppträdde i dubbelroller, helst då bjärt kontrasterande sådana. (Ett särskilt anförande om detta ämne hölls av den danske musikvetaren Magnus Tessing Schneider.)

En venetiansk opera innehöll också generellt betydligt mindre dans än en fransk barockopera. I Giasone förekom dock baletter i slutet av första akten (spiriti – ungefär demoner) och i slutet av andra (sjömän), möjligen också på ett tredje ställe. [Originalet hade tre akter. På Drottningholm hade man komprimerat till två, i långtgående ansträngningar för att reducera speltiden till tre timmar.]

Ytterligare en svårighet med dessa baletter är att musiken till dem inte är bevarad! Man kan bara spekulera om anledningarna till detta. Möjligen var den musiken inte ens komponerad av Cavalli utan hämtad från annat håll. Känt är dock att de komiska inslagen i venetiansk opera vid denna tid var betydande.

Richard Hamrin och Sara P Eriksson i Jason och Medea. Fotograf Mats Bäcker

Richard Hamrin och Sara P Eriksson i Jason och Medea. Fotograf Mats Bäcker

Vad gjorde då regissören för att i någon mån inkludera dans? Operan komponerades 1649. Källorna till dansen vid denna tid är få. Colonna vände sig då till de viktigaste källorna från tiden 1581-1630: traktater av dansmästarna Caroso och Negri.

Ur Carosos "Il ballarino" från 1581 hämtade hon en kort version av gruppdansen "Chiaranzana", som ser ut ungefär som en tidig kontradans. Några stampande fotrytmer hämtade hon från danstypen Canario, som är uppkallad efter Kanarieöarna! Förmodligen var det där dansen "upptäcktes". Den har en lång historia som dock är svår att spåra men förmodligen till Nordafrika. En recensent anade i operan flamencosteg, men anknytningen till Spanien var den korrekta.

Framhållas måste också det monster Jason måste besegra för att erövra det gyllene skinnet. Originalets "stolt best med horn" utformades av scenografen Ottavio Ananias till en stor, härlig tjur i blått och guld, mer festlig än fasaväckande. Rollen spelades av föreställningens regiassistent, den mångsidige skotsk-sydafrikanske stråkmusikern och artisten Joseph Macrae Ballantyne. På fyra styltor fick han här användning också för sina talanger som akrobat. Tjurens slutliga nedsegnande var en liten juvel av rörelsekonst.

Konferensens anföranden finns tyvärr inte tryckta, inte heller tillgängliga på internet. Just denna konferens hade annars varit ovanligt väl förtjänt av detta. Drottningholmsteaterns programböcker för säsongen har tidigare varit både välmatade och välgjorda. Denna säsong har man dock valt att i stället till Jason & Medea utge ett blott tolvsidigt häfte.

Å andra sidan är Slottsteaterns säsong 2012 ovanligt lång (20 maj - 21 september) och innehåller inte mindre än 14 olika sorters arrangemang (förutom de sedvanliga visningarna i detta Sveriges första världsarv).  Dessa ledningens nya initiativ hälsar vi med glädje.

Peter Bohlin
15 juni 2012


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil