Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Hamburg: Balettdagar med gäster från öst och väst

Balettdagarna i Hamburg den 17 juni till 1 juli var fullmatade som vanligt. Det är ett under att Hamburgbaletten orkar med dessa maratonveckor varje år – åtta helaftonsprogram på totalt tio föreställningar plus en galaföreställning på dryga fem timmar. Däremellan gavs en föreställning med balettskolan och gästspel av San Francisco Ballet.
Diana Vishneva och Thiago Bordin i Chopin Dialogue på avslutningsgalan. Fotograf Holger Badekow

Diana Vishneva och Thiago Bordin i Chopin Dialogue på avslutningsgalan. Fotograf Holger Badekow

Festivalen inleddes med premiär på Renku, en föreställning i koreografi av två av balettens dansare Yuka Oishi och Orkan Dunn. Yuka Oishi är från Osaka i Japan där hon var elev vid Ohya Ballet Institute för att sedan avsluta utbildningen i Hamburg. Hon anställdes som dansare 2002 och utnämndes till solist 2010.

Orkan Dann är från Celle, inte långt från Hamburg, och medlem i ensemblen sedan 2003. Båda har koreograferat tidigare men det är första gången de får framföra ett verk i repertoaren och med premiär under balettdagarna.

Renku är en form av japansk diktning som består av flera sammanflätade poem av olika författare. Det är ett samarbete där det gäller att finna länkar från vers till vers men samtidigt skapa spänning mellan olika stämningar och en homogen helhet.

Begreppet har utgjort inspirationskälla för koreograferna som arbetat tillsammans och med ett gemensamt tema och koreograferat växelvis. Man kan inte alltid se skarvarna mellan deras arbeten även om man kan uppfatta olika stilar i koreografin.
Lloyd Riggins och Hélène Bouchet i Renku. Fotograf Holger Badekow

Lloyd Riggins och Hélène Bouchet i Renku. Fotograf Holger Badekow

Ett genomgående tema för årets balettdagar var dialog, i Renku avseende dialogen mellan koreograferna och även mellan de ingående musikstyckena. Kompositioner av Schubert (Flickan och Döden) och Schnittke (Klaverkvintett respektive Sonat för violoncell och piano) avlöser varandra och kvällen avslutas med musik av Philip Glass (Violinkonsert nr 2).

"Vi har i en liknande syn på dans men vi lägger betoning på olika saker" säger Orkan Dann. Yuka Oioshi berättar att "vi har arbetat med en färgskala av rött, vitt och svart och ljusare scener växlar med mörkare." Om växlingen mellan Schubert och Schnittke säger Orkan: "Vi ville få in ett element av disonnans i Schuberts musik". De stiliga kostymerna har skapats av den prisbelönade designern Michael Court.

Huvudrollerna gjordes av Silvia Azzoni, Lloyd Riggins, Hélène Bouchet, Carsten Jung, Patricia Tichy och Edvin Revazov, alla utmärkta dansare, särskilt imponerade veteranen Riggins med sin snabbhet och säkra baletteknik.

Lloyd Riggins gjorde flera starka framträdanden under de två veckorna, som till exempel i rollen som diktaren (H C Andersen) i Den lilla sjöjungfrun och som Gustav Mahler i Purgatorio.
Yuan Yuan Tan och Tiit Helimets i Den lilla sjöjungfrun. Fotograf Erik Tomasson)

Yuan Yuan Tan och Tiit Helimets i Den lilla sjöjungfrun. Fotograf Erik Tomasson)

I Die Kleine Meerjungfrau hade Riggins sällskap av tre solister från San Francisco Ballet: den underbara Yuan Yuan Tan (Sjöjungfrun), Tiit Helimets (Prinsen), Sarah van Patten (Prinsessan) och Davit Karapetyan (Havshäxan). San Franciscobaletten har givit Neumeiers balett på hemmascenen och den finns inspelad på DVD med dessa fyra solister.

Gästspelskompani för året var alltså denna ensemble som gav en balettafton med fyra verk: 7 for Eight av konstnärlige ledaren Helgi Tomasson, RAKU av Yuri Possokhov och två verk av engelskfödde Christopher Wheeldon, Continuum och Within the Golden Hour. Ensemblen består av en rad mycket starka och goda dansare, men programmet hade ett övermått av pas de deux och solon som gjorde att det kändes långt.

Mest avvikande var Possokhovs RAKU, en berättelse om att älska och skiljas, om längtan och svartsjuka och om våldsamhet och sorg, allt i en stil byggd på japansk NO-teater och med musik av San Franciscooperans kontrabasist Shinju Eshima. En estetisk upplevelse!
Carsten Jung och Alina Cojocaru i Liliom. Fotograf Holger Badekow

Carsten Jung och Alina Cojocaru i Liliom. Fotograf Holger Badekow

Ny för spelåret var också John Neumeiers Liliom (premiär 4 december 2011). Den bygger på en teaterpjäs från 1909 av ungraren Ferenc Molnar (1878-1952). Den unga Julie (Alina Cojocaru) blir förälskad i slarvern Liliom (Carsten Jung), som arbetar hos och är älskare till karusellägarinnan på ett tivoli (fräckt förföriskt dansad av Anna Polikarpova). Liliom lockas in i kriminalitet av småskurken Ficsur (Lloyd Riggins). Under ett misslyckat rånförsök blir Liliom gripen och tar i förtvivlan sitt eget liv.

Inför den yttersta domen blir han lindrigare behandlad, då han i ett knivslagsmål avstått från att ta livet av den sjöman han just besegrat. Han döms till sexton år i skärselden, sedan får han gå vidare till sällare ängder. På vägen genom detta öde har han sällskap av en ballongförsäljare, utmärkt poetiskt framställd av Sascha Riva, som för hans talan och låter honom komma åter till jordelivet för att se den son han fått med Julie.

Anna Polikarpova och Ivan Urban i Carmen. Fotograf Holger Badekow

Anna Polikarpova och Ivan Urban i Carmen. Fotograf Holger Badekow

Sonen, Louis, känns inte vid sin far och nekar att ta emot den stjärna Liliom tagit ned från himlen. Julie tar stjärnan och känner Lilioms närvaro och uppfattar att han fortfarande älskar henne.

Neumeter gjorde Liliom direkt för de båda huvudrollsinnehavarna. Alina Cojocaru från Royal Ballet i London, som varit återkommande gästsolist under spelåret, var med sin sköra lilla gestalt en rörande Julie och Carsten Jung var perfekt som den något vildvuxne, impulsive Liliom.

Musiken till Liliom är ett beställningsverk av den franske tonsättaren Michel Legrand, som Nrumeier uppskattar starkt. "Musiken ger mig mer för varje gång jag hör den och den inspirerar mig" säger han.

Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan i Chaconne For Piano And Two Dancers. Fotograf Erik Tomasson)

Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan i Chaconne For Piano And Two Dancers. Fotograf Erik Tomasson

Andra verk under balettveckorna var En midsommarnattsdröm (Hamburgbalettens signaturbalett som nu gavs för 280:e gången), Mahlers tredje symfoni, Kameliadamen och Chopin Dances med Jerome Robbins sköna Dances at a Gathering och underhållande The Concert. Slutklämmen blev förstås den överdådiga Nijinskijgalan.

Temat var också här dialog – närmare bestämt hemliga dialoger. Här fick alla Hamburgbalettens dansare visa upp sig i avsnitt ur Spring and Fall (med avslutningsklassen i balettskolan), Måsen, En askungesaga, Nötknäpparen, En midsommarnattsdröm, Döden i Venedig, Liliom och som avslutning Shall We Dance? där hela baletten, ledd av favoriterna Silvia Azzoni och Alexandre Riabko, showade till sprittande Gershwintoner.

Även denna kväll fick vi njuta av gästsolister: från baletten i Shanghai kom Ji Pingping och Wu Husheng som dansade A Sigh of Love (En suck av kärlek) av franske koreografen Bertrand d'At – mycket vackert. Maria Kochetkova och Joan Boada från San Francisco framförde Ghosts, ett pas de deux av Christopher Wheeldon.

John Neumeier hade gjort Chopin Dialogue, ett pas de deux särskilt för Mariinskijbalettens Diana Vishneva som hon nu dansade med Hamburgs Thiago Bordin. För Hamburgs egen prima ballerina Anna Polikarpova hade han gjort Carmen, ett dansdrama om kvinnan och döden till musik ur Sjtjedrins Carmenbearbetning. Dramatiskt uttrycksfullt och varmt kvinnligt i samspel med Annas egen makes, Ivan  Urban, kraftfulla dödsgestalt.
Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev i Diamonds. Fotograf Holger Badekow

Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev i Diamonds. Fotograf Holger Badekow

Ett annat mycket starkt pas de deux till musik av Händel var Helgi Tomassons Chaconne for Piano and Two Dancers, de förnäma dansarna var Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan från San Franciscobaletten.

Med lyskraft från S:t Petersburg glänste ballerinan Uljana Lopatkina och hennes partner Danila Korsuntsev i pas de deux ur George Balanchines Diamonds, en av de tre delarna i helaftonen Jewels (som för övrigt kan ses i sin helhet på TV-kanalen Mezzo just i dagarna).

Slutet på härligheten. Fotograf Holger Badekow

Slutet på härligheten. Fotograf Holger Badekow

Avslutningsvis vill jag uttrycka min beundran för alla solister och ensembledansare  i Hamburgbaletten (52 dansare plus 6 aspiranter och elevskolan), för Hamburgs Filharmoniker, Hamburgs Symfoniker, NDR Big Band samt sångare och instrumentalsolister, som tillsammans utfört ännu ett stordåd. Att John Neumeier fick ta emot applådstormar varje kväll är självklart, han är älskad om inte avgudad!
Anders Jörlén
9 juli 2012

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil