Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ditte H Andersen, Magnus Staveland och Kirsten Blaise med de vilda djuren. Fotograf  Mats Bäcker

Ditte H Andersen, Magnus Staveland och Kirsten Blaise med de vilda djuren. Fotograf Mats Bäcker

Orlando Paladino, vitaliserad operaregi

Vad är HIP inom barockoperan? Drottningholmsteaterns konstnärlige ledare Mark Tatlow och den belgiska regissören Sigrid T'Hooft presenterade begreppet vid en introduktion till säsongens nya uppsättning av Joseph Haydns opera Orlando paladino.

Det visade sig att begreppet står för en vitaliserande kraft inom operaregin. Samtidigt stöder det sig på källforskning. Ur detta spännande koncept finns uppenbarligen både mycket inspiration att hämta och många hårda fakta att förhålla sig till. Dansportalen var närvarande vid presentationen och fick även ett samtal med Sigrid T'Hooft.

De musiker som på 1950-talet började spela äldre tiders musik på tidstrogna instrument betraktades i bästa fall som excentriker. På 1970-talet var dock en "early music-rörelse" i full gång och idag är genren en självklarhet.

Inom dansen var Mary Skeapings Then fångne Cupido på Drottningholmsteatern 1956 ett pionjärarbete i och med att en 1600-talsbalett för första gången i modern tid framfördes i historiska stilarter. Verket blev också inledningen på en lång Drottningholmsserie baletter och harlekinader i dansstilar som föregick tåspetstekniken.

Det verkar däremot som om operaregin inte riktigt hängt med i denna utveckling. Nu håller det dock på att ske en förändring i detta avseende. I introduktionen till framförandet av Joseph Haydns Orlando Paladino under Drottningholmsteaterns sensommarsäsong presenterade dirigenten och konstnärlige ledaren Mark Tatlow och regissören Sigrid T'Hooft det konstnärliga konceptet bakom iscensättningen: "HIP" eller "historically informed performance".

Detta är numera en internationellt acepterad term, som ungefär innebär regi enligt källforskning. Numera vet man en hel del om framförandepraxis i operor från slutet av 1700-talet - Orlando Paladino hade urpremiär 1782.

Sigrid T'Hooft, född i Belgien, började som dansös, studerade musikvetenskap och inriktade sig senare på tidig dans, commedia dell'arte och historisk skådespelarteknik. Hon är forskare, koreograf och pedagog och arbetar sedan några år också som regissör av barockopera. Med det sistnämnda fyller hon en funktion som inte fanns på 1700-talet.

Sigtid T'Hooft. Fotograf Jonas Lampens

Sigtid T'Hooft. Fotograf Jonas Lampens

Sigrid T'Hooft om HIP
Seklets scenpraxis var i flera avseenden fastlagd. När allt scenljus kom från sidan fick de agerande själva uppsöka välbelysta platser på scenen. I en duett vände sig båda medverkande framåt mot publiken. I stället betydde en utsträckt arm att en sång eller fras var riktad mot medspelaren.

Konventioner lärde sig scenkonstnärer av kolleger, från publicerade traktater och av angränsande konstarter.

I deklamation ingick också en rörelselära, och av modellers poser i tidens målarateljéer fanns uppenbarligen mycket att lära.

Scenspråket var internationellt, vilket förstås underlättade turnerandet. Det verkar heller inte ha funnits några större skillnader mellan skådespelares och sångares rörelsemönster.

Däremot var skillnaden stor mellan genrerna. I tragedi följde man noga konventionerna, i komedi gjorde man allt för att bryta dem. Av den anledningen måste också komiker vara mycket väl insatta i tragedins scenspråk. För komedin fanns parallellt en stark egen tradition inom commedia dell'arte.

Orlando Paladino hade urpremiär på den 1768 nybyggda operan i Esterháza-palatset, hos furst Nikolaus Esterházy (kallad Den praktälskande). Där var Haydn anställd som kapellmästare under nära 30 år. På operan gavs upp till 150 framföranden per säsong!

I palatsets bevarade, utomordentligt rika arkiv finns utförliga uppgifter om medverkande och repetitionsförhållanden, därtill noggrann dokumentation av kostymer, scenografi och rekvisita. Sådana uppgifter har kommit till användning i Drottningholmsteaterns uppsättning.

Vid ett senare samtal med regissören fick Dansportalen tillfälle att ställa några frågor.

Hur fungerade samarbetet med scenografen Stephan Dietrich?
"Vi har tidigare samverkat vid uppsättningar av barockoperor, men det var med Orlando Paladino som jag första gången gav honom uppgiften att så detaljerat som möjligt följa anvisningarna från dokumenten. Det gjorde han också.

Ett par scenografiska exempel: På grund av att det i dokumenten beskrivs så, fladdrar fjärilar i ett par scener på Drottningholm, och därför har den i operan medverkande hästen fått originalets rörlighet i både huvud och svans, och till och med antalet bjällror är autentiskt."

Kirsten Blaise, Ditte H Andersen, Daniel Ralphsson, Tuva Semmingsen och Magnus Staveland. Fotograf Mats Bäcker

Kirsten Blaise, Ditte H Andersen, Daniel Ralphsson, Tuva Semmingsen och Magnus Staveland. Fotograf Mats Bäcker

Hur fick du tillträde till Esterházas slottsarkiv?
"Vid en konferens för några år sedan höll jag ett anförande som slutade med att jag talade för behovet av en slitstark, tålig, nybyggd tetater i barockstil, där man i en autentisk miljö kunde spela barockopera med prövande av tidens konventioner och där man kunde experimentera sig fram som på ett laboratorium, utan att behöva ta hänsyn till en originalteaters bräcklighet.

Efter anförandet blev jag uppmuntrad av ett par åhörare som började: 'Du är precis en så'n som vi behöver!'

Det visade sig vara entusiaster som just höll på med att utarbeta ett förslag med målet att återuppbygga Esterháza-operan, som förstörts i en brand i slutet av 1700-talet. Tack vare de innehållsrika arkiven finns nämligen alla ritningar bevarade!

Vårt samtal ledde till att jag 2005 var med om att grunda "International Opera Foundation Esterháza". Stiftelsen har tre huvudmål: Att återuppbygga operahuset och där framföra 1700-talsoperor i en stil trogen mot originalen; Att återuppliva den repertoar om nästan hundra operor som framfördes i detta operahus; Att etablera en internationell operaakademi för forskning och utbildning."

Fantastiskt! Du har en livsuppgift!
"Ja, här finns mycket att ta itu med. Att agitera, till att börja med. Men än så länge är Drottningholmsteatern den perfekta scenen för att tillämpa HIP."  

Hur började då denna långa resa? Hur blev du intresserad av barockens rörelsekonventioner?
"Jag började som dansös, och senare som musikolog lärde jag mig arkivforskning och att finna källmaterial. Så intresset för rörelsemönster har funnits från början, och sedan har jag gått vidare. Jag har läst, letat och forskat. Och andra forskar också: Dene Barnett gav 1987 ut The Art of Gesture: The Practises and Principles of 18th Century Acting. Den är en guldgruva."

Precis just den boken prisade Ivo Cramér, vår specialist på historisk scendans, när jag intervjuade honom för snart 20 år sedan!
"Jag förstår det: den är ett verk att inspireras av."

Lars Johansson Brissman som Karon, ubderjordens färjekarl. Fotograf Mats Bäcker

Lars Johansson Brissman som Karon. Fotograf Mats Bäcker

Hur fungerar det då att överföra forskningsresultat till scenen?
"Professionella artister är i allmänhet glada över att få pröva nya möjligheter och nya metoder. På Drottningholmsteatern har jag haft en internationell, handplockad ensemble att arbeta med.

Uppgiften är inte alltid enkel: Sångare får här ofta stå på en fot och sjunga, med den andra utsträckt, på ett golv som sluttar, som på Drottningholm. Och det kan ta sin tid att få obekanta rörelser att smälta ihop med sång och musik.
Därför är det en stor glädje att få höra av sångare att de funnit en ny logik, inte bara i sången utan också i helheten."

Jag blev glatt överraskad av all humor, av många olika slag, i Orlando Paladino.
"Just det! Operan har den inte helt vanliga beteckningen "eroicomico" – en komisk hjälteopera. Nå, Haydn hade nu humor – tänk bara på Pukslagssymfonin! Hans arbetsgivare, fursten Nikolaus, hade också humor! Och i arkiven finns mer att hämta!"

Bakåt för att gå framåt
Sigrid T'Hooft har stora uppgifter att ta itu med. Uppgiften är dock inte okomplicerad. Mark Tatlow informerade under ovanstående presentation om att han har kolleger som hävdar att HIP är något som är både omöjligt och fel. Forskningen i äldre tiders scenpraxis må leda bakåt i historien – men det är faktiskt just det som är poängen!
En icke operaexpert som undertecknad fann föreställningen både rolig och underhållande, med mycket 'action' och vacker sång från storartade artister i rörlig regi – och textmaskinen är en välsignelse (operan framfördes på italienska).

Inspirerad av föreställningen fick jag därför lust att utropa: Full fart bakåt!

Peter Bohlin
8 sept 2012


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil