Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ditte H Andersen, Magnus Staveland och Kirsten Blaise med de vilda djuren. Fotograf  Mats Bäcker

Ditte H Andersen, Magnus Staveland och Kirsten Blaise med de vilda djuren. Fotograf Mats Bäcker

Orlando Paladino, vitaliserad operaregi

Vad är HIP inom barockoperan? Drottningholmsteaterns konstnärlige ledare Mark Tatlow och den belgiska regissören Sigrid T'Hooft presenterade begreppet vid en introduktion till säsongens nya uppsättning av Joseph Haydns opera Orlando paladino.

Det visade sig att begreppet står för en vitaliserande kraft inom operaregin. Samtidigt stöder det sig på källforskning. Ur detta spännande koncept finns uppenbarligen både mycket inspiration att hämta och många hårda fakta att förhålla sig till. Dansportalen var närvarande vid presentationen och fick även ett samtal med Sigrid T'Hooft.

De musiker som på 1950-talet började spela äldre tiders musik på tidstrogna instrument betraktades i bästa fall som excentriker. På 1970-talet var dock en "early music-rörelse" i full gång och idag är genren en självklarhet.

Inom dansen var Mary Skeapings Then fångne Cupido på Drottningholmsteatern 1956 ett pionjärarbete i och med att en 1600-talsbalett för första gången i modern tid framfördes i historiska stilarter. Verket blev också inledningen på en lång Drottningholmsserie baletter och harlekinader i dansstilar som föregick tåspetstekniken.

Det verkar däremot som om operaregin inte riktigt hängt med i denna utveckling. Nu håller det dock på att ske en förändring i detta avseende. I introduktionen till framförandet av Joseph Haydns Orlando Paladino under Drottningholmsteaterns sensommarsäsong presenterade dirigenten och konstnärlige ledaren Mark Tatlow och regissören Sigrid T'Hooft det konstnärliga konceptet bakom iscensättningen: "HIP" eller "historically informed performance".

Detta är numera en internationellt acepterad term, som ungefär innebär regi enligt källforskning. Numera vet man en hel del om framförandepraxis i operor från slutet av 1700-talet - Orlando Paladino hade urpremiär 1782.

Sigrid T'Hooft, född i Belgien, började som dansös, studerade musikvetenskap och inriktade sig senare på tidig dans, commedia dell'arte och historisk skådespelarteknik. Hon är forskare, koreograf och pedagog och arbetar sedan några år också som regissör av barockopera. Med det sistnämnda fyller hon en funktion som inte fanns på 1700-talet.

Sigtid T'Hooft. Fotograf Jonas Lampens

Sigtid T'Hooft. Fotograf Jonas Lampens

Sigrid T'Hooft om HIP
Seklets scenpraxis var i flera avseenden fastlagd. När allt scenljus kom från sidan fick de agerande själva uppsöka välbelysta platser på scenen. I en duett vände sig båda medverkande framåt mot publiken. I stället betydde en utsträckt arm att en sång eller fras var riktad mot medspelaren.

Konventioner lärde sig scenkonstnärer av kolleger, från publicerade traktater och av angränsande konstarter.

I deklamation ingick också en rörelselära, och av modellers poser i tidens målarateljéer fanns uppenbarligen mycket att lära.

Scenspråket var internationellt, vilket förstås underlättade turnerandet. Det verkar heller inte ha funnits några större skillnader mellan skådespelares och sångares rörelsemönster.

Däremot var skillnaden stor mellan genrerna. I tragedi följde man noga konventionerna, i komedi gjorde man allt för att bryta dem. Av den anledningen måste också komiker vara mycket väl insatta i tragedins scenspråk. För komedin fanns parallellt en stark egen tradition inom commedia dell'arte.

Orlando Paladino hade urpremiär på den 1768 nybyggda operan i Esterháza-palatset, hos furst Nikolaus Esterházy (kallad Den praktälskande). Där var Haydn anställd som kapellmästare under nära 30 år. På operan gavs upp till 150 framföranden per säsong!

I palatsets bevarade, utomordentligt rika arkiv finns utförliga uppgifter om medverkande och repetitionsförhållanden, därtill noggrann dokumentation av kostymer, scenografi och rekvisita. Sådana uppgifter har kommit till användning i Drottningholmsteaterns uppsättning.

Vid ett senare samtal med regissören fick Dansportalen tillfälle att ställa några frågor.

Hur fungerade samarbetet med scenografen Stephan Dietrich?
"Vi har tidigare samverkat vid uppsättningar av barockoperor, men det var med Orlando Paladino som jag första gången gav honom uppgiften att så detaljerat som möjligt följa anvisningarna från dokumenten. Det gjorde han också.

Ett par scenografiska exempel: På grund av att det i dokumenten beskrivs så, fladdrar fjärilar i ett par scener på Drottningholm, och därför har den i operan medverkande hästen fått originalets rörlighet i både huvud och svans, och till och med antalet bjällror är autentiskt."

Kirsten Blaise, Ditte H Andersen, Daniel Ralphsson, Tuva Semmingsen och Magnus Staveland. Fotograf Mats Bäcker

Kirsten Blaise, Ditte H Andersen, Daniel Ralphsson, Tuva Semmingsen och Magnus Staveland. Fotograf Mats Bäcker

Hur fick du tillträde till Esterházas slottsarkiv?
"Vid en konferens för några år sedan höll jag ett anförande som slutade med att jag talade för behovet av en slitstark, tålig, nybyggd tetater i barockstil, där man i en autentisk miljö kunde spela barockopera med prövande av tidens konventioner och där man kunde experimentera sig fram som på ett laboratorium, utan att behöva ta hänsyn till en originalteaters bräcklighet.

Efter anförandet blev jag uppmuntrad av ett par åhörare som började: 'Du är precis en så'n som vi behöver!'

Det visade sig vara entusiaster som just höll på med att utarbeta ett förslag med målet att återuppbygga Esterháza-operan, som förstörts i en brand i slutet av 1700-talet. Tack vare de innehållsrika arkiven finns nämligen alla ritningar bevarade!

Vårt samtal ledde till att jag 2005 var med om att grunda "International Opera Foundation Esterháza". Stiftelsen har tre huvudmål: Att återuppbygga operahuset och där framföra 1700-talsoperor i en stil trogen mot originalen; Att återuppliva den repertoar om nästan hundra operor som framfördes i detta operahus; Att etablera en internationell operaakademi för forskning och utbildning."

Fantastiskt! Du har en livsuppgift!
"Ja, här finns mycket att ta itu med. Att agitera, till att börja med. Men än så länge är Drottningholmsteatern den perfekta scenen för att tillämpa HIP."  

Hur började då denna långa resa? Hur blev du intresserad av barockens rörelsekonventioner?
"Jag började som dansös, och senare som musikolog lärde jag mig arkivforskning och att finna källmaterial. Så intresset för rörelsemönster har funnits från början, och sedan har jag gått vidare. Jag har läst, letat och forskat. Och andra forskar också: Dene Barnett gav 1987 ut The Art of Gesture: The Practises and Principles of 18th Century Acting. Den är en guldgruva."

Precis just den boken prisade Ivo Cramér, vår specialist på historisk scendans, när jag intervjuade honom för snart 20 år sedan!
"Jag förstår det: den är ett verk att inspireras av."

Lars Johansson Brissman som Karon, ubderjordens färjekarl. Fotograf Mats Bäcker

Lars Johansson Brissman som Karon. Fotograf Mats Bäcker

Hur fungerar det då att överföra forskningsresultat till scenen?
"Professionella artister är i allmänhet glada över att få pröva nya möjligheter och nya metoder. På Drottningholmsteatern har jag haft en internationell, handplockad ensemble att arbeta med.

Uppgiften är inte alltid enkel: Sångare får här ofta stå på en fot och sjunga, med den andra utsträckt, på ett golv som sluttar, som på Drottningholm. Och det kan ta sin tid att få obekanta rörelser att smälta ihop med sång och musik.
Därför är det en stor glädje att få höra av sångare att de funnit en ny logik, inte bara i sången utan också i helheten."

Jag blev glatt överraskad av all humor, av många olika slag, i Orlando Paladino.
"Just det! Operan har den inte helt vanliga beteckningen "eroicomico" – en komisk hjälteopera. Nå, Haydn hade nu humor – tänk bara på Pukslagssymfonin! Hans arbetsgivare, fursten Nikolaus, hade också humor! Och i arkiven finns mer att hämta!"

Bakåt för att gå framåt
Sigrid T'Hooft har stora uppgifter att ta itu med. Uppgiften är dock inte okomplicerad. Mark Tatlow informerade under ovanstående presentation om att han har kolleger som hävdar att HIP är något som är både omöjligt och fel. Forskningen i äldre tiders scenpraxis må leda bakåt i historien – men det är faktiskt just det som är poängen!
En icke operaexpert som undertecknad fann föreställningen både rolig och underhållande, med mycket 'action' och vacker sång från storartade artister i rörlig regi – och textmaskinen är en välsignelse (operan framfördes på italienska).

Inspirerad av föreställningen fick jag därför lust att utropa: Full fart bakåt!

Peter Bohlin
8 sept 2012


  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil