Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jani Talo och Tiina Myllymäki som Romeo och Julia. Fotograf Sakari Viika

Jani Talo och Tiina Myllymäki som Romeo och Julia. Fotograf Sakari Viika

Helsingfors: Två ballerinor som imponerar

Finska Nationalbalettens säsong har inletts och den av publiken älskade baletten Romeo och Julia har dragit nya åskådare till salongen. Rollen som Julia tolkas av två av våra unga ballerinor, Maria Baranova och Tiina Myllymäki, som här får tillfälle att ge prov på att de har utvecklats både när det gäller teknisk säkerhet och, kanske främst, dramatiskt utspel, omfattande både romantiken och tragiken i det odödliga kärleksdramat.

Nästa evenemang var ett gästspel av Boston Ballet 8–9 september och därefter kommer en premiär på Le Corsaire den 21 september, följd av Manon 26 oktober och urpremiären på Kenneth Greves Snödrottningen den 23 november på stora scenen. I den mindre Almisalen ges det dans i mindre format som I Love NYKY, Danskamp och annat.

Romeo och Julia magnifika scener och mycket drama
Nationalbalettens två rollbesättningar i denna balett av John Cranko har varit i elden turvis. Som Julia har vi sett en älvalik ballerina, Maria Baranova, samt en skicklig Tiina Myllymäki som även hon är på väg uppåt på karriären. Så blev hon också på sin andra kväll utnämnd till premiärdansare. Romeos roll har dansats av Jani Talo och Michal Krzmár, båda erfarna artister och bekväma i uppgiften.

Den mäktiga musiken av Sergej Prokofjev dundrar extra starkt vid öppningen av tredje scenbilden och en del av musikerna är tvungna att skydda sina öron då kollegernas instrument låter som starkast. Publiken blir varnad om att något hemskt håller på att hända, igen. Lik har det blivit redan tidigare i de två första akterna då släkterna Montagues och Capulets medlemmar blivit dödade på gatorna.

Fäktningsscenerna är stora och imponerande och de har gjorts med omsorg: dansarnas rollgestalter är trovärdiga i sin kamp om seger eller livet. Många lik blir det i denna balett, och nu skall det unga paret också gå sin öde till mötes. Scenbilderna är imponerande och starka.

Brudtärnornas dans. Fotograf Mirka Kleemola

Brudtärnornas dans. Fotograf Mirka Kleemola

Den här baletten är ingenting för alltför unga barn, trots att en del scener i akt 1 och 2 innehåller scener där glädjen är främsta elementet och karaktärerna roliga. När Julias mor ger henne dräkten som hon skall använda vid sin första bal, när Romeo och hans två kompisar är på väg till samma fest och skämtsamt gläds åt spänningen i att ta sig in i gården som objudna gäster, och när de väl är inne på festen, att med sin dans försöka leda gästernas uppmärksamhet till sig själva – i syfte att skydda Romeo och Julia. Dessa unga har då redan förälskat sig i varandra.
   
Man hoppas alltså att den som sitter med en liten flicka eller pojke har möjligheten att gå igenom händelserna och historien bakom innan det är läggdags. Även vuxna drabbas starkt av scenerna: då Maria Baranova och Michal Krzmár dansar och spelar är det på allvar. Hos Maria verkar jobbet vara genomtänkt in till det sista, analysen är gjord av rollfiguren och åskådarna lever med i ångesten när Julia står inför ett svårt val: skall hon svälja medicinen som gör henne låtsasdöd – i syfte att inte behöva gifta sig med Paris, fästmannen som föräldrarna valt åt henne. Hon har i detta skede redan stigit in i ett hemligt äktenskap med Romeo, och längtar efter honom.

Det blir som vi alla vet. Romeo nås inte av budskapet att Julia bara sover i sin grav dit han tagit sig i smyg. Han tar sitt liv med en kniv i all förtvivlan, och lite senare då Julia vaknat på sin stenbädd gör hon detsamma när hon blir varse om vad som hänt med Romeo. Dramatik och hjärtskärande scener att leva igenom med de skickliga dansarna och publiken omkring.

Karnevalsdans, Guilherme Gameiro Alves upplyft av Nikolas Koskivirta, Annika Nieminen, Annabelle Hellinckx, Emrecan Tanis. Fotograf Sakari Viika

Karnevalsdans, Guilherme Gameiro Alves upplyft av Nikolas Koskivirta, Annika Nieminen, Annabelle Hellinckx, Emrecan Tanis. Fotograf Sakari Viika

Vi har fått höra på en fin föreläsning av Heidi Almi i början av kvällen, dvs. den del av publiken som kommit till Operan i god tid för att höra vad baletten handlar om, om dess skapare och historia.

John Cranko skapade detta verk 1962 för ett kompani som då inte stod på högsta internationella nivå. Det handlade om Stuttgartbaletten, som senare skulle bli ett mycket bra kompani och är världsberömd sedan länge. Därför innehåller baletten många folkliga och karaktärselement samt sällskapsdans i renässansstil och gymnastiska inslag. Bara rollfiguren Julia samt brudtärnorna, som intet ont anande kommer med blommor till hennes sovrum, har tåspetsskor. Men de saknas inte, baletten är fin och kompakt, och full av drama.

Maria Baranova och Michal Krzmár, här i La Bayadère. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova och Michal Krzmár, här i La Bayadère. Fotograf Sakari Viika

Dansarna
Michal Krzmár är en mycket säker och trovärdig Romeo för sin Julia, Maria Baranova. Dessa två är redan vid sin första föreställning ett nöje att följa. Maria uttrycker starka känslor i sin dans, hon är ung Julia, älskande Julia och ångestfylld Julia.

Dansen är lätt och tekniskt säker. När hon efter den första kyssen tar sina bourrées bakåt och faller i armarna på sin Romeo gör hon det med full tillit till sin partner Michal.

Frans Valkama, Mercutio, och Ilja Bolotov, Benvolio, är som skapade för sina roller och i sina soli gör de verkligen bra ifrån sig. De gör tekniskt bra jobb, de är viga och dansar med bästa kompetens – och de är införstådda med rollkaraktärerna, speciellt Frans Valkama.

Ilja Bolotov är en ljusglimt som utvecklats hela tiden. Då Krzmár, Valkama och Bolotov tillsammans slutat trion på väg till balen förstår publiken att applåder är på plats.

En strålande Rosalinda är Terhi Räsänen; även om rollen inte är stor. Andra ljusglimtar: Överklasshustrun Lady Capulet är fängslande tolkad av Anastasia Dunets med talande mimik; Özen Erdinc som Julias älskade Amma; de tre zigenerskorna – denna gång med Linda Haakana i spetsen – och  karnevalskungen Eric Cristison med karnevalsparen Asta Lindholm, Annika Nieminen, Nikolas Koskivirta och Emrecan Tanis i de underhållande scenerna. Brudtärnornas graciösa dans kommer i sista akten som en ljusglimt i dramat – dansad av Millis Faust, Kailey Kaba, Titta Karhunen, Mai Komori, Anna Konkari, Olga Leppäjärvi, Lucie Rákosníková och Charlotte Schauman.

Funderingar kring vad som ligger bakom en dansares arbete
Jag glömmer inte den Julia jag såg för ett par år sedan i en alldeles oförglömlig tolkning av rollkaraktären vid Kungliga Baletten i Stockholm, spelad och dansad av Jurgita Dronina, numera första solist vid Nationalbaletten i Nederländerna. Den sensibilitet kombinerad med expression som hon hade i sin tolkning och dans minns man länge.

Tillbaka till den aktuella föreställningen vi här talar om: Maria Baranova har dansat stora roller endast en kort tid, från och med hösten 2011, då hon i början av november anslöt sig till Finlands nationalbalett efter en tid i Hamburgbaletten. Hon var då 19 år och utnämndes direkt till en vakant premiärdansarpost. Maria är nu på god väg till att bli en étoile, en stjärna.

Anu Viheriäranta. Fotograf Sakari Viika

Anu Viheriäranta. Fotograf Sakari Viika

Kännetecknande för de unga framgångsrika solisterna är att de arbetar utan att räkna timmarna de vistas i balettstudion.

En ballerina som ihärdigt arbetat sig fram är finska Anu Viheriäranta, numera även hon första solist vid Nationalbaletten i Nederländerna. Idag är hela världen arbetsfält för alla inom dansvärlden och de bästa dansarna kan välja var de vill dansa.

Eftersom utbudet av dansare är stort, är konkurrensen enorm om platserna i etablerade kompanier som Finska Nationalbaletten och Kungliga baletten i Stockholm.

Som en följd är dessa inte mera ”nationella” i den traditionella meningen. Det betyder att de inhemska dansarna i varje land måste vara tillräckligt goda och kompetenta för att få engagemang – varje hus och varje balettchef vill bjuda publiken det bästa möjliga och det har publiken också rätt att kräva.

I konsten finns det inga kompromisser.

Anita Jokela
11 sep 2012

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil