Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jani Talo och Tiina Myllymäki som Romeo och Julia. Fotograf Sakari Viika

Jani Talo och Tiina Myllymäki som Romeo och Julia. Fotograf Sakari Viika

Helsingfors: Två ballerinor som imponerar

Finska Nationalbalettens säsong har inletts och den av publiken älskade baletten Romeo och Julia har dragit nya åskådare till salongen. Rollen som Julia tolkas av två av våra unga ballerinor, Maria Baranova och Tiina Myllymäki, som här får tillfälle att ge prov på att de har utvecklats både när det gäller teknisk säkerhet och, kanske främst, dramatiskt utspel, omfattande både romantiken och tragiken i det odödliga kärleksdramat.

Nästa evenemang var ett gästspel av Boston Ballet 8–9 september och därefter kommer en premiär på Le Corsaire den 21 september, följd av Manon 26 oktober och urpremiären på Kenneth Greves Snödrottningen den 23 november på stora scenen. I den mindre Almisalen ges det dans i mindre format som I Love NYKY, Danskamp och annat.

Romeo och Julia magnifika scener och mycket drama
Nationalbalettens två rollbesättningar i denna balett av John Cranko har varit i elden turvis. Som Julia har vi sett en älvalik ballerina, Maria Baranova, samt en skicklig Tiina Myllymäki som även hon är på väg uppåt på karriären. Så blev hon också på sin andra kväll utnämnd till premiärdansare. Romeos roll har dansats av Jani Talo och Michal Krzmár, båda erfarna artister och bekväma i uppgiften.

Den mäktiga musiken av Sergej Prokofjev dundrar extra starkt vid öppningen av tredje scenbilden och en del av musikerna är tvungna att skydda sina öron då kollegernas instrument låter som starkast. Publiken blir varnad om att något hemskt håller på att hända, igen. Lik har det blivit redan tidigare i de två första akterna då släkterna Montagues och Capulets medlemmar blivit dödade på gatorna.

Fäktningsscenerna är stora och imponerande och de har gjorts med omsorg: dansarnas rollgestalter är trovärdiga i sin kamp om seger eller livet. Många lik blir det i denna balett, och nu skall det unga paret också gå sin öde till mötes. Scenbilderna är imponerande och starka.

Brudtärnornas dans. Fotograf Mirka Kleemola

Brudtärnornas dans. Fotograf Mirka Kleemola

Den här baletten är ingenting för alltför unga barn, trots att en del scener i akt 1 och 2 innehåller scener där glädjen är främsta elementet och karaktärerna roliga. När Julias mor ger henne dräkten som hon skall använda vid sin första bal, när Romeo och hans två kompisar är på väg till samma fest och skämtsamt gläds åt spänningen i att ta sig in i gården som objudna gäster, och när de väl är inne på festen, att med sin dans försöka leda gästernas uppmärksamhet till sig själva – i syfte att skydda Romeo och Julia. Dessa unga har då redan förälskat sig i varandra.
   
Man hoppas alltså att den som sitter med en liten flicka eller pojke har möjligheten att gå igenom händelserna och historien bakom innan det är läggdags. Även vuxna drabbas starkt av scenerna: då Maria Baranova och Michal Krzmár dansar och spelar är det på allvar. Hos Maria verkar jobbet vara genomtänkt in till det sista, analysen är gjord av rollfiguren och åskådarna lever med i ångesten när Julia står inför ett svårt val: skall hon svälja medicinen som gör henne låtsasdöd – i syfte att inte behöva gifta sig med Paris, fästmannen som föräldrarna valt åt henne. Hon har i detta skede redan stigit in i ett hemligt äktenskap med Romeo, och längtar efter honom.

Det blir som vi alla vet. Romeo nås inte av budskapet att Julia bara sover i sin grav dit han tagit sig i smyg. Han tar sitt liv med en kniv i all förtvivlan, och lite senare då Julia vaknat på sin stenbädd gör hon detsamma när hon blir varse om vad som hänt med Romeo. Dramatik och hjärtskärande scener att leva igenom med de skickliga dansarna och publiken omkring.

Karnevalsdans, Guilherme Gameiro Alves upplyft av Nikolas Koskivirta, Annika Nieminen, Annabelle Hellinckx, Emrecan Tanis. Fotograf Sakari Viika

Karnevalsdans, Guilherme Gameiro Alves upplyft av Nikolas Koskivirta, Annika Nieminen, Annabelle Hellinckx, Emrecan Tanis. Fotograf Sakari Viika

Vi har fått höra på en fin föreläsning av Heidi Almi i början av kvällen, dvs. den del av publiken som kommit till Operan i god tid för att höra vad baletten handlar om, om dess skapare och historia.

John Cranko skapade detta verk 1962 för ett kompani som då inte stod på högsta internationella nivå. Det handlade om Stuttgartbaletten, som senare skulle bli ett mycket bra kompani och är världsberömd sedan länge. Därför innehåller baletten många folkliga och karaktärselement samt sällskapsdans i renässansstil och gymnastiska inslag. Bara rollfiguren Julia samt brudtärnorna, som intet ont anande kommer med blommor till hennes sovrum, har tåspetsskor. Men de saknas inte, baletten är fin och kompakt, och full av drama.

Maria Baranova och Michal Krzmár, här i La Bayadère. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova och Michal Krzmár, här i La Bayadère. Fotograf Sakari Viika

Dansarna
Michal Krzmár är en mycket säker och trovärdig Romeo för sin Julia, Maria Baranova. Dessa två är redan vid sin första föreställning ett nöje att följa. Maria uttrycker starka känslor i sin dans, hon är ung Julia, älskande Julia och ångestfylld Julia.

Dansen är lätt och tekniskt säker. När hon efter den första kyssen tar sina bourrées bakåt och faller i armarna på sin Romeo gör hon det med full tillit till sin partner Michal.

Frans Valkama, Mercutio, och Ilja Bolotov, Benvolio, är som skapade för sina roller och i sina soli gör de verkligen bra ifrån sig. De gör tekniskt bra jobb, de är viga och dansar med bästa kompetens – och de är införstådda med rollkaraktärerna, speciellt Frans Valkama.

Ilja Bolotov är en ljusglimt som utvecklats hela tiden. Då Krzmár, Valkama och Bolotov tillsammans slutat trion på väg till balen förstår publiken att applåder är på plats.

En strålande Rosalinda är Terhi Räsänen; även om rollen inte är stor. Andra ljusglimtar: Överklasshustrun Lady Capulet är fängslande tolkad av Anastasia Dunets med talande mimik; Özen Erdinc som Julias älskade Amma; de tre zigenerskorna – denna gång med Linda Haakana i spetsen – och  karnevalskungen Eric Cristison med karnevalsparen Asta Lindholm, Annika Nieminen, Nikolas Koskivirta och Emrecan Tanis i de underhållande scenerna. Brudtärnornas graciösa dans kommer i sista akten som en ljusglimt i dramat – dansad av Millis Faust, Kailey Kaba, Titta Karhunen, Mai Komori, Anna Konkari, Olga Leppäjärvi, Lucie Rákosníková och Charlotte Schauman.

Funderingar kring vad som ligger bakom en dansares arbete
Jag glömmer inte den Julia jag såg för ett par år sedan i en alldeles oförglömlig tolkning av rollkaraktären vid Kungliga Baletten i Stockholm, spelad och dansad av Jurgita Dronina, numera första solist vid Nationalbaletten i Nederländerna. Den sensibilitet kombinerad med expression som hon hade i sin tolkning och dans minns man länge.

Tillbaka till den aktuella föreställningen vi här talar om: Maria Baranova har dansat stora roller endast en kort tid, från och med hösten 2011, då hon i början av november anslöt sig till Finlands nationalbalett efter en tid i Hamburgbaletten. Hon var då 19 år och utnämndes direkt till en vakant premiärdansarpost. Maria är nu på god väg till att bli en étoile, en stjärna.

Anu Viheriäranta. Fotograf Sakari Viika

Anu Viheriäranta. Fotograf Sakari Viika

Kännetecknande för de unga framgångsrika solisterna är att de arbetar utan att räkna timmarna de vistas i balettstudion.

En ballerina som ihärdigt arbetat sig fram är finska Anu Viheriäranta, numera även hon första solist vid Nationalbaletten i Nederländerna. Idag är hela världen arbetsfält för alla inom dansvärlden och de bästa dansarna kan välja var de vill dansa.

Eftersom utbudet av dansare är stort, är konkurrensen enorm om platserna i etablerade kompanier som Finska Nationalbaletten och Kungliga baletten i Stockholm.

Som en följd är dessa inte mera ”nationella” i den traditionella meningen. Det betyder att de inhemska dansarna i varje land måste vara tillräckligt goda och kompetenta för att få engagemang – varje hus och varje balettchef vill bjuda publiken det bästa möjliga och det har publiken också rätt att kräva.

I konsten finns det inga kompromisser.

Anita Jokela
11 sep 2012

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil