Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm: Klassisk balett i dagens moderna värld?

Under tre dagar, 13 – 15 september, hölls i Stockholm den internationella konferensen Ballet: Why & How? – ett internationellt samtal om den klassiska balettens roll i dagens moderna dansvärld. Är baletten relevant?

Det var den första konferensen i sitt slag någonsin. 300 deltagare från 24 länder och fyra kontinenter. Så såg uppslutningen ut.

Konferensen arrangerades av Balettakademien i Stockholm, i partnerskap med ArtEZ School of Dance i Arnhem, Nederländerna, och i samarbete med Juilliard School, New York City. Patrons för konferensen är bland andra Prinsessan Christina, Mikhail Baryshnikov, Mats Ek och Jiři Kylián.

Ballet, why and how
Bland huvudtalarna märktes namn som Ohad Naharin, Batsheva Dance Company, Lawrence Rhodes, Juilliard School och Mavis Staines, Kanadas National Ballet School. Moderator var kulturjournalist Lis Hellström Sveningson.

Syftet med Ballet: Why & How beskrivs i underrubriken: ”An International Conference illuminating the role of Ballet in the education and professional life of todays dancer.”

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander,
initiativtagare, konferensadministrator och senior advisor på Balettakademien, förklarar varför konferensen behövs:
– I en dansvärld med allt färre rena balettkompanier där vi i allt högre utsträckning måste utbilda brett och förbereda dagens unga yrkesdansare för all slags repertoar, bör vi på allvar börja prata om varför och hur vi ska undervisa i klassisk balett.

Det var för tre år sen
idén om en konferens föddes i ett samtal mellan Fay Nenander och holländska kollegan Gaby Allard som driver ArtEZ School of Dance i Arnhem. Fay Nenander och Gaby Allard hade redan tidigare konstaterat att behovet av en sådan diskussion på bredare front var stort och de beslöt sig för att tillsammans se till att dansvärlden möttes för att gemensamt formulera frågeställningarna.

"Balettens vara eller icke vara är en kontroversiell fråga i en internationell dansvärld där arv och tradition fortfarande väger tungt" förklarar Gaby Allard. "Vår ambition har varit att belysa frågan, inte se den som ett problem utan istället försöka skapa förutsättningar för en öppen diskussion. En konstart måste tåla en sådan diskussion, annars har den inget existensberättigande."

Dagens professionella dansbransch ställer helt nya krav på bredden hos verksamma dansare och den moderna dansen vinner ständigt mark. Enligt Gaby Allard diskuteras frågan överallt men det saknas gemensamma riktlinjer.
"Det finns massor av kunskap och idéer. Vi behöver skapa en plattform där vi tillsammans kan hitta nya vägar."

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Nya träningsformer
"Vilken sorts träning ska vi erbjuda, vad vill vi ha, hur ska det se ut?

Det är frågor vi måste kunna besvara" förklarar Fay Nenander. "Dansare som utbildas för en modern repertoar varken kan eller bör träna på samma sätt som klassiska dansare. Det måste finnas en skillnad med nya, genomtänkta tillvägagångssätt."

Hon poängterar vidare att många pedagoger redan experimenterar med nya rörelseformer men att det också i hög utsträckning bedrivs träning och utbildning enligt gamla, möjligen förlegade mönster.

"Det kan vara svårt att ändra riktning i en så traditionsinfluerad teknik. Vi behöver varandras kunskap och idéer för att utveckla nya sätt. Både i tanke och praktik. Därför behöver vi träffas och nätverka. Utbyta tankar och idéer."

Gaby Allard pekar på ett generellt behov av att öva på att uttrycka sig och kontextualisera den pågående utvecklingen. "Vi är så vana vid att förbli i vår egen värld och göra som vi alltid har gjort. Nu är vi tvungna att förnya vårt tankesätt och utbilda dansare som klarar stor teknisk bredd och som är förberedda för den rådande arbetsmarknaden."

Dagens unga studenter och dansare tycks, enligt Nenander och Allard, ha ett lättare bagage, om alls något, att släpa på vad det gäller balettens arv och tradition.

"De unga dansarna kommer med helt nya ingångar och frågeställningar" säger Fay Nenander. "Det är en intressant och viktig utveckling som vi måste kunna bemöta. Vi behöver reflektera mer och bli kreativa."
"Ja, det handlar ju ytterst om att ”stay in business”. För alla. Branschen förändras" säger Gaby Allard,

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Efter en något försiktig inledning
ökade intensiteten i debatten med många intressanta inlägg. Pedagoger, koreografer, konstnärliga ledare, studenter och forskare samsades om utrymmet och konkurrerade om ordet. Fay Nenander tycker sig ha känt temperaturen stiga.
"Vi tror och hoppas att vi lyckats väcka inspiration till fortsatt diskussion."

I den professionella dansvärlden finns ett växande intresse även från akademiskt håll av att undersöka balettens roll. Är den nödvändig för dem som idag aspirerar till en danskarriär? I så fall – varför och hur? Ballet: Why & How var den första konferensen i sitt slag med detta specifika ämne som tema.

Vad händer härnäst?
Gaby Allard berättar att nästa Ballet: Here & Now-konferens går av stapeln 2015 i Arnhem;. Men på vägen händer också mycket annat för att hålla liv i diskussionen.

2013 ges en bok med titeln Ballet, Why & How? ut med texter av konferensens tongivande talare och experter. Historiska, sociala, psykologiska och filosofiska aspekter tas upp, såväl som pedagogiska och artistiska perspektiv. Det övergripande målet är att dela tankar, erfarenheter och idéer för att tillsammans forma och skapa framtidens professionella dansare.

Vad är det viktigaste?
Fay Nenander och Gaby Allard är eniga:
"Att vi börjar ställa oss och varandra de här frågorna. Det är inte nödvändigtvis svaren som är viktiga till att börja med, utan att få igång diskussionen!"

Anna Lafvas
25 sept 2012

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil