Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm: Klassisk balett i dagens moderna värld?

Under tre dagar, 13 – 15 september, hölls i Stockholm den internationella konferensen Ballet: Why & How? – ett internationellt samtal om den klassiska balettens roll i dagens moderna dansvärld. Är baletten relevant?

Det var den första konferensen i sitt slag någonsin. 300 deltagare från 24 länder och fyra kontinenter. Så såg uppslutningen ut.

Konferensen arrangerades av Balettakademien i Stockholm, i partnerskap med ArtEZ School of Dance i Arnhem, Nederländerna, och i samarbete med Juilliard School, New York City. Patrons för konferensen är bland andra Prinsessan Christina, Mikhail Baryshnikov, Mats Ek och Jiři Kylián.

Ballet, why and how
Bland huvudtalarna märktes namn som Ohad Naharin, Batsheva Dance Company, Lawrence Rhodes, Juilliard School och Mavis Staines, Kanadas National Ballet School. Moderator var kulturjournalist Lis Hellström Sveningson.

Syftet med Ballet: Why & How beskrivs i underrubriken: ”An International Conference illuminating the role of Ballet in the education and professional life of todays dancer.”

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander,
initiativtagare, konferensadministrator och senior advisor på Balettakademien, förklarar varför konferensen behövs:
– I en dansvärld med allt färre rena balettkompanier där vi i allt högre utsträckning måste utbilda brett och förbereda dagens unga yrkesdansare för all slags repertoar, bör vi på allvar börja prata om varför och hur vi ska undervisa i klassisk balett.

Det var för tre år sen
idén om en konferens föddes i ett samtal mellan Fay Nenander och holländska kollegan Gaby Allard som driver ArtEZ School of Dance i Arnhem. Fay Nenander och Gaby Allard hade redan tidigare konstaterat att behovet av en sådan diskussion på bredare front var stort och de beslöt sig för att tillsammans se till att dansvärlden möttes för att gemensamt formulera frågeställningarna.

"Balettens vara eller icke vara är en kontroversiell fråga i en internationell dansvärld där arv och tradition fortfarande väger tungt" förklarar Gaby Allard. "Vår ambition har varit att belysa frågan, inte se den som ett problem utan istället försöka skapa förutsättningar för en öppen diskussion. En konstart måste tåla en sådan diskussion, annars har den inget existensberättigande."

Dagens professionella dansbransch ställer helt nya krav på bredden hos verksamma dansare och den moderna dansen vinner ständigt mark. Enligt Gaby Allard diskuteras frågan överallt men det saknas gemensamma riktlinjer.
"Det finns massor av kunskap och idéer. Vi behöver skapa en plattform där vi tillsammans kan hitta nya vägar."

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Nya träningsformer
"Vilken sorts träning ska vi erbjuda, vad vill vi ha, hur ska det se ut?

Det är frågor vi måste kunna besvara" förklarar Fay Nenander. "Dansare som utbildas för en modern repertoar varken kan eller bör träna på samma sätt som klassiska dansare. Det måste finnas en skillnad med nya, genomtänkta tillvägagångssätt."

Hon poängterar vidare att många pedagoger redan experimenterar med nya rörelseformer men att det också i hög utsträckning bedrivs träning och utbildning enligt gamla, möjligen förlegade mönster.

"Det kan vara svårt att ändra riktning i en så traditionsinfluerad teknik. Vi behöver varandras kunskap och idéer för att utveckla nya sätt. Både i tanke och praktik. Därför behöver vi träffas och nätverka. Utbyta tankar och idéer."

Gaby Allard pekar på ett generellt behov av att öva på att uttrycka sig och kontextualisera den pågående utvecklingen. "Vi är så vana vid att förbli i vår egen värld och göra som vi alltid har gjort. Nu är vi tvungna att förnya vårt tankesätt och utbilda dansare som klarar stor teknisk bredd och som är förberedda för den rådande arbetsmarknaden."

Dagens unga studenter och dansare tycks, enligt Nenander och Allard, ha ett lättare bagage, om alls något, att släpa på vad det gäller balettens arv och tradition.

"De unga dansarna kommer med helt nya ingångar och frågeställningar" säger Fay Nenander. "Det är en intressant och viktig utveckling som vi måste kunna bemöta. Vi behöver reflektera mer och bli kreativa."
"Ja, det handlar ju ytterst om att ”stay in business”. För alla. Branschen förändras" säger Gaby Allard,

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Efter en något försiktig inledning
ökade intensiteten i debatten med många intressanta inlägg. Pedagoger, koreografer, konstnärliga ledare, studenter och forskare samsades om utrymmet och konkurrerade om ordet. Fay Nenander tycker sig ha känt temperaturen stiga.
"Vi tror och hoppas att vi lyckats väcka inspiration till fortsatt diskussion."

I den professionella dansvärlden finns ett växande intresse även från akademiskt håll av att undersöka balettens roll. Är den nödvändig för dem som idag aspirerar till en danskarriär? I så fall – varför och hur? Ballet: Why & How var den första konferensen i sitt slag med detta specifika ämne som tema.

Vad händer härnäst?
Gaby Allard berättar att nästa Ballet: Here & Now-konferens går av stapeln 2015 i Arnhem;. Men på vägen händer också mycket annat för att hålla liv i diskussionen.

2013 ges en bok med titeln Ballet, Why & How? ut med texter av konferensens tongivande talare och experter. Historiska, sociala, psykologiska och filosofiska aspekter tas upp, såväl som pedagogiska och artistiska perspektiv. Det övergripande målet är att dela tankar, erfarenheter och idéer för att tillsammans forma och skapa framtidens professionella dansare.

Vad är det viktigaste?
Fay Nenander och Gaby Allard är eniga:
"Att vi börjar ställa oss och varandra de här frågorna. Det är inte nödvändigtvis svaren som är viktiga till att börja med, utan att få igång diskussionen!"

Anna Lafvas
25 sept 2012

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil