Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm: Klassisk balett i dagens moderna värld?

Under tre dagar, 13 – 15 september, hölls i Stockholm den internationella konferensen Ballet: Why & How? – ett internationellt samtal om den klassiska balettens roll i dagens moderna dansvärld. Är baletten relevant?

Det var den första konferensen i sitt slag någonsin. 300 deltagare från 24 länder och fyra kontinenter. Så såg uppslutningen ut.

Konferensen arrangerades av Balettakademien i Stockholm, i partnerskap med ArtEZ School of Dance i Arnhem, Nederländerna, och i samarbete med Juilliard School, New York City. Patrons för konferensen är bland andra Prinsessan Christina, Mikhail Baryshnikov, Mats Ek och Jiři Kylián.

Ballet, why and how
Bland huvudtalarna märktes namn som Ohad Naharin, Batsheva Dance Company, Lawrence Rhodes, Juilliard School och Mavis Staines, Kanadas National Ballet School. Moderator var kulturjournalist Lis Hellström Sveningson.

Syftet med Ballet: Why & How beskrivs i underrubriken: ”An International Conference illuminating the role of Ballet in the education and professional life of todays dancer.”

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander,
initiativtagare, konferensadministrator och senior advisor på Balettakademien, förklarar varför konferensen behövs:
– I en dansvärld med allt färre rena balettkompanier där vi i allt högre utsträckning måste utbilda brett och förbereda dagens unga yrkesdansare för all slags repertoar, bör vi på allvar börja prata om varför och hur vi ska undervisa i klassisk balett.

Det var för tre år sen
idén om en konferens föddes i ett samtal mellan Fay Nenander och holländska kollegan Gaby Allard som driver ArtEZ School of Dance i Arnhem. Fay Nenander och Gaby Allard hade redan tidigare konstaterat att behovet av en sådan diskussion på bredare front var stort och de beslöt sig för att tillsammans se till att dansvärlden möttes för att gemensamt formulera frågeställningarna.

"Balettens vara eller icke vara är en kontroversiell fråga i en internationell dansvärld där arv och tradition fortfarande väger tungt" förklarar Gaby Allard. "Vår ambition har varit att belysa frågan, inte se den som ett problem utan istället försöka skapa förutsättningar för en öppen diskussion. En konstart måste tåla en sådan diskussion, annars har den inget existensberättigande."

Dagens professionella dansbransch ställer helt nya krav på bredden hos verksamma dansare och den moderna dansen vinner ständigt mark. Enligt Gaby Allard diskuteras frågan överallt men det saknas gemensamma riktlinjer.
"Det finns massor av kunskap och idéer. Vi behöver skapa en plattform där vi tillsammans kan hitta nya vägar."

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Nya träningsformer
"Vilken sorts träning ska vi erbjuda, vad vill vi ha, hur ska det se ut?

Det är frågor vi måste kunna besvara" förklarar Fay Nenander. "Dansare som utbildas för en modern repertoar varken kan eller bör träna på samma sätt som klassiska dansare. Det måste finnas en skillnad med nya, genomtänkta tillvägagångssätt."

Hon poängterar vidare att många pedagoger redan experimenterar med nya rörelseformer men att det också i hög utsträckning bedrivs träning och utbildning enligt gamla, möjligen förlegade mönster.

"Det kan vara svårt att ändra riktning i en så traditionsinfluerad teknik. Vi behöver varandras kunskap och idéer för att utveckla nya sätt. Både i tanke och praktik. Därför behöver vi träffas och nätverka. Utbyta tankar och idéer."

Gaby Allard pekar på ett generellt behov av att öva på att uttrycka sig och kontextualisera den pågående utvecklingen. "Vi är så vana vid att förbli i vår egen värld och göra som vi alltid har gjort. Nu är vi tvungna att förnya vårt tankesätt och utbilda dansare som klarar stor teknisk bredd och som är förberedda för den rådande arbetsmarknaden."

Dagens unga studenter och dansare tycks, enligt Nenander och Allard, ha ett lättare bagage, om alls något, att släpa på vad det gäller balettens arv och tradition.

"De unga dansarna kommer med helt nya ingångar och frågeställningar" säger Fay Nenander. "Det är en intressant och viktig utveckling som vi måste kunna bemöta. Vi behöver reflektera mer och bli kreativa."
"Ja, det handlar ju ytterst om att ”stay in business”. För alla. Branschen förändras" säger Gaby Allard,

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Efter en något försiktig inledning
ökade intensiteten i debatten med många intressanta inlägg. Pedagoger, koreografer, konstnärliga ledare, studenter och forskare samsades om utrymmet och konkurrerade om ordet. Fay Nenander tycker sig ha känt temperaturen stiga.
"Vi tror och hoppas att vi lyckats väcka inspiration till fortsatt diskussion."

I den professionella dansvärlden finns ett växande intresse även från akademiskt håll av att undersöka balettens roll. Är den nödvändig för dem som idag aspirerar till en danskarriär? I så fall – varför och hur? Ballet: Why & How var den första konferensen i sitt slag med detta specifika ämne som tema.

Vad händer härnäst?
Gaby Allard berättar att nästa Ballet: Here & Now-konferens går av stapeln 2015 i Arnhem;. Men på vägen händer också mycket annat för att hålla liv i diskussionen.

2013 ges en bok med titeln Ballet, Why & How? ut med texter av konferensens tongivande talare och experter. Historiska, sociala, psykologiska och filosofiska aspekter tas upp, såväl som pedagogiska och artistiska perspektiv. Det övergripande målet är att dela tankar, erfarenheter och idéer för att tillsammans forma och skapa framtidens professionella dansare.

Vad är det viktigaste?
Fay Nenander och Gaby Allard är eniga:
"Att vi börjar ställa oss och varandra de här frågorna. Det är inte nödvändigtvis svaren som är viktiga till att börja med, utan att få igång diskussionen!"

Anna Lafvas
25 sept 2012

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil