Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Luca Vetere; Kristóf Várnagy; och Jerôme Marchand i Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Hans Nilsson

Luca Vetere; Kristóf Várnagy; och Jerôme Marchand i Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Hans Nilsson

Stockholm: Mozart med nya förtecken

Den  13 september hade Kungliga baletten urpremiär på Mozart Mässa i c-moll, det första verk, som beställts av Johannes Öhman, som vid sitt tillträde hösten 2011 fick överta en redan fastställd repertoarplan.

Premiärprogrammet innebär en programförklaring som syftar till att öka samspelet mellan det etablerade och det nya, öppna teatern för nya idéer och ny publik. Att bjuda in den unga dansen och de unga artisterna.

Kvällen inleds nämligen med en bonusbalett: Orkestern, som ges i teaterns guldfoajé medan publiken samlas.  Man kan välja att se den live på plats eller på storbild projekterad över hela scenöppningen inne i stora salongen.

Orkestern. Fotograf Hans Nilsson

Orkestern. Fotograf Hans Nilsson

Koreograf för Orkestern är den i våras utexaminerade koreografen Stina Nyberg och dansarna utgörs av vårens avgångsklass från Kungliga Svenska Balettskolans moderna linje.

Johannes Öhman hade redan från början en ide om att sammanföra elever med professionella dansare och startade i Göteborg projektet NuDans,.

"Bristen på praktik ät ett problem i dansarutbildningarna. Att eleverna direkt efter examen förväntas vara fullfjädrade proffs är nästan en omöjlighet" menar han.

Mozarts åttonde pianokonsert framförs av elever i musikskolans Lilla Akademins kammarorkester med två purunga pianisttalanger alternerande vid flygeln.

Stina Nybergs tanke är att musiken ska uppstå ur dansarnas rörelser och inte tvärt om.

Det är nu inte så lätt, speciellt som orkestern och dirigenten Mark Tatlow befinner sig bakom dansgolvet. Men ett annorlunda och spännande grepp är det, och en god erfarenhet för de unga artisterna.

Huvudnumret är annars Mozart Mässa i C-moll i koreografi av belgaren Stijn Celis. Inramningen, som scenografen Jens Sethzman har gett baletten, utgörs av ett scenrum som liknar en musikstudio är också enkel med en mycket finstämd och vacker ljussättning.

Dansportalen fick en stunds samtal med koreografen direkt efter generalrepetitionen.

Stijn Celis. Foto Ballet Junior Genève

Foto Ballet Junior Genève

Stijn Celis berättar:
"Det är inte första gången jag arbetar i Sverige. Jag dansade i ett och ett halvt år hos Culbergbaletten 1997-98. Jag hade kommit i kontakt med Mats Ek när jag var dansare i Genèvebaletten, och han frågade om jag ville komma och koreografera något till Holland Festival, samtidigt som han skulle arbeta där. Där bestämda jag mig för att söka till Cullbergbaletten."

Varför lämnade du Cullbergbaletten så snart?
"Jag var 32 år och hade blivit mer och mer intresserad av den kreativa processen – produktion och koreografi – så jag återvände till Belgien och började en yrkesutbildning i scenisk design och scenografi.

Jag arbetade sedan vidare som scenografiassistent och koreograf men det vägde mer och mer över mot koreografi och jag slutade med scenografi. Sedan har jag bara gjort scenografi till några av mina egna verk, som de två jag gjorde i Göteborg.

Johannes bjöd in mig till Göteborg för att göra ett dansverk för danskompaniet där 2009 (kreationen Your Passion is Pure Joy to Me), och det blev även ett andra uppdrag (Looming Sky 2011).

Jag kunde nu inte fortsätta och upprätthålla en repertoar som dansare, lära in nya roller och samtidigt arbeta med scenografi och koreografi, så jag fick bestämma mig för vad jag helst ville göra

Når Johannes tog över i Stockholm frågade han mig först om jag ville göra koreografi till Matteuspassionen, men när jag tänkte efter och lyssnade mer på musiken och mötte dansarna, insåg jag att jag inte var redo för den stora uppgiften."

Mozart Mässa i C-moll. Alina Lagoas. Fotograf Jillian Hiura

Mozart Mässa i C-moll. Alina Lagoas. Fotograf Jillian Hiura

Bestämde du innan hur många dansare du ville använda?
"Johannes erbjöd mig ett visst antal dansare för den här produktionen, han måste också reservera vissa dansare för andra produktioner som förbereddes samtidigt.

Vi har inte haft så lång tid på oss för Mozartmässan. Vi startade i våras, då inte hela gruppen ännu fanns i Stockholm, sedan har vi arbetat vidare under början av höstsäsongen."

Har du speciella krav på de dansarna du vill arbeta med?
"Johannes föreslog ett urval av dansare och han känner mig sedan Göteborg, så han vet ganska väl vilken typ av dansare jag vill ha. När jag kom behövdes inte så många auditions, men jag ledde några workshops med dessa dansare och så bestämde vi vilka som skulle vara med."

Balettchefen Johannes Öhman flankeras av Stina Nyberg och Stijn Celis. Fotograf Cristian Hillbom

Balettchefen Johannes Öhman flankeras av Stina Nyberg och Stijn Celis. Fotograf Cristian Hillbom

Beslöt du redan från början att kören skulle vara med på scenen?
"Ja, men det var ett intrikat arbete att finna ut hur dansarna och kören skulle samverka på scenen, Det är en stor grupp människor att dirigera! Och kören rör sig mycket mer än i en ordinär operaföreställning."

Jag tycker du har lyckats bra, det flöt väldigt fint med alla som rörde sig ut och in. Det var också en fin lösning med den långa sittbänk som omger scenrummet, där de som inte dansar kan sitta ner emellanåt."

Hur förhåller du dig till texten i förhållande till musiken?
"Jag har främst arbetat utifrån musiken, men delar av texten har också inspirerat utformningen.

Det är första gången jag arbetat med sakral musik. Fast jag är katolik, förstår jag inte hela den latinska texten, men jag är ju väl bekant med mässans innehåll och indelning. Det är ett intressant andligt verk att arbeta med.

Mozarts musik kräver en noga utarbetad utformning av rörelserna. Det gäller att finna de rätta rörelsemotiven, ritualen och det repetitiva. Också att förhålla sig till innehållet, den kanoniska berättelsen, som är på latin.

Men sången får stå för det. Jag ville inte addera ett ytterligare lager av berättelser och symboler, utan lägga vikten på känslan – skala av och förenkla. Göra det enkelt på ett komplext vis, minimalistiskt.

Vissa partier är musikaliskt mycket starka och där har kören de svåraste partierna att sjunga. Då är kören ensam på scenen. De måste också sjunga utantill, då de inte har partituren med på scenen, så det ställer stora krav på koncentration utöver de rörelser de utför."

Blir det fler uppgifter på Stockholmsoperan?
"Jag vill gärna komma tillbaka, men det är ingenting sagt om det ännu. Först får vi ser hur det här går."

Vad är din åsikt om de nya dansare som Johannes har anställt?
"De är mycket fina dansare och de nya krafterna kan influera och inspirera de dansare som fanns här innan, vilket kan vara bra för utvecklingen."

Vad ska du göra efter Stockholm?
"Först ska jag till Toulouse i Frankrike och sätta upp Les Noces, som har premiär i slutet av oktober, men det är ett verk som jag redan gjort tidigare för Les Grands Ballets Canadiens 2002.

Sedan blir det Semperoperan i Dresden där jag gör en ny version av Prokofjevs Romeo och Julia. Aaron Watkin, den nye balettchefen där, gör ett utmärkt arbete med kompaniet där."

Det blir ungefär samtidigt som Mats Ek gör sin version för Kungliga Baletten här.

Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Jillian Hiura

Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Jillian Hiura

Stijn Celis
Stijn Celis  ('stein selis') är uppvuxen i Zaire, flyttade till Belgien 1972 och utbildade sig sedan till dansare vid Koninglijk Balletschool i Antwerpen. Idag är han bosatt i den franska delen av Schweiz. 1982 anställdes han vid Kungliga Baletten i Flandern för att fyra år senare gå vidare till Zürich-baletten, sedan till Zürich nutida danskompani och från 1992 Ballet de Grand Théatre de Genève, där han även inledde sin karriär som koreograf.

Anders Jörlén
28 sep 2012

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil