Artiklar från 2008 – till idag
Hela sin professionella karriär har hon tillbringat i framför allt Frankrike och Tyskland. Alphea Pouget återkom till hemlandet för att dansa på 3:e våningen i Göteborg.
Programmet bestod av tre delar. Först ett lyriskt eget solo, till Franz Schuberts Der Tod und das Mädchen. Därefter dansade tidigare eleven och numera kollegan Roberte Léger ett eget solo, också till Schubertmusik och programmet avslutades med en nöjsam improvisation mellan Alphea Pouget och hennes son Pierre, kreativ improvisatör på gitarr.
Efter föreställningen fick Alphea Pouget träffa Mariane Orlando. Hon kom nämligen till första föreställningen för att överlämna Carina Aris Minnesfonds hedersstipendium till sin kollega. Mariane Orlando passade på att uttrycka sin beundran för Alpheas mycket speciella scennärvaro.
Vem är då stipendiemottagaren?
Hon föddes i Luleå och gick på de danskurser som ordnades där. 1945 åkte hon ffg till Paris och tog lektioner i klassisk balett för Leo Staats (1871-1952; dansör, koreograf och balettmästare vid Parisoperan. Undervisade vid egen skola.). Där fick hon också 1949 se Kurt Jooss (1901-79, koreograf till bl. a. det pacifistiska mästerverket "Gröna bordet") och insåg plötsligt att något annat var möjligt.
Alphea Pouget återvände till Stockholm 1950 och började träna för Birgit Åkesson. Tre år varade studierna. Det var där hon fördjupade kunskapen om den moderna dansen, som hon sedan dess förblivit trogen. Därefter återvände hon till Paris. Där ledde hon 1954-75 "Atelier communication par la danse" och deltog därmed vid uppkomsten av den nya vågen i fransk dans.
1975 inbjöds Alphea Pouget som skådespelerska och dansös till Stadsteatern i Bremen av teaterchefen m.m. George Tabori (1914-2007). I den kreativa miljö som där rådde startade hon "Bildertheater", en visuell dansteater. Den blev så uppmärksammad att hon 1981 kunde starta en skola. Där undervisade hon i den fria teaterns skådespelartekniker och utbildade över hundra elever. 1988 belönades hon så med Bundesverdienstkreuz, Tysklands enda statsorden (ungefärlig översättning Förbundsrepublikens hederskors för samhällsnyttiga tjänster).
Året därpå kom en ny inbjudan, från Rosella Hightower vid Centre International de la Danse, i Cannes. Så Alphea Pouget flyttade tillbaka till Frankrike och bosatte sig i Bonnieux för att undervisa. Det gör hon fortfarande, bl. a. vid internationella workshops.
Alphea Pouget, f. 1926:
"Dansen är mitt liv, helt enkelt. Det har alltid varit så. Jag är född sån. Det är som en sjukdom, en kronisk sådan."
Författare, dramatikern, översättaren och teatermannen George Tabori var av judisk börd. Hela hans familj mördades av nazisterna. Efter långa vistelser i England och USA återkom han till Tyskland, i synnerhet efter att storligen ha imponerats av hur Berliner Ensemble spelade Brecht. Från 1967 skrev han ett tjugotal viktiga teaterverk, där allvar och nattsvart humor blandades i starka uppgörelser med rasism och förtryck.
Taboris mest framgångsrika verk var Mein Kampf. Där delar den unge konststuderanden Adolf Hitler rum med en ung man av judisk börd. Denne hjälper Hitler så gott han kan. När Hitler ska söka in till konstakademien klipper och kammar rumskamraten hans rufsiga hår och ansar hans yviga mustasch. När Hitler kommer tillbaka nedslagen efter att ha blivit refuserad kommer rumskamraten med ett förslag. Kanske du skulle slå dig på politik?
Peter Bohlin
1 okt 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision