Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dans och film samverkar i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan

Dans och film samverkar i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan

Pontus Lidbergs Within är en kärlekshistoria mellan en etablerad man och en invandrartjej

Pontus Lidberg är fortsatt mycket efterfrågad som koreograf och direkt efter en lyckad premiär i Genève på sitt senaste verk – en nytolkning av den klassiska baletten Giselle – kom han till Sverige för en kort turné med Within (Labyrinth Within), en vidarebearbetning av teman från hans lovordade film Labyrinth Within.

Mellan en sista genomgång på scen och föreställningen på kvällen i Dansens Hus i Stockholm hann Pontus träffa Dansportalen.

Vad är det du visar under Sverigeturnén?
"Jag är här med ett verk producerat av organisationen Morphoses där jag fungerar som konstnärlig ledare. Morphoses är en slags paraplyorganisation för dansprojekt där dansare anlitas per projekt som leds av den konstnärlige ledaren, som utses för att arbeta där under ett år.

Vi hade premiär på Within (Labyrinth Within) på dansfestivalen i Jacob's Pillow i juni och nu har vi gjort en Sverigeturné som började i Kungsbacka med stopp i Göteborg och Västerås innan Stockholm och med avslutning i Umeå den 28 oktober. Därefter reser vi tillbaka till New York för en vecka på Joyce Theatre i början på november.

Within är mitt tredje verk för Morphoses och dansarna har jag valt ut genom auditions. Flera turnéer är inplanerade och jag är uppbokad tre år framöver. Men jag är också fri att ta andra engagemang under tiden. Jag gör fyra nya verk under nästa år plus flera turnéer.

Det blir ett nytt verk med min egen dansgrupp i New York – en fri tolkning  av Stravinskijs våroffermusik. Sedan ska jag arbeta med Oregon Ballet Theatre i Portland, Semperoper i Dresden och det professionella dansprogrammet vid Harvard University."

Pontus Lidberg medverkar själv i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan

Pontus Lidberg medverkar själv i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan


Hur kom uppdraget i Genève till?
"Balettchefen där, Philippe Cohen, bjöd in mig för mig att sätta upp Giselle. Inte den gamla klassiska baletten men med Adams musik och i en modern tolkning.

Min Giselle utspelas i en icke definierad stad i Europa och i en icke bestämd nutid.  Jag lyfter fram grundelementen i historien. Det handlar inte om svek och Albrekt är inte förklädd till någon annan. Det är en kärlekshistoria mellan en etablerad man och en invandrarflicka – en förbindelse som måste hållas hemlig, då han är förlovad med Bathilde. Detta skapar stora problem för Albrekt, då Giselle betyder mycket för honom.

Jag ville berätta om mänskliga problem och dilemman, som är mer vardagliga, litet i en gråskala, inte så starkt uppdelat i svart och vitt, utan som livet ofta är.

Giselle dör, tar livet av sig, och andra akten är Albrekts minnen och tankar ungefär som i en dagdröm.

Jag har kombinerat rollerna som mamman och Myrtha till en person och Hilarion är inte Albrekts rival, utan en litet äldre man som söker stötta Giselle, som en morbror, en vän."

Sarawanee Taratanit och Damiano Artale Pontus Lidbergs Giselle. Foto GTG/Gregory Batardon

Sarawanee Taratanit och Damiano Artale Foto GTG/Gregory Batardon

Hur använder du originalmusiken?
"Jag har stuvat om den ordentligt och försökt rensa bort det söta och romantiska så mycket som möjligt. Det är ju ett allvarligt tema. Men det finns ju flera varianter av 'originalmusiken' med olika tillägg och omarbetningar. Jag lyssnade på alla och valde det som passade min berättelse."

Hur fungerar baletten i Genève?
"Den är i princip ett turnerande kompani. De ger en vecka på vår och höst i Genève, resten är turnéer. Genève är inte en stor stad, cirka 200 000 invånare, och där finns inte publik för fler föreställningar. Kompaniet är ungt, men har byggt upp ett gott rykte."

Ur andra akten av Pontus Lidbergs Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Ur andra akten av Pontus Lidbergs Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Morphoses
är en organisation som har till syfte att vitalisera danskonsten och presentera verk som utmanar förutfattade meningar om dans och för danskonsten framåt. Konstnärlig ledare utses för ett år i taget. Övergripande ledare är en av grundarna: Lourdes Lopez, tidigare dansare i New York City Ballet och nyligen utnämnd till konstnärlig ledare för Miami City Ballet. Ett utökat samarbete mellan dessa båda organisationer är under utveckling och Morphoses kommer att flytta verksamheten till Miami.

Within (Labyrinth Within)
Koreografi, regi, scenografi: Pontus Lidberg
Dansare: Pontus Lidberg, Gabrielle Lamb, Laura Mead, Adrian Danchig-Waring, Jens Weber
Kompositör: David Lang; Ljus: Pontus Lidberg och Carolyn Wong; Filmfoto: Martin Nisser, FSF; Kostym: Karen Young

Sarawanee Taratanit som Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Sarawanee Taratanit som Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Baletten vid le Grand Théatre de Genève
Vid början av 1900-talet besöktes Genève av de stora balettrupperna och stjärnorna som Isadora Duncan eller Nijinskij med les Ballets Russes. Det var inte förrän 1962 som en egen balettgrupp skapades. Baletten har sedan dess haft en rad berömda ledare som: Janine Charrat, Serge Golovine, Patricia Neary, Peter van Dyck, Oscar Araiz, Gradimir Pankov, François Passard och Giorgio Mancini.

Från början har baletten strävat efter att utforska olika stilar inom dansen under 1900-talet och samarbetat med stora koreografer som George Balanchine (som var konstnärlig rådgivare för baletten från 1970 till 1978), Mikhaïl Baryshnikov, Rudolf Nurejev, Jirí Kylián, Ohad Naharin, William Forsythe eller Lucinda Childs. Sedan 2003 leds baletten av Philippe Cohen.

Philippe Cohen är född i Marocko 1953. Efter dansutbildning vid Rosella Hightowers skola i Monte Carlo har han varit dansare vid Le Ballet de Nancy, studerat hos Merce Cunningham och the School of American Ballet. Vari ledare för Le Jeune Ballet de France och studiekoordinator vid det Nationella centret för samtida dans i Angers och han har varit direktör för koreografiska studier vid Nationella konservatoriet för musik och dans i Lyon.

Baletten har 22 dansare av olika nationaliteter. De är klassiskt utbildade och är tränade att utföra både neoklassiska och moderna koreografier. Varje säsong presenteras i regel två nyskapade verk, repriser ur den tidigare repertoaren, turnéer, skolföreställningar och koreografiska studioprogram. Svenska dansare som varit anställda vid baletten är till exempel Jonas Kåge och Lars Bethke.

Giselle
Koreografi:Pontus Lidberg
Musikalisk ledning; Philippe Beran; Scénografi och Ljus: Patrik Bogardh; Kostymer: Rachel Quarmby-Spadaccini; Projektioner: Zaria Forman

Anders Jörlén
7 nov 2012


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil