Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dans och film samverkar i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan

Dans och film samverkar i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan

Pontus Lidbergs Within är en kärlekshistoria mellan en etablerad man och en invandrartjej

Pontus Lidberg är fortsatt mycket efterfrågad som koreograf och direkt efter en lyckad premiär i Genève på sitt senaste verk – en nytolkning av den klassiska baletten Giselle – kom han till Sverige för en kort turné med Within (Labyrinth Within), en vidarebearbetning av teman från hans lovordade film Labyrinth Within.

Mellan en sista genomgång på scen och föreställningen på kvällen i Dansens Hus i Stockholm hann Pontus träffa Dansportalen.

Vad är det du visar under Sverigeturnén?
"Jag är här med ett verk producerat av organisationen Morphoses där jag fungerar som konstnärlig ledare. Morphoses är en slags paraplyorganisation för dansprojekt där dansare anlitas per projekt som leds av den konstnärlige ledaren, som utses för att arbeta där under ett år.

Vi hade premiär på Within (Labyrinth Within) på dansfestivalen i Jacob's Pillow i juni och nu har vi gjort en Sverigeturné som började i Kungsbacka med stopp i Göteborg och Västerås innan Stockholm och med avslutning i Umeå den 28 oktober. Därefter reser vi tillbaka till New York för en vecka på Joyce Theatre i början på november.

Within är mitt tredje verk för Morphoses och dansarna har jag valt ut genom auditions. Flera turnéer är inplanerade och jag är uppbokad tre år framöver. Men jag är också fri att ta andra engagemang under tiden. Jag gör fyra nya verk under nästa år plus flera turnéer.

Det blir ett nytt verk med min egen dansgrupp i New York – en fri tolkning  av Stravinskijs våroffermusik. Sedan ska jag arbeta med Oregon Ballet Theatre i Portland, Semperoper i Dresden och det professionella dansprogrammet vid Harvard University."

Pontus Lidberg medverkar själv i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan

Pontus Lidberg medverkar själv i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan


Hur kom uppdraget i Genève till?
"Balettchefen där, Philippe Cohen, bjöd in mig för mig att sätta upp Giselle. Inte den gamla klassiska baletten men med Adams musik och i en modern tolkning.

Min Giselle utspelas i en icke definierad stad i Europa och i en icke bestämd nutid.  Jag lyfter fram grundelementen i historien. Det handlar inte om svek och Albrekt är inte förklädd till någon annan. Det är en kärlekshistoria mellan en etablerad man och en invandrarflicka – en förbindelse som måste hållas hemlig, då han är förlovad med Bathilde. Detta skapar stora problem för Albrekt, då Giselle betyder mycket för honom.

Jag ville berätta om mänskliga problem och dilemman, som är mer vardagliga, litet i en gråskala, inte så starkt uppdelat i svart och vitt, utan som livet ofta är.

Giselle dör, tar livet av sig, och andra akten är Albrekts minnen och tankar ungefär som i en dagdröm.

Jag har kombinerat rollerna som mamman och Myrtha till en person och Hilarion är inte Albrekts rival, utan en litet äldre man som söker stötta Giselle, som en morbror, en vän."

Sarawanee Taratanit och Damiano Artale Pontus Lidbergs Giselle. Foto GTG/Gregory Batardon

Sarawanee Taratanit och Damiano Artale Foto GTG/Gregory Batardon

Hur använder du originalmusiken?
"Jag har stuvat om den ordentligt och försökt rensa bort det söta och romantiska så mycket som möjligt. Det är ju ett allvarligt tema. Men det finns ju flera varianter av 'originalmusiken' med olika tillägg och omarbetningar. Jag lyssnade på alla och valde det som passade min berättelse."

Hur fungerar baletten i Genève?
"Den är i princip ett turnerande kompani. De ger en vecka på vår och höst i Genève, resten är turnéer. Genève är inte en stor stad, cirka 200 000 invånare, och där finns inte publik för fler föreställningar. Kompaniet är ungt, men har byggt upp ett gott rykte."

Ur andra akten av Pontus Lidbergs Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Ur andra akten av Pontus Lidbergs Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Morphoses
är en organisation som har till syfte att vitalisera danskonsten och presentera verk som utmanar förutfattade meningar om dans och för danskonsten framåt. Konstnärlig ledare utses för ett år i taget. Övergripande ledare är en av grundarna: Lourdes Lopez, tidigare dansare i New York City Ballet och nyligen utnämnd till konstnärlig ledare för Miami City Ballet. Ett utökat samarbete mellan dessa båda organisationer är under utveckling och Morphoses kommer att flytta verksamheten till Miami.

Within (Labyrinth Within)
Koreografi, regi, scenografi: Pontus Lidberg
Dansare: Pontus Lidberg, Gabrielle Lamb, Laura Mead, Adrian Danchig-Waring, Jens Weber
Kompositör: David Lang; Ljus: Pontus Lidberg och Carolyn Wong; Filmfoto: Martin Nisser, FSF; Kostym: Karen Young

Sarawanee Taratanit som Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Sarawanee Taratanit som Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon

Baletten vid le Grand Théatre de Genève
Vid början av 1900-talet besöktes Genève av de stora balettrupperna och stjärnorna som Isadora Duncan eller Nijinskij med les Ballets Russes. Det var inte förrän 1962 som en egen balettgrupp skapades. Baletten har sedan dess haft en rad berömda ledare som: Janine Charrat, Serge Golovine, Patricia Neary, Peter van Dyck, Oscar Araiz, Gradimir Pankov, François Passard och Giorgio Mancini.

Från början har baletten strävat efter att utforska olika stilar inom dansen under 1900-talet och samarbetat med stora koreografer som George Balanchine (som var konstnärlig rådgivare för baletten från 1970 till 1978), Mikhaïl Baryshnikov, Rudolf Nurejev, Jirí Kylián, Ohad Naharin, William Forsythe eller Lucinda Childs. Sedan 2003 leds baletten av Philippe Cohen.

Philippe Cohen är född i Marocko 1953. Efter dansutbildning vid Rosella Hightowers skola i Monte Carlo har han varit dansare vid Le Ballet de Nancy, studerat hos Merce Cunningham och the School of American Ballet. Vari ledare för Le Jeune Ballet de France och studiekoordinator vid det Nationella centret för samtida dans i Angers och han har varit direktör för koreografiska studier vid Nationella konservatoriet för musik och dans i Lyon.

Baletten har 22 dansare av olika nationaliteter. De är klassiskt utbildade och är tränade att utföra både neoklassiska och moderna koreografier. Varje säsong presenteras i regel två nyskapade verk, repriser ur den tidigare repertoaren, turnéer, skolföreställningar och koreografiska studioprogram. Svenska dansare som varit anställda vid baletten är till exempel Jonas Kåge och Lars Bethke.

Giselle
Koreografi:Pontus Lidberg
Musikalisk ledning; Philippe Beran; Scénografi och Ljus: Patrik Bogardh; Kostymer: Rachel Quarmby-Spadaccini; Projektioner: Zaria Forman

Anders Jörlén
7 nov 2012


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil