Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helena Franzén. Fotograf J Franzén

Helena Franzén. Fotograf J Franzén

"Jag tror på rörelsens egen kraft!" Helena Franzén i intervju

STOCKHOLM: Helena Franzén har jobbat som dansare och koreograf i 25 år och hennes verk andas och utstrålar fysisk poesi. Förra året erhöll hon svenska teaterkritikers förenings danspris och 2014 sätter hon upp ett eget verk för Kungliga Operan i Stockholm.

Följ med på ett genomdrag av I´m not looking back och möt Helena Franzén i ett personligt samtal om dansens och rörelsens kraft.

Jag glömmer snart att det är en repetition jag bevistar. Stämningen i Danscentrums stora studio är tät och koncentrerad, dansarna värmer upp, steg och fraser gås igenom och sedan sätter koreografen Helena Franzén igång genomdraget av I´m not looking back.

Verket som hade premiär på Dansens Hus 2010 är ute på ny turné i landet och inför föreställningen på Dieselverkstaden finslipar gruppen på Danscentrum dagen innan.

”Man vill komma in i materialet och få kontakt igen” förklarar Helena Franzén. ”Varje scen är ny och kräver rumslig anpassning, det blir alltid små justeringar.” Hon understryker att just detta blir intressant, att verket utvecklas. ”Dans är så levande, det är ett nytt nu, en ny liveupplevelse varje gång.”

Helena Franzén är en av Sveriges mest spännande dansskapare och är sedan länge etablerad i Skandinavien både som koreograf och dansare. Hon kommer ursprungligen från Staffanstorp i Skåne där hon som barn höll på med friidrott.

”Jag började inte dansa förrän på gymnasiet” berättar hon, ”då började jag med jazzbalett och det passade mig perfekt.” Helena säger att hennes förhållandevis sena upptäckt av dansen var bra, att det gjort att lusten och rörelsen hela tiden kommit från henne själv istället för från någon annan.

På vinst och förlust sökte hon till Balettakademien i Stockholm – och kom in. ”Jag blev chockad” skrattar hon. Det dröjde inte länge förrän Helena insåg att hon var på rätt väg. Det var dansare hon skulle bli.

I’m Not Looking Back, här med Cilla Olsen och Moa Westerlund. Fotograf Carl Thorborg

I’m Not Looking Back, här med Cilla Olsen och Moa Westerlund (2010). Fotograf Carl Thorborg


I I´m not looking back är Helena med själv tillsammans med fyra dansare. Något som ofta är fallet i de egna uppsättningarna, hon kallar sig för dansande koreograf. ”Fast just den här gången var det inte meningen, jag har faktiskt hoppat in” berättar hon, ”på grund av livets omständigheter …”

Att både dansa och koreografera är en del av hennes konstnärliga identitet.”Det är viktigt för mig att befinna mig innanför verket och inte utanför.” Som dansare har hon jobbat med ”alla stora”. Mest betydde Margaretha Åsberg, som också var huvudansvarig lärare när Helena vidareutbildade sig till koreograf på Danshögskolan på 1990-talet.

Annika Hyvärinen tar de första stegen i I´m not looking back. Hon rör sig långsamt, som på en linje, bakifrån och framåt, tillbaka igen. Musiken skapar ett drömskt ljudlandskap och snart färdas även Aleksandra Sende och Moa Westerlund där, tillsammans i en inåtvänd duo. Närvaron är stark, trots att den på något sätt är bortvänd, rörelsespråket skulpturalt. Vad ser de? Där nere, där inne? Vilken yta, vilket djup, förhåller de sig till? När beatet efter hand kommer igång snurrar de sig ut ur sig själva och följs samtidigt åt, till ett badrumslikt sound där vinden viner och röster ekar.

Så dansar Katarina Eriksson ett soloparti med en säregen skärpa. Helena iakttar allt och följer varje rörelse, markerar med sin egen kropp. Sedan ger hon sig in i stycket tillsammans med Katarina i ett egensinnigt upplöst linjespråk.

Alla fem dansarna, kvinnorna, intar med ens rummet och golvytan fylls, svämmar nästan över av rörelse, energi, in- och utfall. Musiken både samspelar och kontrasterar och stärker det moderna men samtidigt tidlösa perspektivet där det stundtals anas nästan antika formreferenser. Det finns ett slags hemlighetsfull renhet i rörelserna och en musikalisk spänning.

Musiken är specialskriven av soulpoppoeten Jenny Wilson, ett samarbete som Helena initierade efter att ha lyssnat mycket på Jennys album Hardships (2009). ”Jag var helt tagen av Jennys musik så jag ringde henne och frågade om hon skulle vilja skriva musiken till mitt nya verk.” Det ville hon.

Hardships betyder umbäranden, något som dessvärre kännetecknade arbetet. Jenny Wilson insjuknade i cancer under arbetet med I´m not looking back.

”Det var fruktansvärt” minns Helena, ”det blev en väldigt känslig och stark arbetsprocess som svetsade samman gruppen …”

Moa Westerlund, Katarina Eriksson, Cilla Olsen och Gunilla Hammar i I'm Not Looking Back. Fotograf Carl Thorborg

Moa Westerlund, Katarina Eriksson, Cilla Olsen och Gunilla Hammar i I'm Not Looking Back. Fotograf Carl Thorborg

Påverkade detta dig koreografiskt?
”Säkert omedvetet, Jenny hade bröstcancer och vi var ju alla kvinnor … Det kan hända oss alla, när som helst.” Men Helena jobbar inte medvetet med kvinnliga eller manliga teman. ”Nej det där står mig upp i halsen! Jag jobbar med de bästa dansarna som passar min stil och de råkar vara kvinnor. Det råder för övrigt torka på manliga dansare ...”

Jenny Wilsons musik, här i samarbete med producenten Daniel Fagerström, känns formgjuten för Helena Franzéns koreografi. Den växlar stycket igenom mellan taktfasta beatsekvenser och mer abstrakta ljudrum, i eller ur puls. Både musiken, koreografin och dansarna själva tycks ha ett centrum som allt strålar ut ifrån. Det är återhållet och explosivt, symmetriskt och asymmetriskt och varje gestaltning upplevs som mycket individuell trots att fraser går igen, trots den ibland nästan meditativa repetitionen.

Det sker förskjutningar inom det distinkta formspråket och det är tydligt att individualiteten ska framträda. Ingenting tycks lämnat åt slumpen.

”Jag väljer mina dansare just för deras personligheter, olika åldrar och erfarenheter” förklarar Helena. ”Jag jobbar med abstrakt dans och inte med idékoncept som är trenden just nu.” Hon verkar inte vara alltigenom imponerad av det fenomenet. ”Jag vill att det fysiska och musikaliska ska tala för sig självt, jag tror på rörelsens egen kraft!”

Inte heller gillar hon att dans så ofta är så ensidigt förknippad med ungdom. Åldersspannet i hennes grupp rör sig mellan 26 och 50 år. ”Det blir ett mycket rikare uttryck på det viset, jag vill ha det så. Och jag vill visa att dans är ålderslös!” Hon talar om att kunna förlita sig på dansare som förmår artikulera hennes dansspråk. ”Jag tycker om det specifika.”

Hur ser din arbetsprocess ut?
”Från tanke till faktisk produktion tar det mig ungefär ett år att göra en helaftonsbalett med 60 minuters koreografi. Jag tillbringar två månader ensam i studion, först i tystnad, sedan med musiker. Jag använder ofta specialskriven musik, vilket förvisso förlänger men också fördjupar arbetet. På så vis skapas en rörelsebank som dansarna möter och vi börjar umgås med materialet. Därefter väljer vi ut fraser och fördjupar oss. Det är jag som sätter helheten men när vi väl börjar bli varma i kläderna finns det viss frihet för dansarna att laborera. Då får vi fram ett kvalitativt destillat.”

Genomdraget på Danscentrum är klart och Helena går igenom detaljer med dansarna, putsar på tempon, steg och rumsliga avstånd. Hon korrigerar konstruktivt och ger mycket feedback. ”Jag tycker om din fokusering där men kan du göra lite mindre med bröstkorgen? Ja, där, just det!”

Det diskuteras initierat huruvida en specifik rörelse ska förtydligas genom att göras större eller mindre. ”Den ska vara ganska torr …”

I´m not looking back är redo att än en gång dansas, levas, andas, på ännu en scen. Och Helena Franzén är redo att fortsätta inspirera och utmana sin publik. ”Så! Det bli mer subtilt!”

I'm Not Looking Back
Musik av Jenny Wilson och Daniel Fagge Fagerström
Dansare: Annika Hyvärinen, Aleksandra Sende, Moa Westerlund, Katarina Eriksson och Helena Franzén.
Turné: 24 okt Vara Konserthus, 31 okt Norrbottensteatern, Luleå, 13 nov Regionteater Väst, Borås, 15 nov Västerås Konserthus, 20 nov Dieselverkstan, Stockholm, 28 nov Halmstad teater, 30 nov Helsingborgs stadsteater

Anna Lafvas
20 nov 2012


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil