Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Killdag på Operan. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Killdag på Operan. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

100 killar kollade in baletten

STOCKHOLM: En grå lördagsförmiddag fylldes Kungliga Operans entréhall av 100 killar i tioårsåldern och deras mammor och pappor. Det var sektion Unga på Operan som i samarbete med Kungliga Baletten och Kungliga Svenska Balettskolan hade bjudit in till 'Killdag' på Operan. Syftet var att pojkarna skulle få veta mer om Operan och Kungliga Baletten och kanske lockas till att börja dansa.

Jennika Antila, som är producent på pedagogiska verksamheten hos Unga på Operan, förklarar: "Vi har killdag idag, en provapå-dag där hundra killar i åldrarna 8-10 år får möjlighet att möta dans med bara andra killar och med manliga dansare, så att de inte ska komma in som ensam kille i en sal med 25 tjejer, vilket annars ofta är fallet när men besöker en dansskola ute i Stockholm för första gången. Här får de träffa likasinnade."

Coola killar. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Coola killar. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Många av Kungliga Balettens manliga dansare är med och fungerar antingen som faddrar under dagen eller deltar i den vanliga morgonskolan för dansarna, som pojkarna får se slutet av – med alla höga hopp bland annat. Sedan avslutas besöket med en liten föreställning i Rotundan med några av balettens manliga dansare och ungdomar som går i Kungliga Svenska Balettskolan."

Jag frågar Harald, 8 år, om han varit på Operan förut: "Jaa, jag har varit här och sett Nötknäpparen och jag ska sedan se den igen i december." "Biljetterna är redan klara, jag köpte dem redan vid midsommar" berättar pappa, som står bredvid. "Jag har stort intresse av all sorts dans och Harald har dansat tidigare, men slutat. Kanske han vill fortsätta efter det här. Det är ett jättebra initiativ!"

Så hälsas alla välkomna av balettchefen Johannes Öhman, som är jätteglad att så många har kommit. Därefter tågar pojkarna iväg i fyra olika grupper med var sin fadder och några av de äldre pojkarna från balettskolan.

Jag följer grupp 4. Väl uppe i lilla balettsalen på våning nio möter Olof Westring, premiärdansare i Kungliga Baletten, men också studerande på pedagoglinjen vid Dans- och Cirkushögskolan. Nu får killarna en kort introduktion om vad som ska ske. Man börjar, som alla dansare gör varje dag, med att värma upp kroppen och musklerna, Pojkarna får gå och springa, sträcka och tänja – allt för att undvika skador. Sedan blir det enkla övningar med ringdans, hoppsasteg, hopp och vändningar.

Så fortsätter man i någon halvtimme och som avslutning sätts stegen samman till en kort dans, som pojkarna får pröva på. Hela tiden hjälper faddrarna och danseleverna till, visar och rättar och dansar före.

Streetdance är populärt
Nästa programpunkt blir att pröva på streetdance, vilket synbarligen livar upp flera av pojkarna. En del har tydliga erfarenheter sedan tidigare, medan andra har litet svårare att vrida ben och armar rätt, men engagemanget är inte att ta miste på.

I stora balettssalen samlas sedan alla killarna för att se på när de professionella dansarna gör sin träning. Hela långsidan fylls med rader av killar, som storögt följer övningarna där man tydligt kan se att det krävs både manlig styrka och smidighet om man ska bli en god dansare.

Efter en fikarast i Operans personalrestaurang blir det så föreställning i Operans Rotunda där en grupp solister framför danser ur den aktuella Törnrosaföreställningen och en grupp pojkar från Kungliga balettskolan visar upp sig i indisk pojkdans från La Bayadère och en eldig Zorbadans koreograferad av Bartolomiej Dybowsky.

Killarna får också ställa frågor till balettchefen, som måste gallra bland frågarna, för att det inte ska ta för lång tid. Nere i operaentrén står redan föräldrarna och väntar.

Johannes Öhman får svara på många frågor. Fotograf Alexander Kenney

Johannes Öhman får svara på många frågor. Fotograf Alexander Kenney

Susanna Bjurström, du är producent och samordnare på Kungliga Svenska Balettskolan, hur har dagen varit?
"Jag tycker det här är jätteroligt, det är ett väldigt kul initiativ för att få killarna att dansa, och att vi har fyllt hundra platser direkt och hade sextio på väntelista. I år tar vi dom också till Balettskolan om ett par veckor för mera dans och då får alla plats, även de som stod på väntelistan.

Förra året var första gången vi gjorde en killdag och det var så jättelyckat att vi upprepar den i år. Vi planerar också att ha en tjejdag i framtiden.

Märks det på ansökningarna till skolan att ni har haft en killdag?
Vi hoppas och tror det. För två år sedan var det två pojkar som togs in på skolan, medan det var elva som sökte förra året och sex som kom in. Vi hoppas att det var killdagen som bidragit till detta och att trenden ska fortsätta även i är. Operan drar också fördel av arrangemanget. Alla som är här idag får möjlighet att köpa en rabatterad biljett till Karlsson på taket, en ny barnföreställning på Operan."

Är det fortfarande lika stor skillnad i antal mellan flickor och pojkar som söker till balettskolan?
"Ja, det kommer det alltid att vara. Jag har just träffat representanter för balettskolorna i Norge och Finland och det är precis likadant där. Men i Finland har de ett jättebra killprojekt ute i skolorna, som vi hoppas kunna få genomföra här i Sverige också. Då kanske vi kan locka ännu fler att söka. Jag kommer fortfarande ihåg att vi ett år hade en nyantagen klass med tolv flickor och tolv pojkar. Det vore ju en dröm om vi kunde få det igen.

Hur många elever kan ni ta in i en årskull?
"Numera har vi inget maxi- eller minimum utan vi kan ta in de som har förutsättningar för yrket, och får vi inte så många pojkar, kan vi fylla på med flickor. Det får dock inte bli för stora grupper, för man måste ha tid att följa alla eleverna och ge var och en den uppmärksamhet de behöver. Vi får en fast budget och är inte beroende av att ta in fler elever bara för få 'skolpeng'."

På frågan om det varit en bra dag svarar Johannes Öhman:
"Ja, otroligt bra, det är fantastiskt för dansen. Det här är något som vi måste fortsätta med – varje år. Ja, helst flera gånger om året!!"

Anders Jörlén
23 nov 2012

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil