Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Killdag på Operan. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Killdag på Operan. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

100 killar kollade in baletten

STOCKHOLM: En grå lördagsförmiddag fylldes Kungliga Operans entréhall av 100 killar i tioårsåldern och deras mammor och pappor. Det var sektion Unga på Operan som i samarbete med Kungliga Baletten och Kungliga Svenska Balettskolan hade bjudit in till 'Killdag' på Operan. Syftet var att pojkarna skulle få veta mer om Operan och Kungliga Baletten och kanske lockas till att börja dansa.

Jennika Antila, som är producent på pedagogiska verksamheten hos Unga på Operan, förklarar: "Vi har killdag idag, en provapå-dag där hundra killar i åldrarna 8-10 år får möjlighet att möta dans med bara andra killar och med manliga dansare, så att de inte ska komma in som ensam kille i en sal med 25 tjejer, vilket annars ofta är fallet när men besöker en dansskola ute i Stockholm för första gången. Här får de träffa likasinnade."

Coola killar. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Coola killar. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Många av Kungliga Balettens manliga dansare är med och fungerar antingen som faddrar under dagen eller deltar i den vanliga morgonskolan för dansarna, som pojkarna får se slutet av – med alla höga hopp bland annat. Sedan avslutas besöket med en liten föreställning i Rotundan med några av balettens manliga dansare och ungdomar som går i Kungliga Svenska Balettskolan."

Jag frågar Harald, 8 år, om han varit på Operan förut: "Jaa, jag har varit här och sett Nötknäpparen och jag ska sedan se den igen i december." "Biljetterna är redan klara, jag köpte dem redan vid midsommar" berättar pappa, som står bredvid. "Jag har stort intresse av all sorts dans och Harald har dansat tidigare, men slutat. Kanske han vill fortsätta efter det här. Det är ett jättebra initiativ!"

Så hälsas alla välkomna av balettchefen Johannes Öhman, som är jätteglad att så många har kommit. Därefter tågar pojkarna iväg i fyra olika grupper med var sin fadder och några av de äldre pojkarna från balettskolan.

Jag följer grupp 4. Väl uppe i lilla balettsalen på våning nio möter Olof Westring, premiärdansare i Kungliga Baletten, men också studerande på pedagoglinjen vid Dans- och Cirkushögskolan. Nu får killarna en kort introduktion om vad som ska ske. Man börjar, som alla dansare gör varje dag, med att värma upp kroppen och musklerna, Pojkarna får gå och springa, sträcka och tänja – allt för att undvika skador. Sedan blir det enkla övningar med ringdans, hoppsasteg, hopp och vändningar.

Så fortsätter man i någon halvtimme och som avslutning sätts stegen samman till en kort dans, som pojkarna får pröva på. Hela tiden hjälper faddrarna och danseleverna till, visar och rättar och dansar före.

Streetdance är populärt
Nästa programpunkt blir att pröva på streetdance, vilket synbarligen livar upp flera av pojkarna. En del har tydliga erfarenheter sedan tidigare, medan andra har litet svårare att vrida ben och armar rätt, men engagemanget är inte att ta miste på.

I stora balettssalen samlas sedan alla killarna för att se på när de professionella dansarna gör sin träning. Hela långsidan fylls med rader av killar, som storögt följer övningarna där man tydligt kan se att det krävs både manlig styrka och smidighet om man ska bli en god dansare.

Efter en fikarast i Operans personalrestaurang blir det så föreställning i Operans Rotunda där en grupp solister framför danser ur den aktuella Törnrosaföreställningen och en grupp pojkar från Kungliga balettskolan visar upp sig i indisk pojkdans från La Bayadère och en eldig Zorbadans koreograferad av Bartolomiej Dybowsky.

Killarna får också ställa frågor till balettchefen, som måste gallra bland frågarna, för att det inte ska ta för lång tid. Nere i operaentrén står redan föräldrarna och väntar.

Johannes Öhman får svara på många frågor. Fotograf Alexander Kenney

Johannes Öhman får svara på många frågor. Fotograf Alexander Kenney

Susanna Bjurström, du är producent och samordnare på Kungliga Svenska Balettskolan, hur har dagen varit?
"Jag tycker det här är jätteroligt, det är ett väldigt kul initiativ för att få killarna att dansa, och att vi har fyllt hundra platser direkt och hade sextio på väntelista. I år tar vi dom också till Balettskolan om ett par veckor för mera dans och då får alla plats, även de som stod på väntelistan.

Förra året var första gången vi gjorde en killdag och det var så jättelyckat att vi upprepar den i år. Vi planerar också att ha en tjejdag i framtiden.

Märks det på ansökningarna till skolan att ni har haft en killdag?
Vi hoppas och tror det. För två år sedan var det två pojkar som togs in på skolan, medan det var elva som sökte förra året och sex som kom in. Vi hoppas att det var killdagen som bidragit till detta och att trenden ska fortsätta även i är. Operan drar också fördel av arrangemanget. Alla som är här idag får möjlighet att köpa en rabatterad biljett till Karlsson på taket, en ny barnföreställning på Operan."

Är det fortfarande lika stor skillnad i antal mellan flickor och pojkar som söker till balettskolan?
"Ja, det kommer det alltid att vara. Jag har just träffat representanter för balettskolorna i Norge och Finland och det är precis likadant där. Men i Finland har de ett jättebra killprojekt ute i skolorna, som vi hoppas kunna få genomföra här i Sverige också. Då kanske vi kan locka ännu fler att söka. Jag kommer fortfarande ihåg att vi ett år hade en nyantagen klass med tolv flickor och tolv pojkar. Det vore ju en dröm om vi kunde få det igen.

Hur många elever kan ni ta in i en årskull?
"Numera har vi inget maxi- eller minimum utan vi kan ta in de som har förutsättningar för yrket, och får vi inte så många pojkar, kan vi fylla på med flickor. Det får dock inte bli för stora grupper, för man måste ha tid att följa alla eleverna och ge var och en den uppmärksamhet de behöver. Vi får en fast budget och är inte beroende av att ta in fler elever bara för få 'skolpeng'."

På frågan om det varit en bra dag svarar Johannes Öhman:
"Ja, otroligt bra, det är fantastiskt för dansen. Det här är något som vi måste fortsätta med – varje år. Ja, helst flera gånger om året!!"

Anders Jörlén
23 nov 2012

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil