Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Iki.Shi.Tai, en dynamisk dragkamp mellan djärv humor och dansant djup

STOCKHOLM: Japanske koreografen och dansaren Shintaro Oue har tidigare varit verksam i Cullbergbaletten. Nu driver han kollektivet C/Ompany som verkar i Japan och Sverige. Tillsammans med dansarna Masahiro Yanagimoto och Shintaro Hirahara ger han föreställningen Iki.Shi.Tai, ett mångsidigt stycke fyllt av humor och eftertanke.

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Det är tre fysiska ekvilibrister som under dryga timmen fyller Dansens Hus lilla scen med så mycket energi, in- och utlevelse, att man ideligen häpnar, alternativt skrattar högt. Dansarna, som alla tre arbetat med Europas främsta koreografer, ger den samtida dansen ett ovanligt avspänt och komiskt ansikte med mycket charm i konstnärlig korsbefruktning och allmängiltig kärlekslängtan.

Med sina gemensamma japanska rötter delar de med sig av – och diskuterar – sitt kulturella arv och sin tillhörighet i en global värld. De berättar en berättelse, bokstavligen i tal på japanska, fysiskt i den halsbrytande, nästan obeskrivligt intensiva, akrobatiskt teatrala koreografin.

Publiken möts i den upplysta salongen av en talande man som sitter på golvet, helt nära, och glatt tycks berätta en historia. Mot en vägg i skugga halvligger en annan man, utslagen, medvetslös – eller sover han bara? Vilka är de? En röst hörs ute i foajén och in störtar en tredje man i full fart; salongen släcks ner, föreställningen tar sin början och håller sedan ett rasande tempo rakt igenom. Det är fysisk storytelling om tre individer, gestalter, eller kanske världsdelar. Det kunde vara vem som helst av oss.

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Vi lämnas ingen vila, vi måste delta. Vi hinner bara hämta andan när vi lättat får skratta. Åt det dråpliga kroppsspråket och det gränslösa igenkännandet. Till och med i de lugnare partierna är det intensiva tilltalet tydligt. Koreografen vill oss något, men vi får tänka själva.

Shintaro Oues arbete kännetecknas av kollaborativa processer där han strävar efter att uppnå jämlikhet och en öppen atmosfär för att öppna upp och bredda diskussionen genom den kreativa processen. Dansarna tituleras ofta co-choreographers och föreställningarna hålls i en medvetet enkel form. Oues fokus på lagarbete är påfallande tydligt och likaså effektfullt i Iki.Shi.Tai.

Verket präglas av enkelhet i scenografi och ljussättning och nästan ingen musik används. Ändå saknas ingenting. Det är tvärtom späckat av ljud, ljus, färger och framför allt känslor, i en – möjligen – japansk stramhet som förstärker vikten av själva samtalet, universellt förmedlat via komiken. Driften med konventionen och de kulturella referenserna känns än som tecknade seriestereotyper, än som lustfyllda och respektfulla tolkningar av desamma.

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Iki.Shi.Tai. Foto Matron

Det är befriande grabbigt och enkelt. Men också intrikat. I upprepningens och igenkännandets eviga magi och humorns förlösande kraft som vi förstår, vilka vi än är, varifrån vi än härstammar. I detta rymmer Iki.Shi.Tai också stort allvar och eftertanke som om en dynamisk dragkamp pågår mellan djärv humor och dansant djup, med en stark känsla av andlighet. Som om dansens gamla vanliga tyngdlöshet plötsligt får en ny innebörd. Det är underdånigt och överväldigande i ett enda långt gemensamt andetag.

Och i slutscenens bildkonstnärligt skira, poetiska landskap med hundratals tomma, i vinden seglande plastpåsar, går tankarna till blåsten i storstäder världen över som virvlar upp människornas skräp. Flygande tankar om det fallande och om det uppåtsträvande, om den universella tomheten men också om möjligheten att fylla tomrummen. Tankar om det oändliga i att vara människa. Och om att vara en del av andras mänsklighet. I och under tiden, inuti varats olidliga lätthet.

Iki.Shi.Tai kommenterar konsten att tillhöra och slita sig loss, kommunicera och samarbeta. I gravitationen och samhället. I strävan efter balans. C/Ompany formulerar ögonblicket då vi slutligen måste bestämma vad vi egentligen står inför.

C/Ompany: Iki.Shi.Tai
15-17 november, Lilla scen, Dansens Hus
Koreografi: Shintaro Oue, Masahiro Yanagimoto, Shintaro Hirahara
Scenografi: Mylla Ek
Kostym: Mylla Ek
Musik: 泣きたい夜に/NAKI TAI YORU NI by Miyuki Nakajima
Dansare: Shintaro Oue, Masahiro Yanagimoto, Shintaro Hirahara
Samproduktion: KORZO THEATER
Med stöd av Saitama Partforming Art Theater och Konstnärsnämnden

Anna Lafvas
24 nov 2012


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil