Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Tiina Myllymäki och Samuli Poutanen i Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Tiina Myllymäki och Samuli Poutanen i Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Sjörövare erövrar scenen i österländskt äventyr

HELSINGFORS: Finlands Nationalbalett satsar starkt på sagor – först Le Corsaire, och därefter Snödrottningen.  Le Corsaire, (Sjörövaren) visar scener från ett sagolikt Österland invid Medelhavet, så som man tidigare  i västvärlden ville se det, med dess furstar och härskare, och mentaliteten där.

Snödrottningen ges i koreografi av Kenneth Greve, till musik av finska Tuomas Kantelinen, och baserad på en saga av Hans Christian Andersen – vars handling är placerad i Finland.

Maria Baranova och Michal Krcmár som Medora och Conrad. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova och Michal Krcmár som Medora och Conrad. Fotograf Sakari Viika

Le Corsaire
År 1856 hade baletten sitt uruppförande i Paris, och 1899 en ny premiär i St. Petersburg, den gången koreograferad av Marius Petipa. Ännu lever storyn om den grekiska kvinnan Medora, som säljs som slav åt en Pascha från Turkiet, i högsta välmåga på scenerna.

Medora har turen att vara älskad av Conrad, piraten som efter många turer i berättelsen kommer att rädda henne ur fångenskapen. Romantiska vyer så det förslår. Sjörövarna i berättelserna är ofta starka, ståtliga och samtidigt ganska snälla figurer – nästan som riddare. De besitter förmågan att röra sig smidigt och snabbt och att hoppa långt, och de kan ju vara kavaljerer också åt damer vilka i sin tur ser det bästa i dessa, i sina skepp stormbekämpande, gestalter.

Wilfried Jacobs som Birbanto. Fotograf Sakari Viika

Wilfried Jacobs som Birbanto. Fotograf Sakari Viika

Nationalbalettens dansare och balettelever tar ut allt hos karaktärerna, vissa mera än några andra, såsom alltid – därför är det också intressant att se de olika lagen i en balett. Några av dansarna verkligen besitter karisma, några tycks man inte på riktigt se på scenen. Det är närvaron som gäller. Vad han än har för roll brukar till exempel Wilfried Jacobs visa en utstuderad rolltolkning, så också här som Birbanto, en av sjörövarna. Hans dans är accentuerad och han har en utstrålning som han kunde dela med sig av åt andra om det var möjligt.

Tiina Myllymäki och Samuli Poutanen fick ställa upp när det var dags för sista föreställningen. Egentligen skulle Maria Baranova och Michal Krcmár varit i tur att dansa den kvällen – det var dessa skickliga dansare med en del i bagaget som alternerade med de förstnämnda i huvudrollerna. Det måste dock sägas att Tiina Myllymäki utvecklats i sin dans i jämn takt även nu under hösten, och det märktes speciellt på armarna som blivit mer uttrycksfulla, och på skärpa och frasering i rörelserna. Det är tydligt att hon är på väg uppåt i karriären, och närvarande är hon i högsta grad.

Tiinas och Samulis dans tillsammans var harmonisk och välstuderad, han var en säker partner för henne. Nästa prov för hennes del är huvudrollen i Snödrottningen.

Henrik Burman som Said Pascha. Fotograf Sakari Viika

Henrik Burman som Said Pascha. Fotograf Sakari Viika

Förutom Medora och Conrad ses i Le Corsaire ett subrettpar. Det är Gulnara, och en hjälte bland sjörövarna, tidigare nämnde Birbanto. Edita Rauserová och Wilfried Jacobs eller  Petia Ilieva och Frans Valkama tolkade dessa karaktärer. Dansarna bidrar alltid med sina personliga drag på scenen och mycket väl kan en och samma balett se helt annorlunda ut när rollerna tolkas av olika artister. Vi tar som exempel Medora: Edita är full av energi, Petia något mjukare och mer distanserad, båda med en gedigen dans med individuella artistiska drag.

En del av herrarnas solouppgifter är karikatyrer, dock nästan bekanta för oss från nyhetsöversikterna i media. Ens tankar går och letar i minnet. Detta är ett verk som visar en värld som borde vara passé, så är dock inte fallet alls. Vi har en något romantisk gestalt som Said Pascha, härskaren i Adrianopel, vilken görs av Henrik Burman med dold och ibland mindre dold glimt i ögat. Imamen, Nicholas Ziegler, och Muftin, Stanislav Beljajevskij, kanske står inför en litet svårare uppgift. Dessa figurer i sina dräkter ser vi alltjämt vid nyhetsöversikterna från fjärran, alltjämt bekanta och exotiska.

Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Slavinnornas del i baletten är vacker och vackra skall de också visa sig, såsom haremskvinnorna, både till utseende och i dansen, i svängarna med foten höjd i attityd som en fortsättning av ryggens linje. Det är mjuk dans och glädje, och av alla dessa är det alltid några som kan konsten att dra åt sig blickarna. Om känslan för humor finns med, desto bättre, den förmedlas till publiken.

När Trädgårdsscenen öppnas blir det helt överväldigande; ordentligt rosarött, sagolikt och romantiskt med girlander och en mängd balettskolelever tillsammans med proffs. Flickorna och pojkarna är disciplinerade och tydligt glada över uppdraget att vara med. Dessa barn och unga dansare kunde sitt och log utan spänning i mungiporna. Charmerande och fräscht.

Maria Baranova, och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova, och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

Om bakgrunden
Baletten är en skapelse av Marius Petipa och Ivan Liska, balettchef vid Bayerska Statsbaletten. Koreografin av Petipa har rekonstruerats av Doug Fullington. Vi läser Ivan Liskas ord i programbladet om denna produktion på Münchenoperan 2007.

Han förklarar att strävan har varit att smälta samman olika traditionella element, eller åtminstone att skapa en version där det konstnärliga allvaret förenas med den nutida publikens rättmätiga krav på underhållning, och vidare att produktionen varit ett resultat av ett långt forskningsarbete. En återgång till Adolphe Adams och Leo Delibes originalpartitur och Stepanov-notationerna*), fortsätter han.

Koreografiskt sett hade baletten inga riktigt stora höjdpunkter, trots variationer som väcker beundran och är krävande. Man trivs med att beskåda den och är nöjd med de bästa prestationerna man fått se under kvällen.

För Le Corsaire hade Operan givit en rekommendation: för barn som fyllt 5 år. När det gäller Snödrottningen, består säkert en stor mängd av publiken av ivriga barn, av vilka vissa inte hunnit bli 5 eller 4 ännu. Biljetterna är så gott som slutsålda till de många föreställningarna men man kan fråga efter avbeställda platser. Nationaloperans nya julbalett har redan skapat förväntningar.

*) Vladimir Ivanovich Stepanov (1866 - 1896), rysk dansare vid kejserliga Baletten i S:t Petersburg, konstruerade ett notationsalfabet baserat på noterna i partituret.


Anita Jokela
26 nov 2012


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil