Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Motsatser möts i Dansmuseets lunchdans

STOCKHOLM: Dansmuseet ger en sista lunchdans-förställning innan flytten går till Drottninggatan i vår. Fredag 30 november är det urpremiär på Antithesis av den amerikanske koreografen Dwight Rhoden med Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i rollerna.

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden var i många år en av Alvin Aileys främsta dansare. Sedan 1994 är han verksam som koreograf vid egna danskompaniet Complexions i New York, men också som gästkoreograf i USA. Hans nya verk för Dansmuseet har skapats direkt för de två dansarna och bygger på den spänningsfyllda kontrasten i mötet mellan två artister från olika dansskolor, den klassiska och den moderna.

Dwight Rhoden berättar för Dansportalen:
"Det är arton år sedan jag startade mitt eget danskompani. Då råkade Charlotta vara i New York och vi fick bra kontakt. Det hela började med att jag ville skapa en show som förenade en mängd olika dansartister från olika dansmiljöer med erfarenheter av alla sorters dans och jag bad Charlotta vara med.

Det var egentligen inte meningen att starta ett kompani, men det hela var en så positiv erfarenhet att jag ville fortsätta och Complexions växte fram. Nu är jag ledare för gruppen tillsammans med Desmond Richardson, också han från Alvin Ailey. Vi slutade där samtidigt och har samarbetat sedan dess.

Complexions Dance Company består av 14 dansare och jag är huvudkoreograf för kompaniet. Vi ger föreställningar i New York, men turnerar även i USA och över hela världen, och vi dansar huvudsakligen samtida dans. Vi bjuder även in gästkoreografer som till exempel William Forsythe.

Jag började själv inte studera dans förrän jag var 18 år, men innan dess dansade jag efter eget huvud alla slag av dans som jag kunde komma på. En lärare såg mig och tyckte att jag hade talang. Han rådde mig att börja träna professionellt, så jag har i grunden en klassisk dansteknik, även om den samtida dansen är mitt uttrycksmedel nu.

Efter utbildningen var jag med i Les Ballets Jazz de Montréal i två år och därefter blev jag engagerad i Alvin Ailey American Dance Theater.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm i Antithesis. Fotograf Mats Lindgren. Fotograf Håkan Larsson

J-E Wikström och C Öfverholm i Antithesis. Fotograf Håkan Larsson

Hur kom det här projektet på Dansmuseet till?
"Jjag har hållit kontakt med Charlotta hela tiden och hon frågade mig om jag vill göra något för henne. Så jag kom till Stockholm i somras för att förbereda, samtidigt som jag  undervisade vid Balettakademien."

"Både jag och Jan-Eruk har dansat här på museet förut och har god kontakt med Erik Näslund. Vi började planera ett samarbete sommaren 2011" säger Charlotta.

"Vi funderade på vad och var, och då tyckte vi Dansmuseet var bästa platsen. Vi frågade därför Dwight om han ville göra ett verk för oss, och nu är vi glada att vi tackade ja – alla tre! Det är ett fint samarbete, 'a joint effort'.

Ljussättningen har Tobias Hallgren gjort, han är dansare och ljussättare i min egen grupp 'Jus de la Vie' och vi arbetar ihop sedan länge"

Dwight fortsätter: "Jag har gjort så gott som hela musikcollaget själv med musik av Alvina Lanselle, Pergolesi med flera. Jag tycker om att arbeta eklektiskt, att ställa olika uttryck mot varandra och se vad som händer. Att arbeta med motsatser. Motsatser, attraktion och avståndstagande. Jag märker att detta inspirerar dansarna, var och en på sitt eget vis."

Nu blir det urpremiär här, vad händer sedan?
"Vi kommer att fortsätta" svarar Charlotta. "Jag gör ett nytt verk för Jus de la Vie tillsammans med Lindy Larsson efter det här. Vi har flera anbud om gästspel, dels med båda verken och dels var för sig. I maj 2013 deltar vi vid 'The Flora Theatre Festival' i Olmouc i Tjeckien 10 maj och har förfrågningar från sex andra festivaler fram till september."

Speltider
Antithesis ges på Dansmuseet: 30 november kl. 12.30 – 1, 2 december kl. 14.00 – 4, 5, 6, 7 december kl. 12.30 och 8, 9 december kl. 14.00

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden


är grundare av och konstnärlig ledare för Complexions Contemporary Ballet i New York. Han är född i Dayton, Ohio, och har dansat med Dayton Contemporary Dance Company, Les Ballet Jazz De Montreal och som solist med Alvin Ailey American Dance Theater.

Han har uppträtt i otaliga TV-shower över hela USA, Kanada och Europa. Sedan 1994 har Rhodens koreografi utgjort stommen i kompaniet Complexions repertoar. Han har lovordats för sitt omfattande arbete, sin visionära stil och sin gränsöverskridande känsla.

Dwight Rhoden har skapat över 90 dansverk för Complexions, liksom för många andra kompanier som till exempel Alvin Ailey American Dance Theater, The Dance Theater of Harlem, The Joffrey Ballet, Miami City Ballet, New York City Ballet och The Washington Ballet.







Rhoden är 'Resident Choreographer' vid North Carolina Dance Theatre. Han har föreläst, undervisat samt skapat verk för och varit 'Artist in Residence' vid universitet runt om i USA inklusive New York University, Juilliard och The University of Mississippi, där han 2004 hedrades för sitt rasförsoningsprojekt i ett samhälle som historiskt har varit segregerat.

Rhoden tilldelades 1998 New York Foundation for the Arts Award och mottog 2001 Choo San Goh Award for Coreography. 2006 erhöll han The Ailey School’s Apex Award som erkänsla för sina omfattande bidrag inom danskonsten.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Charlotta Öfverholm

har studerat film/TV/Video vid UCLA och vid The Lee Strasberg Theatre Institute i Los Angeles. Hon har en lång internationell karriär bakom sig då hon under 19 år arbetade utomlands med bland andra DV8 Physical Theatre i London och Bill T. Jones i New York. Hon har haft ledande roller som Hamlet på Landestheater Linz/ Robert Poole (Österrike) och Lola i Lola and Mr Talk av Jan Kodet, för vilken hon blev nominerad till Thaliapriset på Nationalteatern i Prag. I Sverige har Charlotta dansat med Björn Elisson och Dorte Olesen.

Charlotta har även dansat i Cabaret och Chinateaterns Leva Livet.

Som koreograf har hon verkat vid bland annat Norrdans, Landestheater Linz och VerTe Dance i Prag liksom för film som i Holiday och Bortkopplad av Anna Duell och senast Folkoperans Maskeradbalen och Carmina Burana.

Jus de la Vie
Startade i Stockholm 1995 under ledning av Charlotta Öfverholm och har presenterat fler än 20 produktioner sedan dess samt turnerat i Sverige och internationellt. Förutom Charlotta Öfverholm har internationella gästkoreografer arbetat med gruppen. Dansarna är omsorgsfullt utvalda från Sverige och utomlandet.

På repertoaren står verk av Dwight Rhoden (Complexions, New York), Jordi Cortes (DV8, London), Sean Curran (Bill T. Jones/ Arnie Zane Company, New York), Corinne Lanselle (Paris) och Joseph Tmim ( Tel Aviv)..

Anders Jörlén
30 nov 2012


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil