Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Motsatser möts i Dansmuseets lunchdans

STOCKHOLM: Dansmuseet ger en sista lunchdans-förställning innan flytten går till Drottninggatan i vår. Fredag 30 november är det urpremiär på Antithesis av den amerikanske koreografen Dwight Rhoden med Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i rollerna.

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden var i många år en av Alvin Aileys främsta dansare. Sedan 1994 är han verksam som koreograf vid egna danskompaniet Complexions i New York, men också som gästkoreograf i USA. Hans nya verk för Dansmuseet har skapats direkt för de två dansarna och bygger på den spänningsfyllda kontrasten i mötet mellan två artister från olika dansskolor, den klassiska och den moderna.

Dwight Rhoden berättar för Dansportalen:
"Det är arton år sedan jag startade mitt eget danskompani. Då råkade Charlotta vara i New York och vi fick bra kontakt. Det hela började med att jag ville skapa en show som förenade en mängd olika dansartister från olika dansmiljöer med erfarenheter av alla sorters dans och jag bad Charlotta vara med.

Det var egentligen inte meningen att starta ett kompani, men det hela var en så positiv erfarenhet att jag ville fortsätta och Complexions växte fram. Nu är jag ledare för gruppen tillsammans med Desmond Richardson, också han från Alvin Ailey. Vi slutade där samtidigt och har samarbetat sedan dess.

Complexions Dance Company består av 14 dansare och jag är huvudkoreograf för kompaniet. Vi ger föreställningar i New York, men turnerar även i USA och över hela världen, och vi dansar huvudsakligen samtida dans. Vi bjuder även in gästkoreografer som till exempel William Forsythe.

Jag började själv inte studera dans förrän jag var 18 år, men innan dess dansade jag efter eget huvud alla slag av dans som jag kunde komma på. En lärare såg mig och tyckte att jag hade talang. Han rådde mig att börja träna professionellt, så jag har i grunden en klassisk dansteknik, även om den samtida dansen är mitt uttrycksmedel nu.

Efter utbildningen var jag med i Les Ballets Jazz de Montréal i två år och därefter blev jag engagerad i Alvin Ailey American Dance Theater.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm i Antithesis. Fotograf Mats Lindgren. Fotograf Håkan Larsson

J-E Wikström och C Öfverholm i Antithesis. Fotograf Håkan Larsson

Hur kom det här projektet på Dansmuseet till?
"Jjag har hållit kontakt med Charlotta hela tiden och hon frågade mig om jag vill göra något för henne. Så jag kom till Stockholm i somras för att förbereda, samtidigt som jag  undervisade vid Balettakademien."

"Både jag och Jan-Eruk har dansat här på museet förut och har god kontakt med Erik Näslund. Vi började planera ett samarbete sommaren 2011" säger Charlotta.

"Vi funderade på vad och var, och då tyckte vi Dansmuseet var bästa platsen. Vi frågade därför Dwight om han ville göra ett verk för oss, och nu är vi glada att vi tackade ja – alla tre! Det är ett fint samarbete, 'a joint effort'.

Ljussättningen har Tobias Hallgren gjort, han är dansare och ljussättare i min egen grupp 'Jus de la Vie' och vi arbetar ihop sedan länge"

Dwight fortsätter: "Jag har gjort så gott som hela musikcollaget själv med musik av Alvina Lanselle, Pergolesi med flera. Jag tycker om att arbeta eklektiskt, att ställa olika uttryck mot varandra och se vad som händer. Att arbeta med motsatser. Motsatser, attraktion och avståndstagande. Jag märker att detta inspirerar dansarna, var och en på sitt eget vis."

Nu blir det urpremiär här, vad händer sedan?
"Vi kommer att fortsätta" svarar Charlotta. "Jag gör ett nytt verk för Jus de la Vie tillsammans med Lindy Larsson efter det här. Vi har flera anbud om gästspel, dels med båda verken och dels var för sig. I maj 2013 deltar vi vid 'The Flora Theatre Festival' i Olmouc i Tjeckien 10 maj och har förfrågningar från sex andra festivaler fram till september."

Speltider
Antithesis ges på Dansmuseet: 30 november kl. 12.30 – 1, 2 december kl. 14.00 – 4, 5, 6, 7 december kl. 12.30 och 8, 9 december kl. 14.00

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden


är grundare av och konstnärlig ledare för Complexions Contemporary Ballet i New York. Han är född i Dayton, Ohio, och har dansat med Dayton Contemporary Dance Company, Les Ballet Jazz De Montreal och som solist med Alvin Ailey American Dance Theater.

Han har uppträtt i otaliga TV-shower över hela USA, Kanada och Europa. Sedan 1994 har Rhodens koreografi utgjort stommen i kompaniet Complexions repertoar. Han har lovordats för sitt omfattande arbete, sin visionära stil och sin gränsöverskridande känsla.

Dwight Rhoden har skapat över 90 dansverk för Complexions, liksom för många andra kompanier som till exempel Alvin Ailey American Dance Theater, The Dance Theater of Harlem, The Joffrey Ballet, Miami City Ballet, New York City Ballet och The Washington Ballet.







Rhoden är 'Resident Choreographer' vid North Carolina Dance Theatre. Han har föreläst, undervisat samt skapat verk för och varit 'Artist in Residence' vid universitet runt om i USA inklusive New York University, Juilliard och The University of Mississippi, där han 2004 hedrades för sitt rasförsoningsprojekt i ett samhälle som historiskt har varit segregerat.

Rhoden tilldelades 1998 New York Foundation for the Arts Award och mottog 2001 Choo San Goh Award for Coreography. 2006 erhöll han The Ailey School’s Apex Award som erkänsla för sina omfattande bidrag inom danskonsten.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Charlotta Öfverholm

har studerat film/TV/Video vid UCLA och vid The Lee Strasberg Theatre Institute i Los Angeles. Hon har en lång internationell karriär bakom sig då hon under 19 år arbetade utomlands med bland andra DV8 Physical Theatre i London och Bill T. Jones i New York. Hon har haft ledande roller som Hamlet på Landestheater Linz/ Robert Poole (Österrike) och Lola i Lola and Mr Talk av Jan Kodet, för vilken hon blev nominerad till Thaliapriset på Nationalteatern i Prag. I Sverige har Charlotta dansat med Björn Elisson och Dorte Olesen.

Charlotta har även dansat i Cabaret och Chinateaterns Leva Livet.

Som koreograf har hon verkat vid bland annat Norrdans, Landestheater Linz och VerTe Dance i Prag liksom för film som i Holiday och Bortkopplad av Anna Duell och senast Folkoperans Maskeradbalen och Carmina Burana.

Jus de la Vie
Startade i Stockholm 1995 under ledning av Charlotta Öfverholm och har presenterat fler än 20 produktioner sedan dess samt turnerat i Sverige och internationellt. Förutom Charlotta Öfverholm har internationella gästkoreografer arbetat med gruppen. Dansarna är omsorgsfullt utvalda från Sverige och utomlandet.

På repertoaren står verk av Dwight Rhoden (Complexions, New York), Jordi Cortes (DV8, London), Sean Curran (Bill T. Jones/ Arnie Zane Company, New York), Corinne Lanselle (Paris) och Joseph Tmim ( Tel Aviv)..

Anders Jörlén
30 nov 2012


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil