Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eun-Ji Ha och Ilja Bolotov som Gerda och Kaj. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha och Ilja Bolotov som Gerda och Kaj. Fotograf Sakari Viika

Festlig familjeföreställning avslutar jubileumsåret

HELSINGFORS: Den nya julbaletten Snödrottningen (Fi: Lumikuningatar) efter Hans Christian Andersens berättelse har gjort stor succé – ett Spektakel i bästa form och anda.

Finlands nationalbalett har i år firat sitt 90-årsjubileum. Som en avslutning på året ville man komma med något riktigt festligt för hela familjen – och där lyckades man över förväntningarna.

Balettens konstnärlige ledare Kenneth Greve hade i sin barndom blivit förtjust i Hans Christian Andersens saga om Snödrottningen, placerad i Finland, och ville nu i egenskap av koreograf ge uttryck för sin fantasi och ge form åt en ny julbalett. Det blev en skapelse i bästa anda, något lite av finsk folklore, en del Disney, och en del Kenneth.
Lappseiten Tiina Myllymäki och barnen. Fotograf Sakari Viika

Lappseiten Tiina Myllymäki och barnen. Fotograf Sakari Viika


Greve har turen att ha en stab som är mycket bra på att samarbeta och skapa sceniska underverk – så det är till att gratulera, förutom honom, också Erika Turunen för hennes fantastiska dräkter, och för scenografin gjord tillsammans med Mikki Kunttu, som i sin tur även ansvarat för en ytterst lyckad ljussättning. Den verkningsfulla maskeringen var skapad av Pekka Helynen.

Musiken av Tuomas Kantelinen och händelserna på scenen var synkroniserade på bästa sätt. Kantelinen är känd för musik till filmer, och här samarbetade han med koreografen Greve. Musiken var inspelad av Operans orkester, och trots att levande ackompanjemang alltid är att föredra, blev stämningen fin.

Det blev den redan från allra första början då Mormor, dvs. berättaren, trädde fram till rampen och välkomnade publiken direkt in till sagovärlden, klädd i en dräkt - inte så vanlig heller hos dagens äldre. Projektionerna var en viktig del av helheten, än sågs vyer från äldre Helsingfors med sina byggnader och statyer, än vyer skapade för denna berättelse.

Mormor Krista Kosonen och Aapo Siikala. Fotograf Sakari Viika

Mormor Krista Kosonen och Aapo Siikala. Fotograf Sakari Viika

En dramaturgisk rådgivare – Raija-Sinikka Rantala – hade anlitats, och detta bidrog till att flödet av allting gick i en jämn takt – ett bevis på det var att barnpublikens intresse hölls hela tiden riktat mot scenen, och ibland till gestalterna som rörde sig även framför bänkraderna.

Barnen i publiken hade under pausen tilldelats självlysande trollspön, och från berättarens mun hördes den strikta regeln: dessa får och bör man använda när hon uttryckligen ger en signal för det.

Om någon i förväg skulle tända sitt spö, skulle det förlora sin förtrollning och inte mera fungera i en nödsituation, till exempel då Kaj skulle befrias från fångenskapen hos Snödrottningen – en figur som ingalunda var trevlig.

De centrala figurerna, förutom Snödrottningen med sina Snöflingor och Mormor, var Gerda och Kaj – på finska Kerttu och Kai – deras familjer, en 'lappsejt', en trollkarl, vättarna med en puckelryggig vätte i spetsen, och en mängd balettelever som barn.

Berättelsen kan man läsa i sagoboken, här visades den med betoning på valda ställen. Till exempel bastuscenen där vättarna dansar – de är många och trevliga, trots sina kanske lite skrämmande skepnader. Häxorna har en mycket central roll i denna balett och deras sätt att sträcka sina armar och fingrar är mycket 'häxaktigt'. Klokt nog hade Operan rekommenderat en åldersgräns från 6 år och uppåt.

Rolltolkningarna
I tisdags sågs balettskoleleverna Erika Pastel och Konsta Roos som Lill-Gerda och Lill-Kaj, och dansarna Eun-Ji Ha och Samuli Poutanen som de unga Kerttu och Kai. Erika och Konsta gjorde sitt och klarade sig fint i sina roller, liksom även alla andra uppträdande unga och barn, och nu när föreställningen spelats i några veckor har allt kommit på sin plats. Vissa av balettskoleleverna är redan ganska 'färdiga' och på god väg till dansaryrket, och jag räknar åtminstone tre vars föräldrar på sin tid valt att bli dansare.

Erika Pastel och Konsta Roos. Fotograf Sakari Viika

Erika Pastel och Konsta Roos. Fotograf Sakari Viika


Eun-Ji Ha – en ljuvlig och sofistikerad Gerda, med artisteri i finslipad stil, skör och vacker; dansen är av bästa kvalité, ren och lätt, och benens och armarnas linjer som de vara skall. Mai Komori i Snödrottningens roll överraskar med sitt intensiva och säkra grepp om rollen, hon själv på väg uppåt i sin dansarkarriär.

Tiina Myllymäki är elegant och övertygande, denna gång i rollen som Lappsejten, klädd till en början i en dräkt imiterande lappfolkets nationaldräkt och senare i vitt, i enlighet med alla aktörerna i detta isiga rike. Tiina alternerar i titelrollen med bl.a. Eun-Ji Ha. Det behövs flera lag då föreställningarna av Snödrottningen är många, och vissa dagar ges baletten två gånger.

Tiina Myllymäki, Wilfried Jacobs, Samuli Poutanen, Salla Eerola. Fotograf Sakari Viika

Tiina Myllymäki, Wilfried Jacobs, Samuli Poutanen, Salla Eerola. Fotograf Sakari Viika


Samuli Poutanens Kaj – en finsk pojke i bästa bemärkelse, sympatisk – och ädel, såsom föreställarens gestalt och rolltolkning. För sin insats i denna roll och för prestationerna tidigare under hösten belönades en mycket överraskad Samuli av balettchefen efter applåderna, och utnämndes till stjärndansare. Ytterligare applåder för honom.

Repetitörerna har gjort ett gott arbete, raderna håller linjen och helhetsbilden är disciplinerad. Ansvarig balettmästare är Ingrid Nemecková.

Baletten Snödrottningen
Denna pjäs med balett som uttrycksform har en stor mängd artister på scenen. De kommer turvis och scenerna avlöser varandra. Några höjdpunkter bör nämnas förutom duetterna av Eun-Ji Ha och Samuli Poutanen samt Snödrottningens insatser, till exempel den inledande scenen med Kerttu och Kai och deras familjer i stillbilder.

Vättar i bastuvärmen. Fotograf Sakari Viika

Vättar i bastuvärmen. Fotograf Sakari Viika

Av de större dansscenerna innehåller den som utspelas i bastun manlig energi och mansfigurerna är många. Därtill en svensk dans framförd uttrycksfullt av Milla Eloranta och Nikolas Koskivirta. Dansen inleder Kerttu/Gerdas färd ut i vida världen. Man minns Nötknäpparen och jorden runt-resorna.

Berättaren har en ganska stor roll och under föreställningen kommer man osökt på tanken att även den yngre publiken kanske hade förstått ett och annat utan att man förklarat så mycket. En del av berättandet kanske kunde ha gjorts i början av akterna, speciellt då rösten behöver vara på hög volym för att överrösta musiken. Dessutom finns det, som vanligt på Operan, textning på tre språk, finska, svenska och engelska.

Slutsentens
Allra sist kommer Berättaren-Mormor fram i en ny skepnad; hon är nu en äldre Snödrottning – akta er barn, ni vet ju aldrig vad som finns inne i en människa som är en skapelse av gott och ont i samma skepnad!

Berättaren har genom hela föreställningen tillrättavisat åskådarna, och det sista budskapet lyder att alla är vi ju likadana och att vi skall ha tolerans gentemot det eller de som ser annorlunda ut.

Snödrottningen Mai Komori. Fotograf Sakari Viika

Snödrottningen Mai Komori. Fotograf Sakari Viika

Snödrottningen
Kenneth Greves nya balett för hela familjen grundar sig på H C Andersens saga med samma namn från år 1845. Berättelsen handlar om kamraterna Gerda och Kaj. Gerda finner en skärva från Snödrottningens trollspegel. Snödrottningen försöker få den tillbaka genom att kidnappa Kaj. Gerda beger sig ut i världen för att leta efter Kaj. Efter många om och men kommer hon fram till Snödrottningens iskalla slott. Snödrottningen är en en förtrollande värld  och en gripande lovprisning av kärleken och av barnens oskuldsfullhet och kraft.

Koreografi Kenneth Greve
Musik Tuomas Kantelinen
Inspelnings dirigent Tuomas Kantelinen
Scenografi Erika Turunen, Mikki Kunttu
Kostymer Erika Turunen
Ljussättning Mikki Kunttu
Maskering Pekka Helynen
Dramaturgi (efter H C Andersen) Pirjo Toikka, Kenneth Greve
Dramaturgisk rådgivare Raija-Sinikka Rantala
Premiär 23.11.2012. Spelas till och med 31 januari 2013.

Anita Jokela
15 dec 2012


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil