Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Benke Rydman om sin Svansjön: "den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt". Fotograf: Andreas Lundberg

Benke Rydman om sin Svansjön: "den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt". Fotograf: Andreas Lundberg

Benke Rydman, ett personligt samtal om uttryck och minnesvärda bilder

STOCKHOLM: När jag ringer upp Fredrik Benke Rydman får vi rätt omgående boka en ny intervjutid. Hans tvååring pockar med högljudd gråt på omedelbar pappa-uppmärksamhet och vi bestämmer att pratas vid följande dag istället.

Koreografen och småbarnsföräldern Benke är i Malmö på jobb, han gör reklamfilm. ”Det är något jag gör ibland vid sidan om” berättar han, ”det är kul att göra olika grejer!”

En inställning som också har märkts tydligt genom åren då han som dansare och koreograf satt oförglömliga avtryck på den svenska streetdansscenen.

”Streetdance är min utgångspunkt, min bas” förklarar Benke, ”men jag blandar också många olika stilar och försöker skapa bredd i repertoaren.”

Något som ställer höga krav på dansarna, inte minst i Benkes råa streetdancetolkning av den klassiska sagan Svansjön där Tjajkovskijs originalmusik möter nykomponerad musik av bland andra Salem Al Fakir och Moneybrother. Efter premiären 2011 och förra säsongens dundersuccé har trycket på biljetter åter varit stort. Föreställningen hade nypremiär på Dansens Hus i december och spelas i Stockholm till och med början av februari. I juni ges den på Göteborgsoperan efter stor Europaturné under våren.

Hur vågar man ge sig på världens mest kända dansverk?
”Utmaningen!”

Det började i London för tre och ett halvt år sen när Benke gick runt och kollade vintagebutiker. I ett skyltfönster såg han några vita pälsjackor och tände direkt; han tänkte – de där skulle passa i Svansjön!
”Jag associerade på en gång till den gamla klassikern och såg en nutidssaga framför mig där svanarna var prostituerade och trollkarlen deras drogdealande hallick. Det bara kändes som en riktigt bra idé.”

Benke kontaktade produktionsbolaget Blixten & Co som han jobbat med tidigare och de tyckte det lät kul. Ett år senare var produktionen igång.

Han beskriver själv uppsättningen som sprakande visuell, överraskande och berättande. ”Till slut glömmer man nästan att man tittar på dans.”

Som den bildmänniska han också är har han även gjort scenografi och kostym, tillsammans med Lena Edvall. ”Vi ville skapa ett samtidsuttryck, dansen och det visuella i samspel där olika typer av minnesvärda bilder etsar sig fast hos betraktaren.”

Vad är det som lockar dig i själva storyn?
”Det sorgliga och tragiska. Svansjön förknippas i vanliga fall med Operan där allt är fint och lätt och vackert. Men den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt. Berättelsen blir till en spännande upplevelse som kittlar …”

”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon."  Fotograf Andreas Lundberg

”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon." Fotograf Andreas Lundberg

I vår åker den 20 personer stora ensembeln på turné till Tyskland, Schweiz, Paris och Moskva och Benke själv är med och startar upp på varje ny plats. ”Det är alltid grejer som behöver justeras och finslipas, förutsättningarna ändras på olika teatrar och scener.”
Repeterar gör man även inför pågående föreställningar på Dansens Hus. ”Vi repar onsdagar, torsdagar och fredagar inför kvällen och lördagar kör vi dubbla föreställningar. Vi har en hög ambitionsnivå och jobbar oerhört hårt för att både bibehålla och höja kvalitén. Föreställningen måste hela tiden vara levande!”

Fredrik Benke Rydman (han heter Bengt i mellannamn) var tidigare mest känd från den legendariska svenska dansgruppen BouncE som bildades 1997. Ursprungsmedlemmarna träffades på Balettakademien där de utbildade sig och inspirerades av varandras dansstilar. I gruppens produktioner blandades locking, popping, breakdance och jazz, men också lindy hop och stepp. Benke reste mycket till Los Angeles där hela livsstilen blev en inspirationskälla. ”Allt är helt annorlunda där, man tränar och tar en massa olika klasser förstås, men man hänger också, träffar någon på en klubb, går ut och käkar och tränar ihop. Man lever dansen på ett annat sätt.”
BouncE upplöstes i april 2010.

Är det skönt att ha gått vidare?
”Hm … Det är klart att det är bra att ta sig vidare till nästa steg i livet, men BouncE-tiden var tretton fantastiska år. Det är ofrånkomligt att det ibland känns lite tråkigt att det är över men jag går inte omkring och sörjer. Vi slutade på topp och minnet kommer alltid att vara uteslutande positivt.”

Vad händer efter Svansjön då?
”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon. Men jag går också och klurar på ett helt nytt projekt. Som fortfarande är hemligt!”

Svansjön spelas på Dansens hus i Stockholm fram till 3 februari.

Anna Lafvas
11 jan 2013

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil