Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Benke Rydman om sin Svansjön: "den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt". Fotograf: Andreas Lundberg

Benke Rydman om sin Svansjön: "den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt". Fotograf: Andreas Lundberg

Benke Rydman, ett personligt samtal om uttryck och minnesvärda bilder

STOCKHOLM: När jag ringer upp Fredrik Benke Rydman får vi rätt omgående boka en ny intervjutid. Hans tvååring pockar med högljudd gråt på omedelbar pappa-uppmärksamhet och vi bestämmer att pratas vid följande dag istället.

Koreografen och småbarnsföräldern Benke är i Malmö på jobb, han gör reklamfilm. ”Det är något jag gör ibland vid sidan om” berättar han, ”det är kul att göra olika grejer!”

En inställning som också har märkts tydligt genom åren då han som dansare och koreograf satt oförglömliga avtryck på den svenska streetdansscenen.

”Streetdance är min utgångspunkt, min bas” förklarar Benke, ”men jag blandar också många olika stilar och försöker skapa bredd i repertoaren.”

Något som ställer höga krav på dansarna, inte minst i Benkes råa streetdancetolkning av den klassiska sagan Svansjön där Tjajkovskijs originalmusik möter nykomponerad musik av bland andra Salem Al Fakir och Moneybrother. Efter premiären 2011 och förra säsongens dundersuccé har trycket på biljetter åter varit stort. Föreställningen hade nypremiär på Dansens Hus i december och spelas i Stockholm till och med början av februari. I juni ges den på Göteborgsoperan efter stor Europaturné under våren.

Hur vågar man ge sig på världens mest kända dansverk?
”Utmaningen!”

Det började i London för tre och ett halvt år sen när Benke gick runt och kollade vintagebutiker. I ett skyltfönster såg han några vita pälsjackor och tände direkt; han tänkte – de där skulle passa i Svansjön!
”Jag associerade på en gång till den gamla klassikern och såg en nutidssaga framför mig där svanarna var prostituerade och trollkarlen deras drogdealande hallick. Det bara kändes som en riktigt bra idé.”

Benke kontaktade produktionsbolaget Blixten & Co som han jobbat med tidigare och de tyckte det lät kul. Ett år senare var produktionen igång.

Han beskriver själv uppsättningen som sprakande visuell, överraskande och berättande. ”Till slut glömmer man nästan att man tittar på dans.”

Som den bildmänniska han också är har han även gjort scenografi och kostym, tillsammans med Lena Edvall. ”Vi ville skapa ett samtidsuttryck, dansen och det visuella i samspel där olika typer av minnesvärda bilder etsar sig fast hos betraktaren.”

Vad är det som lockar dig i själva storyn?
”Det sorgliga och tragiska. Svansjön förknippas i vanliga fall med Operan där allt är fint och lätt och vackert. Men den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt. Berättelsen blir till en spännande upplevelse som kittlar …”

”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon."  Fotograf Andreas Lundberg

”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon." Fotograf Andreas Lundberg

I vår åker den 20 personer stora ensembeln på turné till Tyskland, Schweiz, Paris och Moskva och Benke själv är med och startar upp på varje ny plats. ”Det är alltid grejer som behöver justeras och finslipas, förutsättningarna ändras på olika teatrar och scener.”
Repeterar gör man även inför pågående föreställningar på Dansens Hus. ”Vi repar onsdagar, torsdagar och fredagar inför kvällen och lördagar kör vi dubbla föreställningar. Vi har en hög ambitionsnivå och jobbar oerhört hårt för att både bibehålla och höja kvalitén. Föreställningen måste hela tiden vara levande!”

Fredrik Benke Rydman (han heter Bengt i mellannamn) var tidigare mest känd från den legendariska svenska dansgruppen BouncE som bildades 1997. Ursprungsmedlemmarna träffades på Balettakademien där de utbildade sig och inspirerades av varandras dansstilar. I gruppens produktioner blandades locking, popping, breakdance och jazz, men också lindy hop och stepp. Benke reste mycket till Los Angeles där hela livsstilen blev en inspirationskälla. ”Allt är helt annorlunda där, man tränar och tar en massa olika klasser förstås, men man hänger också, träffar någon på en klubb, går ut och käkar och tränar ihop. Man lever dansen på ett annat sätt.”
BouncE upplöstes i april 2010.

Är det skönt att ha gått vidare?
”Hm … Det är klart att det är bra att ta sig vidare till nästa steg i livet, men BouncE-tiden var tretton fantastiska år. Det är ofrånkomligt att det ibland känns lite tråkigt att det är över men jag går inte omkring och sörjer. Vi slutade på topp och minnet kommer alltid att vara uteslutande positivt.”

Vad händer efter Svansjön då?
”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon. Men jag går också och klurar på ett helt nytt projekt. Som fortfarande är hemligt!”

Svansjön spelas på Dansens hus i Stockholm fram till 3 februari.

Anna Lafvas
11 jan 2013

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil