Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur William Forsythes installation Human Writes. Fotograf Dominik Mentzos

Ur William Forsythes installation Human Writes. Fotograf Dominik Mentzos

Dansens plats i den politiska debatten

STOCKHOLM: Ambitionerna bakom konferensen "Weaving Politics" på Dansens Hus i Stockholm 14-16 december kan sammanfattas som en föresats att skriva in dansen och dansskapandet i samtidens såväl intellektuella som politiska debatt.

Konferensens fyra huvudteman var Att läsa, Att skriva, Humanism och Rättigheter.  

Julia Kristeva. Foto John Foley

Julia Kristeva. Foto John Foley

Under två och en halv intensiva dagar presenterades timslånga anföranden av 16 noggrant utvalda, internationella specialister inom olika områden. Dessutom ingick paneler och samtal.
Den största stjärnan var mångsidiga Julia Kristeva, bulgarisk-fransk filosof, sociolog, feminist, psykoanalytiker, kulturteoretiker med mera.

Kristevas anförande var också en av konferensens absoluta höjdpunkter. En huvudpunkt i anförandet var hennes "Tio principer för en humanism för det 21:a århundradet".

Dessa presenterade hon för första gången på en konferens i Assisi 2011. Dit hade påven, Benedictus XVI, inbjudit företrädare för olika världsreligioner, plus en delegation ateister/humanister, som leddes av Kristeva.

De tio principerna, framhöll hon, är inte att betrakta som budord, utan som tio betraktelser för att skapa samverkansorgan människor emellan (min översättning av "10 invitations à penser des passerelles entre nous").

Den första principen slutar så här (i min översättning):
Vi kan inte avglobalisera världen idag, men vi måste etablera ett nytt internationellt regelverk för att utöva kontroll över och fastställa normer för finansvärlden och den globala ekonomin och vi måste, till slut, skapa en värlsdsomspännande instans byggd på gemensam, solidarisk etik.  
Läs mer Länk till annan webbplats.  

Kristeva framhöll dansen som ett alternativt språk, som i bästa fall kan leda till att människor börjar fundera i stället för att omedelbart kritisera varandra, och värre.

Kristevas klarhet, beläsenhet och intellektuella skärpa har styrkan att omvända pessimister. Hur reagerade då påven? Han tackade för synpunkterna från "människor som inte kunnat mottaga trons gåva, men som ändå söker sannningar".

William Forsythe. Foto The Forsythe Co.

William Forsythe. Foto The Forsythe Co.

Den största koreografiska stjärnan var William Forsythe, som sedan 2005 leder The Forsythe Company i Frankfurt am Main.

En prima överraskning var
hans samarbetsparther Kendall Thomas, juridikprofessor som bland annat startat "Center for the Study of Law and Culture" vid Columbia University i New York. En av hans specialiteter är "Human rights".

Kendall Thomas

Kendall Thomas

Thomas talade med insikt och hängivenhet om i synnerhet FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, och han gjorde det på ett sätt som om det för honom var avgörande att varenda åhörare förstod vad han menade. När jag senare tackade honom för hans tydlighet svarade han att hans ämnen är så viktiga att han inte ser någon mening med att lägga sig till med en akademisk jargong. "Jag talar så att min mormor skulle förstått."

Thomas uttryckte sin förvåning över att FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, som antogs 1948, nuförtiden är så pass okända. De fanns för utdelning vid den koreografiska installation som Forsythe och Kendall skapat tillsammans, och som framfördes i anslutning till konferensen.

Installationen visade sig vara mer verbal än koreografisk. FN:s deklaration är uppdelad i 30 paragrafer, i Norra Latins aula hade man därför ställt upp 30 bord. Vid vart och ett diskuterades eller behandlades på annat sätt en paragraf. Det bord vid vilket Forsythe stod handlade om familjen. Forsythe framhöll bland annat att vissa delar av deklarationen med tiden blivit inaktuella. Till exempel kan kärnfamiljen numera se annorlunda ut än vad man utgått från 1948.  

För mig var framför allt tre anföranden särskilt intressanta. Felicia McCarren, professor i franska vid Tulane University i New Orleans, talade om kulturpolitik i fransk hip hop, och särskilt om en dansös från Cambodja som hamnat i Belgien och där skapat en metod för att korsa klassisk hovdans med hip hop.

Susanne Franco, vid universitetet i Salerno, Italien, talade om dansen i postkolonin Kenya, med särskilt fokus på en stark kvinna som blandat dans och radikala monologer.

Marcia Sá Cavalcante Schuback. Fotograf Malin Hoelstad

Marcia Sá Cavalcante Schuback. Fotograf Malin Hoelstad

Marcia Sá Cavalcante Schuback, bland annat docent i filosofi vid Södertörns högskola, bjöd på en infallsrik exposé över västerländsk kultur under titeln "Dance – a Word".

Startpunkten för hennes anförande var ordet "weaving", och den trogna Penelope.

I väntan på att Odysseus skulle komma tillbaka från trojanska kriget satt hon dagtid vid sin vävstol, men på nätterna repade hon upp vad hon vävt på dagen. Det grekiska ordet för att repa upp är "analyo" - vilket är grunden till ordet analys.

Konferensen kommer att presenteras i en bok. Megastjärnan, den slovenske filosofen Slavoj Zizek (kallad en av de främsta intellektuella inom den radikala vänstern), blev hastigt tvungen att inställa sin medverkan. Han kan möjligen besöka Stockholm i sommar.

Peter Bohlin
23 jan 2013


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil