Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nathalie Nordquist, Daniil Simkin och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom

Nathalie Nordquist, Daniil Simkin och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom

Dansens stjärnor:

Daniil Simkin gästar Kungliga Baletten

STOCKHOLM: Världsstjärnan Daniil Simkin gästar för första gången Kungliga Baletten. Han var inbjuden för att dansa i Don Quijote, men då repertoaren ändrats blir det nu som Prinsen i Törnrosa han framträder.

Operans Balettklubb hade bjudit in Daniil Simkin tillsammans med hans partner som Aurora, Nathalie Nordquist, samt föreställningens dirigent Maestro Graham Bond. Här följer ett referat av samtalet med dem.

Nathalie Nordquist och Anders Jörlén följer diskussionen mellan Daniil Simkin och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom

Nathalie Nordquist och Anders Jörlén följer diskussionen mellan Daniil Simkin och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom

Daniil Simkin, det är andra gången du är i Sverige och första gången i Stockholm. Du deltog tidigare i en gala på Göteborgsoperan, också då på inbjudan av Johannes Öhman. Ursprungligen var det meningen att du nu skulle dansa i Don Quijote, ett av dina största glansnummer, men i stället blir det Törnrosa. Var det ett problem för dig?
Ja det är litet annorlunda, som ni kanske förstår. Det är faktiskt första gången jag dansar hela Törnrosa. Det är en utmaning, med litet andra förutsättningar än i Don Quijote.

Men du har dansat andra prinsroller och klassiska huvudroller?
Ja, i somras dansade jag Svansjön med American Ballet Theatre (ABT). Jag har dansat Solor i La Bayadère och hittills har jag gjort tre versioner av Nötknäpparen.

Den internationella repertoaren med andra ord. Och du dansar hela världen runt!
Jo, jag håller mig sysselsatt!

Daniil Simkin som prinsen i Törnrosa. Fotograf Alexander Kenney

Daniil Simkin som prinsen i Törnrosa. Fotograf Alexander Kenney

Du är född i Sibirien.
"Ja jag är född i Novosibirsk, där vintern är ganska lik den i Sverige – men det kommer jag inte ihåg. Jag var bara två år när jag lämnade Sibirien och Ryssland. Mina föräldrar flyttade till Wiesbaden nära Frankfurt i Tyskland. Där stannade jag i sexton år, och min mamma undervisade mig i dans. Hon gav mig lektioner två timmar om dagen."

Båda dina föräldrar är dansare?
"Ja jag kommer från en balettfamilj, min mor utbildades i Novosibirsk och min far vid Akademien i Moskva och båda är nu balettlärare. Vi brukar säga att vi hade en väldigt speciell skola: en elev, en lärare och en koreograf – min far koreograferade på den tiden."

Jag har läst att du är glad över att ha gått i en 'normal' skola vid sidan av dansutbildningen.
"Ja jag känner mig priviligierad, Båda mina föräldrar flyttades i tidig ålder hemifrån till ett dansinstitut med inackordering och från tioårsåldern handlade allting om dans. De ville att jag skulle få ett vidare perspektiv och vara öppen för omvärlden och få ett normalt liv.

Det var inte planerat att jag skull göra hela min utbildning för min mor, men tiden gick och vi fortsatte mer eller mindre automatiskt – och efter 10 år var jag dansare.

De ville också att jag skulle ha möjligheten att själv bestämma om jag ville bli professionell dansare eller ägna mig åt något annat. Om man inte redan har lärt grunderna i dansen när man är 18 år har man inte det valet. Man kan inte bli dansare om man börjar först så sent."

Daniil Simkin som Solor i La Bayadère. Fotograf Gene Schiavone

Daniil Simkin som Solor i La Bayadère. Fotograf Gene Schiavone


Din "dansarexamen" fick du genom att delta i balettävlingar?
Ja, tekniskt sett är jag inte dansare, jag har inget slutbetyg eller diplom som bevisar att jag är dansare.

Nåja, nio guldmedaljer i internationella balettävlingar är väl bevis nog!
"Vi såg nog på tävlingarna mer som ett sätt att få uppträda på scenen. Det fanns inte så många möjligheter när man inte var ansluten till en teater eller officiell skola. Det var också mål som jag kund sträva emot. Jag lärde mig olika variationer och solon, som jag hela tiden försökte att förbättra och utvecklas i som dansare.

Det betydde mycket för mig. Det gav mig också tillfälle att träffa jämnåriga i dansvärlden. Av mina kamrater i skolan var det inte någon annan som brydde sig om dans."

Var fick du din första anställning?
"Jag började vid Staatsoper i Wien när jag var 18 och stannade där i två år. Det var en bra start, vi dansade en stor traditionell repertoar – och man talade tyska.

Det var inte heller svårt för mina föräldrar att komma och hälsa på. Det är inte så långt från Wiesbaden till Wien, det var ju första gången jag flyttade hemifrån.

Det var också ett steg upp ifrån Wiesbaden, Wien är en stor stad med ett stort balettkompani."

Fortsatte du att tävla?
"Nej då slutade jag. Tävlingarna var mer för att sätta upp mål och nå mer erfarenhet och bli en bättre dansare. Man tävlar mest med sig själv – för att nå vidare. Att vinna var inte huvudsaken."

Hur var det att anpassa sig till en stor ensemble?
"Det betyder att man får nya perspektiv och man är en del i en större grupp – man måste lära sig att verka i en social gemenskap."

Hur gick det till när du lämnade Wien?
"Jag deltog i en gala i New York och ABT:s chef Kevin McKenzie såg mig och erbjöd mig ett solistkontrakt – och jag accepterade och började där i oktober 2008."

Och nu kan vi gratulera dig till att nyligen blivit utnämnd till premiärdansare där!
Tack!

Var det svårt att få dansa större roller där, det är ju ett stort kompani med mängder av solister?
"Ja. det är väl svårt överallt, men jag hade turen att få ett solistkontrakt och det innebar att jag fick många chanser att uppträda. Vi dansar mycket och vi turnerar mycket så vi står ofta på scenen. Det har gått bra."

Hur många gånger står du på scenen med ABT under ett år?
"Det är svårt att säga vi har en huvudsäsong på Metropolitan i åtta veckor varje vår i maj-juli, vilket blir ett sextiotal föreställningar, och som premiärdansare gör man två till tre föreställningar i veckan. Vi har fem till sex lag för de stora klassikerna.

Sedan turnerar vi vår och höst och har en två veckors säsong i New York under hösten."

Daniil Simkin och Nathalie Nordquist. Fotograf Alexander Kenney

Daniil Simkin och Nathalie Nordquist. Fotograf Alexander Kenney

Nathalie, gör du också Törnrosa för första gången.
"Nej jag dansade den i den förra uppsättningen för ca tio år sedan."

Den här uppsättningen är väl ganska annorlunda.
Ja, till en viss del. Den här uppsättningen fokuserar ganska mycket på den onda fén Carabosse, men när det gäller prinsessan Aurora så är dansen mer eller mindre identisk med den gamla. Carabosse gör helt ny koreografi men även prinsen har fått mer att dansa – fast jag gör samma steg som förut."

Minns man det mesta när man gjort en roll för så länge sedan?
"Ja det beror litet på. På något sätt sitter stegen i kroppsminnet. Den här rollen är ju också mycket baserad på basal klassisk teknik i motsats till Svansjön som bygger litet mer på känslor och med flytande armrörelser till exempel. Auroras roll har en mer bestämd form."

Nathalie Nordquist, Daniil Simkin och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom

Nathalie Nordquist, Daniil Simkin och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom


Graham Bond, det här är väl inte din första Törnrosa?
"Nej! – Min första gjorde jag på sjuttitalet, det var i Rudolf Nureyevs version, sedan har det blivit ett tiotal andra versioner."

Ville du bli dirigent redan som ung?
"Nej, jag gick på Royal College of Music och man kan inte studera dirigering genast, så jag studerade musikteori och instrument och jag hade allra minst tänkt bli balettdirgent. Det finns ingen utbildning till balettdirigent utom möjligen i Ryssland. Jag tänkte bli operadirigent och arbeta med instudering för sångare. Så blev jag erbjuden att dirigera för ett balettkompani och nu har det pågått i fyrtiotre år."

Arbetar du med  konserter och opera också?
"Jag gör en hel del opera, i Danmark till exempel, men inte här. Här är jag placerad i ett fack."

"Det är för att vi tycker så mycket om dig", inflikar Nathalie.

Men du har varit här ganska många gånger nu.
"Ja jag kom första gången 2002 tror jag, då gjorde vi Onegin och sedan åkte vi på turné till Caligari i Italien med Nötknäpparen – där alla blev sjuka, vilken röra!"

Har du någon favoritkompositör?
Många! – Men ingen av dem skrev balettmusik!

Inte ens Tjajkovskij?
Jo, han är en mycket, mycket bra kompositör.

Elisa Fossati som den Lila Fén och Daniil Simkin som Prinsen. Fotograf Alexander Kenney

Elisa Fossati som den Lila Fén och Daniil Simkin som Prinsen. Fotograf Alexander Kenney

Hur mycket diskuterar man som dirigent med koreograf och dansare?
"Varenda kompani, varenda koreograf och varenda dansare har en egen uppfattning om musik. Ibland är det ett lyckligt samarbete, ibland inte. Men jag måste säga att med de här två har det hittills varit lätt, de är fantastiska."

Det var meningen att du också skulle gjort Don Quijote.
"Ja enligt kontraktet skulle jag det, men jag kan inte påstå att jag är ledsen för att det inte blev så. Don Quijote-musiken fyller sin uppgift, men man kan inte säga att det är stor musik, även om John Lanchbery räddade mycket av dessa gamla balettpartitur och gav dem nytt liv."

Vi är mycket glada att ha dig här. Har du något att säga om de här två dansarna?
"Som publik har ni verkligen något att se fram emot – de är verkligen mycket bra, skynda att köpa biljetter!"

Daniil Simkin, Nathalie Nordquist och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom

Daniil Simkin, Nathalie Nordquist och Graham Bond. Fotograf Cristian Hillbom

Om det finns några kvar! – Daniil, hur ser ditt program ut efter Stockholm?
"Efter Stockholm reser jag tillbaka till New York, där förbereder vi en turné till Asien, Vi gör två veckor i Hong Kong och en vecka i Peking. Så har jag en vecka ledigt utan någon som helst balett – äntligen – och sedan blir det USA och Washington D.C. och Miami Beach tror jag och så börjar snart vårsäsongen på Met, som är vår viktigaste säsong."

Har du semester under sommaren?
"Nej, jag gör en hel del sommarjobb. Jag ska till exempel vara 25 dagar i Japan och en vecka i Buenos Aires, så jag håller igång. I höst gör vi två veckor på New York State Theatre med ett mer modernt program."

Du är också intresserad av tekniska prylar, är det något du gör på fritiden.
"Nej det gör jag hela tiden. Jag gillar att hålla på med datorn och mobilen, det har jag vuxit upp med, så det är min hobby. I början lade jag upp alla mina framträdanden på Youtube, det var ett sätt för mig att lansera mig själv, så att man kände till mig och erbjöd mig engagemang.

Nu är det svårare, när man arbetar med institutioner finns det så många regler om rättigheter för musik, koreografi och kostymer till exempel så nu lägger jag inte upp så mycket. Men jag har en blogg där jag lägger upp mina egna bilder och har kontakt med andra på nätet."

Läs: dansportalens tidigare artikel om Törnrosa

Anders Jörlén
25 jan 2013


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil