Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Cullbergbaletten trotsar (tyngd-)lagar

STOCKHOLM: Kanadensiske koreografen Benoit Lachambre är tillbaka för nytt samarbete med Cullbergbaletten. Ett kärt återseende, enligt konstnärliga ledaren Anna Grip: ”Det finns en förälskelse mellan Benoit och kompaniet.”

Anna Grip har sedan hon tillträdde som chef 2008 strävat efter att öppna dörrar inför framtiden och kompaniet har sedan dess börjat ta steg i riktning bort från grundaren Birgit Cullbergs dramatiskt berättande verk.

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Samarbetet med Benoit Lachambre sker just i denna nydanande Cullberganda. High heels too är ett nytt verk skapat för sex dansare i Cullbergbaletten och titeln blir en ordlek som dels anspelar på tänjandet av gränser för arketypiska könsroller, dels refererar till en tidigare, första version; ett solo på höga klackar för en dansare som skapades på en burlesqueklubb i Montréal. Koreografen och dansarna undersöker i stycket vad som händer med vår varseblivning när kroppens tyngdpunkt förskjuts.

I ett platt, vitt ljus hänger många och långa fransdraperier i vita våder och formar en stor, diffus massa av böljande rörelse. En följespot körs sakta runt scenrummet och skapar skikt av ljus, ömsom belysande, ömsom bländande.    

Dansarna gör nästan frånvarande entré, från olika håll, inneslutna i egna långsamma, lätt bisarra rörelsemönster, likt mänskliga kentaurer i tåskoliknande, remmade platåträskor. Med långsamma, prövande steg i de styltliknande skodonen gås det, stås det och poseras det. Det råder en märklig och introvert ickestämning där den undersökande processen ges mycket tid och plats.   

Ljudbilden knastrar och formar musikaliska drömkulisser som kommer och går. Halvvägs in i stycket ökar tempot och en mer humoristisk ansats tar vid där dansarna också ges mer dansant spelrum. Det böljar och vibrerar i hud och muskler, allt djupare in i skakningar och silkestrådar.

Rörelsen accelererar ut i fartfyllda cirklar där fötter, då utan begränsande skodon, frigör det naturliga löpstegets lust och träskorna får fungera som stafettpinnar. I ett springande crescendo förvandlas rörelsen till en stor och stundvis bildprojicerad omfamning av och på fransdraperiets väldiga kropp. Energin fortplantar sig ut och in i de nästan desperat dansande kropparna, för att sedan på nytt ebba ut i stillhet.

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Med en ganska kylig humor tänjer Lachambre på gränserna i en annorlunda och visuell föreställning som kretsar kring sökandet efter en samtida ompositionering av såväl kroppar som roller. Med inspiration från mode och ”milt bondage” experimenterar ensemblen sig sakta fram. Att förändra kroppens tyngdpunkt med hjälp av oväntad stimulans är den kreativa utgångspunkten och den, enligt koreografen, lekfulla plattformen.

Själv känner jag inte riktigt lekfullheten. Jag anar istället ett mörker och upplever ett motsägelsefullt närvarande tomrum. En frånvaro av närvaro. Ett planlöst sökande som inte riktig lämnar plats för något finnande. Kanske är det detta som är styckets kärna – mer än bara undersökandet av förflyttning och kroppars tyngdpunkter.

High heels too rör sig utanför och bortom. Inga lagar tycks råda, ingen berörelse finns. På samma sätt som det ordet kanske inte ens existerar, rör sig koreografin i en sökande ickeexistens där våndan tycks stark och svårbemästrad, trots strävan, viljan att upptäcka nya vägar och möjligheter. En betraktelse av frånvaron av berörelse. I vår tid.

De avslutande omfamningarna är erotiskt laddade. Antytt naket med fransdraperiet som ett skylande moln och sadomasochistiskt ömhetstörstande som en avslutande fråga utan svar. I kroppsstrumpor och ansiktsmasker (med tydlig modereferens till Alexander McQueen) söker de två människovarelserna mjukt varandras närhet i ljuvlig, musikalisk dissonans.
Allt känns … ovisst.

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

De sex Cullbergdansarna har jobbat med Lachambres konstnärliga team på plats där ljus, ljud, kostym, scenografi och installationskoncept ges lika delar uppmärksamhet. High heels too är ett så kallat 'Cullberg Up Close-verk'. En satsning på uppsättningar i intimare format för mindre scener som ska göra det möjligt för publiken att komma närmare dansarna och för kompaniet att turnera till andra platser.

Dock känns Hörsalen på Kulturhuset väl liten och i raden längst bak står publiken upp för att alls kunna se. Fyra föreställningar och 265 platser per kväll var i knappaste laget och många blev utan biljett.

Varför?
Anna Grip förklarar: ”Vi har ett samarbetsavtal med Dansens Hus men Lilla scen var upptagen och vi gjorde därför gemensam sak och frågade Kulturhuset om plats. Fyra kvällar fanns tillgängliga i Hörsalen och Kulturhuset ställde upp som partner, något vi är väldigt glada för. Vi hade ingen aning om att det skulle bli sådant tryck på biljetterna, det är helt galet. Och fantastiskt roligt.”

Benoît Lachambre gjorde sitt första arbete i Sverige med Cullbergbaletten 2009, JJ's Voices, som hade premiär på Dansens Hus Lilla scen. Där utgick han ifrån Janis Joplins musik, och verket har efter närmare tre år på kompaniets repertoar blivit en succé på de internationella scenerna.

Benoît Lachambre har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren, medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk.

Anna Lafvas
6 mars 2013

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil