Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Cullbergbaletten trotsar (tyngd-)lagar

STOCKHOLM: Kanadensiske koreografen Benoit Lachambre är tillbaka för nytt samarbete med Cullbergbaletten. Ett kärt återseende, enligt konstnärliga ledaren Anna Grip: ”Det finns en förälskelse mellan Benoit och kompaniet.”

Anna Grip har sedan hon tillträdde som chef 2008 strävat efter att öppna dörrar inför framtiden och kompaniet har sedan dess börjat ta steg i riktning bort från grundaren Birgit Cullbergs dramatiskt berättande verk.

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Samarbetet med Benoit Lachambre sker just i denna nydanande Cullberganda. High heels too är ett nytt verk skapat för sex dansare i Cullbergbaletten och titeln blir en ordlek som dels anspelar på tänjandet av gränser för arketypiska könsroller, dels refererar till en tidigare, första version; ett solo på höga klackar för en dansare som skapades på en burlesqueklubb i Montréal. Koreografen och dansarna undersöker i stycket vad som händer med vår varseblivning när kroppens tyngdpunkt förskjuts.

I ett platt, vitt ljus hänger många och långa fransdraperier i vita våder och formar en stor, diffus massa av böljande rörelse. En följespot körs sakta runt scenrummet och skapar skikt av ljus, ömsom belysande, ömsom bländande.    

Dansarna gör nästan frånvarande entré, från olika håll, inneslutna i egna långsamma, lätt bisarra rörelsemönster, likt mänskliga kentaurer i tåskoliknande, remmade platåträskor. Med långsamma, prövande steg i de styltliknande skodonen gås det, stås det och poseras det. Det råder en märklig och introvert ickestämning där den undersökande processen ges mycket tid och plats.   

Ljudbilden knastrar och formar musikaliska drömkulisser som kommer och går. Halvvägs in i stycket ökar tempot och en mer humoristisk ansats tar vid där dansarna också ges mer dansant spelrum. Det böljar och vibrerar i hud och muskler, allt djupare in i skakningar och silkestrådar.

Rörelsen accelererar ut i fartfyllda cirklar där fötter, då utan begränsande skodon, frigör det naturliga löpstegets lust och träskorna får fungera som stafettpinnar. I ett springande crescendo förvandlas rörelsen till en stor och stundvis bildprojicerad omfamning av och på fransdraperiets väldiga kropp. Energin fortplantar sig ut och in i de nästan desperat dansande kropparna, för att sedan på nytt ebba ut i stillhet.

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Med en ganska kylig humor tänjer Lachambre på gränserna i en annorlunda och visuell föreställning som kretsar kring sökandet efter en samtida ompositionering av såväl kroppar som roller. Med inspiration från mode och ”milt bondage” experimenterar ensemblen sig sakta fram. Att förändra kroppens tyngdpunkt med hjälp av oväntad stimulans är den kreativa utgångspunkten och den, enligt koreografen, lekfulla plattformen.

Själv känner jag inte riktigt lekfullheten. Jag anar istället ett mörker och upplever ett motsägelsefullt närvarande tomrum. En frånvaro av närvaro. Ett planlöst sökande som inte riktig lämnar plats för något finnande. Kanske är det detta som är styckets kärna – mer än bara undersökandet av förflyttning och kroppars tyngdpunkter.

High heels too rör sig utanför och bortom. Inga lagar tycks råda, ingen berörelse finns. På samma sätt som det ordet kanske inte ens existerar, rör sig koreografin i en sökande ickeexistens där våndan tycks stark och svårbemästrad, trots strävan, viljan att upptäcka nya vägar och möjligheter. En betraktelse av frånvaron av berörelse. I vår tid.

De avslutande omfamningarna är erotiskt laddade. Antytt naket med fransdraperiet som ett skylande moln och sadomasochistiskt ömhetstörstande som en avslutande fråga utan svar. I kroppsstrumpor och ansiktsmasker (med tydlig modereferens till Alexander McQueen) söker de två människovarelserna mjukt varandras närhet i ljuvlig, musikalisk dissonans.
Allt känns … ovisst.

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

De sex Cullbergdansarna har jobbat med Lachambres konstnärliga team på plats där ljus, ljud, kostym, scenografi och installationskoncept ges lika delar uppmärksamhet. High heels too är ett så kallat 'Cullberg Up Close-verk'. En satsning på uppsättningar i intimare format för mindre scener som ska göra det möjligt för publiken att komma närmare dansarna och för kompaniet att turnera till andra platser.

Dock känns Hörsalen på Kulturhuset väl liten och i raden längst bak står publiken upp för att alls kunna se. Fyra föreställningar och 265 platser per kväll var i knappaste laget och många blev utan biljett.

Varför?
Anna Grip förklarar: ”Vi har ett samarbetsavtal med Dansens Hus men Lilla scen var upptagen och vi gjorde därför gemensam sak och frågade Kulturhuset om plats. Fyra kvällar fanns tillgängliga i Hörsalen och Kulturhuset ställde upp som partner, något vi är väldigt glada för. Vi hade ingen aning om att det skulle bli sådant tryck på biljetterna, det är helt galet. Och fantastiskt roligt.”

Benoît Lachambre gjorde sitt första arbete i Sverige med Cullbergbaletten 2009, JJ's Voices, som hade premiär på Dansens Hus Lilla scen. Där utgick han ifrån Janis Joplins musik, och verket har efter närmare tre år på kompaniets repertoar blivit en succé på de internationella scenerna.

Benoît Lachambre har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren, medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk.

Anna Lafvas
6 mars 2013

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil