Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Cullbergbaletten trotsar (tyngd-)lagar

STOCKHOLM: Kanadensiske koreografen Benoit Lachambre är tillbaka för nytt samarbete med Cullbergbaletten. Ett kärt återseende, enligt konstnärliga ledaren Anna Grip: ”Det finns en förälskelse mellan Benoit och kompaniet.”

Anna Grip har sedan hon tillträdde som chef 2008 strävat efter att öppna dörrar inför framtiden och kompaniet har sedan dess börjat ta steg i riktning bort från grundaren Birgit Cullbergs dramatiskt berättande verk.

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Samarbetet med Benoit Lachambre sker just i denna nydanande Cullberganda. High heels too är ett nytt verk skapat för sex dansare i Cullbergbaletten och titeln blir en ordlek som dels anspelar på tänjandet av gränser för arketypiska könsroller, dels refererar till en tidigare, första version; ett solo på höga klackar för en dansare som skapades på en burlesqueklubb i Montréal. Koreografen och dansarna undersöker i stycket vad som händer med vår varseblivning när kroppens tyngdpunkt förskjuts.

I ett platt, vitt ljus hänger många och långa fransdraperier i vita våder och formar en stor, diffus massa av böljande rörelse. En följespot körs sakta runt scenrummet och skapar skikt av ljus, ömsom belysande, ömsom bländande.    

Dansarna gör nästan frånvarande entré, från olika håll, inneslutna i egna långsamma, lätt bisarra rörelsemönster, likt mänskliga kentaurer i tåskoliknande, remmade platåträskor. Med långsamma, prövande steg i de styltliknande skodonen gås det, stås det och poseras det. Det råder en märklig och introvert ickestämning där den undersökande processen ges mycket tid och plats.   

Ljudbilden knastrar och formar musikaliska drömkulisser som kommer och går. Halvvägs in i stycket ökar tempot och en mer humoristisk ansats tar vid där dansarna också ges mer dansant spelrum. Det böljar och vibrerar i hud och muskler, allt djupare in i skakningar och silkestrådar.

Rörelsen accelererar ut i fartfyllda cirklar där fötter, då utan begränsande skodon, frigör det naturliga löpstegets lust och träskorna får fungera som stafettpinnar. I ett springande crescendo förvandlas rörelsen till en stor och stundvis bildprojicerad omfamning av och på fransdraperiets väldiga kropp. Energin fortplantar sig ut och in i de nästan desperat dansande kropparna, för att sedan på nytt ebba ut i stillhet.

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Med en ganska kylig humor tänjer Lachambre på gränserna i en annorlunda och visuell föreställning som kretsar kring sökandet efter en samtida ompositionering av såväl kroppar som roller. Med inspiration från mode och ”milt bondage” experimenterar ensemblen sig sakta fram. Att förändra kroppens tyngdpunkt med hjälp av oväntad stimulans är den kreativa utgångspunkten och den, enligt koreografen, lekfulla plattformen.

Själv känner jag inte riktigt lekfullheten. Jag anar istället ett mörker och upplever ett motsägelsefullt närvarande tomrum. En frånvaro av närvaro. Ett planlöst sökande som inte riktig lämnar plats för något finnande. Kanske är det detta som är styckets kärna – mer än bara undersökandet av förflyttning och kroppars tyngdpunkter.

High heels too rör sig utanför och bortom. Inga lagar tycks råda, ingen berörelse finns. På samma sätt som det ordet kanske inte ens existerar, rör sig koreografin i en sökande ickeexistens där våndan tycks stark och svårbemästrad, trots strävan, viljan att upptäcka nya vägar och möjligheter. En betraktelse av frånvaron av berörelse. I vår tid.

De avslutande omfamningarna är erotiskt laddade. Antytt naket med fransdraperiet som ett skylande moln och sadomasochistiskt ömhetstörstande som en avslutande fråga utan svar. I kroppsstrumpor och ansiktsmasker (med tydlig modereferens till Alexander McQueen) söker de två människovarelserna mjukt varandras närhet i ljuvlig, musikalisk dissonans.
Allt känns … ovisst.

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

De sex Cullbergdansarna har jobbat med Lachambres konstnärliga team på plats där ljus, ljud, kostym, scenografi och installationskoncept ges lika delar uppmärksamhet. High heels too är ett så kallat 'Cullberg Up Close-verk'. En satsning på uppsättningar i intimare format för mindre scener som ska göra det möjligt för publiken att komma närmare dansarna och för kompaniet att turnera till andra platser.

Dock känns Hörsalen på Kulturhuset väl liten och i raden längst bak står publiken upp för att alls kunna se. Fyra föreställningar och 265 platser per kväll var i knappaste laget och många blev utan biljett.

Varför?
Anna Grip förklarar: ”Vi har ett samarbetsavtal med Dansens Hus men Lilla scen var upptagen och vi gjorde därför gemensam sak och frågade Kulturhuset om plats. Fyra kvällar fanns tillgängliga i Hörsalen och Kulturhuset ställde upp som partner, något vi är väldigt glada för. Vi hade ingen aning om att det skulle bli sådant tryck på biljetterna, det är helt galet. Och fantastiskt roligt.”

Benoît Lachambre gjorde sitt första arbete i Sverige med Cullbergbaletten 2009, JJ's Voices, som hade premiär på Dansens Hus Lilla scen. Där utgick han ifrån Janis Joplins musik, och verket har efter närmare tre år på kompaniets repertoar blivit en succé på de internationella scenerna.

Benoît Lachambre har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren, medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk.

Anna Lafvas
6 mars 2013

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil