Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Adam Schütt, Gesine Moog och Mirko Guido i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Cullbergbaletten trotsar (tyngd-)lagar

STOCKHOLM: Kanadensiske koreografen Benoit Lachambre är tillbaka för nytt samarbete med Cullbergbaletten. Ett kärt återseende, enligt konstnärliga ledaren Anna Grip: ”Det finns en förälskelse mellan Benoit och kompaniet.”

Anna Grip har sedan hon tillträdde som chef 2008 strävat efter att öppna dörrar inför framtiden och kompaniet har sedan dess börjat ta steg i riktning bort från grundaren Birgit Cullbergs dramatiskt berättande verk.

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Johanna Lindh i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Samarbetet med Benoit Lachambre sker just i denna nydanande Cullberganda. High heels too är ett nytt verk skapat för sex dansare i Cullbergbaletten och titeln blir en ordlek som dels anspelar på tänjandet av gränser för arketypiska könsroller, dels refererar till en tidigare, första version; ett solo på höga klackar för en dansare som skapades på en burlesqueklubb i Montréal. Koreografen och dansarna undersöker i stycket vad som händer med vår varseblivning när kroppens tyngdpunkt förskjuts.

I ett platt, vitt ljus hänger många och långa fransdraperier i vita våder och formar en stor, diffus massa av böljande rörelse. En följespot körs sakta runt scenrummet och skapar skikt av ljus, ömsom belysande, ömsom bländande.    

Dansarna gör nästan frånvarande entré, från olika håll, inneslutna i egna långsamma, lätt bisarra rörelsemönster, likt mänskliga kentaurer i tåskoliknande, remmade platåträskor. Med långsamma, prövande steg i de styltliknande skodonen gås det, stås det och poseras det. Det råder en märklig och introvert ickestämning där den undersökande processen ges mycket tid och plats.   

Ljudbilden knastrar och formar musikaliska drömkulisser som kommer och går. Halvvägs in i stycket ökar tempot och en mer humoristisk ansats tar vid där dansarna också ges mer dansant spelrum. Det böljar och vibrerar i hud och muskler, allt djupare in i skakningar och silkestrådar.

Rörelsen accelererar ut i fartfyllda cirklar där fötter, då utan begränsande skodon, frigör det naturliga löpstegets lust och träskorna får fungera som stafettpinnar. I ett springande crescendo förvandlas rörelsen till en stor och stundvis bildprojicerad omfamning av och på fransdraperiets väldiga kropp. Energin fortplantar sig ut och in i de nästan desperat dansande kropparna, för att sedan på nytt ebba ut i stillhet.

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Patricia Vazquez och Gesine Moog i High heels too. Fotograf Carl Thorborg

Med en ganska kylig humor tänjer Lachambre på gränserna i en annorlunda och visuell föreställning som kretsar kring sökandet efter en samtida ompositionering av såväl kroppar som roller. Med inspiration från mode och ”milt bondage” experimenterar ensemblen sig sakta fram. Att förändra kroppens tyngdpunkt med hjälp av oväntad stimulans är den kreativa utgångspunkten och den, enligt koreografen, lekfulla plattformen.

Själv känner jag inte riktigt lekfullheten. Jag anar istället ett mörker och upplever ett motsägelsefullt närvarande tomrum. En frånvaro av närvaro. Ett planlöst sökande som inte riktig lämnar plats för något finnande. Kanske är det detta som är styckets kärna – mer än bara undersökandet av förflyttning och kroppars tyngdpunkter.

High heels too rör sig utanför och bortom. Inga lagar tycks råda, ingen berörelse finns. På samma sätt som det ordet kanske inte ens existerar, rör sig koreografin i en sökande ickeexistens där våndan tycks stark och svårbemästrad, trots strävan, viljan att upptäcka nya vägar och möjligheter. En betraktelse av frånvaron av berörelse. I vår tid.

De avslutande omfamningarna är erotiskt laddade. Antytt naket med fransdraperiet som ett skylande moln och sadomasochistiskt ömhetstörstande som en avslutande fråga utan svar. I kroppsstrumpor och ansiktsmasker (med tydlig modereferens till Alexander McQueen) söker de två människovarelserna mjukt varandras närhet i ljuvlig, musikalisk dissonans.
Allt känns … ovisst.

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

High heels too med Cullbergbaletten. Fotograf Carl Thorborg

De sex Cullbergdansarna har jobbat med Lachambres konstnärliga team på plats där ljus, ljud, kostym, scenografi och installationskoncept ges lika delar uppmärksamhet. High heels too är ett så kallat 'Cullberg Up Close-verk'. En satsning på uppsättningar i intimare format för mindre scener som ska göra det möjligt för publiken att komma närmare dansarna och för kompaniet att turnera till andra platser.

Dock känns Hörsalen på Kulturhuset väl liten och i raden längst bak står publiken upp för att alls kunna se. Fyra föreställningar och 265 platser per kväll var i knappaste laget och många blev utan biljett.

Varför?
Anna Grip förklarar: ”Vi har ett samarbetsavtal med Dansens Hus men Lilla scen var upptagen och vi gjorde därför gemensam sak och frågade Kulturhuset om plats. Fyra kvällar fanns tillgängliga i Hörsalen och Kulturhuset ställde upp som partner, något vi är väldigt glada för. Vi hade ingen aning om att det skulle bli sådant tryck på biljetterna, det är helt galet. Och fantastiskt roligt.”

Benoît Lachambre gjorde sitt första arbete i Sverige med Cullbergbaletten 2009, JJ's Voices, som hade premiär på Dansens Hus Lilla scen. Där utgick han ifrån Janis Joplins musik, och verket har efter närmare tre år på kompaniets repertoar blivit en succé på de internationella scenerna.

Benoît Lachambre har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren, medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk.

Anna Lafvas
6 mars 2013

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil