Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dragos Mihalcea och Nadja Sellrup i andra aktan av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Dragos Mihalcea och Nadja Sellrup i andra aktan av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Poesin viktigast i Giselle säger Natalia Makarova

STOCKHOLM: Kungliga Baletten har under vårvintern gästats av ballerinan Natalia Makarova, som arbetat med nyuppsättningen av Adolphe Adams balett Giselle, som hon instuderade här år 2000.

Operans Balettklubb hade Makarova som gäst den 23 mars tillsammans med dansarna Minji Nam, Oscar Salomonsson och Dawid Kupinski.

Mötet inleddes med att premiärdansaren Oscar Salomonsson och första solisten Minji Nam dansade ett pas de deux ur balettens andra akt. De repeterar nu inför sin debut i rollerna den 4 april. Forsta paret ut den 30 mars är Nadja Sellrup och Dragos Mihalcea.

Natalia Makarova berättade att Giselle är en av hennes favoritbaletter och att hon debuterade i den både i Leningrad och sedan i New York efter avhoppet från Sovjetunionen 1970.

Natalia Makarova

Natalia Makarova

På frågan om vad hon anser vara viktigast vid tolkningen av baletten svarar hon tveklöst:
"Poesin, känslan – det är balettens kärnpunkt."

"Man kan ha god baletteknik, men utan dessa faktorer får baletten inget liv. Jag kräver mycket av dansarna, men lyckas man så är det mödan värd."

Det är ju en historia om omöjlig kärlek. Den unge hertigen Albert träffar bondflickan Giselle, som älskar att dansa.

Han blir blixtförälskad och uppvaktar henne, trots att han redan är förlovad med en adelsflicka.

"När kärleken slår till, kan man inte stå emot!" säger Makarova,

Det slutar naturligtvis med katastrof. Då Giselle upptäcker hans dubbelspel brister hennes sköra hjärta och hon dör

Dawid Kupinski. Foto Det Kongelige Teater

Dawid Kupinski. Foto Det Kongelige Teater

Dawid Kupinski, som dansar den manliga huvudrollen mot Nathalie Nordquist i ett av lagen (29 april), instämmer i att det är en krävande roll med mycket intrikat partnerarbete.

"Det är första gången jag gör den så jag har inte erfarenheter från tidigare uppsättningar, men det är en intressant och givande roll och jag ska ge allt."

Dawid Kupinski berättar vidare att han är utbildad i Warszawa och flyttade sedan till Köpenhamn tillsammans med sin två år äldre bror Marcin.

"Marcin är kvar där och nu är han premiärdansare vid Den Kongelige Ballet, men efter fem år flyttade jag vidare till Ballet Béjart i Lausanne" säger Dawid.

" Jag är så glad att jag hann arbeta med Maurice Béjart några månader innan han gick bort. Själv stannade jag i Schweiz i fem år, och så flyttade jag hit till Stockholm hösten 2012."

Makarova har valt en målning av Claude Monet som inspiration till scenografin i den första akten.

"Jag valde den för att den ger den rätta stämningen med sitt ljus och fältet med röda vallmoblommor, det svarar mot den unga kärlekens glädjerus." berättar hon.

"Då blir kontrasten desto starkare mot andra aktens mörka skog med Giselles grav, dit den förtvivlade Albert sökt sig och där hennes vålnad uppenbarar sig för honom."

Scenen, där unga flickor som blivit övergivna före bröllopet, dyker upp i form av 'vilier' för att söka hämnd på männen, utgör en av höjdpunkterna i artonhundratalets romantiska danskonst.

Viliernas dans i akt två av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Viliernas dans i akt två av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Som favoriter bland sina danspartners nämner Makarova: "Erik Bruhn, Mikhail Baryshnikov och Ivan Nagy, som jag också dansade med här i Stockholm. Jag har dansat med så många, men de tre är mina favoriter. Han har utvecklat den klassiska baletten på ett underbart sätt."

"Med Baryshnikov dansade jag bland annat i Other Dances av Jerome Robbins – en av mina favoritkoreografer."

Apropå vad hon ska göra härnäst svarar Makarova: "Jag har nyligen varit i Kiev i Ukraina och satt upp La Bayadère och efter Stockholm ska jag till Bolsjojteatern och sätta upp den där också. Det blir första gången jag sätter upp något i Moskva!"

Natalia Makarova i Other Dances. Foto Max Waldman ©Max Waldman Archives

Natalia Makarova i Other Dances. Foto Max Waldman ©Max Waldman Archive

Kort biografi
Natalia Makarova föddes i dåvarande Leningrad (nu S:t Petersburg) och fick sin dansutbildning vid Vaganovaskolan där. Efter examen antogs hon vid Kirovbaletten vid 19 års ålder. Hon steg snabbt i graderna och utnämndes till premiärdansare. Hon vann även guldmedaljen vid de internationella balettävlingarna i Varna, Bulgarien.

Under ett gästspel i London 1970 hoppade hon av och anställdes samma år vid American Ballet Theatre i New York, där hon debuterade just som Giselle. Hon bor numera i San Francisco.

Natalia Makarova har även varit nära knuten till Royal Ballet i London och gästspelat med de stora balettkompanierna över hela världen, bland annat med Parisoperans balett, National Ballet i Canada, Stuttgartbaletten, Den Kongelige Ballet i Köpenhamn, London Festival Ballet, Béjartbaletten och Roland Petit's Ballets de Marseille. Hon har även framträtt i musikal- och talteater.

Makarova har också satt upp baletter ur den klassiska repertoaren som La Bayadère, Paquita och Svansjön. I Stockholm satte hon upp La Bayadère 1989 och Giselle år 2000. Stockholm är ensamt om att ha fått hennes Giselle medan hennes uppsättning av La Bayadère har satts upp på närmare 20 platser världen runt.

GISELLE
KOREOGRAFI: Natalia Makarova efter Jules Perrot och Jean Coralli.
MUSIK: Adolphe Adam, Dirigent: Ariane Matiakh
SCENOGRAFI: Tony Straiges
KOSTYM: David Walker
LJUS: Martin Säfström

Anders Jörlén
28 mars 2013



  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil