Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nationalbalettens Eun-Ji Ha som Odette. Fotograf Mirka Kleemola

Nationalbalettens Eun-Ji Ha som Odette. Fotograf Mirka Kleemola

Långväga gäster i en nytolkad Svansjön

HELSINGFORS: Svansjön i tolkning av Kenneth Greve har åter dansats vid Nationaloperan. Jag såg verket med gästande kinesiska solister.

Odette/Odile dansades av Wang Ye och prinsen av hennes partner vid operan i Peking, Xiadong Ma. De var inbjudna att gästa i Svansjön under två kvällar i mars.  

Wang Ye med Sui Ruchen, i Esmeralda vid tävlingen 2012. Foto Sakari Viika

Wang Ye med Sui Ruchen, i Esmeralda 2012. Foto Sakari Viika

Wang Ye – denna stiliga unga dam var en icketävlande partner åt en dansare som tävlade vid Helsingfors internationella balettävling våren 2012. Hon överraskade med sin karisma och kunnighet och imponerade såväl publiken som domarna, och mycket riktigt: hon fick priset som tilldelades den bästa icketävlande partnern.

Vid tävlingen delas inte detta pris ut utan extra orsak, men domarna har den här möjligheten ifall det finns en anledning. Så Wang Ye´s namn stannade i minnet

Det var de båda dansarnas första kväll vid Nationaloperan, och det gällde att bli du med publiken för de båda unga kineserna. De fick de första spontana applåderna – efter att åskådarna värmt upp sig med det för alla bekanta numret Småsvanarnas dans, perfekt utfört av Milla Eloranta, Linda Haakana, Mira Ollila och Claire Voss – och så blev det de nya solisternas tur att få njuta av publikens bifall.

Xiadong Ma

Xiadong Ma

Wang Ye är ännu ung, hon har en teknik att bygga krävande roller på. Hon har erfarenhet av att göra den kända dubbelrollen Odette/Odile, dock inte tidigare i denna koreografi av Kenneth Greve.

Balettchefens version av Svansjön är kortare än vad publiken är van att se, och Greves syn på svanar och deras karaktär avviker något från det traditionella.

Han har observerat fåglarnas rörelser och vill få fram dessas rörelsespråk i sin omstrukturering av den traditionella koreografin. Detta märks tydligast på damernas armrörelser; ena handen lyfts uppåt med handflatan utåt, något vriden från armbågen.

Att internationalisera detta och annat nytt har behövt lite mer instudering av dansare som oftast gjort rörelsen på ett annat sätt i svanens roll.

Karaktärsdansernas antal har minskat i denna Svansjön, de är nu tre, och någon narr förekommer inte. Kenneth Greve berättar i en intervju med Dansportalen – som vi publicerar inom kort – om allt detta och om sina synpunkter, och om sina tankar om att skapa koreografi och mycket annat.

Delar av Svansjöns så kallade ursprungliga koreografi av Lev Ivanov och Marius Petipa har behållits, bl.a. i andra aktens stora vita pas de deux, och i småsvanarnas dans. I stort sett löper också berättelsen som i de tidigare versionerna av baletten.

Ifråga om historiska baletter skall man komma ihåg att ingen koreografi idag ju är ursprunglig, strängt taget. Genom tiderna har man anpassat rörelserna efter egna uppfattningar och behov vid ett kompani.

I denna Svansjön har vi delvis ett förnyat persongalleri, och vissa av de från tidigare bekanta aktörerna har fått ett ansiktslyft. Den manliga häxan Von Rothbarts roll har vuxit markant, och en dansare – faktiskt också skådespelare – som Yusuke Hikichi gör den ännu viktigare.  

Han tar ut allt av rollen och märks verkligen på scenen – om han så bara står och glor elakt på den fångna Svanprinsessan. Yusukes dans är stilig och han har en närvaro och dynamik i sitt väsen.  

Frans Valkama som Benno och Jani Talo som Prinsen. Fotograf Mirka Kleemola

Frans Valkama som Benno och Jani Talo som Prinsen. Fotograf Mirka Kleemola

Benno
Bennos roll i denna balettversion är intressant. Han har vuxit upp med Siegfried, och som yngling tydligen blivit mycket fäst vid/förälskad i honom – Greve låter publiken bruka sin egen fantasi. Han söker hjälp hos  von Rothbart, som förvandlar honom till Odile, den svarta svanprinsessan, som förför prinsen och får honom att lova giftermål.

Prinsen tror att denna oväntade gäst i hovet är hans älskade Odette, som han sviker, ofrivilligt, såsom också i den traditionella Svansjön. Ilja Bolotov gjorde Benno i denna föreställning. Han är en säker ung dansare som också brukar överraska positivt.

Svanarna
Arméen med de vita svanarna gjorde sitt med kompetens och precision. Någon stegar mot sjön i slutet av baletten med lite stökigare steg än andra med mera erfarenhet på scenen, vissas fötter rör sig smidigare i pas de bourrée och närmare varandra än grannens – men det här är småsaker i helheten och märks inte om man inte speciellt fäster uppmärksamhet på dessa.

I en grupp vars artister kommer från väldigt många skolor, pedagogiska system och kulturer i världen tar det sin tid förrän allt ser homogent ut.

Nikolas Koskivirta, Maki Nakagawa och Frans Valkama i rysk dans. Fotograf Sakari Viika

Nikolas Koskivirta, Maki Nakagawa och Frans Valkama i rysk dans. Fotograf Sakari Viika


Karaktärsdanserna
Linda Haakana sågs, förutom som en av småsvanarna, också som solist i karaktärsnumret som fått titeln rysk dans, trots dess starkt orientaliska inslag. Även dräkten skulle passa till ett harem.

Lindas dans är briljant, hon har pulsen och flödet av rörelse i sin kropp. Dessutom är hon raljant i sitt mimspel. De fyra männen gör sin ryska dans med kompetens och är en glädje för ögat. Juntaro Coste, Nikolas Koskivirta, Aki Pakarinen och Piergeorgio Regazzo sågs i uppgiften.

Edita Rauserová lyser i Spansk dans. De övriga fyra var  damerna Kailey Kaba och Mai Komori, och herrarna Linas Kavaliuskas och Ville Mäki, och de gör ett gott jobb – men syns mest i bakgrunden.

Den tredje karaktärsdansen var Ungersk dans, med Anna Sariola och Andrea Bena i spetsen, och med en ensemble på tolv dansare.

Ett slut att fundera över
Vi befinner oss vid slutet av händelserna, von Rothbart har blivit skjuten till döds, och då har all trolldom han skapat slutat att existera. Det är Benno, prinsens vän som står bakom dådet, om ock hans pil tydligen siktade på någon annan . . .

Svanprinsessan i prinsens famn har nu återfått sin ursprungliga skepnad – här som 'Den Nakna Svanen' – något diffust eftersom hon ju borde vara en människa och – egentligen – en inbillning av Prinsen som gått till skogs för att kanske hitta sig själv, sitt rätta jag. Och Kenneth Greve berättar ju att han aldrig förstått varför en prins skulle förälska sig i en svan.

Salla Eerola, 'Den nakna svanen' och Andrew Bowman. Fotograf Sakari Viika

'Den nakna svanen' Salla Eerola och Prinsen Andrew Bowman. Fotograf Sakari Viika

Det var alltså en utmaning för de gästande dansarna att göra sina roller, och lite spända var de helt visst i början, Xiadong Ma – prins Siegfried – kanske mest av de två. Detta syntes bl.a. i mimiken: den unge dansaren höll munnen ordentligt på glänt.

Han var dock mycket sympatisk och visade sina bästa sidor bland annat i fina höga och elastiska hopp, tydligen även uppmuntrad av bravorop av en balettoman på första bänkraden – hans blick gled osökt i denne mans riktning vid mottagandet av mellanapplåder.

Wang Ye

Wang Ye

Även Wang Ye fick motta välvilligt bifall då det var dags, och när hon som Odile i sin svarta tutu snurrade i fouettéerna var även de allra mest krävande i publiken med i svängarna.

Publiken i Helsingfors förhåller sig i regel positivt till gäster, och man vill ju visa att man känner till ett verk och uppskattar vad man ser. En dansare som kan visa god teknik brukar fånga åskådarnas uppmärksamhet, och då dansen också är graciös som Wang Yes kan man bara njuta av det sedda.

Kineserna övertygade sin publik och kvällen blev en intressant helhet.

Anita Jokela
3 april 2013

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil