Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dag Andersson, Sandra Medina, Lars Bethke och Anders Larsson. Fotograf Håkan Larsson

Dag Andersson, Sandra Medina, Lars Bethke och Anders Larsson. Fotograf Håkan Larsson

Lars Bethke i personligt samtal om


tro, scen och självförtroende

STOCKHOLM: Det började med musiken. Lars Bethkes senaste uppsättning, Skippin’ Through the Graveyard, handlar om tro, hopp, skam, skuld och renande vattenbad och ackompanjeras av amerikansk country och bluegrass med rötterna djupt i den religiösa budskapsmyllan.
"Det var Dag (Andersson) som tog kontakt med Sandra (Medina) som tog kontakt med mig. De hade en idé om att gör något med bluegrass, spela, sjunga, dansa och försöka diskutera det faktum att vårt samhälle är uppbyggt enligt en kristen mall som vi knappt har koll på. Många spelar och gillar också den här djupt religiösa musiken, men få står för texterna. Snarare ber man om ursäkt och generas av budskapet. Det uppstår en rolig clash mellan den glättiga musiken och de otroligt mörka texterna."

Skippin’ Through the Graveyard börjar med att publiken (församlingen) kommer in i en kyrkoliknande lokal där tre män och en kvinna sitter i stilla bön. Församlingen (publiken) står tätt, tätt ihop vid en vattenfylld bassäng, på andra sidan det sakrala rummet. Kvartetten Bethke, Andersson, Larsson och Medina brister ut i stämsång; ”My soul is heavenly bound”.

Sandra Medina och Dag Andersson i 'Jordanfloden'. Fotograf Håkan Larsson

Sandra Medina och Dag Andersson i 'Jordanfloden'. Fotograf Håkan Larsson

Redan i denna inledning är träffsäkerheten stor. Scenografi och kostym är estetiskt tilltalande med shakerinspirerade rena träytor, levande ljus och bänkar som förvandlas till en bro – och publiken bjuds vänligt att gå på vatten. Vi hjälps en i taget över floden, får våra händer tvättade i varmt vatten och under sång och gitarrspel slår vi oss ner i salongen på Dansens hus Lilla scen.

Lars Bethke är känd som en mångsidig scenaktör. Han började som dansare, fortsatte som skådespelare och har genom åren blivit en etablerad regissör och koreograf. Dessutom sjunger han med himmelsk basröst, något det ges prov på i föreställningen, ett projekt som blev en spännande resa.

"Vi ville behandla ämnet religion öppet, utan att ironisera. Ställa ärliga frågor för att öppna sinnen. Peka på det dråpliga i varandet!"

Skippin´ Through the Graveyard är en föreställning om frikyrklig besatthet och mänsklig längtan. Med musik och spirituell stämsång, dansant humor och extatisk mim, möter vi fyra märkliga missionärer ute på en fantasirik himmelsfärd i sökandet efter meningen med tron. Och livet.

På scen gör alla fyra allt. Sjunger, spelar, mimar och dansar. I ett långt parti sjungs det dessutom allsång, Amazing Grace, tillsammans med publiken och det leks utmanande med den kollektiva masspyskosens medryckande gemenskap. Ljudbilden ekar, som i ett stort och öde kyrkorum, eller kanske själens tomrum. Omvärderar vi våra fördomar, eller bekräftar vi dem?

Föreställningen ger starkt uttryck för människans längtan efter tro, efter något större att hänga upp den vilsna tillvaron på. Att få ingå i sammanhang, ett kollektiv, till varje pris.

Lars Bethke. Fotograf Mats Bäcker

Lars Bethke. Fotograf Mats Bäcker

"Skippin´ Through the Graveyard innebar en ovanligt kollektiv arbetsprocess," berättar Lars.

"Det blev extra intressant med tanke på det religiösa temat som handlar mycket om kollektiva mekanismer, det blev meta liksom. Vi blev på något sätt ödmjukare än vanligt, hade ovanligt lite konflikter och var öppnare mot varandra. Vi blev nästan lite religiösa, haha."

"Det var ju lite skämmigt … men samtidigt fint!"

Inför frågan hur han ser på sin professionella mångsidighet, vad som är mest ”han” när han rör sig mellan dans, teater, musikal, tv och film, sträcker Lars Bethke på sig lite, skärper blicken och svarar lugnt:

"Jag får alltid den frågan. Och nu kan jag äntligen svara på den. För det har inte alltid varit självklart. Att vara mångsidig kan uppfattas som spretigt och otydligt."

"Jag har alltid gått runt och skämts lite. Men i takt med att jag blir äldre och tryggare som människa märker jag att folk faktiskt gillar det. Nu kan jag hoppa mellan genrer och erkänna att jag gillar det! Jag får helt enkelt ut mest när jag får göra allt, det är det mest kreativa för mig. När jag både får skriva, ragga pengar, lyssna på musik, gå på produktionsmöten … Då känner jag mig mest utmanad."

Hur ser skapandets drivkraft ut för dig?
"Att utsätta mig för fara. Att skriva till exempel, det är både skrämmande och tålamodsprövande. Just nu håller jag på att skriva manus till ett helt nytt projekt. Jag brukar i vanliga fall gilla att utifrån ett koncept improvisera fram en föreställning. Nu ska jag för första gången skriva ett helt manus på riktigt."

"Jag har fått så många dåliga texter skickade till mig genom åren så jag tänkte, ”ja men gör nåt bättre själv då!” Nu får jag testa; är jag bra eller? Och jag har roligare än jag trodde. Men jag kämpar alltid med självförtroendet, det är en ständig kamp."

Är det?
"Ja, absolut. Jag har alltid kämpat med det och inte riktigt trott mig om att vara tillräckligt bra. Men en kul sak hände, apropå sådana saker, här på Dansens hus nu efter Stockholmspremiären av Skippin´. Någon hade samlat ihop en massa gamla recensioner som var helt fantastiska."

"Jag läste aldrig sådant förr, trodde inte att någon brydde sig om att skriva om vad jag gjorde så jag tittade inte ens efter i tidningarna. Och så fick jag detta i mitt knä och insåg att många varit väldigt uppskattande. Det gjorde mig faktiskt gråtfärdig av glädje."

Dag Andersson och Lars Bethke. Fotograf Håkan Larsson

Dag Andersson och Lars Bethke. Fotograf Håkan Larsson

I Skippin´ Through The Graveyard utforskar de fyra scenkonstnärerna tillsammans sitt kristna arv, dess ritualer och konventioner.

En del av frågorna som ställs handlar om hur det som kan vara en så förenande kraft, religionen, också i vissa fall och situationer kan bli förödande för den mellanmänskliga kontakten.

Människorna i föreställningen kämpar med sin tro och med sin dödlighet. De sjunger ”Are you afraid to die?”

Kämpar Lars Bethke själv med dödligheten?
"Jag tycker nog att det är en strid jag inte längre behöver ta. Men det hänger ihop med ödmjukhet och sårbarhet. Det är bra att göra sig sårbar. Då blir man mera tillgänglig!"

Skippin´ Through the Graveyard
Dansens Hus 10 - 13 april
Av & med: Lars Bethke, Dag Andersson,
Anders Larsson, Sandra Medina
Scenografi/Kostym:  
Linda Irenedotter Ingemansson
Mask: Maria Morgell .
Ljus: Christer Billström.
Ljud: Nicklas Sandström
Samproduktion Bastardproduktion och Västmanlands Teater

Ges på Västmanlands Teater i Västerås 18/4 19.30 och 20/4 18.30
samt i Norberg 25/4 och Riddarhyttan 27/4


Anna Lafvas
15 april 2013


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil