Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dag Andersson, Sandra Medina, Lars Bethke och Anders Larsson. Fotograf Håkan Larsson

Dag Andersson, Sandra Medina, Lars Bethke och Anders Larsson. Fotograf Håkan Larsson

Lars Bethke i personligt samtal om


tro, scen och självförtroende

STOCKHOLM: Det började med musiken. Lars Bethkes senaste uppsättning, Skippin’ Through the Graveyard, handlar om tro, hopp, skam, skuld och renande vattenbad och ackompanjeras av amerikansk country och bluegrass med rötterna djupt i den religiösa budskapsmyllan.
"Det var Dag (Andersson) som tog kontakt med Sandra (Medina) som tog kontakt med mig. De hade en idé om att gör något med bluegrass, spela, sjunga, dansa och försöka diskutera det faktum att vårt samhälle är uppbyggt enligt en kristen mall som vi knappt har koll på. Många spelar och gillar också den här djupt religiösa musiken, men få står för texterna. Snarare ber man om ursäkt och generas av budskapet. Det uppstår en rolig clash mellan den glättiga musiken och de otroligt mörka texterna."

Skippin’ Through the Graveyard börjar med att publiken (församlingen) kommer in i en kyrkoliknande lokal där tre män och en kvinna sitter i stilla bön. Församlingen (publiken) står tätt, tätt ihop vid en vattenfylld bassäng, på andra sidan det sakrala rummet. Kvartetten Bethke, Andersson, Larsson och Medina brister ut i stämsång; ”My soul is heavenly bound”.

Sandra Medina och Dag Andersson i 'Jordanfloden'. Fotograf Håkan Larsson

Sandra Medina och Dag Andersson i 'Jordanfloden'. Fotograf Håkan Larsson

Redan i denna inledning är träffsäkerheten stor. Scenografi och kostym är estetiskt tilltalande med shakerinspirerade rena träytor, levande ljus och bänkar som förvandlas till en bro – och publiken bjuds vänligt att gå på vatten. Vi hjälps en i taget över floden, får våra händer tvättade i varmt vatten och under sång och gitarrspel slår vi oss ner i salongen på Dansens hus Lilla scen.

Lars Bethke är känd som en mångsidig scenaktör. Han började som dansare, fortsatte som skådespelare och har genom åren blivit en etablerad regissör och koreograf. Dessutom sjunger han med himmelsk basröst, något det ges prov på i föreställningen, ett projekt som blev en spännande resa.

"Vi ville behandla ämnet religion öppet, utan att ironisera. Ställa ärliga frågor för att öppna sinnen. Peka på det dråpliga i varandet!"

Skippin´ Through the Graveyard är en föreställning om frikyrklig besatthet och mänsklig längtan. Med musik och spirituell stämsång, dansant humor och extatisk mim, möter vi fyra märkliga missionärer ute på en fantasirik himmelsfärd i sökandet efter meningen med tron. Och livet.

På scen gör alla fyra allt. Sjunger, spelar, mimar och dansar. I ett långt parti sjungs det dessutom allsång, Amazing Grace, tillsammans med publiken och det leks utmanande med den kollektiva masspyskosens medryckande gemenskap. Ljudbilden ekar, som i ett stort och öde kyrkorum, eller kanske själens tomrum. Omvärderar vi våra fördomar, eller bekräftar vi dem?

Föreställningen ger starkt uttryck för människans längtan efter tro, efter något större att hänga upp den vilsna tillvaron på. Att få ingå i sammanhang, ett kollektiv, till varje pris.

Lars Bethke. Fotograf Mats Bäcker

Lars Bethke. Fotograf Mats Bäcker

"Skippin´ Through the Graveyard innebar en ovanligt kollektiv arbetsprocess," berättar Lars.

"Det blev extra intressant med tanke på det religiösa temat som handlar mycket om kollektiva mekanismer, det blev meta liksom. Vi blev på något sätt ödmjukare än vanligt, hade ovanligt lite konflikter och var öppnare mot varandra. Vi blev nästan lite religiösa, haha."

"Det var ju lite skämmigt … men samtidigt fint!"

Inför frågan hur han ser på sin professionella mångsidighet, vad som är mest ”han” när han rör sig mellan dans, teater, musikal, tv och film, sträcker Lars Bethke på sig lite, skärper blicken och svarar lugnt:

"Jag får alltid den frågan. Och nu kan jag äntligen svara på den. För det har inte alltid varit självklart. Att vara mångsidig kan uppfattas som spretigt och otydligt."

"Jag har alltid gått runt och skämts lite. Men i takt med att jag blir äldre och tryggare som människa märker jag att folk faktiskt gillar det. Nu kan jag hoppa mellan genrer och erkänna att jag gillar det! Jag får helt enkelt ut mest när jag får göra allt, det är det mest kreativa för mig. När jag både får skriva, ragga pengar, lyssna på musik, gå på produktionsmöten … Då känner jag mig mest utmanad."

Hur ser skapandets drivkraft ut för dig?
"Att utsätta mig för fara. Att skriva till exempel, det är både skrämmande och tålamodsprövande. Just nu håller jag på att skriva manus till ett helt nytt projekt. Jag brukar i vanliga fall gilla att utifrån ett koncept improvisera fram en föreställning. Nu ska jag för första gången skriva ett helt manus på riktigt."

"Jag har fått så många dåliga texter skickade till mig genom åren så jag tänkte, ”ja men gör nåt bättre själv då!” Nu får jag testa; är jag bra eller? Och jag har roligare än jag trodde. Men jag kämpar alltid med självförtroendet, det är en ständig kamp."

Är det?
"Ja, absolut. Jag har alltid kämpat med det och inte riktigt trott mig om att vara tillräckligt bra. Men en kul sak hände, apropå sådana saker, här på Dansens hus nu efter Stockholmspremiären av Skippin´. Någon hade samlat ihop en massa gamla recensioner som var helt fantastiska."

"Jag läste aldrig sådant förr, trodde inte att någon brydde sig om att skriva om vad jag gjorde så jag tittade inte ens efter i tidningarna. Och så fick jag detta i mitt knä och insåg att många varit väldigt uppskattande. Det gjorde mig faktiskt gråtfärdig av glädje."

Dag Andersson och Lars Bethke. Fotograf Håkan Larsson

Dag Andersson och Lars Bethke. Fotograf Håkan Larsson

I Skippin´ Through The Graveyard utforskar de fyra scenkonstnärerna tillsammans sitt kristna arv, dess ritualer och konventioner.

En del av frågorna som ställs handlar om hur det som kan vara en så förenande kraft, religionen, också i vissa fall och situationer kan bli förödande för den mellanmänskliga kontakten.

Människorna i föreställningen kämpar med sin tro och med sin dödlighet. De sjunger ”Are you afraid to die?”

Kämpar Lars Bethke själv med dödligheten?
"Jag tycker nog att det är en strid jag inte längre behöver ta. Men det hänger ihop med ödmjukhet och sårbarhet. Det är bra att göra sig sårbar. Då blir man mera tillgänglig!"

Skippin´ Through the Graveyard
Dansens Hus 10 - 13 april
Av & med: Lars Bethke, Dag Andersson,
Anders Larsson, Sandra Medina
Scenografi/Kostym:  
Linda Irenedotter Ingemansson
Mask: Maria Morgell .
Ljus: Christer Billström.
Ljud: Nicklas Sandström
Samproduktion Bastardproduktion och Västmanlands Teater

Ges på Västmanlands Teater i Västerås 18/4 19.30 och 20/4 18.30
samt i Norberg 25/4 och Riddarhyttan 27/4


Anna Lafvas
15 april 2013


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil