Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oskar Landström och Virpi Pahkinen i Scarabé. Fotograf José Figueroa

Oskar Landström och Virpi Pahkinen i Scarabé. Fotograf José Figueroa

Ingen dans utan ande, säger Virpi Pahkinen

STOCKHOLM: Virpi Pahkinen är en av Nordens mest originella – och konsekventa – koreografer och dansare och bär likt en geografiskt och genremässigt svårplacerad gudinna sin starka scennärvaro med mystisk grace.

I verket Scarabé, vars namn enligt koreografen har en transformativ innebörd, får vi tillsammans med Virpi Pahkinen och dansaren Oskar Landström träda in i ett märkligt universum av spindelgrottor, fyrarmade avgudabilder, ormar och pilgrimsfalkar.

Föreställningen börjar med film. Böljande svart tyg, en dold kropp, kalejdoskopliknande rauschenbergformationer i svartvitt. Virpi Pahkinen avtäcker sig själv på filmduken, lämnar sitt ansikte kvar.

Sedan sitter hon plötsligt där på scenen. Som en svart spindelkvinna träder hon fram ur mörkret, vecklar in och ut sig själv, presenterar scarabén. Hennes blick urgammal, ensam och skarp. Kompromisslös från ruta ett.

Virpi Pahkinen – Scarabé på rygg. Fotograf José Figueroa

Virpi Pahkinen – Scarabé på rygg. Fotograf José Figueroa

Koncentrationen på Dansens hus Stora scen ger inledningsvis ett näst intill andligt intryck, eller som Virpi Pahkinen själv skriver i sin nyutkomna, självbiografiska bok Ormbäraren: ”Ingen dans utan ande.”

Det finns ett stilla, möjligen eftertänksamt allvar i Pahkinens uppsättning, en känsla också förstärkt i musiken. Det blåser, viner, vibrerar i rytmer och svävar i translikt lugn. Musiken till Scarabé är specialskriven av musiker från Japan, Ecuador, Sverige, Norge och Guinea.

Scarabé ger uttryck för ett slags harmoniskt ifrågasättande, meditativa poser och solon varvas med duetter som andas yin och yang. Dock lämnar stycket som helhet en vag känsla av att något fattas. Dansen är förvisso uttalad och tillåts ta tid och plats, den uppfyller rum men skapar också tomrum. På gott och ont.

Vigheten, något av Pahkinens bomärke, och sättet hon använder sin fysiska förmåga koreografiskt, bidrar till det sinnliga uttrycket men riskerar också att skapa alltför tydliga yoga- och meditationsassociationer. Mer dansant upptäckarlusta finns i partierna dansade av Oskar Landström som med munkrakat huvud och breda axlar passar fint som ung partner till Pahkinens mognare kvinnogestalt.

I en duett med buddhistisk touch skapar närheten mellan de båda dansarna en intressant och parallellt pågående distans som blir till en visuell helhet av samspelande linjer.

Färgschemat i kostym och ljus går från sobert svart till vinrött och guldockra, något som åter gör de asiatiska referenserna lite väl starka och en aning begränsande.

Virpi Pahkinen och Oskar Landström i Scarabé. Fotograf José Figueroa

Virpi Pahkinen och Oskar Landström i Scarabé. Fotograf José Figueroa

Stycket är inte genomgående knivskarpt dansat och integriteten i Scarabé är inte absolut, även om koreografens egenhet och konsekvens alltid sticker ut. Att verket är signerat Virpi Pahkinen, bokstavligen ut i finger-(och tå-)spetsar, råder det dock ingen tvekan om. Inte heller om hennes stora publika popularitet.

Virpi Pahkinen har turnerat i över 40 länder och är flerfaldigt prisad för sina verk – senast tilldelades hon den kungliga medaljen Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som dansare och koreograf.

Scarabé:
Koreografi: Virpi Pahkinen
Dansare: Virpi Pahkinen och Oskar Landström
Musik: Chieko Mori, Abou Cobra Camara, Luis Cortés Maya, Gunnar Idenstam, Roger Ludvigsen
Kostym: Helene Thorsell
Ljus: Axel Norén. Lumination of Sweden
Produktion: Virpi Pahkinen Dance Company
Producent/Management: Emelie Bergbohm
Med stöd av Statens Kulturråd och Svenska Kulturfonden

Som inledning visas filmen The Great Surrender
Regi: Andreas Lübeck, – Musik och text: Krister Linder – Klippning: Anton Alfredsson
Koreografi och dans; Virpi Pahkinen
Produktion: LSKT Ghostfriend


Anna Lafvas
24 april 2013


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil