Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Salves av Maguy Marin. Fotograf Jean Pierre Maurin

Ur Salves av Maguy Marin. Fotograf Jean Pierre Maurin

Maguy Marin för första gången på Dansens Hus

STOCKHOLM: Compagnie Maguy Marin har aldrig tidigare gästat Dansens Hus. Att få det internationellt erkända verket Salves till Stockholm är en lyckträff.

Det intensiva kollaget av bilder, rörelser, rytmer och ljud beskrivs som en rasande politisk uppgörelse och är ett praktexempel på europeisk, samtida koreografi. Ett sprakande mörkt stycke som knappast lämnar någon oberörd.

Det börjar helt stilla i publikens sorl, salongen fortfarande upplyst. En man uppenbarar sig på den lika ljusa scenen, han tycks följa en osynlig tråd. Han drar och synar koncentrerat den tunna men faktiska tråden. Kallar sedan upp en person ur publiken. En efter en reser sig sex dansare som suttit utspridda i salongen. Även de följer tråden som blir allt längre; de tvinnar, drar, mäter och förlänger, lyfter, lägger ner. Allt under allvarsam tystnad. Mörkret faller.

Ett antal gamla filmprojektorer står på sidorna i det gråmörka scenrummet och ljudet av dessa som knäpps på och av ackompanjerar de korta, blixtljussatta bildtablåer som utgör stommen i det dansteatraliska berättandet. Det är ett ödesmättat soundtrack som löper genom stycket och som förstärker känslan av att via bilder resa i historien.

Salves. Fotograf Jean-Pierre Maurin

Salves. Fotograf Jean-Pierre Maurin

Salves är en pågående flykt i natten, ett kollage av sekvenser som i högt tempo berör och kommenterar konst, historia och politiska rörelser. Projektorernas knastrande surr följs successivt åt av agiterande röster ur ett dunkelt historiskt Europa. Flygsirener ljuder, en avlägset porlande bäck, en skällande hund; illusioner av normalitet, tidlöshet, ett malande lugn före stormen.

Det är krig. Motståndsrörelsen befinner sig i konstant rörelse. Mellan- och efterkrigsstämning tar vid, framåtanda och kamp, revolution, Picasso och Elvis. Mörker. Flykt. Gömställen. Populärkultur. Flyktighet.

Rörelserna avlöser varandra i ett uppskruvat tempo och en hos dansarna aldrig sviktande närvaro. Salves är ett bra exempel på samtida koreografi, där den som ville skulle kunna ropa ”var är (dans-)dansen?” Här vore den diskussionen befriande överflödig.

Dansarnas exakthet i rörelse, form och uttryck gör att man inte behöver tvivla på att detta är just ett dansspråk, trots dess totala avsaknad av ekvilibristiskt uppvisningsbehov.

Salves är koreografens verk mer än dansarnas triumf och det är ingen nackdel. Konstverket talar. Ingen briljerar, alla är till för den uttrycksfullt späckade helheten.

Det är ett intimt konstverk, det hetsiga tempot till trots. Här finns ett samlat lugn bakom varje explosiv tablå, utrymme för ett fritt andetag inför all associativ symbolik.

Skärvor av krossat porslin och trasiga statyer som vassa fragment ur konsthistorien blir symboler för människans framfart genom tiderna.

Stämningen är olycksbådande och det mullrar hotfullt även om humoristiska ögonblick inte saknas. Det fladdrande skenet av ficklampor skapar ett oroligt ljus, skuggorna är långa.

Människor tar hand om varandra och omhändertas, matar och matas, bygger upp och raserar. Bord dukas och dukas av i rasande fart, alltid någon som tappar något, något som går sönder, något som behöver lagas. Skärvor från olika tider, olika liv.

De schablonartade, historiska referenserna är förföriskt vackra och effektfullt återgivna i sin publikfriande förenkling och sitt projicerade sken. Den tunna, genomskinliga tråden som löper genom stycket är skör men verklig. Den binder samman liv och epoker liksom människorna med sina stumma ansikten och utlämnade kroppar knyts till varandra i både litenhet och mod. Tråden blir allt längre samtidigt som allt rasar samman bit för bit.

Salves. Fotograf Didier Grappe

Salves. Fotograf Didier Grappe

Salves är ett gripande drama, hemlighetsfullt tyst och på samma gång skrämmande högljutt. I finalscenen kulminerar stämning och volym i ett våldsamt crescendo som en absurd slapstickthriller med mjöl som dammar och kaskader av färg som kastas. Alla slåss mot alla, aggressiviteten och förvirringen total, leken går överstyr och paradiset förefaller långt borta.

I ett genomträngande dån som känns i hela kroppen närmar sig en (radiostyrd) helikopter och återför Jesus, eller möjligen Messias, till jorden, människorna och det dukade bordet. Som en sista desperat åtgärd av någon? Som en slutgiltig lösning?

Salves är som att att uppleva någon annans, eller kanske sin egen, mardröm i verkligheten. Mänsklighetens mänskliga galenskap är laddad med logiska obegripligheter och skrämmande nattmonster som man känner igen men inte vet varifrån de kommer.

I över trettio år har koreografen Maguy Marin framgångsrikt blandat dans och teater och med sitt uttryck förändrade hon den franska samtida dansen på 1980-talet. Hon räknas som en av de viktigaste koreograferna i Frankrike.

Salves
Koreografi: Maguy Marin i samarbete med Denis Mariotte
Koreografiassistent: Ennio Sammarco
Ljus: Alexandre Béneteaud
Scenografi: Michel Rousseau
Kostym: Nelly Geyres
Ljud: Antoine Garry
Musik: Denis Mariotte
Dansare: Ulises Alvarez, Romain Bertet, Kaïs Chouibi, Laura Frigato, Daphné Koutsafti, Mayalen Otondo, Jeanne Vallauri
Accessoardesign: Louise Gros med Pierre Treille
Samproduktion: Biennale de la danse de Lyon 2010, Théâtre de la Ville de Paris,
Centre chorégraphique national de Rillieux, la-Pape / Compagnie Maguy Marin

Anna Lafvas
29 april 2013


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil