Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Salves av Maguy Marin. Fotograf Jean Pierre Maurin

Ur Salves av Maguy Marin. Fotograf Jean Pierre Maurin

Maguy Marin för första gången på Dansens Hus

STOCKHOLM: Compagnie Maguy Marin har aldrig tidigare gästat Dansens Hus. Att få det internationellt erkända verket Salves till Stockholm är en lyckträff.

Det intensiva kollaget av bilder, rörelser, rytmer och ljud beskrivs som en rasande politisk uppgörelse och är ett praktexempel på europeisk, samtida koreografi. Ett sprakande mörkt stycke som knappast lämnar någon oberörd.

Det börjar helt stilla i publikens sorl, salongen fortfarande upplyst. En man uppenbarar sig på den lika ljusa scenen, han tycks följa en osynlig tråd. Han drar och synar koncentrerat den tunna men faktiska tråden. Kallar sedan upp en person ur publiken. En efter en reser sig sex dansare som suttit utspridda i salongen. Även de följer tråden som blir allt längre; de tvinnar, drar, mäter och förlänger, lyfter, lägger ner. Allt under allvarsam tystnad. Mörkret faller.

Ett antal gamla filmprojektorer står på sidorna i det gråmörka scenrummet och ljudet av dessa som knäpps på och av ackompanjerar de korta, blixtljussatta bildtablåer som utgör stommen i det dansteatraliska berättandet. Det är ett ödesmättat soundtrack som löper genom stycket och som förstärker känslan av att via bilder resa i historien.

Salves. Fotograf Jean-Pierre Maurin

Salves. Fotograf Jean-Pierre Maurin

Salves är en pågående flykt i natten, ett kollage av sekvenser som i högt tempo berör och kommenterar konst, historia och politiska rörelser. Projektorernas knastrande surr följs successivt åt av agiterande röster ur ett dunkelt historiskt Europa. Flygsirener ljuder, en avlägset porlande bäck, en skällande hund; illusioner av normalitet, tidlöshet, ett malande lugn före stormen.

Det är krig. Motståndsrörelsen befinner sig i konstant rörelse. Mellan- och efterkrigsstämning tar vid, framåtanda och kamp, revolution, Picasso och Elvis. Mörker. Flykt. Gömställen. Populärkultur. Flyktighet.

Rörelserna avlöser varandra i ett uppskruvat tempo och en hos dansarna aldrig sviktande närvaro. Salves är ett bra exempel på samtida koreografi, där den som ville skulle kunna ropa ”var är (dans-)dansen?” Här vore den diskussionen befriande överflödig.

Dansarnas exakthet i rörelse, form och uttryck gör att man inte behöver tvivla på att detta är just ett dansspråk, trots dess totala avsaknad av ekvilibristiskt uppvisningsbehov.

Salves är koreografens verk mer än dansarnas triumf och det är ingen nackdel. Konstverket talar. Ingen briljerar, alla är till för den uttrycksfullt späckade helheten.

Det är ett intimt konstverk, det hetsiga tempot till trots. Här finns ett samlat lugn bakom varje explosiv tablå, utrymme för ett fritt andetag inför all associativ symbolik.

Skärvor av krossat porslin och trasiga statyer som vassa fragment ur konsthistorien blir symboler för människans framfart genom tiderna.

Stämningen är olycksbådande och det mullrar hotfullt även om humoristiska ögonblick inte saknas. Det fladdrande skenet av ficklampor skapar ett oroligt ljus, skuggorna är långa.

Människor tar hand om varandra och omhändertas, matar och matas, bygger upp och raserar. Bord dukas och dukas av i rasande fart, alltid någon som tappar något, något som går sönder, något som behöver lagas. Skärvor från olika tider, olika liv.

De schablonartade, historiska referenserna är förföriskt vackra och effektfullt återgivna i sin publikfriande förenkling och sitt projicerade sken. Den tunna, genomskinliga tråden som löper genom stycket är skör men verklig. Den binder samman liv och epoker liksom människorna med sina stumma ansikten och utlämnade kroppar knyts till varandra i både litenhet och mod. Tråden blir allt längre samtidigt som allt rasar samman bit för bit.

Salves. Fotograf Didier Grappe

Salves. Fotograf Didier Grappe

Salves är ett gripande drama, hemlighetsfullt tyst och på samma gång skrämmande högljutt. I finalscenen kulminerar stämning och volym i ett våldsamt crescendo som en absurd slapstickthriller med mjöl som dammar och kaskader av färg som kastas. Alla slåss mot alla, aggressiviteten och förvirringen total, leken går överstyr och paradiset förefaller långt borta.

I ett genomträngande dån som känns i hela kroppen närmar sig en (radiostyrd) helikopter och återför Jesus, eller möjligen Messias, till jorden, människorna och det dukade bordet. Som en sista desperat åtgärd av någon? Som en slutgiltig lösning?

Salves är som att att uppleva någon annans, eller kanske sin egen, mardröm i verkligheten. Mänsklighetens mänskliga galenskap är laddad med logiska obegripligheter och skrämmande nattmonster som man känner igen men inte vet varifrån de kommer.

I över trettio år har koreografen Maguy Marin framgångsrikt blandat dans och teater och med sitt uttryck förändrade hon den franska samtida dansen på 1980-talet. Hon räknas som en av de viktigaste koreograferna i Frankrike.

Salves
Koreografi: Maguy Marin i samarbete med Denis Mariotte
Koreografiassistent: Ennio Sammarco
Ljus: Alexandre Béneteaud
Scenografi: Michel Rousseau
Kostym: Nelly Geyres
Ljud: Antoine Garry
Musik: Denis Mariotte
Dansare: Ulises Alvarez, Romain Bertet, Kaïs Chouibi, Laura Frigato, Daphné Koutsafti, Mayalen Otondo, Jeanne Vallauri
Accessoardesign: Louise Gros med Pierre Treille
Samproduktion: Biennale de la danse de Lyon 2010, Théâtre de la Ville de Paris,
Centre chorégraphique national de Rillieux, la-Pape / Compagnie Maguy Marin

Anna Lafvas
29 april 2013


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil