Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

John-Paul Zaccarini

John-Paul Zaccarini

Cirkuskonst handlar inte bara om att imponera på publiken

STOCKHOLM: I april disputerade John-Paul Zaccarini på Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han har över 20 års erfarenhet av cirkusvärlden, bland annat som artist, pedagog, producent och direktör. Titeln på hans avhandling var Circoanalysis: Circus, Therapy and Psychoanalysis. Avhandlingen är den första i sitt slag i Sverige.

Förr i tiden spelades en viktig roll vid disputationer av den s. k. tredjeopponenten, vars främsta uppgift var att med överraskande och/eller lustiga frågor lätta upp stämningen under evenemanget. När det svenska utbildningssystemet i grund förändrades i slutet av 1960-talet försvann också tredjeopponenten. Resultatet blev att disputationer ofta blev en tvåtimmars, enbart seriös tilldragelse.

Så icke här. Jag beklagar alla dem som inte kunde närvara vid denna disputation, som utvecklade sig till ett femtimmarsevenemang. Zaccarini hade, med prefekten Walter Ferreros goda minne, till att börja med förvandlat respondentens,  avhandlingsförfattarens, traditionellt sett torra inledning. (Då brukar författaren kort redogöra för upptäckta tryckfel i avhandlingen.)

I Zaccarinis version blev detta en timslång både underhållande och bitvis rörande enmansshow. Där talade han engagerat om delar av cirkusens natur, med ett cirkusnummer som levande illustration.  

Fiffigt invävt i framställningen presenterade Zaccarini översiktligt sitt arbete med avhandlingen. Därefter vidtog
fakultetsopponentens uppgift. Lektor Helen Stoddart från Glasgow University förde, som brukligt, en lärd diskussion (plus några direkta frågor) med avhandlingens författare.

Efter lunch kom en ny överraskning: Jonathan Priest, mångkunnig repartist hemmanhörande i korsvägen mellan cirkus och teater. Han framförde sitt förstklassiga solonummer A Circus of One. Där bildar personhistoria, cirkushistoria, skämt, allvar och politik en gripande hybrid, tryfferad med en horisontell tour en l'air på hängande rep. Storartat!

Efter denna enastående innehållsrika disputation var det dags för betygskommitténs ordförande Willmar Sauter, professor vid Institutionen för teater- och musikvetenskap vid Stockholms Universitet. Med några väl valda ord gratulerade han John-Paul Zaccarini till hans nyvunna fil. doktorstitel.

John-Paul Zaccarini. Fotograf Eric Richmond

John-Paul Zaccarini. Fotograf Eric Richmond

Ur avhandlingens innehåll
En grund för avhandlingen är denna: Cirkuskonsten handlar om mycket mer än att bara imponera på en publik. Till exempel om konflikten mellan fantasi/krav/ideal och realitet. Undertecknad hade aldrig kunnat drömma om att det bakom cirkuskonstens till synes enkla yta kunde dölja sig så mycket.

Därmed blev avhandlingen för mig inträdesbiljetten till en hittills okänd värld: psykoanalysens. Där används en både drastisk och brutal terminologi (kastrering, perversion, heroiskt självmord) för att penetrera människopsykets ofta svårgenomträngliga irrgångar.

En utgångspunkt i avhandlingen är detta: Psykoanalysen är en teori om mänskliga drivkrafter och den analyserar psykosomatiska manifestationer som hindrar människor från att nå hett eftertraktade mål.

Det av Zaccarini i avhandlingen lanserade begreppet cirkoanalys har som mål att cirkusartister i analyssituationer ska kunna använda sitt eget språk och sina egna termer.

Cirkoanalysen kan därmed vara ett hjälpmedel för en artist som tycker sig ha fastnat i en återvändsgränd. Metoden är samtalssessioner, som i "vanlig" psykoanalys.  

Tidigt i sin forskning utarbetade Zaccarini ett frågeformulär. Så småningom koncentrerades det till tre övergripande frågor:
1. Vad fick dig att välja cirkus?
2. För vem från ditt förflutna skulle du vilja visa ditt cirkusnummer?
3. Varför det?

Frågorna ställdes till cirkuselever under utbildning. Från början hade Zaccarini tänkt sig att tala också med cirkuspedagoger och etablerade cirkusartister. Han valde dock bort sådana, eftersom han kom att inse att detta skulle krävt en separat avhandling.

Framställningen är resonerande och lätt att följa så länge texten redogör för sessionerna med cirkuseleverna. Svårare att följa var för mig de fackpsykologiska avsnitten, framför allt de där filosofen Lacan diskuteras. Zaccarini medger att Lacan ibland uttrycker sig dunkelt. Ändå har Lacans idéer kommit att utgöra en stomme i avhandlingsarbetet.

Maria Sundbom och Jens Nilsson i Romeo & Julia på Uppsala stadsteater. Kor Heinrich Christensen/J-P Zaccarini. Foto: Micke sandström

Maria Sundbom och Jens Nilsson i Romeo & Julia på Uppsala stadsteater 2011. Koreografi Heinrich Christensen/J-P Zaccarini. Fotograf: Micke Sandström

Vidare tillämpning
Opponenten underströk i sin sammanfattning det unika med avhandlingens ämne, men framhöll också att användningsområdet för cirkoterapi torde bli begränsat. Må så vara, men jag tycker alltså att det i många resonemang finns mycket att hämta, också för en individ icke specialiserad på cirkus.

Många resonemang är nämligen direkt överförbara på andra discipliner som kräver rigorös träning och extrem kroppskontroll och medför betydande risk för smärta: dans, och då inte enbart klassisk balett, gymnastik och konståkning.  

När Zaccarini till exempel diskuterar vad han kallar "transformativt estetiskt objekt" kommer han in på ett område som är relevant i många konstarter, inte enbart sceniska.

Tankegången är i korthet denna: Artisten fungerar som ett ställföreträdande minne. Han/hon/de visar en ofta sorglig, otillfredsställande händelse och presenterar den som ett "transformational tool" (ungefär: gestaltande hjälpmedel) för åskådaren, som alltså i sin inre bedömning av situationen kan tillgodogöra sig en terapeutisk effekt.

Här vill jag då göra en utvikning från avhandlingen. Minnesvärda exempel inom området ställföreträdande minne finns i verk av Pina Bausch. Hon hade en unik förmåga att skapa scener som fick åskådaren att skratta och samtidigt fälla en tår. Glädje/uppmuntran i kombination med deltagande sorg/smärta var goda hjälpmedel för åskådaren att ta itu med både egna (smärtsamma) minnen och sådant som riskerar att inträffa, och dra slutsatsen: Aha, det är så det är! Eller: Så kunde det vara. Eller hellre: Javisst, så borde det vara. Eller till och med: Aha! Det är därför som ...

Exempel: Ett ledmotiv i Kontakthof (1978) är människors förtvivlade svårigheter att nå fram till varandra. Verkets titel betyder rastgård (som i ett fängelse), och det är dit människor söker sig i förhoppningen att komma i kontakt med någon. De misslyckas gång på gång – men de ger inte upp. Kanske har de lärt någonting på vägen. Kanske skall de en dag lyckas.

Så var Pina Bauschs stora intresse också varför människor rör sig, inte enbart hur.

En fråga under disputationen "ex auditorio" (från publiken) gällde om författaren kunde tänka sig en framställning i förkortad form, med just mer allmängiltiga moment i texten. Frågan är relevant. Jag vill då bara hävda, att det för individen ligger stort värde i att göra ett eget urval av viktiga punkter och resonemang. Kort sagt: I avhandlingen finns mycket att hämta.

Peter Bohlin
7 maj 2013


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil