Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

John-Paul Zaccarini

John-Paul Zaccarini

Cirkuskonst handlar inte bara om att imponera på publiken

STOCKHOLM: I april disputerade John-Paul Zaccarini på Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han har över 20 års erfarenhet av cirkusvärlden, bland annat som artist, pedagog, producent och direktör. Titeln på hans avhandling var Circoanalysis: Circus, Therapy and Psychoanalysis. Avhandlingen är den första i sitt slag i Sverige.

Förr i tiden spelades en viktig roll vid disputationer av den s. k. tredjeopponenten, vars främsta uppgift var att med överraskande och/eller lustiga frågor lätta upp stämningen under evenemanget. När det svenska utbildningssystemet i grund förändrades i slutet av 1960-talet försvann också tredjeopponenten. Resultatet blev att disputationer ofta blev en tvåtimmars, enbart seriös tilldragelse.

Så icke här. Jag beklagar alla dem som inte kunde närvara vid denna disputation, som utvecklade sig till ett femtimmarsevenemang. Zaccarini hade, med prefekten Walter Ferreros goda minne, till att börja med förvandlat respondentens,  avhandlingsförfattarens, traditionellt sett torra inledning. (Då brukar författaren kort redogöra för upptäckta tryckfel i avhandlingen.)

I Zaccarinis version blev detta en timslång både underhållande och bitvis rörande enmansshow. Där talade han engagerat om delar av cirkusens natur, med ett cirkusnummer som levande illustration.  

Fiffigt invävt i framställningen presenterade Zaccarini översiktligt sitt arbete med avhandlingen. Därefter vidtog
fakultetsopponentens uppgift. Lektor Helen Stoddart från Glasgow University förde, som brukligt, en lärd diskussion (plus några direkta frågor) med avhandlingens författare.

Efter lunch kom en ny överraskning: Jonathan Priest, mångkunnig repartist hemmanhörande i korsvägen mellan cirkus och teater. Han framförde sitt förstklassiga solonummer A Circus of One. Där bildar personhistoria, cirkushistoria, skämt, allvar och politik en gripande hybrid, tryfferad med en horisontell tour en l'air på hängande rep. Storartat!

Efter denna enastående innehållsrika disputation var det dags för betygskommitténs ordförande Willmar Sauter, professor vid Institutionen för teater- och musikvetenskap vid Stockholms Universitet. Med några väl valda ord gratulerade han John-Paul Zaccarini till hans nyvunna fil. doktorstitel.

John-Paul Zaccarini. Fotograf Eric Richmond

John-Paul Zaccarini. Fotograf Eric Richmond

Ur avhandlingens innehåll
En grund för avhandlingen är denna: Cirkuskonsten handlar om mycket mer än att bara imponera på en publik. Till exempel om konflikten mellan fantasi/krav/ideal och realitet. Undertecknad hade aldrig kunnat drömma om att det bakom cirkuskonstens till synes enkla yta kunde dölja sig så mycket.

Därmed blev avhandlingen för mig inträdesbiljetten till en hittills okänd värld: psykoanalysens. Där används en både drastisk och brutal terminologi (kastrering, perversion, heroiskt självmord) för att penetrera människopsykets ofta svårgenomträngliga irrgångar.

En utgångspunkt i avhandlingen är detta: Psykoanalysen är en teori om mänskliga drivkrafter och den analyserar psykosomatiska manifestationer som hindrar människor från att nå hett eftertraktade mål.

Det av Zaccarini i avhandlingen lanserade begreppet cirkoanalys har som mål att cirkusartister i analyssituationer ska kunna använda sitt eget språk och sina egna termer.

Cirkoanalysen kan därmed vara ett hjälpmedel för en artist som tycker sig ha fastnat i en återvändsgränd. Metoden är samtalssessioner, som i "vanlig" psykoanalys.  

Tidigt i sin forskning utarbetade Zaccarini ett frågeformulär. Så småningom koncentrerades det till tre övergripande frågor:
1. Vad fick dig att välja cirkus?
2. För vem från ditt förflutna skulle du vilja visa ditt cirkusnummer?
3. Varför det?

Frågorna ställdes till cirkuselever under utbildning. Från början hade Zaccarini tänkt sig att tala också med cirkuspedagoger och etablerade cirkusartister. Han valde dock bort sådana, eftersom han kom att inse att detta skulle krävt en separat avhandling.

Framställningen är resonerande och lätt att följa så länge texten redogör för sessionerna med cirkuseleverna. Svårare att följa var för mig de fackpsykologiska avsnitten, framför allt de där filosofen Lacan diskuteras. Zaccarini medger att Lacan ibland uttrycker sig dunkelt. Ändå har Lacans idéer kommit att utgöra en stomme i avhandlingsarbetet.

Maria Sundbom och Jens Nilsson i Romeo & Julia på Uppsala stadsteater. Kor Heinrich Christensen/J-P Zaccarini. Foto: Micke sandström

Maria Sundbom och Jens Nilsson i Romeo & Julia på Uppsala stadsteater 2011. Koreografi Heinrich Christensen/J-P Zaccarini. Fotograf: Micke Sandström

Vidare tillämpning
Opponenten underströk i sin sammanfattning det unika med avhandlingens ämne, men framhöll också att användningsområdet för cirkoterapi torde bli begränsat. Må så vara, men jag tycker alltså att det i många resonemang finns mycket att hämta, också för en individ icke specialiserad på cirkus.

Många resonemang är nämligen direkt överförbara på andra discipliner som kräver rigorös träning och extrem kroppskontroll och medför betydande risk för smärta: dans, och då inte enbart klassisk balett, gymnastik och konståkning.  

När Zaccarini till exempel diskuterar vad han kallar "transformativt estetiskt objekt" kommer han in på ett område som är relevant i många konstarter, inte enbart sceniska.

Tankegången är i korthet denna: Artisten fungerar som ett ställföreträdande minne. Han/hon/de visar en ofta sorglig, otillfredsställande händelse och presenterar den som ett "transformational tool" (ungefär: gestaltande hjälpmedel) för åskådaren, som alltså i sin inre bedömning av situationen kan tillgodogöra sig en terapeutisk effekt.

Här vill jag då göra en utvikning från avhandlingen. Minnesvärda exempel inom området ställföreträdande minne finns i verk av Pina Bausch. Hon hade en unik förmåga att skapa scener som fick åskådaren att skratta och samtidigt fälla en tår. Glädje/uppmuntran i kombination med deltagande sorg/smärta var goda hjälpmedel för åskådaren att ta itu med både egna (smärtsamma) minnen och sådant som riskerar att inträffa, och dra slutsatsen: Aha, det är så det är! Eller: Så kunde det vara. Eller hellre: Javisst, så borde det vara. Eller till och med: Aha! Det är därför som ...

Exempel: Ett ledmotiv i Kontakthof (1978) är människors förtvivlade svårigheter att nå fram till varandra. Verkets titel betyder rastgård (som i ett fängelse), och det är dit människor söker sig i förhoppningen att komma i kontakt med någon. De misslyckas gång på gång – men de ger inte upp. Kanske har de lärt någonting på vägen. Kanske skall de en dag lyckas.

Så var Pina Bauschs stora intresse också varför människor rör sig, inte enbart hur.

En fråga under disputationen "ex auditorio" (från publiken) gällde om författaren kunde tänka sig en framställning i förkortad form, med just mer allmängiltiga moment i texten. Frågan är relevant. Jag vill då bara hävda, att det för individen ligger stort värde i att göra ett eget urval av viktiga punkter och resonemang. Kort sagt: I avhandlingen finns mycket att hämta.

Peter Bohlin
7 maj 2013


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil