Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge, entusiastisk tävlingsledare i Falun

Sedan två år är Jonas Kåge konstnärlig ledare för den nordisk-baltiska balettävlingen i Falun efter att initiativtagaren till Stora Daldansen, Sirkka-Liisa Forslund hastigt avled 2011.

Tävlingen anordnades i år för tjugosjätte gången sedan starten i Mora. Sedan 2010 är tävlingen förlagd till Falun och Faluteatern, där man har en riktig scen och professionell teaterteknik.

Jonas Kåge kommer från en känd svensk konstnärsfamilj och fick sin dansarutbildning vid Operans Balettelevskola i Stockholm. Efter en framgångsik karriärstart på Stockholmsoperan har han varit en internationell solist och premiärdansare i Stuttgart, Genève, Zürich, London och New York med många gästspel världen över.  

Han har varit balettchef vid Malmö Stadsteater 1987-95 och vid Ballet West i Salt Lake City, USA , 1997-2006.

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Jonas Kåges hustru Denorah Dobson är också dansare till professionen och numera balettpedagog. Hon är också masterclass-lärare för Stora Daldansen.

Dansportalen träffade Jonas Kåge direkt efter finalen på balettävlingen i Falun.

Jonas Kåge är du nöjd?
Ja, jag tycker att det har gått jättebra, det är alltid nervöst, det är ju en tävling och man vet aldrig hur det ska gå, men det gick jättebra och alla gjorde väldigt bra ifrån sig.

Vad har varit mest körigt?
Det är ju en ganska stor organisation det här, man tänker inte alltid på det. Jag har ju tagit över här efter Sirkka-Liisa Forslund, det är mitt andra år i år, och vi har en ny crew och det är mycket som ska komma på plats, Det är gästartister som ska inbjudas och komma hit, och blir någon sjuk, som i år, då måste man hitta ersättare. Det är ständiga överraskningar, men det får man ta. Har man jobbat inom teatern så vet man ju hur det är. Det blir litet brandkårsutryckningar ibland.

Du har varit balettchef i många år och på flera ställen så du har erfarenheter.
Ja, det är aldrig en lugn stund, men det har varit väldigt spännande måste jag säga. Det är mycket pyssel med alla deltagarna. Deras musik och vad dom ska dansa och så vidare – det är full rulle.
Men vi är glada att vi kan bibehålla Sirkka-Liisa Forslunds vision och fullfölja den tanke de hade. Vi jobbar vidare och varje år kanske hittar på någon liten ändring eller ny vinkel som kan göra upplevelsen starkare.

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar ju många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltiska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen som inte var med i år till exempel.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att: man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, så att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ju ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder i Falun på söndagen den 12 maj.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen var inte med i år.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är ju en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har ju en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder här i Falun på söndagen 12 maj.

Anders Jörlén
13 maj 2013

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil