Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge, entusiastisk tävlingsledare i Falun

Sedan två år är Jonas Kåge konstnärlig ledare för den nordisk-baltiska balettävlingen i Falun efter att initiativtagaren till Stora Daldansen, Sirkka-Liisa Forslund hastigt avled 2011.

Tävlingen anordnades i år för tjugosjätte gången sedan starten i Mora. Sedan 2010 är tävlingen förlagd till Falun och Faluteatern, där man har en riktig scen och professionell teaterteknik.

Jonas Kåge kommer från en känd svensk konstnärsfamilj och fick sin dansarutbildning vid Operans Balettelevskola i Stockholm. Efter en framgångsik karriärstart på Stockholmsoperan har han varit en internationell solist och premiärdansare i Stuttgart, Genève, Zürich, London och New York med många gästspel världen över.  

Han har varit balettchef vid Malmö Stadsteater 1987-95 och vid Ballet West i Salt Lake City, USA , 1997-2006.

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Jonas Kåges hustru Denorah Dobson är också dansare till professionen och numera balettpedagog. Hon är också masterclass-lärare för Stora Daldansen.

Dansportalen träffade Jonas Kåge direkt efter finalen på balettävlingen i Falun.

Jonas Kåge är du nöjd?
Ja, jag tycker att det har gått jättebra, det är alltid nervöst, det är ju en tävling och man vet aldrig hur det ska gå, men det gick jättebra och alla gjorde väldigt bra ifrån sig.

Vad har varit mest körigt?
Det är ju en ganska stor organisation det här, man tänker inte alltid på det. Jag har ju tagit över här efter Sirkka-Liisa Forslund, det är mitt andra år i år, och vi har en ny crew och det är mycket som ska komma på plats, Det är gästartister som ska inbjudas och komma hit, och blir någon sjuk, som i år, då måste man hitta ersättare. Det är ständiga överraskningar, men det får man ta. Har man jobbat inom teatern så vet man ju hur det är. Det blir litet brandkårsutryckningar ibland.

Du har varit balettchef i många år och på flera ställen så du har erfarenheter.
Ja, det är aldrig en lugn stund, men det har varit väldigt spännande måste jag säga. Det är mycket pyssel med alla deltagarna. Deras musik och vad dom ska dansa och så vidare – det är full rulle.
Men vi är glada att vi kan bibehålla Sirkka-Liisa Forslunds vision och fullfölja den tanke de hade. Vi jobbar vidare och varje år kanske hittar på någon liten ändring eller ny vinkel som kan göra upplevelsen starkare.

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar ju många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltiska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen som inte var med i år till exempel.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att: man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, så att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ju ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder i Falun på söndagen den 12 maj.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen var inte med i år.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är ju en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har ju en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder här i Falun på söndagen 12 maj.

Anders Jörlén
13 maj 2013

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil