Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg, norsk professor i dans

OSLO: Ellen Kjellberg har dansat hela sitt liv. 1963 började hon som 15-åring vid Den Norske Opera där hon blev kvar som dansare, solist och så småningom prima ballerina. Hon gjorde sin sista föreställning 1982 med baletten Sylvia med Vladimir Gelvan som partner.

En skada gjorde att hon slutade som aktiv dansare och sedan dess har Ellen Kjellberg ägnat sitt yrkesliv åt att föra sin konst vidare till nya generationer av dansare. Ellen är nu professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo, men till sommaren drar hon sig tillbaka till en välförtjänt tillvaro som pensionär.

Ellen Kjellberg, du är professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo.
Vi är tre lärare på balettlinjen: Tania Rodriguez, Zoltan Szolnoki och jag själv och jag blev utnämnd till professor för en del år sedan. Jag slutade vid Nationalbaletten 1983 men har faktiskt undervisat sedan 1981, då jag fick en skada. Jag hade opererat en fot och gick på rehabilitering, vilket gjorde att jag fick möjlighet att undervisa vid Statens Ballettskola som senare ingick i paraplyorganisationen Konsthögskolan.

2003 flyttade hela Konsthögskolan in i den gamla segelduksfanriken på Grünerløkka i Oslo. Då förkastade vi hela den gamla studieplanen och upprättade en helt ny utbildning för klassiska balettdansare. Vi försoker hela tiden att göra den bättre och vi ser nu att det ger ett klart bättre resultat.

Samtidigt levererar Ballettskolen ved den Norske Opera og Balett elever på en mycket högre nivå, men vi tar också in studenter utifrån till exempel från Göteborg, som har varit en god leverantör av studenter, Vi har också studenter från till exempel Japan som kommer för fortbildning.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Göteborg ligger ju litet närmare Oslo än Stockholm, så det inverkar väl?
Jag vet inte om det är en tillfällighet, men Klara Mårtensson från Göteborg har det gått mycket bra för och hon har nu en plats i Nationalbaletten. Ida Anneli Kallenvaara, som tävlar här i Falun, har också fått en plats i Nationalbaletten till hösten.

Vi har också Kajsa Bodebeck som kommer från Göteborg och är med i finalen här i Falun, och vi får fler nya studenter därifrån från nästa skolår.

Att det har gått bra för dem lockar fler, och jag tror att både studenterna och deras föräldrar känner att Oslo är ett bra ställe att vara på. Vi har små klasser, Ida Anneli går med fem andra, och på så vis får alla en väldigt bra coaching – ibland en lärare med en ensam elev – som man kanske inte får om man är i en större klass.

Utöver de fasta lärarna har vi ett tätt samarbete med Nationalbaletten och båda de biträdande balettcheferna, Richard Suttie, en ledande premiärdansare som gick i pension förra året, och Jahn Magnus Johansen, en norrman som var Principal Dancer vid holländska nationalbaletten, undervisar hos oss en gång i veckan. Den ene undervisar i Pas de deux-teknik och den andre ger vanliga träningsklasser. Ballerinan Maiko Nishino undervisar ofta lördagsklasserna och Christopher Kettner som är balettmästare har ofta kommit och arbetat med pojkarna.

Det har glädjande nog blivit ett otroligt fint samarbete med Nationalbaletten. Våra elever får från i år lära sig repertoar hos baletten och de tar morgonskola med dansarna där i perioder. I år hade vi tre studenter med i Balanchines Symfoni i C, en var med i Nötknäpparen och en var med på de flesta repetitionerna till Tjajkovkijs andra pianokonsert (Balanchine, tidigare kallad Ballet Imperial).

Kajsa Lovisa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Finalen i Falun. Foto Mia Spange

Kajsa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Falutävlingens final. Foto Mia Spange

Samarbetet skall utökas i en ännu fastare form så att våra tredjeårsstudenter, förutom att ta klass med Nationalbaletten, varje år får vara med vid deras repetitioner och, om de är tillräckligt bra, kanske de får vara med i föreställningarna.

Det är fantastiskt, för de får inspiration från kompaniet och dansarna, de får scenerfarenhet och de blir tryggare i scenrummet. De lär också känna dem som arbetar på Operan och de lär sig koderna som gäller för arbetet där, vilket är svårt att förmedla på skolan.

Var det naturligt för dig att börja undervisa när du fick den där skadan?
Nej, det var det faktiskt inte, jag var relativt ung, bara 32 år, och trodde jag skulle hålla på och dansa länge än, Men skadan kom väldigt plötsligt och då blev jag erbjuden att vikariera på Statens Baletthögskole för Anne Borg, som var både stor dansare och ledare för Nationalbaletten i två perioder. Då tänkte jag att det vill jag gärna göra medan jag går på rehabilitering, så jag tog det erbjudandet.

Jag fick senare också erbjudande från balettskolan vid Operan, som samarbetade med Fagerborg gymnasiums balettlinje, att ge balettlektioner, så det gjorde jag parallellt tills jag blev fast anställd vid Statens Balletthögskola – nu Balletthögskolan /Konsthögskolan i Oslo – och senare fick en professur där.

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen).  Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen). Foto Karsten Bundgaard

Har du gått danspedagogutbildning separst?
Nej! Jag är faktiskt en av de väldigt få som inte gjort det. Jag har gått på många kurser, som även behandlade det pedagogiska. Efter mer än trettio år som balettpedagog så har jag fått stor erfarenhet och känner en större trygghet i det jag tror på inom undervisningen och det arbete jag gör på på Konsthögskolan.

Vi har ett otroligt fint samarbete mellan oss tre pedagoger och utbildningsledaren Toini Kristensen vid skolan där vi har inspirerande och konstruktiva diskussioner om både pedagogik och repertoar. Vi stakar ut vägen vidare, vi tar upp alla de problem vi har och vi talar om vad vi kan göra bättre och hur vi kan underlätta för eleverna.

Vi har också haft ett tätt samarbete med Canadian National Ballet School i Toronto. Det inleddes av Knut Breder och har senare utvidgats till nordiska balettseminarier med pedagoger från Kanada och elever från Norge, Sverige, Finland och Island, där man tagit upp allt det nya inom undervisningen.

Det är en väldigt spännande resa jag fått göra som pedagog och i samarbete med unga dansare på en hög nivå, och hur man tillrättalägger för var och en av dem. Jag hade lärt känna hur min egen kropp fungerar, men alla är vi olika och den största förändringen var nog att se på andra kroppar och lära mig ta vara på dem och utveckla dem.

Jag har lärt mig enormt mycket av de unga och av mina kollegor och möjligheten att kunna få ta med sig den ballast man samlat som dansare under 20 år och omforma den för andra och på ett annat sätt.

Så har det varit i hundratals år, att man har fört sina erfarenheter vidare till nästa generation. Men vad som hänt de senaste 20-30 åren är att baletten har haft en enorm utveckling, både tekniskt och till formen.

Om jag hade sovit en törnrosasömn i trettio år — det är trettio år sedan jag slutade dansa – och någon hade väckt mig idag och bett mig undervisa, hade det inte gått. Det har skett så otroligt mycket inom alternativ träning, konditionsträning, rörelseträning och rätt och slätt hur man arbetar med kroppen rent anatomiskt.

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Vad skall du göra nu när du avgår som dansprofessor i sommar? Jag ska göra mycket av det jag inte fått göra tillräckligt av tidigare. Jag har fått förfrågningar om jag vill arbeta litet längre och i litet andra former och det har jag sagt ja till, men det vill jag bestämma själv över, Om jag kan bidra till att göra något för norsk balett, så säger jag ja, men det skall inte bli för mycket.

Jag har också blivit mormor, så jag ska ha en härlig tid framöver med mitt lilla barnbarn!

Anders Jörlén
21 maj 2013


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil