Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg, norsk professor i dans

OSLO: Ellen Kjellberg har dansat hela sitt liv. 1963 började hon som 15-åring vid Den Norske Opera där hon blev kvar som dansare, solist och så småningom prima ballerina. Hon gjorde sin sista föreställning 1982 med baletten Sylvia med Vladimir Gelvan som partner.

En skada gjorde att hon slutade som aktiv dansare och sedan dess har Ellen Kjellberg ägnat sitt yrkesliv åt att föra sin konst vidare till nya generationer av dansare. Ellen är nu professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo, men till sommaren drar hon sig tillbaka till en välförtjänt tillvaro som pensionär.

Ellen Kjellberg, du är professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo.
Vi är tre lärare på balettlinjen: Tania Rodriguez, Zoltan Szolnoki och jag själv och jag blev utnämnd till professor för en del år sedan. Jag slutade vid Nationalbaletten 1983 men har faktiskt undervisat sedan 1981, då jag fick en skada. Jag hade opererat en fot och gick på rehabilitering, vilket gjorde att jag fick möjlighet att undervisa vid Statens Ballettskola som senare ingick i paraplyorganisationen Konsthögskolan.

2003 flyttade hela Konsthögskolan in i den gamla segelduksfanriken på Grünerløkka i Oslo. Då förkastade vi hela den gamla studieplanen och upprättade en helt ny utbildning för klassiska balettdansare. Vi försoker hela tiden att göra den bättre och vi ser nu att det ger ett klart bättre resultat.

Samtidigt levererar Ballettskolen ved den Norske Opera og Balett elever på en mycket högre nivå, men vi tar också in studenter utifrån till exempel från Göteborg, som har varit en god leverantör av studenter, Vi har också studenter från till exempel Japan som kommer för fortbildning.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Göteborg ligger ju litet närmare Oslo än Stockholm, så det inverkar väl?
Jag vet inte om det är en tillfällighet, men Klara Mårtensson från Göteborg har det gått mycket bra för och hon har nu en plats i Nationalbaletten. Ida Anneli Kallenvaara, som tävlar här i Falun, har också fått en plats i Nationalbaletten till hösten.

Vi har också Kajsa Bodebeck som kommer från Göteborg och är med i finalen här i Falun, och vi får fler nya studenter därifrån från nästa skolår.

Att det har gått bra för dem lockar fler, och jag tror att både studenterna och deras föräldrar känner att Oslo är ett bra ställe att vara på. Vi har små klasser, Ida Anneli går med fem andra, och på så vis får alla en väldigt bra coaching – ibland en lärare med en ensam elev – som man kanske inte får om man är i en större klass.

Utöver de fasta lärarna har vi ett tätt samarbete med Nationalbaletten och båda de biträdande balettcheferna, Richard Suttie, en ledande premiärdansare som gick i pension förra året, och Jahn Magnus Johansen, en norrman som var Principal Dancer vid holländska nationalbaletten, undervisar hos oss en gång i veckan. Den ene undervisar i Pas de deux-teknik och den andre ger vanliga träningsklasser. Ballerinan Maiko Nishino undervisar ofta lördagsklasserna och Christopher Kettner som är balettmästare har ofta kommit och arbetat med pojkarna.

Det har glädjande nog blivit ett otroligt fint samarbete med Nationalbaletten. Våra elever får från i år lära sig repertoar hos baletten och de tar morgonskola med dansarna där i perioder. I år hade vi tre studenter med i Balanchines Symfoni i C, en var med i Nötknäpparen och en var med på de flesta repetitionerna till Tjajkovkijs andra pianokonsert (Balanchine, tidigare kallad Ballet Imperial).

Kajsa Lovisa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Finalen i Falun. Foto Mia Spange

Kajsa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Falutävlingens final. Foto Mia Spange

Samarbetet skall utökas i en ännu fastare form så att våra tredjeårsstudenter, förutom att ta klass med Nationalbaletten, varje år får vara med vid deras repetitioner och, om de är tillräckligt bra, kanske de får vara med i föreställningarna.

Det är fantastiskt, för de får inspiration från kompaniet och dansarna, de får scenerfarenhet och de blir tryggare i scenrummet. De lär också känna dem som arbetar på Operan och de lär sig koderna som gäller för arbetet där, vilket är svårt att förmedla på skolan.

Var det naturligt för dig att börja undervisa när du fick den där skadan?
Nej, det var det faktiskt inte, jag var relativt ung, bara 32 år, och trodde jag skulle hålla på och dansa länge än, Men skadan kom väldigt plötsligt och då blev jag erbjuden att vikariera på Statens Baletthögskole för Anne Borg, som var både stor dansare och ledare för Nationalbaletten i två perioder. Då tänkte jag att det vill jag gärna göra medan jag går på rehabilitering, så jag tog det erbjudandet.

Jag fick senare också erbjudande från balettskolan vid Operan, som samarbetade med Fagerborg gymnasiums balettlinje, att ge balettlektioner, så det gjorde jag parallellt tills jag blev fast anställd vid Statens Balletthögskola – nu Balletthögskolan /Konsthögskolan i Oslo – och senare fick en professur där.

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen).  Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen). Foto Karsten Bundgaard

Har du gått danspedagogutbildning separst?
Nej! Jag är faktiskt en av de väldigt få som inte gjort det. Jag har gått på många kurser, som även behandlade det pedagogiska. Efter mer än trettio år som balettpedagog så har jag fått stor erfarenhet och känner en större trygghet i det jag tror på inom undervisningen och det arbete jag gör på på Konsthögskolan.

Vi har ett otroligt fint samarbete mellan oss tre pedagoger och utbildningsledaren Toini Kristensen vid skolan där vi har inspirerande och konstruktiva diskussioner om både pedagogik och repertoar. Vi stakar ut vägen vidare, vi tar upp alla de problem vi har och vi talar om vad vi kan göra bättre och hur vi kan underlätta för eleverna.

Vi har också haft ett tätt samarbete med Canadian National Ballet School i Toronto. Det inleddes av Knut Breder och har senare utvidgats till nordiska balettseminarier med pedagoger från Kanada och elever från Norge, Sverige, Finland och Island, där man tagit upp allt det nya inom undervisningen.

Det är en väldigt spännande resa jag fått göra som pedagog och i samarbete med unga dansare på en hög nivå, och hur man tillrättalägger för var och en av dem. Jag hade lärt känna hur min egen kropp fungerar, men alla är vi olika och den största förändringen var nog att se på andra kroppar och lära mig ta vara på dem och utveckla dem.

Jag har lärt mig enormt mycket av de unga och av mina kollegor och möjligheten att kunna få ta med sig den ballast man samlat som dansare under 20 år och omforma den för andra och på ett annat sätt.

Så har det varit i hundratals år, att man har fört sina erfarenheter vidare till nästa generation. Men vad som hänt de senaste 20-30 åren är att baletten har haft en enorm utveckling, både tekniskt och till formen.

Om jag hade sovit en törnrosasömn i trettio år — det är trettio år sedan jag slutade dansa – och någon hade väckt mig idag och bett mig undervisa, hade det inte gått. Det har skett så otroligt mycket inom alternativ träning, konditionsträning, rörelseträning och rätt och slätt hur man arbetar med kroppen rent anatomiskt.

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Vad skall du göra nu när du avgår som dansprofessor i sommar? Jag ska göra mycket av det jag inte fått göra tillräckligt av tidigare. Jag har fått förfrågningar om jag vill arbeta litet längre och i litet andra former och det har jag sagt ja till, men det vill jag bestämma själv över, Om jag kan bidra till att göra något för norsk balett, så säger jag ja, men det skall inte bli för mycket.

Jag har också blivit mormor, så jag ska ha en härlig tid framöver med mitt lilla barnbarn!

Anders Jörlén
21 maj 2013


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil