Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg, norsk professor i dans

OSLO: Ellen Kjellberg har dansat hela sitt liv. 1963 började hon som 15-åring vid Den Norske Opera där hon blev kvar som dansare, solist och så småningom prima ballerina. Hon gjorde sin sista föreställning 1982 med baletten Sylvia med Vladimir Gelvan som partner.

En skada gjorde att hon slutade som aktiv dansare och sedan dess har Ellen Kjellberg ägnat sitt yrkesliv åt att föra sin konst vidare till nya generationer av dansare. Ellen är nu professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo, men till sommaren drar hon sig tillbaka till en välförtjänt tillvaro som pensionär.

Ellen Kjellberg, du är professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo.
Vi är tre lärare på balettlinjen: Tania Rodriguez, Zoltan Szolnoki och jag själv och jag blev utnämnd till professor för en del år sedan. Jag slutade vid Nationalbaletten 1983 men har faktiskt undervisat sedan 1981, då jag fick en skada. Jag hade opererat en fot och gick på rehabilitering, vilket gjorde att jag fick möjlighet att undervisa vid Statens Ballettskola som senare ingick i paraplyorganisationen Konsthögskolan.

2003 flyttade hela Konsthögskolan in i den gamla segelduksfanriken på Grünerløkka i Oslo. Då förkastade vi hela den gamla studieplanen och upprättade en helt ny utbildning för klassiska balettdansare. Vi försoker hela tiden att göra den bättre och vi ser nu att det ger ett klart bättre resultat.

Samtidigt levererar Ballettskolen ved den Norske Opera og Balett elever på en mycket högre nivå, men vi tar också in studenter utifrån till exempel från Göteborg, som har varit en god leverantör av studenter, Vi har också studenter från till exempel Japan som kommer för fortbildning.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Göteborg ligger ju litet närmare Oslo än Stockholm, så det inverkar väl?
Jag vet inte om det är en tillfällighet, men Klara Mårtensson från Göteborg har det gått mycket bra för och hon har nu en plats i Nationalbaletten. Ida Anneli Kallenvaara, som tävlar här i Falun, har också fått en plats i Nationalbaletten till hösten.

Vi har också Kajsa Bodebeck som kommer från Göteborg och är med i finalen här i Falun, och vi får fler nya studenter därifrån från nästa skolår.

Att det har gått bra för dem lockar fler, och jag tror att både studenterna och deras föräldrar känner att Oslo är ett bra ställe att vara på. Vi har små klasser, Ida Anneli går med fem andra, och på så vis får alla en väldigt bra coaching – ibland en lärare med en ensam elev – som man kanske inte får om man är i en större klass.

Utöver de fasta lärarna har vi ett tätt samarbete med Nationalbaletten och båda de biträdande balettcheferna, Richard Suttie, en ledande premiärdansare som gick i pension förra året, och Jahn Magnus Johansen, en norrman som var Principal Dancer vid holländska nationalbaletten, undervisar hos oss en gång i veckan. Den ene undervisar i Pas de deux-teknik och den andre ger vanliga träningsklasser. Ballerinan Maiko Nishino undervisar ofta lördagsklasserna och Christopher Kettner som är balettmästare har ofta kommit och arbetat med pojkarna.

Det har glädjande nog blivit ett otroligt fint samarbete med Nationalbaletten. Våra elever får från i år lära sig repertoar hos baletten och de tar morgonskola med dansarna där i perioder. I år hade vi tre studenter med i Balanchines Symfoni i C, en var med i Nötknäpparen och en var med på de flesta repetitionerna till Tjajkovkijs andra pianokonsert (Balanchine, tidigare kallad Ballet Imperial).

Kajsa Lovisa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Finalen i Falun. Foto Mia Spange

Kajsa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Falutävlingens final. Foto Mia Spange

Samarbetet skall utökas i en ännu fastare form så att våra tredjeårsstudenter, förutom att ta klass med Nationalbaletten, varje år får vara med vid deras repetitioner och, om de är tillräckligt bra, kanske de får vara med i föreställningarna.

Det är fantastiskt, för de får inspiration från kompaniet och dansarna, de får scenerfarenhet och de blir tryggare i scenrummet. De lär också känna dem som arbetar på Operan och de lär sig koderna som gäller för arbetet där, vilket är svårt att förmedla på skolan.

Var det naturligt för dig att börja undervisa när du fick den där skadan?
Nej, det var det faktiskt inte, jag var relativt ung, bara 32 år, och trodde jag skulle hålla på och dansa länge än, Men skadan kom väldigt plötsligt och då blev jag erbjuden att vikariera på Statens Baletthögskole för Anne Borg, som var både stor dansare och ledare för Nationalbaletten i två perioder. Då tänkte jag att det vill jag gärna göra medan jag går på rehabilitering, så jag tog det erbjudandet.

Jag fick senare också erbjudande från balettskolan vid Operan, som samarbetade med Fagerborg gymnasiums balettlinje, att ge balettlektioner, så det gjorde jag parallellt tills jag blev fast anställd vid Statens Balletthögskola – nu Balletthögskolan /Konsthögskolan i Oslo – och senare fick en professur där.

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen).  Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen). Foto Karsten Bundgaard

Har du gått danspedagogutbildning separst?
Nej! Jag är faktiskt en av de väldigt få som inte gjort det. Jag har gått på många kurser, som även behandlade det pedagogiska. Efter mer än trettio år som balettpedagog så har jag fått stor erfarenhet och känner en större trygghet i det jag tror på inom undervisningen och det arbete jag gör på på Konsthögskolan.

Vi har ett otroligt fint samarbete mellan oss tre pedagoger och utbildningsledaren Toini Kristensen vid skolan där vi har inspirerande och konstruktiva diskussioner om både pedagogik och repertoar. Vi stakar ut vägen vidare, vi tar upp alla de problem vi har och vi talar om vad vi kan göra bättre och hur vi kan underlätta för eleverna.

Vi har också haft ett tätt samarbete med Canadian National Ballet School i Toronto. Det inleddes av Knut Breder och har senare utvidgats till nordiska balettseminarier med pedagoger från Kanada och elever från Norge, Sverige, Finland och Island, där man tagit upp allt det nya inom undervisningen.

Det är en väldigt spännande resa jag fått göra som pedagog och i samarbete med unga dansare på en hög nivå, och hur man tillrättalägger för var och en av dem. Jag hade lärt känna hur min egen kropp fungerar, men alla är vi olika och den största förändringen var nog att se på andra kroppar och lära mig ta vara på dem och utveckla dem.

Jag har lärt mig enormt mycket av de unga och av mina kollegor och möjligheten att kunna få ta med sig den ballast man samlat som dansare under 20 år och omforma den för andra och på ett annat sätt.

Så har det varit i hundratals år, att man har fört sina erfarenheter vidare till nästa generation. Men vad som hänt de senaste 20-30 åren är att baletten har haft en enorm utveckling, både tekniskt och till formen.

Om jag hade sovit en törnrosasömn i trettio år — det är trettio år sedan jag slutade dansa – och någon hade väckt mig idag och bett mig undervisa, hade det inte gått. Det har skett så otroligt mycket inom alternativ träning, konditionsträning, rörelseträning och rätt och slätt hur man arbetar med kroppen rent anatomiskt.

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Vad skall du göra nu när du avgår som dansprofessor i sommar? Jag ska göra mycket av det jag inte fått göra tillräckligt av tidigare. Jag har fått förfrågningar om jag vill arbeta litet längre och i litet andra former och det har jag sagt ja till, men det vill jag bestämma själv över, Om jag kan bidra till att göra något för norsk balett, så säger jag ja, men det skall inte bli för mycket.

Jag har också blivit mormor, så jag ska ha en härlig tid framöver med mitt lilla barnbarn!

Anders Jörlén
21 maj 2013


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil