Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julia: Mariko Kida och Romeo: Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt

Julia: Mariko Kida och Romeo: Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt

Julia & Romeo av Mats Ek:


Vi tror på deras kärlek, på kraften, leken och lyckan

STOCKHOLM: Det är Julias perspektiv som lyfts fram i nytolkningen av Shakespeares klassiker. Mats Ek låter sin publik reflektera kring företeelser som makt och uppror, de små mot de stora. Shakespeares bärande konflikt med den unga oskyddade förälskelsen i en brutal miljö finns där liksom kärlek, hat och svartsjuka. Vem kan vinna?

Mats Eks konstnärliga språk är som alltid både abstrakt och berättande. En spontan känsla infinner sig vid urpremiären av Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm; verket känns väldigt Mats Ek, nästan lite ”gamla Cullberg”.

I programbladet står att läsa Mats Eks egen kommentar till risken att bli alltför rörelsetypisk: ”Jag försöker ständigt, mer eller mindre lyckat, att sparka mig bort ifrån det som ser ut som Mats Ek och öppna mig inför det som är verkets egen röst, att bli dess tjänare.” Denna intention går som en båge genom Julia & Romeo och lyckas efter viss tvekan till slut nå oanade höjder i styckets huvudtema; kärlekens överlägsna kraft.

Den förbjudna men oemotståndliga kärleken gör denna Julia, virtuost tolkad i både teknisk och uttrycksfull briljans av en strålande Mariko Kida i kortklippt hår och gul klänning, till en ung, kvinnlig rebell. En liten men stark och lekfull tonåring som vet att hon inte får, men som med stor aptit på livet gör som hon vill ändå. Julia gör uppror mot överheten, familjen, som vill gifta bort henne med ett bra parti enligt patriarkal konvention.

Vi befinner oss i en stad i uppror. Stadens furste, rörande dansad av den nu 70-årige Niklas Ek, tvingas gripa in. Romeos gäng driver omkring på stadens gator och halkar in på familjen Capulets pompösa vårfest. Där möter Romeo Julia och ömsesidig kärlek uppstår. Ett möte uppmärksammat endast av amman och Tybalt, familjens stridslystna ungtupp. Julia ger sig hän åt sin kompromisslösa kärlek till Romeo som skänker henne kraft, livsglädje och mod.

Det är egentligen först när detta sker, när kärlekens kraft som tydligt tema visar sig i Julias och Romeos finstämda pas de deux mot slutet av första akten, som verklig nerv och känsla infinner sig i föreställningen. Innerligheten mellan de unga älskande är så ömsint tolkad av Mariko Kida och Anthony Lomuljo, dansen så lätt och direkt i sitt uttryck, att resten av historien bleknar något och nästan känns lite otymplig.

Mariko Kida och Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt
Jérome Marchand som Romeos kompis och vapendragare Mercutio gör dock många härliga krumsprång som kollektivets svarta får och med stor charm och exakt komik skapar han också behållning i första akten.

Koreografin i andra akten har generellt mer av liv och lust över sig. Tonen sätts direkt i inledningen med den 58-åriga Ana Laguna i toppform i rollen som amman; komisk, dramatisk och framför allt dansant. Amman skojar fräckt med de unga männen i Romeos gäng innan hon, iförd gul cykelhjälm, helt sonika skjutsar Romeo tillbaka till Julia på en segway. Amman står för den mänskliga värmen. Hon är den till vilken Julia anförtror sig, den som ser ungdomarnas kärlek och den enda som vågar ifrågasätta Julias pappa.

I andra akten utspelas maktkamp och sönderslitande gatustrider. Våld föder våld och Romeo och kompisen Benvolio, charmerande skickligt dansad av Hokuto Kodama, hämnas i vilt raseri bäste vännen Mercutios död genom att slå ihjäl rivalen Tybalt. Marie Lindqvist i rollen som mamman, uttrycker övertygande och med stor konstnärlig integritet sin förtvivlan över Tybalts död, en återhållen sorg som gränsar till vansinne.

Dramatiken är stor som sig bör men det som dröjer sig kvar och gör den här uppsättningen till något alldeles extra är helt klart karaktärerna Julia och Romeo. I andra aktens långa pas de deux med de unga älskande, känslosamt sårbara i estetiskt enkla underkläder, lyfter hela föreställningen till en ny dimension och man frågar sig om kärlek på scen någonsin uttryckts så vackert, ärligt och med så stor närhet.

Anna Laguna gör en stark tolkning av amman. Foto Gert Weigelt

Anna Laguna gör en stark tolkning av amman. Foto Gert Weigelt

Mats Eks koreografi och dansarnas erfarna, finstämda temperament blir en oerhört lyckad enhet. Kärlekshistorien vibrerar av äkthet och det konstnärliga språket lämnar här inget mer att önska. Vi tror på deras kärlek, på kraften, leken och lyckan.

Att Julia inte får sin Romeo utan tvingas gifta sig med den av familjen utsedde Paris, har väl aldrig känts grymmare. Generationskonflikten aldrig hopplösare, de vuxnas svek aldrig större. Men Julia vägrar. Hennes vilja är orubblig, hennes ungdomliga uppror konsekvent, hon vägrar kompromissa.

Den ibland rätt krångliga döden är här genialiskt löst och slutscenen, i vilken vänner och fiender till slut möts i något som måste ses som en gemensam, tystlåten demonstration av solidaritet, för fred och frihet, är något av det vackraste och mest berörande jag sett på en balettscen.

Johannes Öhmans intention som konstnärlig ledare är att vid sidan av den historiska, klassiska repertoaren bidra till att nya originalverk skapas direkt för Kungliga Balettens dansare. I Julia & Romeo och i samarbetet med Mats Ek uppstår verkligen något nytt, ett möte mellan sekler av tradition och nutid.

En ny dimension av modern balett där budskapet är att det lilla kan förmå spränga det stora. Ibland segrar kärleken, om än till priset av sin egen undergång. Kärlek som frigör början till förändring.

Julia & Romeo
är Mats Eks första stora helaftonsverk sedan Törnrosa som gjordes för Hamburgbaletten 1996.

Koreografi: Mats Ek
Musik: Pjotr Tjajkovskij, i urval av Mats Ek, bearbetad av Anders Högstedt.
Scenografi och kostym: Magdalena Åberg
Ljus: Linus Fellbom

Anna Lafvas
26 maj 2013


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil