Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Baletten som Tjajkovskij aldrig skrev

STOCKHOLM: Mats Ek har valt att använda musik av Pjotr Tjajkovskij till sin balett Julia och Romeo. Han säger att han tror att Tjajkovskij ville skriva en balett på temat, men inte hann göra det.

Mats säger också att han frågat Tjajkovskij om lov att få använda hans musik, och tonsättaren har svarat: JA!

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Vid ett samtal inför Operans Balettklubb berättade kompositören och musikern Anders Högstedt samt pianisten och balettrepetitören Anna Buchenhorst om arbetet med att sammanställa partituret och repetitionsprocessen.

Anders Högstedt, vad är din bakgrund?
Jag är tubaist från grunden, utbildad på Musikhögskolan här i Stockholm och även i Paris. Jag har faktiskt varit tubaist här på Operan också.

Jag har arbetat en hel del som orkestermusiker, men jag har hela tiden skrivit musik och arbetat mycket med arrangemang. Det svällde ut och jag blev mer och mer anlitad som arrangör i olika sammanhang.

På senare år har jag arbetat mycket med opera, för Folkoperan till exempel, och även med filmmusik.

Nu fick du en lista på en massa musik av Mats Ek. Sedan har du arbetat med att få till ett partitur som kan fungera som ett sammanhängande stycke. Hur har det gått till?
Ja, det började för ungefär ett år sen när jag träffade Mats för första gången. Då hade han plockat fram en massa CD-skivor som han hade lyssnat på och gått igenom i stort sett all orkestermusik som Tjajkovskij hade skrivit överhuvudtaget.

Han hade valt musik från i huvudsak sju olika verk. Det är dels en orkesterfantasi som heter Stormen, sen har vi Pianokonsert nummer 1, första satsen, där Anna Buchenhorst är solist. Sedan Orkestersvit nummer 1 och 3, Femte symfonin och Capriccio Italien.

Det är även ett stycke som heter Ödet som också är en symfonisk fantasi, kan man säga, och en symfoni som heter Manfred som inte är spelad så ofta i Sverige. Den utgör en stor del av slutet av baletten och är mycket dramatisk vilket passade till det sceniska.

Så finns det också litet andra småstycken, bl.a. en sats ur en stråkkvartett. Ja, nu tror jag att jag fick med allt.

Vad innebär det då, för det är ju inte hela stycken med pauser mellan utan de vävs ihop också?
Mats Ek hade valt ut bitar ur de här styckena som skulle användas, och i vissa fall är de här småbitarna något omkastade så att det passar till hans koreografi. Min uppgift var för det första att identifiera de här bitarna i originalpartituren och sedan att göra någon slags helhet.

Mats har bara lyssnat och antecknat tidsangivelser. Jag har letat fram de här ställena och gjort ett schema över hur de skulle kunna sättas ihop. Efter det så har jag börjat jobba med att få till skarvarna mellan de olika styckena.

Vissa av dem ska omärkligt hänga ihop, det måste man fixa till. Det kan vara så att man ändrar instrumentationen litet, litet grann precis i skarven – eller ändrar litet i harmoniken till exempel...

Men det är i stort sett Tjajkovskijs instrumentation?
Ja, absolut. Det finns några få undantag från det och det är bland annat i stråkkvartett-satsen som är orkestrerad för fler stråkar så att det ska stämma med det övriga.

Har du gjort sådant här förut?
Inte riktigt i den här skalan och aldrig för balett faktiskt. Jag har jobbat ganska mycket med opera men inte med balett.

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst, du spelar för repetitionerna – spelar du då hela verket, eller spelar du bara pianodelarna?
Det har blivit så att jag har bara spelat pianodelen – den här pianokonserten – när vi har repeterat och det andra har Mats repeterat med band, eftersom han ville höra orkesterklangen.

Vi pianister hade också väldigt mycket att göra den här säsongen med både Törnrosa och mycket annat som repeterades med piano och i flera salar samtidigt. Därför började Mats repetera med band, men just pianokonserten ville han repetera med piano. Då spelade jag pianostämman förstås, men ibland måste man fylla på med litet av orkestersatsen också, för att förstå hela musikflödet.

Du är ju van att spela till baletten på träning. Vad är svårigheten när du även är pianosolist i föreställningen?
Det är ett utmanande verk, det är en väldigt svår pianokonsert. Tekniskt finns det många utmaningar, men det är helt fantastiskt att få spela den med orkestern och höra den stora klangen – höra hur orkestern lyssnar in mig och hur dansarna följer musiken. Det är en väldigt mäktig upplevelse.

Har du spelat med orkestern i balettsammanhang tidigare?
Ja, jag har bland annat spelat Poulencs dubbelkonsert till en balett av Christopher Hampson som heter just Double Concerto.

Jag har också spelat Sjostakovitjs första pianokonsert till baletten Colours och i baletten Before Nightfall var det Martimus konsert för två orkestrar, piano och puka. Krzysztof Pastor hade gjort en balett till Bachs Goldbergvariationer, så det har varit en hel del.

Arbetar du även utanför Operan?
Ja, jag är heltidsanställd av baletten, men jag gör också cirka tjugofem konserter om året som pianosolist.

Anders Högstedt, när man har repeterat med band, hur blir det då när orkestern kommer in? Låter det exakt likadant?
Det kommer att låta väldigt likt men inte exakt. Vi har en mycket fin rysk dirigent, Alexander Polianichko, som har god erfarenhet av Tjajkovskij.

Har det varit ett givande arbete för dig eller är det mera ett slit?
Det har varit väldigt givande och roligt men det har varit slitsamt också. Det är ett väldigt stort partitur. Det är mycket musik.

Hur lång är föreställningen ungefär?
Första akten strax över än en timme och andra akten strax under en timme. Partituret är väl på, tror jag, 400 sidor eller något sådant. Varenda not ska ju skrivas in i det. Sen har jag ju dessutom gjort orkesterstämmorna och allting så det är ett stort arbete.

Hur lång tid har det tagit?
Jag började för ungefär ett år sedan. Då har jag inte jobbat enbart med det här förstås, men arbetet har pågått under ett år.

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur länge har du jobbat med den här musiken?
Det är ganska exakt ett år sedan Mats frågade mig.

Var det i första hand för pianokonserten?
Ja. Men man övar på den och så lägger man ner den några veckor. Sedan har det varit mer intensivt det senaste halvåret.

Hur mycket av ditt eget temperament får du lägga in?
Hur mycket som helst, tror jag. Men baletten är koreograferad till en inspelning av Martha Argerich, som i och för sig har mycket temperament, och hon har ett rasande tempo. Det är ett oktavställe som är så välkänt för hon spelar det så otroligt snabbt – om man googlar på youtube så kommer hennes inspelning upp – och det är den inspelningen som Mats har valt.

Du har fått träna mycket på den?
Ja, det stället har jag fått träna extra mycket på.

Vilken är annars din favoritmusik, vilken typ av musik spelar du helst?
Jag är kanske litet grand av en överlevare för att jag tycker mest om det som jag spelar just nu.

Det är väl ganska vanligt i och för sig. Är det något som du absolut inte vill spela?
Nej. Några favoriter jag spelar ofta är Chopin, Mozart och Bach. De är kanske de tre största. Men jag tycker också väldigt mycket om modern musik. Jag har nyligen gjort en hel del av John Cage. Han var en person som jobbade mycket med dansare också.

Med Merce Cunningham i första hand?
Precis. Jag har bl.a. spelat in In the landscape som är ett väldigt vackert stycke, ganska minimalistiskt, ganska mycket som Satie.

Anders Högstedt, har du någon favoritmusik?
Jag tycker också om både gammalt och nytt. Tjajkovskij förstås, men också Brahms, Schumann och Mozart och Britten – det är ju Brittenår i år.

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur är det att jobba med Mats Ek? Är han krävande?
Jag tycker att det har varit väldigt spännande, just med de musikaliska anvisningarna, för att man är van att få höra att det finns två tempi i balett: 'för fort' och 'för långsamt'. Eller så kan det vara bara ett tempo och det är 'fel'.

När det gäller Mats Ek så berättar han mycket om karaktärerna – vad som är Julias karaktär till exempel, hon har mycket krut i sig. Och sedan att amman kommer in till den här pianokonserten och hon har en vårdande karaktär och det ska höras i musiken – men först litet vresig och butter.

När sedan Paris introduceras som Julias tilltänkte är det en händelse som är någonting ganska positivt. Det kommer in en fin man i familjen och alltså ska det inte gå för långsamt. Mats förklarar bakgrunden litet psykologiskt och varför man kan höja tempot en liten aning, till exempel.

Vad jag vet så är nästan alla dansare som arbetat med Mats Ek helt "sålda", för han är just som du säger, han kräver mycket men han talar om varför och hur och jobbar tills han får det han vill ha.
Ja, han är väldigt klar över vad han vill ha för resultat.

Andera Högstedt, är det också din erfarenhet av att jobba med Mats Ek?
Ja, det är väldigt positivt. Det som slog mig är att han är så otroligt musikalisk och det märks mycket väl att han valt rätt stycken till det han har avsett att gestalta. Han har också tänkt ut i förväg hur de här bitarna ska passa ihop, även musikaliskt. Det har varit väldigt skönt för mig att känna en trygghet i hans koncept och förarbete.

Han förstår vad som krävs för att det ska passa ihop?
Ja, jag tror det.

(Publikfråga:)
Har du behövt göra våld på musiken, ändra tonarter till exempel?
Nej, jag har inte behövt göra någonting sådant med något helt stycke. Men just i skarvarna mellan de olika bitarna så kan det finnas vissa manipulationer för att det ska sitta ihop.

Mats har ju haft vissa idéer om små förändringar i klangen och orkestreringen. Bland annat i Manfred-symfonin som avslutar verket, där finns det i originalversionen en orgel med i orkestern. Den ville inte Mats ha där för att den skulle inte passa karaktärsmässigt till det han hade tänkt sig på scenen. Så den har jag tagit bort.

Måste man ersätta den med något annat då?
Den är ersatt med litet annat. Det är ett exempel på att Mats har haft åsikter om detaljer i olika stycken. Överhuvudtaget har Mats varit så klar med vad han ville ha, så samarbetet har varit förvånansvärt problemfritt.

Musiken till Julia och Romeo
Musiken är hämtad ur olika verk av Pjotr Tjajkovskij:
Ödet, symfonisk dikt i c-moll (1868)
Stormen, symfonisk fantasi i f-moll (1873)
Pianokonsert nr 1 i b-moll op. 23 (1875)
Orkestersvit nr 1 i D-dur (1879)
Capriccio Italien i A-dur, för orkester (1880)
Orkestersvit nummer 3 i G-dur (1884)
Manfred, symfoni i h-moll (1885)
Symfoni nr 5 i e-moll (1888)
samt en av hans stråkkvartetter

Anders Jörlén
28  maj 2013



  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil