Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Baletten som Tjajkovskij aldrig skrev

STOCKHOLM: Mats Ek har valt att använda musik av Pjotr Tjajkovskij till sin balett Julia och Romeo. Han säger att han tror att Tjajkovskij ville skriva en balett på temat, men inte hann göra det.

Mats säger också att han frågat Tjajkovskij om lov att få använda hans musik, och tonsättaren har svarat: JA!

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Vid ett samtal inför Operans Balettklubb berättade kompositören och musikern Anders Högstedt samt pianisten och balettrepetitören Anna Buchenhorst om arbetet med att sammanställa partituret och repetitionsprocessen.

Anders Högstedt, vad är din bakgrund?
Jag är tubaist från grunden, utbildad på Musikhögskolan här i Stockholm och även i Paris. Jag har faktiskt varit tubaist här på Operan också.

Jag har arbetat en hel del som orkestermusiker, men jag har hela tiden skrivit musik och arbetat mycket med arrangemang. Det svällde ut och jag blev mer och mer anlitad som arrangör i olika sammanhang.

På senare år har jag arbetat mycket med opera, för Folkoperan till exempel, och även med filmmusik.

Nu fick du en lista på en massa musik av Mats Ek. Sedan har du arbetat med att få till ett partitur som kan fungera som ett sammanhängande stycke. Hur har det gått till?
Ja, det började för ungefär ett år sen när jag träffade Mats för första gången. Då hade han plockat fram en massa CD-skivor som han hade lyssnat på och gått igenom i stort sett all orkestermusik som Tjajkovskij hade skrivit överhuvudtaget.

Han hade valt musik från i huvudsak sju olika verk. Det är dels en orkesterfantasi som heter Stormen, sen har vi Pianokonsert nummer 1, första satsen, där Anna Buchenhorst är solist. Sedan Orkestersvit nummer 1 och 3, Femte symfonin och Capriccio Italien.

Det är även ett stycke som heter Ödet som också är en symfonisk fantasi, kan man säga, och en symfoni som heter Manfred som inte är spelad så ofta i Sverige. Den utgör en stor del av slutet av baletten och är mycket dramatisk vilket passade till det sceniska.

Så finns det också litet andra småstycken, bl.a. en sats ur en stråkkvartett. Ja, nu tror jag att jag fick med allt.

Vad innebär det då, för det är ju inte hela stycken med pauser mellan utan de vävs ihop också?
Mats Ek hade valt ut bitar ur de här styckena som skulle användas, och i vissa fall är de här småbitarna något omkastade så att det passar till hans koreografi. Min uppgift var för det första att identifiera de här bitarna i originalpartituren och sedan att göra någon slags helhet.

Mats har bara lyssnat och antecknat tidsangivelser. Jag har letat fram de här ställena och gjort ett schema över hur de skulle kunna sättas ihop. Efter det så har jag börjat jobba med att få till skarvarna mellan de olika styckena.

Vissa av dem ska omärkligt hänga ihop, det måste man fixa till. Det kan vara så att man ändrar instrumentationen litet, litet grann precis i skarven – eller ändrar litet i harmoniken till exempel...

Men det är i stort sett Tjajkovskijs instrumentation?
Ja, absolut. Det finns några få undantag från det och det är bland annat i stråkkvartett-satsen som är orkestrerad för fler stråkar så att det ska stämma med det övriga.

Har du gjort sådant här förut?
Inte riktigt i den här skalan och aldrig för balett faktiskt. Jag har jobbat ganska mycket med opera men inte med balett.

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst, du spelar för repetitionerna – spelar du då hela verket, eller spelar du bara pianodelarna?
Det har blivit så att jag har bara spelat pianodelen – den här pianokonserten – när vi har repeterat och det andra har Mats repeterat med band, eftersom han ville höra orkesterklangen.

Vi pianister hade också väldigt mycket att göra den här säsongen med både Törnrosa och mycket annat som repeterades med piano och i flera salar samtidigt. Därför började Mats repetera med band, men just pianokonserten ville han repetera med piano. Då spelade jag pianostämman förstås, men ibland måste man fylla på med litet av orkestersatsen också, för att förstå hela musikflödet.

Du är ju van att spela till baletten på träning. Vad är svårigheten när du även är pianosolist i föreställningen?
Det är ett utmanande verk, det är en väldigt svår pianokonsert. Tekniskt finns det många utmaningar, men det är helt fantastiskt att få spela den med orkestern och höra den stora klangen – höra hur orkestern lyssnar in mig och hur dansarna följer musiken. Det är en väldigt mäktig upplevelse.

Har du spelat med orkestern i balettsammanhang tidigare?
Ja, jag har bland annat spelat Poulencs dubbelkonsert till en balett av Christopher Hampson som heter just Double Concerto.

Jag har också spelat Sjostakovitjs första pianokonsert till baletten Colours och i baletten Before Nightfall var det Martimus konsert för två orkestrar, piano och puka. Krzysztof Pastor hade gjort en balett till Bachs Goldbergvariationer, så det har varit en hel del.

Arbetar du även utanför Operan?
Ja, jag är heltidsanställd av baletten, men jag gör också cirka tjugofem konserter om året som pianosolist.

Anders Högstedt, när man har repeterat med band, hur blir det då när orkestern kommer in? Låter det exakt likadant?
Det kommer att låta väldigt likt men inte exakt. Vi har en mycket fin rysk dirigent, Alexander Polianichko, som har god erfarenhet av Tjajkovskij.

Har det varit ett givande arbete för dig eller är det mera ett slit?
Det har varit väldigt givande och roligt men det har varit slitsamt också. Det är ett väldigt stort partitur. Det är mycket musik.

Hur lång är föreställningen ungefär?
Första akten strax över än en timme och andra akten strax under en timme. Partituret är väl på, tror jag, 400 sidor eller något sådant. Varenda not ska ju skrivas in i det. Sen har jag ju dessutom gjort orkesterstämmorna och allting så det är ett stort arbete.

Hur lång tid har det tagit?
Jag började för ungefär ett år sedan. Då har jag inte jobbat enbart med det här förstås, men arbetet har pågått under ett år.

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur länge har du jobbat med den här musiken?
Det är ganska exakt ett år sedan Mats frågade mig.

Var det i första hand för pianokonserten?
Ja. Men man övar på den och så lägger man ner den några veckor. Sedan har det varit mer intensivt det senaste halvåret.

Hur mycket av ditt eget temperament får du lägga in?
Hur mycket som helst, tror jag. Men baletten är koreograferad till en inspelning av Martha Argerich, som i och för sig har mycket temperament, och hon har ett rasande tempo. Det är ett oktavställe som är så välkänt för hon spelar det så otroligt snabbt – om man googlar på youtube så kommer hennes inspelning upp – och det är den inspelningen som Mats har valt.

Du har fått träna mycket på den?
Ja, det stället har jag fått träna extra mycket på.

Vilken är annars din favoritmusik, vilken typ av musik spelar du helst?
Jag är kanske litet grand av en överlevare för att jag tycker mest om det som jag spelar just nu.

Det är väl ganska vanligt i och för sig. Är det något som du absolut inte vill spela?
Nej. Några favoriter jag spelar ofta är Chopin, Mozart och Bach. De är kanske de tre största. Men jag tycker också väldigt mycket om modern musik. Jag har nyligen gjort en hel del av John Cage. Han var en person som jobbade mycket med dansare också.

Med Merce Cunningham i första hand?
Precis. Jag har bl.a. spelat in In the landscape som är ett väldigt vackert stycke, ganska minimalistiskt, ganska mycket som Satie.

Anders Högstedt, har du någon favoritmusik?
Jag tycker också om både gammalt och nytt. Tjajkovskij förstås, men också Brahms, Schumann och Mozart och Britten – det är ju Brittenår i år.

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur är det att jobba med Mats Ek? Är han krävande?
Jag tycker att det har varit väldigt spännande, just med de musikaliska anvisningarna, för att man är van att få höra att det finns två tempi i balett: 'för fort' och 'för långsamt'. Eller så kan det vara bara ett tempo och det är 'fel'.

När det gäller Mats Ek så berättar han mycket om karaktärerna – vad som är Julias karaktär till exempel, hon har mycket krut i sig. Och sedan att amman kommer in till den här pianokonserten och hon har en vårdande karaktär och det ska höras i musiken – men först litet vresig och butter.

När sedan Paris introduceras som Julias tilltänkte är det en händelse som är någonting ganska positivt. Det kommer in en fin man i familjen och alltså ska det inte gå för långsamt. Mats förklarar bakgrunden litet psykologiskt och varför man kan höja tempot en liten aning, till exempel.

Vad jag vet så är nästan alla dansare som arbetat med Mats Ek helt "sålda", för han är just som du säger, han kräver mycket men han talar om varför och hur och jobbar tills han får det han vill ha.
Ja, han är väldigt klar över vad han vill ha för resultat.

Andera Högstedt, är det också din erfarenhet av att jobba med Mats Ek?
Ja, det är väldigt positivt. Det som slog mig är att han är så otroligt musikalisk och det märks mycket väl att han valt rätt stycken till det han har avsett att gestalta. Han har också tänkt ut i förväg hur de här bitarna ska passa ihop, även musikaliskt. Det har varit väldigt skönt för mig att känna en trygghet i hans koncept och förarbete.

Han förstår vad som krävs för att det ska passa ihop?
Ja, jag tror det.

(Publikfråga:)
Har du behövt göra våld på musiken, ändra tonarter till exempel?
Nej, jag har inte behövt göra någonting sådant med något helt stycke. Men just i skarvarna mellan de olika bitarna så kan det finnas vissa manipulationer för att det ska sitta ihop.

Mats har ju haft vissa idéer om små förändringar i klangen och orkestreringen. Bland annat i Manfred-symfonin som avslutar verket, där finns det i originalversionen en orgel med i orkestern. Den ville inte Mats ha där för att den skulle inte passa karaktärsmässigt till det han hade tänkt sig på scenen. Så den har jag tagit bort.

Måste man ersätta den med något annat då?
Den är ersatt med litet annat. Det är ett exempel på att Mats har haft åsikter om detaljer i olika stycken. Överhuvudtaget har Mats varit så klar med vad han ville ha, så samarbetet har varit förvånansvärt problemfritt.

Musiken till Julia och Romeo
Musiken är hämtad ur olika verk av Pjotr Tjajkovskij:
Ödet, symfonisk dikt i c-moll (1868)
Stormen, symfonisk fantasi i f-moll (1873)
Pianokonsert nr 1 i b-moll op. 23 (1875)
Orkestersvit nr 1 i D-dur (1879)
Capriccio Italien i A-dur, för orkester (1880)
Orkestersvit nummer 3 i G-dur (1884)
Manfred, symfoni i h-moll (1885)
Symfoni nr 5 i e-moll (1888)
samt en av hans stråkkvartetter

Anders Jörlén
28  maj 2013



  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil