Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Våroffer i rekonstruktion av Millicent Hodson och Kenneth Archer. Fot Mariinskijteatern

Våroffer i rekonstruktion av Millicent Hodson och Kenneth Archer. Foto Mariinskijteatern

Mariinskij II invigd med pompa och ståt

S:t PETERSBURG: Den 2 maj 2013 invigdes ett nytt operahus, gemenligen kallat Mariinskij II, bredvid  den "gamla" Mariinskijteatern. Invigningsgalan visades i juni på TV-kanalen mezzo. Galan var storslagen, imponerande och festlig.

Själva teatern är jättelik, orkesterdiket väldigt. Urvalet var välgjort, innehållsrikt och överraskande. Tempot var genomgående högt. Teater- och orkesterchefen Velerij Gergiev dirigerade.

Galan inleddes med balettmusik i form av utdrag ur Prokofjevs Romeo och Julia. I det omedelbart följande avsnittet ur Léon Minkus La Bayadère dansade teaterns kår inledningen till den vita scen som brukar kallas 'Skuggornas rike'.

Galan innehöll många vackra dansstycken av bl. a. Fokin, Balanchine, Neumeier, Roland Petit och Alberto Alonzo (Carmen Suite).

Under galan visades flitigt teaterns tekniska faciliteter. Ett svart golv kan förvandlas till ett vitt inför sittande publik genom att golvet helt enkelt skjuts i sidled. Då kan artister och scenografi redan befinna sig på plats.

I utdraget ur Våroffer kom denna funktion till unik användning. Dansen började med Millicent Hodsons och Kenneth Archers storslagna rekonstruktion av Nijinskijs koreografi. Efter en stund sköts dansarna dansande åt sidan samtidigt som en annan uppsättning, av Sasha Waltz, gled in på scenen. Under en stund kunde publiken alltså se de två versionerna parallellt på scenen!

Våroffer i koreografi av Sascha Waltz. Foto Mariinskijteatern

Våroffer i koreografi av Sascha Waltz. Foto Mariinskijteatern

Programmet var välmatat och borde rimligen ges ut på dvd. Alla genrer medverkade, från dansande och sjungande ungdomar till teaterns största stjärnor, och internationella toppartister som Placido Domingo och Anna Netrebko, född i Ryssland, men numera också österrikisk medborgare. Av teaterns stora dansstjärnor sågs Jekaterina Kondaurova, Uljana Lopatkina, Diana Vishneva, Olga Esina, Vladimir Sjkljarov i avsnitt ur den digra repertoaren.

Anna Netrebko tillägnades galans vackraste hyllning, till den duett (Là ci darem la mano) ur Don Giovanni där förföraren försöker locka med sig den vackra Zerlina till sitt slott. Där kom i tur och ordning hela fyra sjungande friare, med allt större buketter med röda rosor (till slut en hel vagn!) och framförde sina inbjudningar. En femte friare blev Placido Domingo, som för tillfället intagit dirigentens plats och en sjätte blev Valerij Gergiev, som rusat upp på scenen!

I galans avslutande körscen, med alla medverkande på scenen, visade man också hur scengolvet kan höjas upp i avsatser till en gradäng.

Under applådtacket utbröt plötsligt ett unisont 'Happy Birthday to You'. Det visade sig att mästerdirigenten Gergiev invigningsdagen fyllde 60! En dag att minnas.

I eftertexterna angavs bland annat norsk och finsk television som samarbetspartners, men inte svensk. Underlåtenhet av genant slag.

Ganla och nya Mariinskijteatern. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects

Ganla och nya Mariinskijteatern. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects

Mariinskijteatern i S:t Petersburg
Teatern är en av de mest berömda och framgångsrika  teatrarna i världen. Grundad redan 1783 har den sedan 1860 huserat i sin ljusgröna byggnad vid nuvarande Teatertorget, ritad av Alberto Cavos. Den har genomlevt både tsarregimen och sovjetepoken med i stort sett kontinuerlig verksamhet.

Efter åratal av planering, två arkitekttävlingar, ändrade planer och många stadsbildsmässiga diskussioner samt cirka 4,9 miljarder kronor, står nu teaterns andra stora scen färdig att ta emot publiken. Den gamla 1800-talsteatern har redan tidigare kompletterats med en fristående modern konsertsalsbyggnad (2006) och de tre huvudscenerna utgör nu en enastående möjlighet att variera och modernisera repertoaren.

Valerij Gergiev tog först kontakt med arkitekten Eric Owen Moss från Kalifornien, men hans hypermoderna glasbyggnad ansågs inte förenlig med Leningrads välbevarade och relativt låga centrumbebyggelse, så en arkitekturtävling utlystes.

Tävlingen vanns 2003 av fransmannen Dominique Perrault, som bland annat ritat det nya nationalbiblioteket i Paris. Hans förslag kröntes av en svart marmorkupol klädd med guldskimrande glas. I folkmun fick den namnet guldpotatisen och kritiserades hårt.

När det sedan visade sig att S:t Petersburgs leriga mark inte skulle bära den nya byggnaden stoppades bygget. och en ny arkitekturtävling anordnades. Vinnare den här gången blev Diamond Schmitt Architects i Toronto, Kanada med Torontos Four Season's Centre for the Arts som främsta referens.

Mariinskij II, som den nya teatern kallas, ligger direkt bakom den gamla operabyggnaden, skild åt endast av den smala Kryukovkanalen. En inglasad bro förbinder de båda husen. Byggnaden liknar i uppbyggnad sina grannar, men är en helt modern konstruktion med en gjuten stomme i sex våningar över gatunivån och mycket glas i rytmiserande storlekar och växlande former.

Salongen från scenen. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects.

Salongen från scenen. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects.

Rymmer 2 000 åskådare
Den stora salongen rymmer upp till 2 000 personer och har den klassiska hästskoformen med tre balkonger (rader). Interiören domineras av polerade bokpaneler i varm guldbrun färgton. Stolarna är klädda i ljusblått tyg från Danish Art Weaving i Tylstrup norr om Ålborg. Utöver huvudscenen rymmer teatern flera mindre lokaler där mindre förställningar, konserter, föredrag och andra arrangemang kan anordnas.

På taket finns en amfiteater med vidsträckt utsikt över S:t Petersburg. Den rymmer upp till 200 personer och kommer att spela en viktig roll vid stadens årliga försommarfestival 'Vita nätter¨.

För dem som arbetar i huset finns moderna repetitions- och verkstadslokaler anpassade för såväl opera som balett och orkesterrepetitioner. Invigningsfestligheterna inleddes lämpligt nog den 1 maj – kvällen före den officiella invigningsgalan – inför mer än 399 av teaterns trognaste medarbetare från alla avdelningar, människor som arbetat där i decennier. Vidare inbjöds representanter för 23 veteranorganisationer och anställda vid stadens museer och kulturinstitutioner liksom alla de som deltagit i byggnadsprocessen.

Balettsäsongen på Mariinskijteatern fortsätter fram till och med den 8 augusti – om ni skulle ha vägarna förbi!

PeterBohlin
Anders Jörlén

24 juni 2013

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil