Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Omslaget till Hamburg Balletts Årsbok 2013

Ovan: Omslaget till Hamburg Balletts Årsbok 2013

John Neumeier satte Hamburg på balettkartan

HAMBURG: Den 17 augusti 1973 samlades ett antal dansare i balettsalen på Hamburgoperan för att möta sin nye chef och konstnärlige ledare – John Neumeier.

Han möttes av blandade känslor. Både hos ensemblen och publiken fanns en skepsis och ett motstånd. Många ur den tidigare ensemblen hade fått gå och ersatts med nya dansare efter Neumeiers val. Publiken var van vid den klassiska standardrepertoaren och rädd för nymodigheter.

Neumeier inledde sitt anförande till dansarna med att förklara sina ambitioner:
"Som chef ser jag som min uppgift at hjälpa er att utvecklas, att leda er framåt, var och en av er." En sådan målsättning innebär också krav; "självklart är självdisciplin och ansvar för ert eget arbete väsentligt". Neumeier är inte någon som går fram med piskan, tanken på dansaren som en person med stort självförtroende utgör kärnan i hans principer. "Det som intresserar och utmanar mig mest i arbetet med ensemblen är skapelseprocessen. Det att skapa en gemensam inriktning och ge ensemblen ett eget ansikte" var hans ord till de närvarande, därmed vann han dansarnas intresse.

För publiken presenterar han dansarna och sig själv med sin första offentliga workshop. Den lockar fullsatt salong och grundar förtroendet hos publiken. Så har det förblivit och genom åren har en stor och trogen publik följt varje steg i utvecklingen. Många stora artister har vunnit publikens gunst och blivit ensemblen trogna under många år av sina karriärer.

Neumeiers balett Le Sacre – Våroffer – ingår i programmet Nijinsky Epilog. Foto ©Marcus Renner

Neumeiers balett Le Sacre – Våroffer – ingår i programmet Nijinsky Epilog. Foto ©Marcus Renner

När nu 40-årsjubileet firades, krävdes det mycket av både ensemble och publik. Under 22 dagar mellan 8 och 30 juni, gavs 15 helt olika helaftonsprogram i sammanlagt 18 föreställningar med den egna ensemblen. Dessutom gästspelade Bayerisches Staatsballett från München och Les Ballets de Monte Carlo med två föreställningar var och balettskolan i Hamburg och ungdomskompaniet Bundesjugendballett gav en gemensam föreställning,

Repertoaren under jubileet innehöll prov på de genrer som utgör stommen i Neumeiers arbete som koreograf. Dramatiska handlingsbaletter på den klassiska balettens grund som Romeo och Julia, Kameliadamen, Nijinskij, Illusioner likt Svansjön (llusionen wie Schwanensee), Döden i Venedig, Den lilla sjöjungfrun och Liliom samt Shakespeare-tolkningar som En midsommarnattsdröm och Shakespeare dansar. Neumeier är den främste i genren efter Kenneth MacMillan och John Cranko,

Den symfoniska baletten representerades av Mahlers tredje symfoni och Préludes C V med musik av Lera Auerbach. Att Neumeier är djupt religiös är välkänt, och hans storverk Matteuspassionen från 1981 gavs i Sankt Michaelikyrkan.

Hela firandet avslutades med en fullmatad galaföreställning till Nijinskijs ära den 30 juni. Bland gästande solister fanns dansare från National Ballet of Canada, Den Kongelige Ballet, Stuttgartbaletten, The Royal Ballet London, San Francisco Ballet och Bayerisches Staatsballett, Wiener Staatsballett och Ballet de l'Opéra National de Paris.

Jag bevistade fem av årets balettdagar tillsammans mad en mindre skara medlemmar i Operans Balettklubb. Vi hann med sex föreställningar.  Först gästspel av Bayerische Staatsballett med Jerome Robbins Goldberg Variations och Jiri Kyliáns Gods and Dogs, båda i gott minne efter fjolårets Münchenresa.

Av Neumeier såg vi Kameliadamen, Romeo och Julia, Mahlers tredje symfoni, Nijinskij och Nijinskij Epilog. Vi hann också med ett besök på Ballettzentrum John Neumeier där vi fick se balettskolans elever träna och repetera. Vår värdinna där var administratriva ledaren Ursula Ziegler, som i år avgår efter 35 års trogen tjänst.

Ur Nijinsky Epilog, Otto Bubenicek som Vaslav och Joëlle Bologne som Romola. Foto ©Marcus Renner

Ur Nijinsky Epilog, Otto Bubenicek som Vaslav och Joëlle Bologne som Romola. Foto ©Marcus Renner

Diger jubileumsbok
Varje år publiceras en årsbok, som även utgör programbok för Balettdagarna. Årets bok slår alla rekord. 465 fullmatade sidor inbundna i en vacker bok med mängder av bilder och omslaget prytt av John Neumeier som öppnar sin famn mot publiken.

I boken kan man finna allt om årets festivalprogram förstås, men också det mesta om Hamburgbalettens historia under 40 år. Här nedan följer litet statistik ur boken.

Hamburg Ballett 1973-2013
Ensemblen – med totalt 59 dansare – består av 13 premiärdansare (Erste Solisten), tio solister, 30 dansare och sex aspiranter. Särskilda gästsolister är Alina Cojocaru från The Royal Ballet och Galina Visjneva från Marijinskijbaletten.

Under åren har drygt 390 dansare varit anställda i kompaniet. Svenskar som har varit medlemmar i ensemblen är Anders Hellström (1984-93), Mats Lindström (1985-87) och Anders Nordström (1984-93), samt Nathalie Perriraz-Nordström (1985-94).

297 (om jag räknat rätt) gästspel har genomförts, främst i Tyskland, men också hela världen runt, från Tokyo i öst till San Francisco i väst och från Buenos Aires och Brisbane i söder till Helsingfors i norr. Stockholm gästades 1998 då man gav Som ni behagar efter Shakespeare.

Cirka 400 gästdansare har framträtt, varav från Sverige: Anneli Alhanko, Johanna Björnson, Niklas Ek, Pär Isberg, Marie Johansson, Marie Lindqvist, Madeleine Onne, Per Arthur Segerström, Nadja Sellrup och Göran Svalberg.

Thiago Bordin och Hélène Bouchet i Romeo och Julia. Foto ©Marcus Renner

Thiago Bordin och Hélène Bouchet i Romeo och Julia. Foto ©Marcus Renner

Repertoar 1973-2013
Under dessa 40 år har 108 premiärer ägt rum. 200 balett-workshops har genomförts och 39 Nijinskijgalor har givits,  Utöver John Neumeiers egna verk har koreografier av 41 andra koreografer uppförts. Mats Ek har skapat två verk för Hamburgbaletten: Meningslösa hagar 1992 och Törnrosa 1996. Dessutom har man framfört hans verk Gräs, Ljusvarelser och Hon var svart.

32 olika danskompanier har gästspelat i Hamburg. Culberbaletten uppträdde där 1989 och 1995.

Nathalie Nordquist som Solveig i Peer Gynt. Foto Alexander Kenney

Nathalie Nordquist som Solveig i Peer Gynt. Foto Alexander Kenney

John Neumeier

John Neumeier är amerikan, född i Milwaukee, Wisconsin 1942, där han studerade främst engelsk litteratur och teatervetenskap vid Marquette University. Han tog sina första danslektioner – i steppdans – vid åtta års ålder, senare tränade han även akrobatisk dans och klassisk balett.

Neumeier avslutade sin dansarutbildning vid Royal Ballet School i London. Direkt därifrån engagerades han som dansare vid Stuttgartbaletten, där John Cranko (1927-73) hade genomfört en förvandling av en ordinär operabalett till en av världens ledande balettensembler. Cranko månade om sina dansare och uppmuntrade dem att utveckla sina talanger, även som koreografer.

Till dem som lyckades hörde John Neumeier. Hans första koreografier i Stuttgart gjordes för Noverre Gesellschaft – en förening för främjande av dans tillägnad den store franske balettmästaren Jean Georges Noverre (1727-1810, balettmästare i Stuttgart 1759-67). 1968 premiärvisades Neumeiers första verk för Stuttgartbaletten: Separate Journeys till musik av Samuel Berber.

1969 utnämndes Neumeier till balettchef vid operan i Frankfurt, Han fick stor framgång där med sina uppsättningar av bland andra  Nötknäpparen, Romeo och Julia samt Daphnis och Chloë. När mästerregissören August Everding blev shef för Hamburgoperan 1973, lockade han Neumeier till uppgiften som chef för baletten där.

Ballettschule Hamburg

En stor och framgångsrik balettverksamhet kräver goda dansare. För att ge möjligheten för unga dansbegåvningar en god utbildning och erfarenhet av teaterarbetet grundade John Neumeier en egen balettskola 1978. Sedan 1989 huserar skolan tillsammans med balettens administration, studios och repetitionslokaler i en tidigare flickskola strax utanför Hamburgs centrum.

Den sista årskursen vid skolan har beteckningen Theaterklasse, och eleverna deltar i många föreställningar med Hamburg Ballett.

Under två år har svenskan Vivian Koohnavard studerat dans vid skolan med stöd av stipendium från Carina Aris Minnesfond. Från säsongen 2013-14 har hon fått engagemang vid operabaletten i Brno, Tjeckien.

Sedan 2011 existerar också Bundesjugendballett med åtta unga dansare som får sina första erfarenheter som professionella dansare och arbetar med verk av erkända koreografer.

Stiftung John Neumeier

Neumeier har nästan hela sitt liv varit fascinerad av dansaren Vaslav Nijinskij och hans tragiska öde. Genom åren har han läst och samlat allt som skrivits av och om Nijinskij. Med sitt stora intresse för litteratur, dans och teater har han också samlat ett jättebibliotek av böcker, skrifter och konstföremål rörande danskonsten. År 2006 grundade han en stiftelse – Stiftung John Neumeier – för att säkerställa att samlingen lommer att hållas intakt och utvecklas vidare.

Hamburgs stad har förvärvat en större villa, där John Neumeier har sin bostad och lever tillsammans med sin samling. Han säger "Stiftelsen är en del av detta hus, jag lever i själva samlingen. Men om jag dör i morgon, ska man veta vad jag vill med den. Den ska bibehållas samlad. Jag har inte byggt upp den bara för mig själv, utan menar att den skall komma att tillhöra mänskligheten."

Samlingen skall finnas där som ett museum och en institution för dansvetenskap, forskning, dokumentation och presentation.

Neumeier i Stockholm
Följande verk av John Neumeier har givits av Operabaletten/Kungliga Baletten:
Bachsvit 3, Tystnaden och Tristan, 1984
En midsommarnattsdröm,  1990
Peer Gynt, 1992
Mahlers tredje symfoni, 1998

Anders Jörlén
21 juli 2013


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil