Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Omslaget till Hamburg Balletts Årsbok 2013

Ovan: Omslaget till Hamburg Balletts Årsbok 2013

John Neumeier satte Hamburg på balettkartan

HAMBURG: Den 17 augusti 1973 samlades ett antal dansare i balettsalen på Hamburgoperan för att möta sin nye chef och konstnärlige ledare – John Neumeier.

Han möttes av blandade känslor. Både hos ensemblen och publiken fanns en skepsis och ett motstånd. Många ur den tidigare ensemblen hade fått gå och ersatts med nya dansare efter Neumeiers val. Publiken var van vid den klassiska standardrepertoaren och rädd för nymodigheter.

Neumeier inledde sitt anförande till dansarna med att förklara sina ambitioner:
"Som chef ser jag som min uppgift at hjälpa er att utvecklas, att leda er framåt, var och en av er." En sådan målsättning innebär också krav; "självklart är självdisciplin och ansvar för ert eget arbete väsentligt". Neumeier är inte någon som går fram med piskan, tanken på dansaren som en person med stort självförtroende utgör kärnan i hans principer. "Det som intresserar och utmanar mig mest i arbetet med ensemblen är skapelseprocessen. Det att skapa en gemensam inriktning och ge ensemblen ett eget ansikte" var hans ord till de närvarande, därmed vann han dansarnas intresse.

För publiken presenterar han dansarna och sig själv med sin första offentliga workshop. Den lockar fullsatt salong och grundar förtroendet hos publiken. Så har det förblivit och genom åren har en stor och trogen publik följt varje steg i utvecklingen. Många stora artister har vunnit publikens gunst och blivit ensemblen trogna under många år av sina karriärer.

Neumeiers balett Le Sacre – Våroffer – ingår i programmet Nijinsky Epilog. Foto ©Marcus Renner

Neumeiers balett Le Sacre – Våroffer – ingår i programmet Nijinsky Epilog. Foto ©Marcus Renner

När nu 40-årsjubileet firades, krävdes det mycket av både ensemble och publik. Under 22 dagar mellan 8 och 30 juni, gavs 15 helt olika helaftonsprogram i sammanlagt 18 föreställningar med den egna ensemblen. Dessutom gästspelade Bayerisches Staatsballett från München och Les Ballets de Monte Carlo med två föreställningar var och balettskolan i Hamburg och ungdomskompaniet Bundesjugendballett gav en gemensam föreställning,

Repertoaren under jubileet innehöll prov på de genrer som utgör stommen i Neumeiers arbete som koreograf. Dramatiska handlingsbaletter på den klassiska balettens grund som Romeo och Julia, Kameliadamen, Nijinskij, Illusioner likt Svansjön (llusionen wie Schwanensee), Döden i Venedig, Den lilla sjöjungfrun och Liliom samt Shakespeare-tolkningar som En midsommarnattsdröm och Shakespeare dansar. Neumeier är den främste i genren efter Kenneth MacMillan och John Cranko,

Den symfoniska baletten representerades av Mahlers tredje symfoni och Préludes C V med musik av Lera Auerbach. Att Neumeier är djupt religiös är välkänt, och hans storverk Matteuspassionen från 1981 gavs i Sankt Michaelikyrkan.

Hela firandet avslutades med en fullmatad galaföreställning till Nijinskijs ära den 30 juni. Bland gästande solister fanns dansare från National Ballet of Canada, Den Kongelige Ballet, Stuttgartbaletten, The Royal Ballet London, San Francisco Ballet och Bayerisches Staatsballett, Wiener Staatsballett och Ballet de l'Opéra National de Paris.

Jag bevistade fem av årets balettdagar tillsammans mad en mindre skara medlemmar i Operans Balettklubb. Vi hann med sex föreställningar.  Först gästspel av Bayerische Staatsballett med Jerome Robbins Goldberg Variations och Jiri Kyliáns Gods and Dogs, båda i gott minne efter fjolårets Münchenresa.

Av Neumeier såg vi Kameliadamen, Romeo och Julia, Mahlers tredje symfoni, Nijinskij och Nijinskij Epilog. Vi hann också med ett besök på Ballettzentrum John Neumeier där vi fick se balettskolans elever träna och repetera. Vår värdinna där var administratriva ledaren Ursula Ziegler, som i år avgår efter 35 års trogen tjänst.

Ur Nijinsky Epilog, Otto Bubenicek som Vaslav och Joëlle Bologne som Romola. Foto ©Marcus Renner

Ur Nijinsky Epilog, Otto Bubenicek som Vaslav och Joëlle Bologne som Romola. Foto ©Marcus Renner

Diger jubileumsbok
Varje år publiceras en årsbok, som även utgör programbok för Balettdagarna. Årets bok slår alla rekord. 465 fullmatade sidor inbundna i en vacker bok med mängder av bilder och omslaget prytt av John Neumeier som öppnar sin famn mot publiken.

I boken kan man finna allt om årets festivalprogram förstås, men också det mesta om Hamburgbalettens historia under 40 år. Här nedan följer litet statistik ur boken.

Hamburg Ballett 1973-2013
Ensemblen – med totalt 59 dansare – består av 13 premiärdansare (Erste Solisten), tio solister, 30 dansare och sex aspiranter. Särskilda gästsolister är Alina Cojocaru från The Royal Ballet och Galina Visjneva från Marijinskijbaletten.

Under åren har drygt 390 dansare varit anställda i kompaniet. Svenskar som har varit medlemmar i ensemblen är Anders Hellström (1984-93), Mats Lindström (1985-87) och Anders Nordström (1984-93), samt Nathalie Perriraz-Nordström (1985-94).

297 (om jag räknat rätt) gästspel har genomförts, främst i Tyskland, men också hela världen runt, från Tokyo i öst till San Francisco i väst och från Buenos Aires och Brisbane i söder till Helsingfors i norr. Stockholm gästades 1998 då man gav Som ni behagar efter Shakespeare.

Cirka 400 gästdansare har framträtt, varav från Sverige: Anneli Alhanko, Johanna Björnson, Niklas Ek, Pär Isberg, Marie Johansson, Marie Lindqvist, Madeleine Onne, Per Arthur Segerström, Nadja Sellrup och Göran Svalberg.

Thiago Bordin och Hélène Bouchet i Romeo och Julia. Foto ©Marcus Renner

Thiago Bordin och Hélène Bouchet i Romeo och Julia. Foto ©Marcus Renner

Repertoar 1973-2013
Under dessa 40 år har 108 premiärer ägt rum. 200 balett-workshops har genomförts och 39 Nijinskijgalor har givits,  Utöver John Neumeiers egna verk har koreografier av 41 andra koreografer uppförts. Mats Ek har skapat två verk för Hamburgbaletten: Meningslösa hagar 1992 och Törnrosa 1996. Dessutom har man framfört hans verk Gräs, Ljusvarelser och Hon var svart.

32 olika danskompanier har gästspelat i Hamburg. Culberbaletten uppträdde där 1989 och 1995.

Nathalie Nordquist som Solveig i Peer Gynt. Foto Alexander Kenney

Nathalie Nordquist som Solveig i Peer Gynt. Foto Alexander Kenney

John Neumeier

John Neumeier är amerikan, född i Milwaukee, Wisconsin 1942, där han studerade främst engelsk litteratur och teatervetenskap vid Marquette University. Han tog sina första danslektioner – i steppdans – vid åtta års ålder, senare tränade han även akrobatisk dans och klassisk balett.

Neumeier avslutade sin dansarutbildning vid Royal Ballet School i London. Direkt därifrån engagerades han som dansare vid Stuttgartbaletten, där John Cranko (1927-73) hade genomfört en förvandling av en ordinär operabalett till en av världens ledande balettensembler. Cranko månade om sina dansare och uppmuntrade dem att utveckla sina talanger, även som koreografer.

Till dem som lyckades hörde John Neumeier. Hans första koreografier i Stuttgart gjordes för Noverre Gesellschaft – en förening för främjande av dans tillägnad den store franske balettmästaren Jean Georges Noverre (1727-1810, balettmästare i Stuttgart 1759-67). 1968 premiärvisades Neumeiers första verk för Stuttgartbaletten: Separate Journeys till musik av Samuel Berber.

1969 utnämndes Neumeier till balettchef vid operan i Frankfurt, Han fick stor framgång där med sina uppsättningar av bland andra  Nötknäpparen, Romeo och Julia samt Daphnis och Chloë. När mästerregissören August Everding blev shef för Hamburgoperan 1973, lockade han Neumeier till uppgiften som chef för baletten där.

Ballettschule Hamburg

En stor och framgångsrik balettverksamhet kräver goda dansare. För att ge möjligheten för unga dansbegåvningar en god utbildning och erfarenhet av teaterarbetet grundade John Neumeier en egen balettskola 1978. Sedan 1989 huserar skolan tillsammans med balettens administration, studios och repetitionslokaler i en tidigare flickskola strax utanför Hamburgs centrum.

Den sista årskursen vid skolan har beteckningen Theaterklasse, och eleverna deltar i många föreställningar med Hamburg Ballett.

Under två år har svenskan Vivian Koohnavard studerat dans vid skolan med stöd av stipendium från Carina Aris Minnesfond. Från säsongen 2013-14 har hon fått engagemang vid operabaletten i Brno, Tjeckien.

Sedan 2011 existerar också Bundesjugendballett med åtta unga dansare som får sina första erfarenheter som professionella dansare och arbetar med verk av erkända koreografer.

Stiftung John Neumeier

Neumeier har nästan hela sitt liv varit fascinerad av dansaren Vaslav Nijinskij och hans tragiska öde. Genom åren har han läst och samlat allt som skrivits av och om Nijinskij. Med sitt stora intresse för litteratur, dans och teater har han också samlat ett jättebibliotek av böcker, skrifter och konstföremål rörande danskonsten. År 2006 grundade han en stiftelse – Stiftung John Neumeier – för att säkerställa att samlingen lommer att hållas intakt och utvecklas vidare.

Hamburgs stad har förvärvat en större villa, där John Neumeier har sin bostad och lever tillsammans med sin samling. Han säger "Stiftelsen är en del av detta hus, jag lever i själva samlingen. Men om jag dör i morgon, ska man veta vad jag vill med den. Den ska bibehållas samlad. Jag har inte byggt upp den bara för mig själv, utan menar att den skall komma att tillhöra mänskligheten."

Samlingen skall finnas där som ett museum och en institution för dansvetenskap, forskning, dokumentation och presentation.

Neumeier i Stockholm
Följande verk av John Neumeier har givits av Operabaletten/Kungliga Baletten:
Bachsvit 3, Tystnaden och Tristan, 1984
En midsommarnattsdröm,  1990
Peer Gynt, 1992
Mahlers tredje symfoni, 1998

Anders Jörlén
21 juli 2013


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil