Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Omslaget till Hamburg Balletts Årsbok 2013

Ovan: Omslaget till Hamburg Balletts Årsbok 2013

John Neumeier satte Hamburg på balettkartan

HAMBURG: Den 17 augusti 1973 samlades ett antal dansare i balettsalen på Hamburgoperan för att möta sin nye chef och konstnärlige ledare – John Neumeier.

Han möttes av blandade känslor. Både hos ensemblen och publiken fanns en skepsis och ett motstånd. Många ur den tidigare ensemblen hade fått gå och ersatts med nya dansare efter Neumeiers val. Publiken var van vid den klassiska standardrepertoaren och rädd för nymodigheter.

Neumeier inledde sitt anförande till dansarna med att förklara sina ambitioner:
"Som chef ser jag som min uppgift at hjälpa er att utvecklas, att leda er framåt, var och en av er." En sådan målsättning innebär också krav; "självklart är självdisciplin och ansvar för ert eget arbete väsentligt". Neumeier är inte någon som går fram med piskan, tanken på dansaren som en person med stort självförtroende utgör kärnan i hans principer. "Det som intresserar och utmanar mig mest i arbetet med ensemblen är skapelseprocessen. Det att skapa en gemensam inriktning och ge ensemblen ett eget ansikte" var hans ord till de närvarande, därmed vann han dansarnas intresse.

För publiken presenterar han dansarna och sig själv med sin första offentliga workshop. Den lockar fullsatt salong och grundar förtroendet hos publiken. Så har det förblivit och genom åren har en stor och trogen publik följt varje steg i utvecklingen. Många stora artister har vunnit publikens gunst och blivit ensemblen trogna under många år av sina karriärer.

Neumeiers balett Le Sacre – Våroffer – ingår i programmet Nijinsky Epilog. Foto ©Marcus Renner

Neumeiers balett Le Sacre – Våroffer – ingår i programmet Nijinsky Epilog. Foto ©Marcus Renner

När nu 40-årsjubileet firades, krävdes det mycket av både ensemble och publik. Under 22 dagar mellan 8 och 30 juni, gavs 15 helt olika helaftonsprogram i sammanlagt 18 föreställningar med den egna ensemblen. Dessutom gästspelade Bayerisches Staatsballett från München och Les Ballets de Monte Carlo med två föreställningar var och balettskolan i Hamburg och ungdomskompaniet Bundesjugendballett gav en gemensam föreställning,

Repertoaren under jubileet innehöll prov på de genrer som utgör stommen i Neumeiers arbete som koreograf. Dramatiska handlingsbaletter på den klassiska balettens grund som Romeo och Julia, Kameliadamen, Nijinskij, Illusioner likt Svansjön (llusionen wie Schwanensee), Döden i Venedig, Den lilla sjöjungfrun och Liliom samt Shakespeare-tolkningar som En midsommarnattsdröm och Shakespeare dansar. Neumeier är den främste i genren efter Kenneth MacMillan och John Cranko,

Den symfoniska baletten representerades av Mahlers tredje symfoni och Préludes C V med musik av Lera Auerbach. Att Neumeier är djupt religiös är välkänt, och hans storverk Matteuspassionen från 1981 gavs i Sankt Michaelikyrkan.

Hela firandet avslutades med en fullmatad galaföreställning till Nijinskijs ära den 30 juni. Bland gästande solister fanns dansare från National Ballet of Canada, Den Kongelige Ballet, Stuttgartbaletten, The Royal Ballet London, San Francisco Ballet och Bayerisches Staatsballett, Wiener Staatsballett och Ballet de l'Opéra National de Paris.

Jag bevistade fem av årets balettdagar tillsammans mad en mindre skara medlemmar i Operans Balettklubb. Vi hann med sex föreställningar.  Först gästspel av Bayerische Staatsballett med Jerome Robbins Goldberg Variations och Jiri Kyliáns Gods and Dogs, båda i gott minne efter fjolårets Münchenresa.

Av Neumeier såg vi Kameliadamen, Romeo och Julia, Mahlers tredje symfoni, Nijinskij och Nijinskij Epilog. Vi hann också med ett besök på Ballettzentrum John Neumeier där vi fick se balettskolans elever träna och repetera. Vår värdinna där var administratriva ledaren Ursula Ziegler, som i år avgår efter 35 års trogen tjänst.

Ur Nijinsky Epilog, Otto Bubenicek som Vaslav och Joëlle Bologne som Romola. Foto ©Marcus Renner

Ur Nijinsky Epilog, Otto Bubenicek som Vaslav och Joëlle Bologne som Romola. Foto ©Marcus Renner

Diger jubileumsbok
Varje år publiceras en årsbok, som även utgör programbok för Balettdagarna. Årets bok slår alla rekord. 465 fullmatade sidor inbundna i en vacker bok med mängder av bilder och omslaget prytt av John Neumeier som öppnar sin famn mot publiken.

I boken kan man finna allt om årets festivalprogram förstås, men också det mesta om Hamburgbalettens historia under 40 år. Här nedan följer litet statistik ur boken.

Hamburg Ballett 1973-2013
Ensemblen – med totalt 59 dansare – består av 13 premiärdansare (Erste Solisten), tio solister, 30 dansare och sex aspiranter. Särskilda gästsolister är Alina Cojocaru från The Royal Ballet och Galina Visjneva från Marijinskijbaletten.

Under åren har drygt 390 dansare varit anställda i kompaniet. Svenskar som har varit medlemmar i ensemblen är Anders Hellström (1984-93), Mats Lindström (1985-87) och Anders Nordström (1984-93), samt Nathalie Perriraz-Nordström (1985-94).

297 (om jag räknat rätt) gästspel har genomförts, främst i Tyskland, men också hela världen runt, från Tokyo i öst till San Francisco i väst och från Buenos Aires och Brisbane i söder till Helsingfors i norr. Stockholm gästades 1998 då man gav Som ni behagar efter Shakespeare.

Cirka 400 gästdansare har framträtt, varav från Sverige: Anneli Alhanko, Johanna Björnson, Niklas Ek, Pär Isberg, Marie Johansson, Marie Lindqvist, Madeleine Onne, Per Arthur Segerström, Nadja Sellrup och Göran Svalberg.

Thiago Bordin och Hélène Bouchet i Romeo och Julia. Foto ©Marcus Renner

Thiago Bordin och Hélène Bouchet i Romeo och Julia. Foto ©Marcus Renner

Repertoar 1973-2013
Under dessa 40 år har 108 premiärer ägt rum. 200 balett-workshops har genomförts och 39 Nijinskijgalor har givits,  Utöver John Neumeiers egna verk har koreografier av 41 andra koreografer uppförts. Mats Ek har skapat två verk för Hamburgbaletten: Meningslösa hagar 1992 och Törnrosa 1996. Dessutom har man framfört hans verk Gräs, Ljusvarelser och Hon var svart.

32 olika danskompanier har gästspelat i Hamburg. Culberbaletten uppträdde där 1989 och 1995.

Nathalie Nordquist som Solveig i Peer Gynt. Foto Alexander Kenney

Nathalie Nordquist som Solveig i Peer Gynt. Foto Alexander Kenney

John Neumeier

John Neumeier är amerikan, född i Milwaukee, Wisconsin 1942, där han studerade främst engelsk litteratur och teatervetenskap vid Marquette University. Han tog sina första danslektioner – i steppdans – vid åtta års ålder, senare tränade han även akrobatisk dans och klassisk balett.

Neumeier avslutade sin dansarutbildning vid Royal Ballet School i London. Direkt därifrån engagerades han som dansare vid Stuttgartbaletten, där John Cranko (1927-73) hade genomfört en förvandling av en ordinär operabalett till en av världens ledande balettensembler. Cranko månade om sina dansare och uppmuntrade dem att utveckla sina talanger, även som koreografer.

Till dem som lyckades hörde John Neumeier. Hans första koreografier i Stuttgart gjordes för Noverre Gesellschaft – en förening för främjande av dans tillägnad den store franske balettmästaren Jean Georges Noverre (1727-1810, balettmästare i Stuttgart 1759-67). 1968 premiärvisades Neumeiers första verk för Stuttgartbaletten: Separate Journeys till musik av Samuel Berber.

1969 utnämndes Neumeier till balettchef vid operan i Frankfurt, Han fick stor framgång där med sina uppsättningar av bland andra  Nötknäpparen, Romeo och Julia samt Daphnis och Chloë. När mästerregissören August Everding blev shef för Hamburgoperan 1973, lockade han Neumeier till uppgiften som chef för baletten där.

Ballettschule Hamburg

En stor och framgångsrik balettverksamhet kräver goda dansare. För att ge möjligheten för unga dansbegåvningar en god utbildning och erfarenhet av teaterarbetet grundade John Neumeier en egen balettskola 1978. Sedan 1989 huserar skolan tillsammans med balettens administration, studios och repetitionslokaler i en tidigare flickskola strax utanför Hamburgs centrum.

Den sista årskursen vid skolan har beteckningen Theaterklasse, och eleverna deltar i många föreställningar med Hamburg Ballett.

Under två år har svenskan Vivian Koohnavard studerat dans vid skolan med stöd av stipendium från Carina Aris Minnesfond. Från säsongen 2013-14 har hon fått engagemang vid operabaletten i Brno, Tjeckien.

Sedan 2011 existerar också Bundesjugendballett med åtta unga dansare som får sina första erfarenheter som professionella dansare och arbetar med verk av erkända koreografer.

Stiftung John Neumeier

Neumeier har nästan hela sitt liv varit fascinerad av dansaren Vaslav Nijinskij och hans tragiska öde. Genom åren har han läst och samlat allt som skrivits av och om Nijinskij. Med sitt stora intresse för litteratur, dans och teater har han också samlat ett jättebibliotek av böcker, skrifter och konstföremål rörande danskonsten. År 2006 grundade han en stiftelse – Stiftung John Neumeier – för att säkerställa att samlingen lommer att hållas intakt och utvecklas vidare.

Hamburgs stad har förvärvat en större villa, där John Neumeier har sin bostad och lever tillsammans med sin samling. Han säger "Stiftelsen är en del av detta hus, jag lever i själva samlingen. Men om jag dör i morgon, ska man veta vad jag vill med den. Den ska bibehållas samlad. Jag har inte byggt upp den bara för mig själv, utan menar att den skall komma att tillhöra mänskligheten."

Samlingen skall finnas där som ett museum och en institution för dansvetenskap, forskning, dokumentation och presentation.

Neumeier i Stockholm
Följande verk av John Neumeier har givits av Operabaletten/Kungliga Baletten:
Bachsvit 3, Tystnaden och Tristan, 1984
En midsommarnattsdröm,  1990
Peer Gynt, 1992
Mahlers tredje symfoni, 1998

Anders Jörlén
21 juli 2013


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil