Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Figaros bröllop på Confidencen

Albina Isufi som Grevinnan och Frida Österberg som Cherubino. Foto Albina Isufi som grevinnan och Frida Österberg som  Cherubino. Foto Linn Sandholm

Albina Isufi som grevinnan och Frida Österberg som Cherubino. Foto Linn Sandholm

SOLNA:  En god vän har myntat uttrycket "blund-opera" för uppsättningar där (klåfingriga) operaregissörer förflyttat operor – ofta de mest välkända – till oförklarligt långsökta miljöer som träsk, campingplatser, skyttegravar eller terroristfester.

Det finns dock, som bekant, andra metoder att iscensätta operor. Även med begränsade resurser kan man göra mycket för att framställa dem sådana de är, i sin inneboende skönhet, humor och intelligens.

På Confidencen har Arnold Östman, Per Arthur Segerström och Bétina Marcolin tidigare satt upp Orfeus och Eurydike (2009) och Trollflöjten (2011). Denna trio, bestående av en hedersprofessor och officer av hederslegionen, en hovdansare och en solist vid Kungliga baletten, har i år tagit sig an ett annat mästerverk: Figaros bröllop.

Arnold Östman (dirigent, klaviatur) har smakfullt reducerat orkestern till elva musiker och kortat speltiden till drygt 2 1/2 timme, inklusive paus. Antalet sångare har med eleganta dubbleringar reducerats till nio. Dessutom medverkar en rörlig statist och två dansare – egentligen tre, eftersom Johanna Wallroth (berömligt!) genomför den ytterligt ovanliga dubbelrollen som sopran och dansös.

Sångarna kommer från Operahögskolan och är unga men uppenbarligen inte oerfarna. Genomgående är sången av mycket hög klass och vid aktsluten infinner sig den härliga effekt då det i åskådarens öron låter som om taket håller på att lyfta sig.

Regi och rörelse
På 1700-talet fanns det inga operaregissörer. I stället var scenkonventionerna  mycket väl utformade. Sångare riktade sig oftast ut mot publiken, med kanske en enkel armrörelse som tecken på vem texten var ämnad. Först på sistone har forskare börjat komma underfund med hur systemet fungerade i detalj.

Segerströms regi (han är ödmjuk nog att kalla den iscensättning) ansluter sig lyhört till dylika 1700-talstendenser. Sångarna är ofta riktade framåt, men regin och Bétina Marcolins koreografi är så väl integrerade att de verkar gå över i varandra.

Särskilt väl fungerar koreografin när dansöserna kommenterar och lyfter fram sångens innehåll, som i första aktens duett mellan Susanna (Figaros tilltänkta – Randi Røssaak) och Marcellina (som har egna planer för Figaro – Therese Badman Stenius). Eller Grevinnans  (Albina Isufi) aria i början av andra akten, när hon tror sig ha förlorat grevens kärlek. Där förhöjs texten av en tvekande Amor (Claudia Maciejuk) i en rörlig tavla.

De tre dansöserna har utbildning från Kungliga Svenska Balettskolan. Claudia Maciejuk medverkar i juli. Därefter åker hon till New York, där hon har antagits som elev vid Alvin Ailey School! I augusti dansar Bétina Marcolin i hennes ställe.  

Karin Sandström-Lapukins har tidigare arbetat med Bétina Marcolin och medverkade bland annat (liksom Claudia) i hennes danser ur Jean-Philippe Rameaus Les indes galantes vid festivalen O/modernt i juni.

Ovan nämnda Johanna Wallroth har efter sin dansutbildning dessutom studerat klassisk sång på Musikkonservatoriet i Falun.

Innehåll och tydlighet
På Confidencen sjungs texten på omväxlande svenska och italienska. Svenska används i recitativ och när innehållet behöver särskild tydlighet. Ariorna framförs för det mesta, men inte alltid, på italienska. Det är första gången jag hör ett sådant arrangemang. Jag tycker att man därmed får det bästa av två världar - både innehåll och original.

Denna mästerliga operas blandning av förväxlings- och kärlekskomedi ställer onekligen vissa krav på åskådaren. Den som är ouppmärksam för ett ögonblick kan gå miste om något väsentligt i den emellanåt snabba handlingen. Ett exempel:

Under ouvertyren, innan åskådaren riktigt vet vem som är vem, framförs en mimscen som får sin förklaring senare i operan, när greven drar sig till minnes hur han tidigare knackat på hos Barbarina. Dörren var låst, han blev misstänksam. Väl inne fann han snart Cherubino (Frida Josefin Österberg, senare i ett strongt inhopp Tove Dahlberg) som försökt gömma sig under ett bord.

I 1700-talets teaterteknik var blixtsnabba scenbyten en självklarhet. Numera är changements à vue ett extra teaterfenomen, som när en salong på 2 1/2 sekund förvandlas till en glänta i skogen. På Confidencen stiger också för ett ögonblick Amor ned på en char från tågvinden, som en deus ex machina.

Konstnärlig logik
Generös skönsång, mozartskt välljud från orkestern, teaterteknik (det fladdrande skenet från levande ljus inte att förglömma) och rörelseregi i 1700-talsstil: För mig möts här konstnärlig kompetens, konstnärligt omdöme och konstnärlig ekonomi i en älskansvärd föreställning.

Medverkande som inte nämns i texten
Greve Almaviva: Jakob Högström
Susanna: Randi Røssaak
Figaro: Luthando Quave
Don Bartolo och Antonio: Andreas Franzén
Don Basilio och Don Curzio: Conny Thimander / Michael Axelsson
I flera funktioner: Hilding Asker Sjöberg

Peter Bohlin
26 juli 2013


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil