Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Figaros bröllop på Confidencen

Albina Isufi som Grevinnan och Frida Österberg som Cherubino. Foto Albina Isufi som grevinnan och Frida Österberg som  Cherubino. Foto Linn Sandholm

Albina Isufi som grevinnan och Frida Österberg som Cherubino. Foto Linn Sandholm

SOLNA:  En god vän har myntat uttrycket "blund-opera" för uppsättningar där (klåfingriga) operaregissörer förflyttat operor – ofta de mest välkända – till oförklarligt långsökta miljöer som träsk, campingplatser, skyttegravar eller terroristfester.

Det finns dock, som bekant, andra metoder att iscensätta operor. Även med begränsade resurser kan man göra mycket för att framställa dem sådana de är, i sin inneboende skönhet, humor och intelligens.

På Confidencen har Arnold Östman, Per Arthur Segerström och Bétina Marcolin tidigare satt upp Orfeus och Eurydike (2009) och Trollflöjten (2011). Denna trio, bestående av en hedersprofessor och officer av hederslegionen, en hovdansare och en solist vid Kungliga baletten, har i år tagit sig an ett annat mästerverk: Figaros bröllop.

Arnold Östman (dirigent, klaviatur) har smakfullt reducerat orkestern till elva musiker och kortat speltiden till drygt 2 1/2 timme, inklusive paus. Antalet sångare har med eleganta dubbleringar reducerats till nio. Dessutom medverkar en rörlig statist och två dansare – egentligen tre, eftersom Johanna Wallroth (berömligt!) genomför den ytterligt ovanliga dubbelrollen som sopran och dansös.

Sångarna kommer från Operahögskolan och är unga men uppenbarligen inte oerfarna. Genomgående är sången av mycket hög klass och vid aktsluten infinner sig den härliga effekt då det i åskådarens öron låter som om taket håller på att lyfta sig.

Regi och rörelse
På 1700-talet fanns det inga operaregissörer. I stället var scenkonventionerna  mycket väl utformade. Sångare riktade sig oftast ut mot publiken, med kanske en enkel armrörelse som tecken på vem texten var ämnad. Först på sistone har forskare börjat komma underfund med hur systemet fungerade i detalj.

Segerströms regi (han är ödmjuk nog att kalla den iscensättning) ansluter sig lyhört till dylika 1700-talstendenser. Sångarna är ofta riktade framåt, men regin och Bétina Marcolins koreografi är så väl integrerade att de verkar gå över i varandra.

Särskilt väl fungerar koreografin när dansöserna kommenterar och lyfter fram sångens innehåll, som i första aktens duett mellan Susanna (Figaros tilltänkta – Randi Røssaak) och Marcellina (som har egna planer för Figaro – Therese Badman Stenius). Eller Grevinnans  (Albina Isufi) aria i början av andra akten, när hon tror sig ha förlorat grevens kärlek. Där förhöjs texten av en tvekande Amor (Claudia Maciejuk) i en rörlig tavla.

De tre dansöserna har utbildning från Kungliga Svenska Balettskolan. Claudia Maciejuk medverkar i juli. Därefter åker hon till New York, där hon har antagits som elev vid Alvin Ailey School! I augusti dansar Bétina Marcolin i hennes ställe.  

Karin Sandström-Lapukins har tidigare arbetat med Bétina Marcolin och medverkade bland annat (liksom Claudia) i hennes danser ur Jean-Philippe Rameaus Les indes galantes vid festivalen O/modernt i juni.

Ovan nämnda Johanna Wallroth har efter sin dansutbildning dessutom studerat klassisk sång på Musikkonservatoriet i Falun.

Innehåll och tydlighet
På Confidencen sjungs texten på omväxlande svenska och italienska. Svenska används i recitativ och när innehållet behöver särskild tydlighet. Ariorna framförs för det mesta, men inte alltid, på italienska. Det är första gången jag hör ett sådant arrangemang. Jag tycker att man därmed får det bästa av två världar - både innehåll och original.

Denna mästerliga operas blandning av förväxlings- och kärlekskomedi ställer onekligen vissa krav på åskådaren. Den som är ouppmärksam för ett ögonblick kan gå miste om något väsentligt i den emellanåt snabba handlingen. Ett exempel:

Under ouvertyren, innan åskådaren riktigt vet vem som är vem, framförs en mimscen som får sin förklaring senare i operan, när greven drar sig till minnes hur han tidigare knackat på hos Barbarina. Dörren var låst, han blev misstänksam. Väl inne fann han snart Cherubino (Frida Josefin Österberg, senare i ett strongt inhopp Tove Dahlberg) som försökt gömma sig under ett bord.

I 1700-talets teaterteknik var blixtsnabba scenbyten en självklarhet. Numera är changements à vue ett extra teaterfenomen, som när en salong på 2 1/2 sekund förvandlas till en glänta i skogen. På Confidencen stiger också för ett ögonblick Amor ned på en char från tågvinden, som en deus ex machina.

Konstnärlig logik
Generös skönsång, mozartskt välljud från orkestern, teaterteknik (det fladdrande skenet från levande ljus inte att förglömma) och rörelseregi i 1700-talsstil: För mig möts här konstnärlig kompetens, konstnärligt omdöme och konstnärlig ekonomi i en älskansvärd föreställning.

Medverkande som inte nämns i texten
Greve Almaviva: Jakob Högström
Susanna: Randi Røssaak
Figaro: Luthando Quave
Don Bartolo och Antonio: Andreas Franzén
Don Basilio och Don Curzio: Conny Thimander / Michael Axelsson
I flera funktioner: Hilding Asker Sjöberg

Peter Bohlin
26 juli 2013


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil