Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Figaros bröllop på Confidencen

Albina Isufi som Grevinnan och Frida Österberg som Cherubino. Foto Albina Isufi som grevinnan och Frida Österberg som  Cherubino. Foto Linn Sandholm

Albina Isufi som grevinnan och Frida Österberg som Cherubino. Foto Linn Sandholm

SOLNA:  En god vän har myntat uttrycket "blund-opera" för uppsättningar där (klåfingriga) operaregissörer förflyttat operor – ofta de mest välkända – till oförklarligt långsökta miljöer som träsk, campingplatser, skyttegravar eller terroristfester.

Det finns dock, som bekant, andra metoder att iscensätta operor. Även med begränsade resurser kan man göra mycket för att framställa dem sådana de är, i sin inneboende skönhet, humor och intelligens.

På Confidencen har Arnold Östman, Per Arthur Segerström och Bétina Marcolin tidigare satt upp Orfeus och Eurydike (2009) och Trollflöjten (2011). Denna trio, bestående av en hedersprofessor och officer av hederslegionen, en hovdansare och en solist vid Kungliga baletten, har i år tagit sig an ett annat mästerverk: Figaros bröllop.

Arnold Östman (dirigent, klaviatur) har smakfullt reducerat orkestern till elva musiker och kortat speltiden till drygt 2 1/2 timme, inklusive paus. Antalet sångare har med eleganta dubbleringar reducerats till nio. Dessutom medverkar en rörlig statist och två dansare – egentligen tre, eftersom Johanna Wallroth (berömligt!) genomför den ytterligt ovanliga dubbelrollen som sopran och dansös.

Sångarna kommer från Operahögskolan och är unga men uppenbarligen inte oerfarna. Genomgående är sången av mycket hög klass och vid aktsluten infinner sig den härliga effekt då det i åskådarens öron låter som om taket håller på att lyfta sig.

Regi och rörelse
På 1700-talet fanns det inga operaregissörer. I stället var scenkonventionerna  mycket väl utformade. Sångare riktade sig oftast ut mot publiken, med kanske en enkel armrörelse som tecken på vem texten var ämnad. Först på sistone har forskare börjat komma underfund med hur systemet fungerade i detalj.

Segerströms regi (han är ödmjuk nog att kalla den iscensättning) ansluter sig lyhört till dylika 1700-talstendenser. Sångarna är ofta riktade framåt, men regin och Bétina Marcolins koreografi är så väl integrerade att de verkar gå över i varandra.

Särskilt väl fungerar koreografin när dansöserna kommenterar och lyfter fram sångens innehåll, som i första aktens duett mellan Susanna (Figaros tilltänkta – Randi Røssaak) och Marcellina (som har egna planer för Figaro – Therese Badman Stenius). Eller Grevinnans  (Albina Isufi) aria i början av andra akten, när hon tror sig ha förlorat grevens kärlek. Där förhöjs texten av en tvekande Amor (Claudia Maciejuk) i en rörlig tavla.

De tre dansöserna har utbildning från Kungliga Svenska Balettskolan. Claudia Maciejuk medverkar i juli. Därefter åker hon till New York, där hon har antagits som elev vid Alvin Ailey School! I augusti dansar Bétina Marcolin i hennes ställe.  

Karin Sandström-Lapukins har tidigare arbetat med Bétina Marcolin och medverkade bland annat (liksom Claudia) i hennes danser ur Jean-Philippe Rameaus Les indes galantes vid festivalen O/modernt i juni.

Ovan nämnda Johanna Wallroth har efter sin dansutbildning dessutom studerat klassisk sång på Musikkonservatoriet i Falun.

Innehåll och tydlighet
På Confidencen sjungs texten på omväxlande svenska och italienska. Svenska används i recitativ och när innehållet behöver särskild tydlighet. Ariorna framförs för det mesta, men inte alltid, på italienska. Det är första gången jag hör ett sådant arrangemang. Jag tycker att man därmed får det bästa av två världar - både innehåll och original.

Denna mästerliga operas blandning av förväxlings- och kärlekskomedi ställer onekligen vissa krav på åskådaren. Den som är ouppmärksam för ett ögonblick kan gå miste om något väsentligt i den emellanåt snabba handlingen. Ett exempel:

Under ouvertyren, innan åskådaren riktigt vet vem som är vem, framförs en mimscen som får sin förklaring senare i operan, när greven drar sig till minnes hur han tidigare knackat på hos Barbarina. Dörren var låst, han blev misstänksam. Väl inne fann han snart Cherubino (Frida Josefin Österberg, senare i ett strongt inhopp Tove Dahlberg) som försökt gömma sig under ett bord.

I 1700-talets teaterteknik var blixtsnabba scenbyten en självklarhet. Numera är changements à vue ett extra teaterfenomen, som när en salong på 2 1/2 sekund förvandlas till en glänta i skogen. På Confidencen stiger också för ett ögonblick Amor ned på en char från tågvinden, som en deus ex machina.

Konstnärlig logik
Generös skönsång, mozartskt välljud från orkestern, teaterteknik (det fladdrande skenet från levande ljus inte att förglömma) och rörelseregi i 1700-talsstil: För mig möts här konstnärlig kompetens, konstnärligt omdöme och konstnärlig ekonomi i en älskansvärd föreställning.

Medverkande som inte nämns i texten
Greve Almaviva: Jakob Högström
Susanna: Randi Røssaak
Figaro: Luthando Quave
Don Bartolo och Antonio: Andreas Franzén
Don Basilio och Don Curzio: Conny Thimander / Michael Axelsson
I flera funktioner: Hilding Asker Sjöberg

Peter Bohlin
26 juli 2013


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil