Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sabina Japparova och Marat Sjemiunov i Violoncello. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Sabina Japparova & Marat Sjemiunov i Violoncello. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Stjärnspäckad balettgala och


Master Class av Vaganovaakademien

NYSLOTT, FINLAND: Det medeltida slottet i Savonlinna (svenska: Nyslott) med det svenska namnet Olofsborg är platsen för en traditionell och älskad Operafestival.

I samband med denna gavs åter en festlig balettgala: International Dance Open Festival. Detta var i år möjligt på grund av samarbete mellan operafestivalen, Dance Open och Savcor Ballet.

Det är andra året i rad som det dansas balett på sommaren även i S:t Michel där Savcor Ballet står värd för Vaganova Balettakademins Master Class för ungdomar.

Självklart kom det till Dance Open en mängd dansare från kulturstaden S:t Petersburg, solister från de främsta operahusen. Från Mariinskijteatern sågs Anastasia Kolegova och Anton Korsakov, samt Anastasia Matvienko och Denis Matvienko – den sist nämnde är en gästande étoile på teatern med en ansenlig meritlista från många ställen i världen.

Från Michailovskijteatern kom Irina Perren, Marat Sjemiunov, Leonid Sarafanov samt Sabina Yapparova. Där fanns även Lucia Lacarra och Marlon Dino från Bayerisches Staatsballett i München; Anna Tsygankova och Matthew Golding från Het Nationale Ballet i Amsterdam samt Jana Salenko, Dinu Tamazlacaru och Marian Walter från Staatsballett Berlin. I gruppscener medverkade dansare från Jacobson Baletteatern i S:t Petersburg.

Jana Salenko & Dinu Tamazlacaru. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Jana Salenko & Dinu Tamazlacaru. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Kvällen före galan stöter jag på hotellområdet på en del av dansarna: Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru övar och markerar steg i den fina sommarkvällen på en sandväg intill stranden. De säger att de inte sett varandra på en tid – därför denna aktivitet därute.

De är sympatiska, avslappnade och samtalar gärna med mig. Vid diskussionen närmar vi oss även filosofiska frågor: vilka möjligheter man har att förutom arbetet göra saker på annat håll som lockar, såsom att stanna på en ort och bara fira semester.

Dinu är förtjust i trakterna där vi befinner oss, och hoppas att han hade mer tid utöver repetitionerna och föreställningarna att bara vara ledig. Vi talar om att tävla i dans: Jana deltog i Helsinki International Ballet Competition 2005 och vann då första priset (damseniorer). Dinu kommer från Moldavien och har även han erfarenheter av tävlingar och vinster på annat håll.

De är ambitiösa, och nu säger de sig vara övertygade om att galan nästa dag blir mycket fin. De är då det solistpar som med sitt första nummer inleder stjärnornas inmarsch, och de uppträder även efter pausen.

Ny scen i Nyslott
Utrymmena har byggts om för denna balettens galakväll. Man har jobbat hela föregående natt med att bygga ut golvet över orkesterdiket. En panoramascen utan bredd är inte den bästa möjliga för dans, och det behövs innovativt tänkande för att allt skulle fungera så bra som möjligt.

Några kulisser har också installerats: låtsasstenväggar som är väldigt passande och vackra som tillägg till slottets egna väggar, och ljussättning samt projektioner som är utomordentligt fina. Komplimanger för detta till organisationen.

Leonid Sarafanov & Denis Matvienko i Quatro. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Leonid Sarafanov & Denis Matvienko i Quatro. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Plock ur galaprogrammet
Det blev nummer i klassisk balett, karaktärsdans och modernt, och riktiga pärlor fanns det med. Förutom hits i vilka dansarna gjorde bra ifrån sig – om det sedan gällde danstekniken, tolkningen av rollen eller inlevelse, hela det kunnande som gäller vid uppträdandet – tyckte jag väldigt mycket om de nummer där ögat och själen fick vila.

Adagiot ur Kameliadamen av John Neumeier med Lucia Lacarra och Marlon Dino, vackert, poetiskt och njutbart, såsom också numret Je suis malade med Irina Perren och Marat Semiunov. Det blir sällan lika mycket applåder för den här typen av något melankoliska verk som t ex för en Farewell to the Jungle som får alla i salongen att visa sitt gillande.

Djungelnumret dansades av Leonid Sarafanov som i sin tur är en härligt kunnig artist. Han har den där extra elasticiteten, och stark närvaro i allt han gör. Leonid sågs även med den ljuvliga Anastasia Kolegova i Pas de Deux ur Le Corsaire, samt med Denis Matvienko i ett Fragment ur baletten Quatro. Denis kunnande och den utomordentliga tekniken känner publiken redan från flera tidigare besök på scener i Finland. Han är dansaren som alltid fångar sin publik.

De mycket stiliga Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru dansade Grand Pas de Deux ur baletten Satanella – ett mer sällan sett verk – och Pas de Six ur Esmeralda. De strålar på scenen då de utför sina nummer, och speciellt gäller det Dinu. De är säkra och har briljans i tekniken. Corps de ballet medverkade i nämnda nummer, klanderfritt.

Sabina Japparova och Marat Sjemiunov visade sig i Violoncello, ett fragment, ur Nacho Duatos verk Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness. Marat har ett levande musikinstrument i Sabina som än buktar sig runt sin musiker, än vrider och sträcker sig på olika vis.

De fick stormande applåder och är förtjänta av dem. I Nyslott blir det extra effekter av att stampa med fötterna då golvet i salongen är av träfaner. Vi sitter ju egentligen på den övertäckta slottsgården.

Kraftigt bifall ges också då Anton Korsakov bugar för oss efter att ha framfört en scen ur baletten Lady and Hooligan. En något sliten men munter gestalt som höll sig stadigt på benen trots uppenbara svårigheter på grund av tillståndet, sågs i detta humoristiska nummer.

Anna Tsygankova & Matthew Golding  i Askungen. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Anna Tsygankova & Matthew Golding i Askungen. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Anna Tsygankova och Matthew Golding presenterade sig i två nummer, och av de två numren lyckades duetton ur Cristopher Wheeldons Askungen bättre än pas de deux ur Svansjön, som stod först på tur. Man kunde se att de kan sina saker men i Askungen är de tydligen också själva inspirerade av magiken i en ganska färsk koreografi. Det är mycket allongé-rörelser, utåt sträckta och vackra, och de passar Annas dansarkvalité. Matthew är charmerande och tar väl hand om sin partner.

Strålar på scenen gör Anastasia Matvienko och Denis Matvienko i sista numret, då de avslutar galan med det bekanta Grand Pas de Deux ur Don Quijote.

Paret Matvienko, de är gifta med varandra, har vi redan kunnat beundra i flera omgångar då Savcor varit med och ordnat fester. Nästa gång har man möjlighet att beundra dem i oktober i St. Michel tillsammans med dansare från Slovenska Nationalteatern från Maribor.

Kvällen som helhet var lyckad. Någon efterlyste dock en djupare stämning, och man kan tänka sig att om man inte sett alltför bra från sin plats kunde detta påverka hur upplevelsen blir. Det finns t ex ingen gradering på de sex första raderna i mitten av salongen.  

Vaganova Master Class i Mikkeli
Dagarna mellan 2 och 13 juli med en avslutningsgala betydde disciplinerad och hård baletträning för de deltagare som, bland en mängd sökande, valts ut till kurserna på gården Kyyhkylä i S:t Michel. Dit anlände fem lärare från Vaganovaakademin i S:t Petersburg för att undervisa i klassisk balett och karaktärsdans. Detta var möjligt genom samarbetet mellan Akademin och Savcor Ballet.

Savcor Ballet erbjöd andra året i rad undervisning i världsklass för unga i åldern 14-18 år i en Master Class. Denna egentliga Master Class delades i år på två, enligt deltagarnas nivå, och en tredje klass kallad för Mini Class med start den 6 juli gavs för de yngre studerandena (i åldern 10-14), såsom även förra sommaren.

De yngsta eleverna fick öva sig i klassiskt; lektionens längd var 90 minuter, och därtill övningar inför galan. De äldre ungdomarna hade fullt upp alla dagar, till och med ryska kunde man studera på förmiddagarna, med fokus på den vokabulär som används vid undervisningen. Kunniga tolkar med bakgrund inom baletten fanns förstås på plats hela tiden.

Professorerna Maria Gribanova (klassisk balett) och Elena Sjertsneva (karaktärsdans) var bekanta redan från förra året för en del. I mitten av kursen anslöt sig tio Vaganova-studerande från S:e Petersburg till Master Class – för att inhämta lite mer kunnande de också, och för att verka som förebilder för de unga från flera länder.

Sommaren 2012 var t ex Ella Persson från Sverige med, och hon har fortsatt sina studier i balett på Vaganovaakademin i S:t Petersburg. Ellas yngre bror Isak deltog denna gång. Positivt var att antalet pojkar på kurserna ökat litet i år. Av de finska studerandena fanns elever från till exempel operans balettskola samt från Helsingin Tanssiopisto.

Vid kursens avslutning framträdde alla studerandena i en gala i Mikaelisalen i S:t Michel. Vissa hade nu fått mera djupgående handledning till sina nummer från tidigare, och nu kunde man se resultat av detta.

En av dessa var Kira Hilli som fått öva sin Esmeralda variation. Kira, 13, deltog i kursen redan förra året och blev nu på grund av sina prestationer förflyttad till Master Class. Om vintrarna tränar hon vid Helsingin Tanssiopisto.

När kursen är över får eleverna njuta av Dance Open galan i Savonlinna. Då samtalade vi med Kira: hon är förtjust över undervisningen som man får vid sommarkurserna i Kyyhkylä med några av världens främsta pedagoger, och är även själv övertygad om nyttan att delta. Dessutom kan man på sommaren ägna sig åt balett utan att behöva tänka på skolan och läxorna.

Anita Jokela
7 aug 2013

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil