Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Francisco Bosch och Fabien Reimair i Songs of a Wayfarer. Foto Arnaud Stephenson

Francisco Bosch och Fabien Reimair i Songs of a Wayfarer. Foto Arnaud Stephenson

Nurejev hedras 20 år efter hans död

LONDON: Det är 54 år sedan en passionerad ung dansare tog språnget till frihet på Le Bourget-flygplatsen i Paris. Rudolf Nurejev var redan stjärna vid Kirovteatern i dåvarande Leningrad och han förhäxade balettvärlden som omedelbart döpte honom till 'den nye Nijinskij' när han kom till väst.

Varje ballerina av rang tävlade om hans uppmärksamhet och hans partnerskap med Margot Fonteyn blev legendariskt trots den stora åldersdifferansen. Hans entusiasm för arbetet att utveckla och utvidga sin konstart kände inga gränser. Han reste världen runt  för att samarbeta med nyskapande koreografer.

Han arbetade med Birgit Cullberg i Stockholm, där han dansade Jean mot Ana Lagunas Fröken Julie. I Amsterdam dansade han med Nederländska nationalbaletten under Rudi van Danzigs ledning och i Bryssel med Maurice Béjart

English National Ballet har tagit fasta på legenden och presenterat en föreställning till hans ära: A Tribute to Rudolf Nureyev. Utan tvekan var det mest intressanta verket Maurice Béjarts Songs of a Wayfarer (Lieder eines farenden Gesellen), en duett skapad för Nurejev och Paolo Bortoluzzi 1971.

Formad krig klassiska motiv, utforskar baletten det känslomässiga spelet mellan två karaktärer som kan tolkas som 'ödet' och 'en sökare' eller som en vägvisare och en som färdas. Den framhäver den utsökta tekniken hos både Francisco Bosch, i Nurejevs roll, och Fabien Reimair. Deras klassiskt rena linjer klarade mästarprovet, men emellanåt märktes det att det var krävande.

För ett verk om resan genom livet kan man inte välja något bättre sällskap än Gustav Mahlers. Hans Lieder eines fahrendenGesellen är intensivt inspirerande. Det väcker djup längtan och ger verket en pirrande känsla. Även om där saknades ett förlösande ögonblick, lyckades dansarna inge en upplevelse av en känslomässig resa som talar väl för framtida framföranden.

Dmitri Gruzdyev as as Petrushka. Photo Arnaud Stephenson

Dmitri Gruzdyev som Petrusjka. Foto Arnaud Stephenson

Petrusjka var en av Nurejevs favoritroller, om än inte den mest minnesvärda. Baletten, fylld av gammalrysk charm, har inte så mycket att göra med dansteknik men kräver att dramat hanteras med intuition för att den ska engagera.

Belastad med en inledande dokumentärfilm som inte imponerade, fick man inte föreställningen att lyfta. Marknaden var för välordnad, för inrepeterad och förutsägbar trots balettkårens livliga försök att ingjuta någon form av stämning.

Anton Lukovkin, som Petrusjka, gav en inkännande tolkning men i denna prosaiska omgivning som saknade kontrasterna hos en brusande världslighet, fick han kämpa för att återge den sorgliga dockans hopplöshet.

Då fanns där Raymonda, som kunde ge föreställningen en stimulerande klimax. Nurejev bar ansvaret för att få den här baletten till London, och även om enaktsversionen är föga mer än en rad av dansvariationer med ensemblenummer däremellan, har den stilistiska blandningen av ungersk nationalromantik, kryddad med undertonerna av orientalisk mystik i Glazunovs musik, säkrat dess framgångar.

Inbakat mitt i denna teatrala extravaganza finns ett av balettrepertoarens mest lysande ballerinasolon, som i Elena Glurdjidze, en dansare som kombinerar sensualitet och kvinnlighet, hade en passande uttolkare.

Hon väver ett nät av förtrollning när hon mjukt rundar armen runt huvudet i Czardasstil och ger den kungligt höjda hakan en air av arrogans innan hon flyter ut i ett skälvande pas de bourrée. Och när hon smäller av sitt bländande leende är man tacksam för att vara bland publiken.

Ensemblen, fullmatad med solister denna afton, gjorde baletten rättvisa, främst Erina Takahashi i en, vackert fraserad, tredje variation utbroderad med delikata ports de bras (armrörelser) och Crystal Costa, en gnistrande juvel i dem livfulla fjärde variationen.

Maina Gielgud

Maina Gielgud

Maina Gielgud minns
Veckorna efter föreställningen fick jag chansen att träffa Maina Gielgud, som arbetade med Nurejev vid flera tillfällen. Gielgud var en riktig internationell ballerina och är fortfarande en globetrotter.

Hon var chef för Ausralian Ballet och Den Kongelige Ballet i Köpenhamn bland annat och har arbetat som frilansartist sedan 1999. Hon var premiärdansare vid Festival Ballet, nu English National Ballet, och har haft en nära anknytning till kompaniet och iscensatt baletter samt varit coach för premiärdansarna.

2012 satte Maina Gielud upp Don Quijote för Boston Ballet och Maurice Béjarts Songs of a Wayfarer för National Ballet off Canada.

Vilket är ditt starkaste minne av Nurejev?
Hans ansikte – och hans sinne för humor. Han kunde göra de mest fasansfulla anmärkningar och skämt och sedan bara brista ut i skratt. Han hade så spjuveraktiga ögon och använde dem så effektfullt när han dansade – då det erfordrades.

Detta var mycket tydligt i sättet han dansade Basilio på i sin iscensättning av Don Quijote fär Australian Ballet. Om man ser den gamla filmen (med Lucette Aldous) kan man se hela hans spjuveraktighet där.

Han var så full av motsättningar: en överdådig dansare med ett sinne för humor. Det älskade jag. Han arbetade hårt och levde hårt. Man måste ha oerhörd uthållighet för att leva så men han var i sanning häpnadsväckande.

Vilket var enligt din mening Nurejevs största bidrag till dansen?
Han var förvisso en av dem som betydde mycket för att överbrygga den idiotiska gränsen mellan så kallad modern eller samtida dans och den klassiska, vilken inte heller jag kan finna mig i.

Han sökte sig till och arbetade med många betydande moderna koreografer?
Ja, han arbetade med Maurice Béjart och i Amerika med Martha Graham och Paul Taylor. Och se sedan på vad han lämnat efter till oss: Han höjde ribban, för de manliga dansarna förstås, men även för de kvinnliga. De som dansar i hans versioner av klassikerna, Gud så de måste skärpa sig!

Varje gång jag ska iscensätta något av hans verk så tänker jag 'tack så mycket Rudi', för om man inte arbetar mycket hårt, klarar man inte att utföra det han begär.

Han hade ryktet om sig att vara temperamentsfull och explosiv. Skulle du säga att det var rättvist?
Nåväl, han godtog inte dumbommar. När jag gjorde Törnrosa med honom hade vi en och en halv dag för att repetera och det var första gången jag dansade den helaftonsbaletten.

Jag hade anlänt från Béjartbaletten och gästspelade med Rosella Hightowers kompani från Marseille. Föreställningarna var i Barcelona på en väldigt sluttande scen.

Vi träffades i den lilla studion en trappa ned, arbetade med pas de deuxet tillsammans och därefter hade vi generalrepetitionen. Men han kunde inte varit trevligare och han var så hjälpsam. det var en underbar upplevelse och efteråt gick vi och åt middag på Las Ramblas. Det var där han lärde mig hur man 'moppar' en stek. Den var inte så fettfri som han bett om, så han tryckte servetten mot köttet och sög upp fettet, en vana som jag genast kopierade.

Nureyev in Songs of a Wayfarer.

Nureyev in Songs of a Wayfarer.

Förra året satte du upp Maurice Béjarts Songs of a Wayfarer för nationalbaletten i Kanada. Du har ett nära samarbete med det kompaniet?
Ja, jag var med när Maurice koreograferade den för Nurejev och Paolo Bortoluzzi. Jag såg varenda repetition. Det är en balett som är väldigt speciell, så underbar att göra för männen som framför den. De säger alla att upplevelsen verkligen är ett mirakel och att den förändrar dem.

När du väljer dansare, vilka kvaliteter söker du finna?
Teknik förstås, men framför allt personligheterna och att de fungerar ihop. Liksom vid ett pas de deux mellan en man och en kvinna, måste man få det rätta förhållandet.

Det är en fängslande balett då den, liksom många av Maurices baletter, lämnar öppet för olika tolkningar. Faktum är att han kunde tala om den på olika sätt vid olika perioder av sitt liv. Det är en balett som byter skepnad.

Mannen i blått är den som är mer lyrisk och romantisk och mannen i rött måste vara mer dominerande och kraftfull. Det är de huvudsakliga karaktärerna, men den är verkligen mycket klassisk.

Det är bokstavligen dans non stop i 18 minuter så det krävs mycket kraft och man tar också ut sig fullständigt. Man kan göra den i alla åldrar och då har den olika relevans.

Maggie Foyer
16 aug 2013

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil