Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pristagaren Per Arthur Segerström. Foto Mats Lindgren

Pristagaren Per Arthur Segerström. Foto Mats Lindgren

För kunskapen vidare till nya generationer

STOCKHOLM: Hovdansaren Per Arthur Segerström har tilldelats årets pris ur Gunilla Roempkes dansstiftelse.

Stipendiet på 50.000 kronor, delades ut i helgen i samband med Kungliga Balettens föreställning av Confit de danse på Confidencen.

Dansportalen gratulerar till utmärkelsen och fick en pratstund med Per Arthur Segerström.

"Jag är jätteglad åt priset och den heder som visats mig" säger Per Arthur. "Jag vet dock inte ännu vad jag ska använda pengarna till, men det finns ju en rad historiska teatrar runt om i Europa som det kunde vara intressant att besöka."

På frågan om det främst är sjuttonhundratalsteater som intresserar honom svarar han: "Egentligen inte. Det är faktiskt på grund av mitt övriga arbete här på Confidencen, som det råkat bli barockopera, Jag tycker nog att vi bör satsa på den tidens teater och dans, kompletterad med helt nya, moderna verk. De stora 1800-talsoperorna och Petipabaletterna passar inte riktigt in här."

"Vad som kommer nästa år blir troligen en repris av Figaros Bröllop, som gått fantastiskt bra, med så gott som utsålda hus. Vad jag är mest förtjust i är ljussättningen med enbart levande ljus, den är vi mycket stolta över och ganska ensamma om. Jag är också glad över att Kungliga Baletten återkommit som gäster på Confidencen. Det vill vi gärna se mer av. Tillfälle gör tjuven, som Regina Beck Friis gjorde här, är en dröm att få se igen."

"Sedan diskuterar vi fler dansprojekt och 2015 är det Bellmanjubileum. Förhoppningsvis kommer det att synas på repertoaren."

Enar Merkel Rydbergs foto av Anneli och Per Arthur som Julia och Romeo blev till ett vackert frimärke.

Enar Merkel Rydbergs foto av Anneli och Per Arthur som Julia och Romeo blev till ett vackert frimärke.

En dansande skådespelare
Per Arthur Segerström är stockholmare av födsel och ohejdad vana. Han fick sin dansarutbildning vid Operans Balettelevskola och talangen framgick tidigt. När Rudolf Nurejev satte upp sin version av Nötknäpparen på Stockholmsoperan hösten 1967, valde han Per Arthur, då 15 år, till solist i ett pas de trois tillsammans med Anneli Alhanko och Marie-Louise Sid.

Tillsammans med Anneli Alhanko växte han in i balettens repertoar. De blev det unga kärleksparet i Romeo och Julia och de dansade mot varandra i alla de klassiska mästerverken. Hans dramatiska framställningskonst föreföll medfödd och hans rollfigurer övertygade alltid. Tekniken satt där och hans charmfulla utstrålning gjorde honom snart till publikfavorit.

Det var dock mer än romantiska prinsar och älskande ynglingar som han bestod oss med. Hans fräcke och dominante Petrucchio tuktande sin argbigga och den berusade, hänsynslöse slarvern Lescaut som grusar sin purunga systers framtid i Manon, är utmärkta exempel på hans suveränitet som dansande skådespelare.

Efter de egentliga dansaråren har han fortsatt ägnat sin tid åt dansteatern, främst på Confidencen hos vännerna Kjerstin Dellert och Nils-Åke Häggbom. Många är de välfångade karaktärer och krumelurer som han fogat in i såväl stilteater som nyare verk. På senare tid har han, som framgår av prismotiveringen, haft stor framgång även som operaregissör och iscensättare, för att inte glömma arbetet som VD för Stiftelsen Ulriksdals Slottsteaters verksamhet.

Gunilla Roempkes Dansstiftelse
Juryn har bestått av Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, Kungliga Balettens chef Johannes Öhman, Hongkong-balettens chef Madeleine Onne, koreografen Pär Isberg och fondens mecenat Mats Qviberg.

Gunilla Roempke, verkade bl a som dansare, balettmästare och balettchef. Hon forskade även inom 1700-talsdans och var en stor inspiratör inom danskonsten inte bara här i Skandinavien utan även internationellt. Hon avled 2005.

Juryns motivering:

"Per Arthur Segerström har med sin unika erfarenhet inom 1700-talets stildans kombinerat den med sin operaregi och fört kunskapen vidare till såväl dagens publik som nästa generation", skriver juryn i sitt beslut, och säger vidare:

"Med varm hand och kärlek blåser han här på Confidencen nytt liv i operor som till exempel nu senast Figaros Bröllop. Samtidigt ser han till att dela och utveckla sin expertis med nästa generation koreografer som ska föra både kunskapen och traditionen vidare."

Anders Jörlén
3 sep 2013


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil