Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Verkmästaren Mikael Mattysek, kostymteknikern Stina Vesamäki, mezzosopranen Marianne Eklöf, hornisten Ayman Al Fakir, premiärdansaren Nadja Sellrup, massören Pirjo Lehmussalmi, och dansaren Daniel Norgren-Jensen medvarkar alla i TV-serien Livet på Operan. Foto SVT

Verkmästaren Mikael Mattysek, kostymteknikern Stina Vesamäki, mezzosopranen Marianne Eklöf, hornisten Ayman Al Fakir, premiärdansaren Nadja Sellrup, massören Pirjo Lehmussalmi, och dansaren Daniel Norgren-Jensen medvarkar alla i TV-serien Livet på Operan. Foto SVT

Nadja Sellrup: att dansa med kameran inpå livet

STOCKHOLM: TV-serien Livet på Operan har blivit en succé. 300 000 tittare för tredje avsnittet, två avsnitt återstår. Under cirka fem månader vårsäsongen 2012 följde ett team från Strix Television olika grupper inom den stora teatern, som har cirka 600 anställda och sysselsätter totalt cirka 1000 personer under året.

Som tittare får man följa dansare, sångsolister, körsångare, kostymmakare, scentekniker, musiker, ja alla personalgrupperna. Det är unikt att få en så heltäckande bild av arbetet som ligger bakom de färdiga produktioner som publiken får möta från premiären och framåt.

Serien skildrar arbetet bakom ett antal nyuppsättningar på Kungliga Operan. Bland dem baletterna Törnrosa, Giselle och Mats Eks Julia och Romeo, två stora klassiker som står på repertoaren och en nytolkad klassiker. På operasidan är det Turandot och Peter Grimes som hittills varit föremål för reportagen.

En av de dansare som förekommer genomgående i serien är premiärdansaren Nadja Sellrup. som Dansportalen träffat.

Nadja Sellrup i andra akten av Giselle. Foto Carl Thorborg

Nadja Sellrup i andra akten av Giselle. Foto Carl Thorborg

Nadja, hur var det att hela tiden ha en kamera i släptåg?
Det var litet blandat, ibland tyckte man att dom jagade en hela tiden, andra tider höll dom på med annat, så jag såg dom inte på någon vecka eller mer.  Det är också en avvägning hur privat man ska vara.

Vi har ju sagt OK till att bli filmade, men ibland kändes det lite för nära inpå, när de vill fråga om allt in i minsta detalj. Jag har ju mitt eget sätt att arbeta och kanske små egenheter, som man vill behålla för sig själv.

I efterhand kan jag tycka att det är kul att se – det är ganska nyttigt att se sig litet utifrån. När det sen ska visas på TV är det en annan sak. Nu har dom ju filmat mycket mer än det som visas i TV. Det lär finnas material till två hela långfilmer.

Filmarna har ju inte så stor kännedom om hur vi arbetar, de kommer ju från filmvärlden. Själv måste man tänka efter när man ska svara på frågor som man inte brukar få. Det är ganska nyttigt att tänka: hur gör vi i det ena fallet eller det andra – och varför gör vi just så?

Det är ganska självbejakande och man får nya tankar om vad som fungerar: 'det där var bra, det ska jag tänka på nästa gång'. Man lär sig att tänka mer aktivt på det man gör. Det har varit litet självanalytiskt också.

Det fanns tillfällen då det filmades under pågårnde föreställning och man kom ut i kulissen svettig och flämtande efter andan och fick en kamera rätt i ansiktet. Då hände det någon gång att jag satte upp handen och sa: Backa! Man behöver ju hämta sig för att gå in på scenen minuten efteråt.

Det kunde också bli litet stressigt ibland i balettsalen, när vi arbetade med Makarova där till exempel.

Man har ju kallat henne för demonkoreograf, stämmer det?
Gjorde dom det? Det har jag missat. Hon är ju väldigt krävande och hon kan vara ganska rak i sina kommentarer. Hon är ju uppvuxen i den ryska skolan och har alltid ställt stora krav på sig själv, men när jag kände att hon kanske vaknat på fel sida, bestämde jag att jag inte skulle låta mig påverkas utan jobba på och göra mitt bästa.

Hon var ändå rätt lugn när det gällde mig och jag höll tillbaka och sa till exempel: hur vill ni att jag ska göra då? Hon kände nog också att jag visste vad jag gjorde och inte tog åt mig av det negativa. Det gällde kanske också för henne att leva upp till sitt rykte. Rykten sprids ju alltid om de stora stjärnorna och det gäller att leva upp till dem ibland

Nadja Sellrupp dansade Törnrosa mot gästsolisten från Stuttgart Friedemann Vogel. Foto Hans Nilsson

Nadja Sellrupp dansade Törnrosa mot gästsolisten från Stuttgart Friedemann Vogel. Foto Hans Nilsson

Du arbetade ju också med Törnrosa som inledde TV-serien. Där jobbade du med Marcia Haydée, en annan stor stjärna och koreograf. Hur var det?
Det var väldigt stor skillnad. Det var intressant att arbeta med dem båda under samma säsong. Mer olika kan man nog inte vara som individer.

Marcia gick in med en helt annan stil. Båda har en stor kärlek till konsten och vill få ut det bästa av dansarna med helt olika metoder.

Vem som var bättre av dem kan jag inte svara på. Olika människor reagerar olika på hur de behandlas, en del kanske behöver en spark i baken, en annan en klapp på axeln.

Det är så kul att få chansen att jobba med dessa stora konstnärer innan de försvinner från konstarten. Jag ville vara så öppen och flexibel som möjligt och få ut det bästa av situationen.

Marcia kunde vara mycket uppmuntrande och gav mig stora friheter med tolkningen. Jag sa att det var första gången jag gjorde den rollen och kunde hon inte säga litet mer hur det skulle vara. "But it's all good, just go on" svarade hon, men det är ju litet läskigt att få det ansvaret, samtidigt som det är fantastiskt att få så stor frihet.

Då fick man lita på att hon var uppriktig, för det är svårt att bara lita på sitt eget omdöme. Man ser sig ju inte utifrån som hon.

Makarova var faktiskt likadan. Hon sa till exempel: 'Du är så pass erfaren att du vet hur du ska göra, dansa det du känner är bäst för dig. Nu ska du bara dansa!' Så jag fick faktiskt frihet att forma rollen själv.

Hur har baletten i övrigt reagerat på den här TV-satsningen, har det varit mycken irritation eller är alla nöjda?
De flesta är nog väldigt nöjda med hur vi har porträtterats. Man tycker det är kul att folk får se vilken seriös arbetsplats det är här på Operan. Man kan nog förvånas över hur hårt och fysiskt arbetet är. Sedan får vi se hur det hela sammanfattas i sista avsnittet om ett par veckor. Ibland kan man tycka att man klippt bort för mycket och det blir litet avhugget. Men när alla ska skildras måste det kanske bli så.

Vilka har då gjort den här serien?
Dansportalen ringde Strix television och talade med redaktören Julia Malmvall som berättar att Strix utvecklingsavdelning haft idén till programmet i ungefär tre år.

Julia Malmvall säger vidare: "Producenten Camilla Ramel Laubscher och alla medarbetare är glada över den generösa inställningen från Operan och den goda tillgänglighet de fått till operahuset. Filmade gjorde vi i etapper under perioden januari till maj 2012."

Julia berättar också att så gott som alla som arbetat med projektet numera är riktiga operafantaster.

Anders Jörlén
17 sep 2013


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil