Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Verkmästaren Mikael Mattysek, kostymteknikern Stina Vesamäki, mezzosopranen Marianne Eklöf, hornisten Ayman Al Fakir, premiärdansaren Nadja Sellrup, massören Pirjo Lehmussalmi, och dansaren Daniel Norgren-Jensen medvarkar alla i TV-serien Livet på Operan. Foto SVT

Verkmästaren Mikael Mattysek, kostymteknikern Stina Vesamäki, mezzosopranen Marianne Eklöf, hornisten Ayman Al Fakir, premiärdansaren Nadja Sellrup, massören Pirjo Lehmussalmi, och dansaren Daniel Norgren-Jensen medvarkar alla i TV-serien Livet på Operan. Foto SVT

Nadja Sellrup: att dansa med kameran inpå livet

STOCKHOLM: TV-serien Livet på Operan har blivit en succé. 300 000 tittare för tredje avsnittet, två avsnitt återstår. Under cirka fem månader vårsäsongen 2012 följde ett team från Strix Television olika grupper inom den stora teatern, som har cirka 600 anställda och sysselsätter totalt cirka 1000 personer under året.

Som tittare får man följa dansare, sångsolister, körsångare, kostymmakare, scentekniker, musiker, ja alla personalgrupperna. Det är unikt att få en så heltäckande bild av arbetet som ligger bakom de färdiga produktioner som publiken får möta från premiären och framåt.

Serien skildrar arbetet bakom ett antal nyuppsättningar på Kungliga Operan. Bland dem baletterna Törnrosa, Giselle och Mats Eks Julia och Romeo, två stora klassiker som står på repertoaren och en nytolkad klassiker. På operasidan är det Turandot och Peter Grimes som hittills varit föremål för reportagen.

En av de dansare som förekommer genomgående i serien är premiärdansaren Nadja Sellrup. som Dansportalen träffat.

Nadja Sellrup i andra akten av Giselle. Foto Carl Thorborg

Nadja Sellrup i andra akten av Giselle. Foto Carl Thorborg

Nadja, hur var det att hela tiden ha en kamera i släptåg?
Det var litet blandat, ibland tyckte man att dom jagade en hela tiden, andra tider höll dom på med annat, så jag såg dom inte på någon vecka eller mer.  Det är också en avvägning hur privat man ska vara.

Vi har ju sagt OK till att bli filmade, men ibland kändes det lite för nära inpå, när de vill fråga om allt in i minsta detalj. Jag har ju mitt eget sätt att arbeta och kanske små egenheter, som man vill behålla för sig själv.

I efterhand kan jag tycka att det är kul att se – det är ganska nyttigt att se sig litet utifrån. När det sen ska visas på TV är det en annan sak. Nu har dom ju filmat mycket mer än det som visas i TV. Det lär finnas material till två hela långfilmer.

Filmarna har ju inte så stor kännedom om hur vi arbetar, de kommer ju från filmvärlden. Själv måste man tänka efter när man ska svara på frågor som man inte brukar få. Det är ganska nyttigt att tänka: hur gör vi i det ena fallet eller det andra – och varför gör vi just så?

Det är ganska självbejakande och man får nya tankar om vad som fungerar: 'det där var bra, det ska jag tänka på nästa gång'. Man lär sig att tänka mer aktivt på det man gör. Det har varit litet självanalytiskt också.

Det fanns tillfällen då det filmades under pågårnde föreställning och man kom ut i kulissen svettig och flämtande efter andan och fick en kamera rätt i ansiktet. Då hände det någon gång att jag satte upp handen och sa: Backa! Man behöver ju hämta sig för att gå in på scenen minuten efteråt.

Det kunde också bli litet stressigt ibland i balettsalen, när vi arbetade med Makarova där till exempel.

Man har ju kallat henne för demonkoreograf, stämmer det?
Gjorde dom det? Det har jag missat. Hon är ju väldigt krävande och hon kan vara ganska rak i sina kommentarer. Hon är ju uppvuxen i den ryska skolan och har alltid ställt stora krav på sig själv, men när jag kände att hon kanske vaknat på fel sida, bestämde jag att jag inte skulle låta mig påverkas utan jobba på och göra mitt bästa.

Hon var ändå rätt lugn när det gällde mig och jag höll tillbaka och sa till exempel: hur vill ni att jag ska göra då? Hon kände nog också att jag visste vad jag gjorde och inte tog åt mig av det negativa. Det gällde kanske också för henne att leva upp till sitt rykte. Rykten sprids ju alltid om de stora stjärnorna och det gäller att leva upp till dem ibland

Nadja Sellrupp dansade Törnrosa mot gästsolisten från Stuttgart Friedemann Vogel. Foto Hans Nilsson

Nadja Sellrupp dansade Törnrosa mot gästsolisten från Stuttgart Friedemann Vogel. Foto Hans Nilsson

Du arbetade ju också med Törnrosa som inledde TV-serien. Där jobbade du med Marcia Haydée, en annan stor stjärna och koreograf. Hur var det?
Det var väldigt stor skillnad. Det var intressant att arbeta med dem båda under samma säsong. Mer olika kan man nog inte vara som individer.

Marcia gick in med en helt annan stil. Båda har en stor kärlek till konsten och vill få ut det bästa av dansarna med helt olika metoder.

Vem som var bättre av dem kan jag inte svara på. Olika människor reagerar olika på hur de behandlas, en del kanske behöver en spark i baken, en annan en klapp på axeln.

Det är så kul att få chansen att jobba med dessa stora konstnärer innan de försvinner från konstarten. Jag ville vara så öppen och flexibel som möjligt och få ut det bästa av situationen.

Marcia kunde vara mycket uppmuntrande och gav mig stora friheter med tolkningen. Jag sa att det var första gången jag gjorde den rollen och kunde hon inte säga litet mer hur det skulle vara. "But it's all good, just go on" svarade hon, men det är ju litet läskigt att få det ansvaret, samtidigt som det är fantastiskt att få så stor frihet.

Då fick man lita på att hon var uppriktig, för det är svårt att bara lita på sitt eget omdöme. Man ser sig ju inte utifrån som hon.

Makarova var faktiskt likadan. Hon sa till exempel: 'Du är så pass erfaren att du vet hur du ska göra, dansa det du känner är bäst för dig. Nu ska du bara dansa!' Så jag fick faktiskt frihet att forma rollen själv.

Hur har baletten i övrigt reagerat på den här TV-satsningen, har det varit mycken irritation eller är alla nöjda?
De flesta är nog väldigt nöjda med hur vi har porträtterats. Man tycker det är kul att folk får se vilken seriös arbetsplats det är här på Operan. Man kan nog förvånas över hur hårt och fysiskt arbetet är. Sedan får vi se hur det hela sammanfattas i sista avsnittet om ett par veckor. Ibland kan man tycka att man klippt bort för mycket och det blir litet avhugget. Men när alla ska skildras måste det kanske bli så.

Vilka har då gjort den här serien?
Dansportalen ringde Strix television och talade med redaktören Julia Malmvall som berättar att Strix utvecklingsavdelning haft idén till programmet i ungefär tre år.

Julia Malmvall säger vidare: "Producenten Camilla Ramel Laubscher och alla medarbetare är glada över den generösa inställningen från Operan och den goda tillgänglighet de fått till operahuset. Filmade gjorde vi i etapper under perioden januari till maj 2012."

Julia berättar också att så gott som alla som arbetat med projektet numera är riktiga operafantaster.

Anders Jörlén
17 sep 2013


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil