Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneke Lönnroth och Jarkko Lehmus. Foto Mirka Kleemola

Anneke Lönnroth och Jarkko Lehmus. Foto Mirka Kleemola

Premiärdansare firade 50 år på scenen med nytt dansverk

HELSINGFORS: En ljuvlig Karin Månsdotter (Anneke Lönnroth) sitter i mitten av scenen; hon är skör och skön. Gestalten är som ett stilleben, den ljusgrönaktiga dräktens plisserade fåll formar en ring runt dansaren. En blomma färdig att plockas.

Orkestern finns på vänstersidan av scenen, en musikant traskar långsamt förbi rampen till sin plats och spelar samtidigt – det är flöjtspelaren med ett eget solo. Denna början är som skapt för att föra publiken in i berättelsen som skall utan avbrott vara i en dryg timmes tid. Denna stämning, den skapar känsla för epoken.  

Ett verk behöver inte alltid vara fullt av teknisk briljans för att imponera. Detta dansverk av Aku Ahjolinna är charmerande på grund av sin stämning, karaktär och uppläggning och också på grund av valda dansare och musiker.

I Åbo ligger Karin Månsdotter begravd – hon som kom från enkla förhållanden och trots det blev maka åt Kung Erik och 1567 drottning av Sverige för en kort tid. Hennes liv var fullt av oväntade händelser, mycket lycka och kanske ännu mer sorg och motgångar. Hon födde fyra barn av vilka två levde och blev vuxna. Av denna intressanta historia ville Aku Ahjolinna skapa en dansberättelse. 

Anneke Lönnroth gör Karin Måndotters roll med utstrålning, känsla och gediget kunnande. Hennes dans har ett flöde och hon var solistdansaren som på Nationaloperan även gjorde en oförglömlig Tatjana i baletten Onegin. Bland annat. Anneke berättar för Dansportalen att hon helt gick känslomässigt in i Karins roll och att detta dansprojekt blev en större upplevelse än vad hon först tänkt.

Denna gång och här har hon som partner Jarkko Lehmus i Kung Eriks roll, en stark dansare med bakgrund i modern dans. Denna sak inverkade också hur koreografin och samarbetet mellan aktörerna blev ett positivt sådant, fick vi höra av henne. Inga tåspetsskor i detta pars dans. Den är mjuk och präglad av yttersta känslighet hela verket igenom.

För att framhålla det andra parets, Hertig Johans och Katarina Jagellonicas roller, dansar sistnämnda (Anastasia Dunets) med tåspetsskor. Uppvuxen vid ett hov kan Katarina etiketten och är insatt i intrigerna och maktutövningen som gäller för att nå egna mål. Anastasia Dunets från Nationalbaletten är utbildad i S:t Petersburg på Vaganovainstitutet och kan sitt drama, i ansiktet syns varje tankebyte hos rollkaraktären.

Anastasia Dunets, Aku Ahjolinna och Jarkko Niininen som Hertig Johan. Foto Mirka Kleemola

Anastasia Dunets, Aku Ahjolinna och Jarkko Niininen som Hertig Johan. Foto Mirka Kleemola

Hertig Johans roll dansas av Jarkko Niininen, också han med solistkarriär från operan. Hans utstuderade linjer matchar med partnerns: de är ett stiligt par, Anastasia och Jarkko. De dansar preciserat och tolkar sina roller på det sättet att de ingalunda hamnar i skymundan av verkets första par. 

Musikern Elina Mustonen är ledaren för sin renässansorkester, och hon har också valt musiken till baletten. Den är från 1600-talet och attraherar en del av oss starkt. Här både spelar och dansar Elina med – allt med kunnande, känsla och glans. Hon är hovdamen som attraherar Erik finnan Karin är där. Hon dansar hovdans med Erik: i bakgrunden ses bondflickan Karin som smygtittar och imiterar.

Elinas hovdam stegar fram även senare och tar hand om Karins och Eriks förstfödda barn. Vältänkt och passar in i dramat. Bakom alla händelser är librettot av Annina Enckell. Kostymerna skapade Carmela Wager, och ljusinsättningen gjordes av Timo Alhanen. Arbetsgruppen lyckades och det blev en drama

Jubilaren och verkets koreograf Aku Ahjolinna själv då: i dramat är han berättaren, som i början för oss in i händelserna, han är biskopen och vigselförrättaren, och krönaren, och hans rollfigur följer förändringarna i hovlivet. När det behövs vänder denna gestalt kappan.

Akus ståtliga gestalt har setts vid operan sedan 60-talet. Han dansade som solist och gjorde en del fina och även exotiska rolltolkningar, bl.a. som kanen Girei i baletten Fontänen i Batshisarai, och i klassikern Svansjön prins Sigfried. Efter pensioneringen vid operan började han med att skapa koreografier för teatrar och balettskolor. Aku – en ståtlig balettdansare med en lång solistkarriär på Finlands Nationalopera, och efteråt som koreograf redan i ett par årtionden.

Aku berättar för oss att han är extra attraherad av den levande orkestern och ville placera den på scenen. Han upplevde att detta arbete blev en enorm utmaning, att få allt i balans men han kunde efteråt vara nöjd, allt gick fint. Han fick välkommen och bra hjälp av repetitören Kirsi Aromaa, hon med bakgrund från en del stiligt dansade ballerinaroller vid Nationalbaletten. 

Aku Ahjolinna och gruppen hoppas att föreställningen kunde även ges t.ex. i Åbo slott där Karin Månsdotter ligger begravd. Vi som lyssnar på honom efter den sista föreställningen tycker detsamma, en annan publik skulle också få uppleva detta förkroppsligad  – en glimt till Svenska Riketd historia, gemensam för Sverige och Finland.

Karin Månsdotter sågs tre gånger på Aleksandersteatern, och vissa av oss såg mer än bara en föreställning. Teatern i sin tur är huset där Operan fanns i årtionden före det nya huset blev färdligt 1993. Det var i detta hus som Aku Ahjolinna uppträdde under sin aktiva dansarkarriär. 

Överraskningsnumret med Tero Saarinen. Foto Mirka Kleemola

Överraskningsnumret med Tero Saarinen. Foto Mirka Kleemola

Jubileumsföreställningen hade en extra programpunkt; Tero Saarinen ville hedra sin balettlärare med att själv uppträda, och genom detta blev föreställningen extra festlig. Tero fick börja med sin Man in a room koreograferad av Carolyn Carlson. I slutet av det fina numret målade han på en duk. När han kompletterade linjerna kunde vi se budskapet: AKU.

Ett tal följde, ett informationsrikt och elegant sådant, passande till evenemanget. Därefter en extra paus, publiken skulle få vänta på Karin Månsdotter längre fram. När föreställningen väl är över är applåderna långa och det blir stående ovationer för Aku Ahjolinna, man hedrar hela hans karriär.

Anita Jokela
3 dec 2013


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil