Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneke Lönnroth och Jarkko Lehmus. Foto Mirka Kleemola

Anneke Lönnroth och Jarkko Lehmus. Foto Mirka Kleemola

Premiärdansare firade 50 år på scenen med nytt dansverk

HELSINGFORS: En ljuvlig Karin Månsdotter (Anneke Lönnroth) sitter i mitten av scenen; hon är skör och skön. Gestalten är som ett stilleben, den ljusgrönaktiga dräktens plisserade fåll formar en ring runt dansaren. En blomma färdig att plockas.

Orkestern finns på vänstersidan av scenen, en musikant traskar långsamt förbi rampen till sin plats och spelar samtidigt – det är flöjtspelaren med ett eget solo. Denna början är som skapt för att föra publiken in i berättelsen som skall utan avbrott vara i en dryg timmes tid. Denna stämning, den skapar känsla för epoken.  

Ett verk behöver inte alltid vara fullt av teknisk briljans för att imponera. Detta dansverk av Aku Ahjolinna är charmerande på grund av sin stämning, karaktär och uppläggning och också på grund av valda dansare och musiker.

I Åbo ligger Karin Månsdotter begravd – hon som kom från enkla förhållanden och trots det blev maka åt Kung Erik och 1567 drottning av Sverige för en kort tid. Hennes liv var fullt av oväntade händelser, mycket lycka och kanske ännu mer sorg och motgångar. Hon födde fyra barn av vilka två levde och blev vuxna. Av denna intressanta historia ville Aku Ahjolinna skapa en dansberättelse. 

Anneke Lönnroth gör Karin Måndotters roll med utstrålning, känsla och gediget kunnande. Hennes dans har ett flöde och hon var solistdansaren som på Nationaloperan även gjorde en oförglömlig Tatjana i baletten Onegin. Bland annat. Anneke berättar för Dansportalen att hon helt gick känslomässigt in i Karins roll och att detta dansprojekt blev en större upplevelse än vad hon först tänkt.

Denna gång och här har hon som partner Jarkko Lehmus i Kung Eriks roll, en stark dansare med bakgrund i modern dans. Denna sak inverkade också hur koreografin och samarbetet mellan aktörerna blev ett positivt sådant, fick vi höra av henne. Inga tåspetsskor i detta pars dans. Den är mjuk och präglad av yttersta känslighet hela verket igenom.

För att framhålla det andra parets, Hertig Johans och Katarina Jagellonicas roller, dansar sistnämnda (Anastasia Dunets) med tåspetsskor. Uppvuxen vid ett hov kan Katarina etiketten och är insatt i intrigerna och maktutövningen som gäller för att nå egna mål. Anastasia Dunets från Nationalbaletten är utbildad i S:t Petersburg på Vaganovainstitutet och kan sitt drama, i ansiktet syns varje tankebyte hos rollkaraktären.

Anastasia Dunets, Aku Ahjolinna och Jarkko Niininen som Hertig Johan. Foto Mirka Kleemola

Anastasia Dunets, Aku Ahjolinna och Jarkko Niininen som Hertig Johan. Foto Mirka Kleemola

Hertig Johans roll dansas av Jarkko Niininen, också han med solistkarriär från operan. Hans utstuderade linjer matchar med partnerns: de är ett stiligt par, Anastasia och Jarkko. De dansar preciserat och tolkar sina roller på det sättet att de ingalunda hamnar i skymundan av verkets första par. 

Musikern Elina Mustonen är ledaren för sin renässansorkester, och hon har också valt musiken till baletten. Den är från 1600-talet och attraherar en del av oss starkt. Här både spelar och dansar Elina med – allt med kunnande, känsla och glans. Hon är hovdamen som attraherar Erik finnan Karin är där. Hon dansar hovdans med Erik: i bakgrunden ses bondflickan Karin som smygtittar och imiterar.

Elinas hovdam stegar fram även senare och tar hand om Karins och Eriks förstfödda barn. Vältänkt och passar in i dramat. Bakom alla händelser är librettot av Annina Enckell. Kostymerna skapade Carmela Wager, och ljusinsättningen gjordes av Timo Alhanen. Arbetsgruppen lyckades och det blev en drama

Jubilaren och verkets koreograf Aku Ahjolinna själv då: i dramat är han berättaren, som i början för oss in i händelserna, han är biskopen och vigselförrättaren, och krönaren, och hans rollfigur följer förändringarna i hovlivet. När det behövs vänder denna gestalt kappan.

Akus ståtliga gestalt har setts vid operan sedan 60-talet. Han dansade som solist och gjorde en del fina och även exotiska rolltolkningar, bl.a. som kanen Girei i baletten Fontänen i Batshisarai, och i klassikern Svansjön prins Sigfried. Efter pensioneringen vid operan började han med att skapa koreografier för teatrar och balettskolor. Aku – en ståtlig balettdansare med en lång solistkarriär på Finlands Nationalopera, och efteråt som koreograf redan i ett par årtionden.

Aku berättar för oss att han är extra attraherad av den levande orkestern och ville placera den på scenen. Han upplevde att detta arbete blev en enorm utmaning, att få allt i balans men han kunde efteråt vara nöjd, allt gick fint. Han fick välkommen och bra hjälp av repetitören Kirsi Aromaa, hon med bakgrund från en del stiligt dansade ballerinaroller vid Nationalbaletten. 

Aku Ahjolinna och gruppen hoppas att föreställningen kunde även ges t.ex. i Åbo slott där Karin Månsdotter ligger begravd. Vi som lyssnar på honom efter den sista föreställningen tycker detsamma, en annan publik skulle också få uppleva detta förkroppsligad  – en glimt till Svenska Riketd historia, gemensam för Sverige och Finland.

Karin Månsdotter sågs tre gånger på Aleksandersteatern, och vissa av oss såg mer än bara en föreställning. Teatern i sin tur är huset där Operan fanns i årtionden före det nya huset blev färdligt 1993. Det var i detta hus som Aku Ahjolinna uppträdde under sin aktiva dansarkarriär. 

Överraskningsnumret med Tero Saarinen. Foto Mirka Kleemola

Överraskningsnumret med Tero Saarinen. Foto Mirka Kleemola

Jubileumsföreställningen hade en extra programpunkt; Tero Saarinen ville hedra sin balettlärare med att själv uppträda, och genom detta blev föreställningen extra festlig. Tero fick börja med sin Man in a room koreograferad av Carolyn Carlson. I slutet av det fina numret målade han på en duk. När han kompletterade linjerna kunde vi se budskapet: AKU.

Ett tal följde, ett informationsrikt och elegant sådant, passande till evenemanget. Därefter en extra paus, publiken skulle få vänta på Karin Månsdotter längre fram. När föreställningen väl är över är applåderna långa och det blir stående ovationer för Aku Ahjolinna, man hedrar hela hans karriär.

Anita Jokela
3 dec 2013


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil