Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eve Andre-Tuga i Snövit och de sju dvärgarna. Foto Harry Rospu

Eve Andre-Tuga i Snövit och de sju dvärgarna. Foto Harry Rospu

Estoniateatern har haft jubileum –
Baletten fyllde 95 år och operahuset 100

TALLINN: I den hundraåriga byggnaden dansar baletten ett omfattande program med både klassiska succéverk och moderna koreografier. Hela året 2013 blev ett jubileum men i september var det dags att fira stort för hela teatern med både balett och opera.

Man kunde visa upp ett ansikte med full tro på framtiden, och uppträdde i den stora salongen och ute i det gröna. Evenemangen samlade stora mängder intresserad publik, trogna vänner och nya bekanta för artisterna. Baletten visade sig i fyra galaföreställningar i tre städer förutom i Tallinn.

Det viktigaste under året var de många föreställningarna för varje smak att välja på. Estonias balett medverkar även i operetter vilka är mycket populära. Dessa liksom balett och opera samlar publik från långa avstånd, med bussar och färjor till Tallinn. Det är inte ovanligt med stora grupper från huvudstadsregionen i södra Finland eller bussar från de största städerna i Estland.

Det dansas i Tallinn med fräsch ungdomlig energi och glädje, alla veckodagar utom på måndagar, och det är ständigt något på gång. 

Då baletten inte uppträder på den egna scenen reser man runt eller gör konstformen bekant för ny publik genom att ordna jippon för bebisar, skolbarn och även för vuxna.

Gruppens gästspel har också funnit vägen bl.a. till Venedig, Hongkong och Macao. I Venedig på La Fenice-teatern spelades Nötknäpparen in för TV i december 2012, och har visats nyligen på Mezzokanalen. På våren kom baletten från Operan i Minsk på visit till Estonia och dess artister i sin tur åkte samtidigt till Vitrysslands huvudstad för att i sin tur gästspela där.

Vitali Nikolajev och Marika Muiste i Rosalinde. Foto Harry Rospu

Vitali Nikolajev och Marika Muiste i Rosalinde. Foto Harry Rospu

Till de senaste nyheterna hör framgångar med krävande och kända större verk såsom Manon och Bajadären, och en ny helaftonsbalett av balettchefen Thomas Edur med namnet Modigliani – The Cursed Artist.

Ensemblen ger till och med flera helaftonsbaletter samtidigt såsom klassikern Svansjön – i Estland lika populär som i Helsingfors eller Stockholm. Ett litet kompani måste göra det – ha många verk på repertoaren samtidigt – vilket är ansträngande och det kräver sitt, förklarar Age Oks för Dansportalens läsare. Hon – känd även internationellt under namnet Agnes Oaks och, tillsammans med maken Thomas Edur, med stor karriär vid Nationalbaletten i England bakom sig– är numera Thomas Edurs assistent och repetitör.

Som besökare går det bra att planera på det sättet att man ser mycket av utbudet på en gång. Detta har jag gjort, och på den senaste tiden har jag sett Manon, Nötknäpparen, Rosalinde, Sylfiden, Snövit och de sju dvärgarna och en balettafton med Den andra symfonin (av Schumann) och andra akten av Svansjön, samt en annan afton med Othello och Who Cares. På de moderna kvällarna står vanligtvis två dansverk på programmet.

Förrän allt står klart…
Estonias byggnad har två uppbyggnader på taket, högt uppe, och den ena rymmer den största övningssalen. Hiss finns inte på den här sidan, och stegen är många. På en tidig morgon skall kroppen bli vaken och tänjas för de krävande uppgifterna med föreställning på kvällen eller inför dagens många övningstimmar inför kommande roller på scenen.

Det är männens tur att göra sin klass, de koncentrerar sig och jobbar hårt, svettas ymnigt. Det är frågan om hårt arbete, och verktyget är ju endast den egna kroppen. Hur allvarligt artisterna tar sin träning syns senare på scenen.

Denna morgon finns även några av de kvinnliga solisterna i samma studio där stämningen är nästan sakral. I det gamla huset från 1913 finns två större träningssalar, och hela balettgruppen delas så att alla får sin plats, turvis i de båda utrymmena.

Viktor Fedortshenko, en erfaren balettmästare, visar stegen: man är övertygad om att han kan sitt då han dansat i sina unga år på samma teater. Han rättar varsamt och ger råd till dansarna.

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i Manon. Foto Harry Ropsu

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i Manon. Foto Harry Ropsu

Dansarna och repertoaren
Det tekniska kunnandet stiger i och med att ett balettkompani dansar krävande koreografier. En sådan är den dramatiska baletten Manon av Kenneth MacMillan.

Solistdansaren Alena Shkatula sågs göra en av sina mest lyckade rolltolkningar med partnern Maksim Tjukarjov. Hon har bra basteknik och Manons roll var säkert en intressant utmaning.

Shkatula och Tjukarjov har dansat tillsammans i många baletter och i vissa ögonblick har jag saknat mera engagemang hos dem. Det räcker inte med att utföra stegen och se vacker ut. I Rosalinde tycktes nu Shkatula njuta av att vara komedienne: hon drar på för fullt igenom den ledande rollen i denna Strauss muntra glädjekälla, som kanske är bättre känd under namnet Läderlappen. Ett verk i den stora publikens smak.

En annan skicklig dansare – Marika Muiste i kammarjungfruns roll – glänste fullt ut även hon. Damerna spelade underbart ihop. Muiste (just nu mammaledig) är alltid stark, noggrann och engagerad i det hon gör.

Detsamma kan man säga om den erfarna och fina solisten Eve Andre, på sin plats i alla de roller som hon uppträtt i, t ex som Desdemona i Otello.

Jag har beundrat Eve Andre också i titelrollen i den trevliga dansberättelsen Snövit och de sju dvärgarna: en glad och charmerande ung tjej som har roligt på scenen, vilket även gäller dvärgarna. Beundrade henne också i Andra Symfonin i Uwe Scholz koreografi.

I Rosalinde märks även Vitali Nikolajevs rollprestation som en rolig Alfredo med sin violin (se trailern). En säker och, numera mer än tidigare, uttrycksfull Anatoli Arhangelskij har fått ställa upp oftare på sistone som partner till Shkatula.

Sergei Upkin har en gedigen teknik och har setts i många roller såväl i hemlandet som tidigare också i Tyskland. Väldigt engagerad även han i sina uppgifter, också i träningssalen, där man ofta ser vilka dansare som faktiskt jobbar och då också går framåt. Som Romeo såg jag honom allra först, då med sin Julia, Luana Georg. Hon med sina mjuka linjer och fridfulla närvaro är redan sedan länge en av de bärande krafterna i balettkompaniet.

Nanae Maruyama i La Bayadère. Foto Harry Rospu

Nanae Maruyama i La Bayadère. Foto Harry Rospu

Det finns många fina dansare i ensemblen. En del av dansarna är utländska, flera från Storbritannien och från Italien, och dessa ger en viss prägel och en glimt av sin egen kultur till gruppen. Av de dansare som jag sett uppträda får nu bara inte alla plats i denna artikel den här gången. Men baletten förnyar sig och nya solister får prova på sina möjligheter.

Nämnas kan Nanae Maruyama som med Sergei Upkin som en säker partner uppträdde lyckat i Bajadären. Hon har tidigare gjort några mindre solistroller, och hennes vackra sofistikerade dans har man inte kunnat undgå att lägga märke till i raden av kårdamer heller. Triinu Leppik är en annan dam som fått nya solistuppdrag.

Repetitörerna gör bra jobb
Jag är imponerad av att se hur teaterns repetitörer arbetar, att få iaktta hur fint och varsamt de tar hand om sina dansare, och hur dessa sedan gör bra ifrån sig.

 Jag har en angenäm minnesbild av en lyckad coaching med repetitören Tatjana Laid i träningssalen. Hon jobbade med Svetlana Danilova som skulle delta i en balettävling i ukrainska Kiev. Det blev framgång och ett andrapris för henne – och senare mer krävande uppgifter i baletten.

Heidi Kopti, Triinu Leppik, Marika Muiste i Askungen. Foto Harry Ropsu

Heidi Kopti, Triinu Leppik, Marika Muiste i Askungen. Foto Harry Ropsu

Marina Kesler som till ganska nyligen var dansare vid Estoniateatern är nu repetitör och koreograf. Förutom den tidigare nämnda Othello har hon nykoreograferat berättelsen om Askungen med det trevliga estniska namnet Tuhkatriinu. En fräsch tolkning av den gamla sagan av bröderna Grimm. Trevliga och fascinerande scener med fantasifulla rollfigurer i mycket modern anda. Rekommenderas för barn.

Anita Jokela
27 jan 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil