Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eve Andre-Tuga i Snövit och de sju dvärgarna. Foto Harry Rospu

Eve Andre-Tuga i Snövit och de sju dvärgarna. Foto Harry Rospu

Estoniateatern har haft jubileum –
Baletten fyllde 95 år och operahuset 100

TALLINN: I den hundraåriga byggnaden dansar baletten ett omfattande program med både klassiska succéverk och moderna koreografier. Hela året 2013 blev ett jubileum men i september var det dags att fira stort för hela teatern med både balett och opera.

Man kunde visa upp ett ansikte med full tro på framtiden, och uppträdde i den stora salongen och ute i det gröna. Evenemangen samlade stora mängder intresserad publik, trogna vänner och nya bekanta för artisterna. Baletten visade sig i fyra galaföreställningar i tre städer förutom i Tallinn.

Det viktigaste under året var de många föreställningarna för varje smak att välja på. Estonias balett medverkar även i operetter vilka är mycket populära. Dessa liksom balett och opera samlar publik från långa avstånd, med bussar och färjor till Tallinn. Det är inte ovanligt med stora grupper från huvudstadsregionen i södra Finland eller bussar från de största städerna i Estland.

Det dansas i Tallinn med fräsch ungdomlig energi och glädje, alla veckodagar utom på måndagar, och det är ständigt något på gång. 

Då baletten inte uppträder på den egna scenen reser man runt eller gör konstformen bekant för ny publik genom att ordna jippon för bebisar, skolbarn och även för vuxna.

Gruppens gästspel har också funnit vägen bl.a. till Venedig, Hongkong och Macao. I Venedig på La Fenice-teatern spelades Nötknäpparen in för TV i december 2012, och har visats nyligen på Mezzokanalen. På våren kom baletten från Operan i Minsk på visit till Estonia och dess artister i sin tur åkte samtidigt till Vitrysslands huvudstad för att i sin tur gästspela där.

Vitali Nikolajev och Marika Muiste i Rosalinde. Foto Harry Rospu

Vitali Nikolajev och Marika Muiste i Rosalinde. Foto Harry Rospu

Till de senaste nyheterna hör framgångar med krävande och kända större verk såsom Manon och Bajadären, och en ny helaftonsbalett av balettchefen Thomas Edur med namnet Modigliani – The Cursed Artist.

Ensemblen ger till och med flera helaftonsbaletter samtidigt såsom klassikern Svansjön – i Estland lika populär som i Helsingfors eller Stockholm. Ett litet kompani måste göra det – ha många verk på repertoaren samtidigt – vilket är ansträngande och det kräver sitt, förklarar Age Oks för Dansportalens läsare. Hon – känd även internationellt under namnet Agnes Oaks och, tillsammans med maken Thomas Edur, med stor karriär vid Nationalbaletten i England bakom sig– är numera Thomas Edurs assistent och repetitör.

Som besökare går det bra att planera på det sättet att man ser mycket av utbudet på en gång. Detta har jag gjort, och på den senaste tiden har jag sett Manon, Nötknäpparen, Rosalinde, Sylfiden, Snövit och de sju dvärgarna och en balettafton med Den andra symfonin (av Schumann) och andra akten av Svansjön, samt en annan afton med Othello och Who Cares. På de moderna kvällarna står vanligtvis två dansverk på programmet.

Förrän allt står klart…
Estonias byggnad har två uppbyggnader på taket, högt uppe, och den ena rymmer den största övningssalen. Hiss finns inte på den här sidan, och stegen är många. På en tidig morgon skall kroppen bli vaken och tänjas för de krävande uppgifterna med föreställning på kvällen eller inför dagens många övningstimmar inför kommande roller på scenen.

Det är männens tur att göra sin klass, de koncentrerar sig och jobbar hårt, svettas ymnigt. Det är frågan om hårt arbete, och verktyget är ju endast den egna kroppen. Hur allvarligt artisterna tar sin träning syns senare på scenen.

Denna morgon finns även några av de kvinnliga solisterna i samma studio där stämningen är nästan sakral. I det gamla huset från 1913 finns två större träningssalar, och hela balettgruppen delas så att alla får sin plats, turvis i de båda utrymmena.

Viktor Fedortshenko, en erfaren balettmästare, visar stegen: man är övertygad om att han kan sitt då han dansat i sina unga år på samma teater. Han rättar varsamt och ger råd till dansarna.

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i Manon. Foto Harry Ropsu

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i Manon. Foto Harry Ropsu

Dansarna och repertoaren
Det tekniska kunnandet stiger i och med att ett balettkompani dansar krävande koreografier. En sådan är den dramatiska baletten Manon av Kenneth MacMillan.

Solistdansaren Alena Shkatula sågs göra en av sina mest lyckade rolltolkningar med partnern Maksim Tjukarjov. Hon har bra basteknik och Manons roll var säkert en intressant utmaning.

Shkatula och Tjukarjov har dansat tillsammans i många baletter och i vissa ögonblick har jag saknat mera engagemang hos dem. Det räcker inte med att utföra stegen och se vacker ut. I Rosalinde tycktes nu Shkatula njuta av att vara komedienne: hon drar på för fullt igenom den ledande rollen i denna Strauss muntra glädjekälla, som kanske är bättre känd under namnet Läderlappen. Ett verk i den stora publikens smak.

En annan skicklig dansare – Marika Muiste i kammarjungfruns roll – glänste fullt ut även hon. Damerna spelade underbart ihop. Muiste (just nu mammaledig) är alltid stark, noggrann och engagerad i det hon gör.

Detsamma kan man säga om den erfarna och fina solisten Eve Andre, på sin plats i alla de roller som hon uppträtt i, t ex som Desdemona i Otello.

Jag har beundrat Eve Andre också i titelrollen i den trevliga dansberättelsen Snövit och de sju dvärgarna: en glad och charmerande ung tjej som har roligt på scenen, vilket även gäller dvärgarna. Beundrade henne också i Andra Symfonin i Uwe Scholz koreografi.

I Rosalinde märks även Vitali Nikolajevs rollprestation som en rolig Alfredo med sin violin (se trailern). En säker och, numera mer än tidigare, uttrycksfull Anatoli Arhangelskij har fått ställa upp oftare på sistone som partner till Shkatula.

Sergei Upkin har en gedigen teknik och har setts i många roller såväl i hemlandet som tidigare också i Tyskland. Väldigt engagerad även han i sina uppgifter, också i träningssalen, där man ofta ser vilka dansare som faktiskt jobbar och då också går framåt. Som Romeo såg jag honom allra först, då med sin Julia, Luana Georg. Hon med sina mjuka linjer och fridfulla närvaro är redan sedan länge en av de bärande krafterna i balettkompaniet.

Nanae Maruyama i La Bayadère. Foto Harry Rospu

Nanae Maruyama i La Bayadère. Foto Harry Rospu

Det finns många fina dansare i ensemblen. En del av dansarna är utländska, flera från Storbritannien och från Italien, och dessa ger en viss prägel och en glimt av sin egen kultur till gruppen. Av de dansare som jag sett uppträda får nu bara inte alla plats i denna artikel den här gången. Men baletten förnyar sig och nya solister får prova på sina möjligheter.

Nämnas kan Nanae Maruyama som med Sergei Upkin som en säker partner uppträdde lyckat i Bajadären. Hon har tidigare gjort några mindre solistroller, och hennes vackra sofistikerade dans har man inte kunnat undgå att lägga märke till i raden av kårdamer heller. Triinu Leppik är en annan dam som fått nya solistuppdrag.

Repetitörerna gör bra jobb
Jag är imponerad av att se hur teaterns repetitörer arbetar, att få iaktta hur fint och varsamt de tar hand om sina dansare, och hur dessa sedan gör bra ifrån sig.

 Jag har en angenäm minnesbild av en lyckad coaching med repetitören Tatjana Laid i träningssalen. Hon jobbade med Svetlana Danilova som skulle delta i en balettävling i ukrainska Kiev. Det blev framgång och ett andrapris för henne – och senare mer krävande uppgifter i baletten.

Heidi Kopti, Triinu Leppik, Marika Muiste i Askungen. Foto Harry Ropsu

Heidi Kopti, Triinu Leppik, Marika Muiste i Askungen. Foto Harry Ropsu

Marina Kesler som till ganska nyligen var dansare vid Estoniateatern är nu repetitör och koreograf. Förutom den tidigare nämnda Othello har hon nykoreograferat berättelsen om Askungen med det trevliga estniska namnet Tuhkatriinu. En fräsch tolkning av den gamla sagan av bröderna Grimm. Trevliga och fascinerande scener med fantasifulla rollfigurer i mycket modern anda. Rekommenderas för barn.

Anita Jokela
27 jan 2014


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil