Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maria Eichwald. Foto © Roman Novitzky

Maria Eichwald. Foto © Roman Novitzky

En förtjusande ballerina gästar Stockholm

STOCKHOLM: Kungliga Baletten gästas i mars av Maria Eichwald, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Hon dansar rollen som Tatjana i John Crankos balett Onegin tillsammans med Jan-Erik Wikström som dansar titelrollen.

Dansportalen träffade Maria under mådagen i operahuset för en pratstund om hennes bakgrund, karriär och det aktuella gästspelelet.

Maria är född som Maria Sidorkina i Kazakhstan och fick sin balettundersisning i dåvarande huvudstaden Alma Ata (Almaty). Efter examen fick hon anställning vid nationalnbaletten där och blev snart utnämnd till premiärdansare.

Efter ett par år ville hon söka sig till Europa och familjen flyttade till Tyskland 1994, där hon antog moderns flicknamn Eichwald.

Maria Eichwald som Tatjana i Onegin. Foto © Stuttgart Ballet

Maria Eichwald som Tatjana i Onegin. Foto © Stuttgart Ballet

Maria Eichwald berättar:
"Första målet blev Nürnberg, där jag satte igång med att lära mig tyska och acklimatisera mig i Europa. Jag antog också min mors föicknamn och blev Maria Eichwald. Första anställningen blev vid baletten i Mönchengladbach i Ruhrområdet, ett mindre kompani med en blandad repertoar huvudsakligen i modern koreografi. Jag stannade i två år där och fick jobba mycket och kunde i alla fall ta skola i klassisk teknik.

Men jag ville helst dansa med ett stort klassiskt kompani och visste att Bayerisches Staatsballett i München hade en bred repertoar, så jag sökte dit 1996. Jag blev kvar i åtta år, först under Konstanze Vernons ledarsdkap och sedan under nuvarande chefen Ivan Liska. Där fick jag göra John Neumeiers Kameliadamen och blev omdelbart förälskad i hans koreografi och rollen som Marguerite."

Med Bayerska statsbaletten gästspelade Maria över hela världen. Bland annat blev hon under säsongen 2000-01 inbjuden av Alicia Alonzo att dansa med Kubanska Nationalbaletten och hon dansade även vid många balettgalor, bland annat en intenationell balettgala i Paris 2001 kallad Det tjugonde århundradets stjärnor.

2002 tilldelades hon det prestigefulla priset Prix Benois de la Danse. Hon har även gästat Den Kongelige Ballet i Köpenhamn 2003 som Manon i Kennrth MacMillans balett.

"Efter en tid kändes det som jag stod lite still i min karriär och jag ville inte slå mig till ro. Då fick jag göra ett inhopp i Onegin i Stuttgart och jag trivdes med den vänliga och kreativa stämningen där, så jag frågade om jag kunde få en plats i ensemblen och de svarade ja, så jag började där i januari 2004."

Maria Euchwald med Damiano Pettenelle som Furst Gremin. Foto © Stuttgart Ballet

Maria Euchwald med Damiano Pettenelle som Furst Gremin. Foto © Stuttgart Ballet

"Jag tycker bäst om att göra roller som går på djupet i känslorna, dramatiska roller som ger möjlighet att utforma en karaktär. Jag tycker att John Crankos baletter ger mig just vad jag söker.  Jag har nu varit i Stuttgart i sex år och fått dansa många av Crankos baletter, bland annat både Olga och Tatjana i Onegin och hans Julia i Romeo och Julia och Katarina i Så tuktas en argbigga.

Jag tycker också mycket om Jiři Kyliaáns Bella Figura, den har visserligen ingen handling, men man kan uttrycka så mycket i hans koreografi. Jag har också dansat ett pas de deux ur Mats Eks Lägenhet, det som kallas Dörr."

Har du dansat med Jan-Erik Wikström tidigare?
"Nej, det är första gången. Jag var här för några veckor sedan och vi repeterade in rollerna, det var ju första gången han dansade titelrollen. Det gick bra, och jag kände mig bekväm med kompaniet så jag är glad att jag fick komma till Stockholm. Sedan kom jag tillbaka veckan före vår första föreställning så vi kunde finputsa samspelet.

Vi skulle ju bara göra två föreställningar tillsammans, men på grund av ett sjukdomsfall så fick vi hoppa in nu och göra söndagens föreställning. Jag fick veta det bara dagen innan och att det skulle bli med en ny dansare som Gremin, så det var bara att sätta igång och repetera. Det skulle bli Olof Westrings avskedsföreställning, så han kunde ju inte bytas ut! Men det gick bra, och på så vis fick också Jan-Erik göra tre föreställningar i stället för två."

Vad händer nu härnäst?
Jag är kvar i Stuttgart säsongen ut och ska bland annat dansa i en nyskapad balett av Louis Stiens, som får urpremiär den 23 maj. Louis är en mycket ung dansare i kompaniet som började göra koreografier redan i balettskolan i München, där han kommer ifrån.

Sedan ska jag bli free-lance i sommar – jag vill pröva på något nytt, att vara nöjd med det invanda är farligt!"

Anders Jörlén
18 mars 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil