Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan-Erik Wikström och Maria Eichwald i Onegin. Foto Kungliga Operan

Jan-Erik Wikström och Maria Eichwald i Onegin. Foto Kungliga Operan

Passion på båda sidor rampen

STOCKHOLM: Kungliga balettens serie av Oneginföreställningar kan närmast liknas vid ett maraton av avskedsföreställningar. Sist i raden efter Marie Lindqvist, Irina Laurenova och Olof Westring blev nu Jan-Erik Wikström. Sist men inte minst! Maken till jubel har nog inte hörts på Operan sedan Birgit Nilssons dagar.

Jan-Erik och hans partner Maria Eichwald, hitflugen från Stuttgart, genomförde föreställningen med en intensitet och passion som smittade hela publiken. Blomster, hurrarop och touche från orkestern bidrog till feststämningen.

Maria Eichwald och Jan-Erik Wikström tar emot applåder. Foto Cristian Hillbom

Maria Eichwald och Jan-Erik Wikström tar emot applåder. Foto Cristian Hillbom

Jan-Erik Wikström fick sin första anställning som dansare 1987. Då kom han direkt från Svenska Balettskolan till Kungliga Operan, och han har stannat kvar där – förutom tre års tjänstledighet som han tillbringade i London som framgångsrik Principal vid English National Ballet.

Hans genombrott kom tidigt. I rollen som bronsgud i La Bayadère 1989 hoppade han rakt in i publikens hjärtan. Rollerna har sedan radats upp genom åren: prinsarna i Svansjön, Törnrosa och Askungen, Albrekt i Giselle, des Grieux i Manon, Jean i Fröken Julie, Romeo, Petrucchio i Argbiggan och många många fler. Prins var han även i Kenneth MacMillans Mayerling. Den olycklige Prins Rudolf hade han länge drömt att få göra innan det äntligen blev av i Stockholm.

Nutida koreografer har gärna arbetat med Jan-Erik, som alltid presterat till det yttersta. Inga genvägar där! Polske koreografen Krzsysztof Pasztor skapade sin Tristan för honom i Warszawa och baletten togs sedan upp i Stockholm. Han har dansat i Pär Isbergs baletter och i Mats Eks Julia och Romeo. 2012 dansade han som en mycket fascinerande, ondskefull fé i Marcia Haydées version av Törnrosa.

Jan-Erik Wikström som den onda fén i Törnrosa. Foto Hans Nilsson

Jan-Erik Wikström som den onda fén i Törnrosa. Foto Hans Nilsson

I London dansade han både prinsen i Svansjön och Romeo i arenaproduktioner av Derek Dean på jättelik scen i Royal Albert Hall. "Man visste inte riktigt vilket håll man skulle rikta sig mot" har han kommenterat den upplevelsen. För Jan-Erik koreograferade också Christopher Hampson Double Concerto med English National ballet.

En koreograf för vilken Jan-Erik Wikström varit en stor inspirationskälla är Norberto dos Santos som skapat en rad verk, både solon och ensemblebaletter för honom. Nämnas kan Orfeus i stan, Bolero, Våroffer och Orlando. Scen för dessa framträdanden har ofta varit Dansmuseet, där publiken på myckt nära håll kunnat leva med i deras skapelser. Våroffer inbjöds speciellt till Musée d'Orsay i Paris i sambansd med Nijinskij-jubileet 2000.

Många är också de ballerinor han dansat med som till exempel Susan Jaffe, Nina Ananiashivili, Daria Klimentová och Tamara Rojo. Men hans favoriter har nog varit kamraterna från balettskolan Anna Valev och Marie Lindqvist.

Jan-Erik Wikström är en dansare som kommer att finnas kvar länge i minnena hos en mycket stor publik.

Jan-Erik Wikström utnämndes till solist 1991, premiärdansare 1993 och år 2000 förärades han titeln Hovdansare. Samma år fick han också Svenska Dagbladets operapris. För två år sedan, 2012, mottog han medaljen Litteris et Artibus av H M Konungen för framstående konstnärliga insatser som dansare.

Han har gjort många gästspel utomlands. The National Ballet of China bjöd in honom för rollen Basilio i Don Quijote (koreografi Rudolf Nurejev). Koreografen Krzysztof Pastor nyskapade sitt verk Tristan i Warszawa med Jan-Erik i huvudrollen.

Jan-Erik Wikström var anställd som premiärdansare vid English National Ballet mellan år 2001-2004 och återvände därefter som gäst i arenaproduktionerna av Svansjön och Romeo och Julia av koreografen Derek Dean i Royal Albert Hall, London.

Bland verk som skapats direkt för Jan-Erik Wikström kan nämnas Orfeus i Stan, Bolero, Våroffer och Orlando av Norberto dos Santos samt Double Concerto av Christopher Hampson. Bland danspartners genom karriären finns Susan Jaffe, Nina Ananiashivili, Daria Klimentová och Tamara Rojo.

Anders Jörlén
19 mars 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil