Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan-Erik Wikström och Maria Eichwald i Onegin. Foto Kungliga Operan

Jan-Erik Wikström och Maria Eichwald i Onegin. Foto Kungliga Operan

Passion på båda sidor rampen

STOCKHOLM: Kungliga balettens serie av Oneginföreställningar kan närmast liknas vid ett maraton av avskedsföreställningar. Sist i raden efter Marie Lindqvist, Irina Laurenova och Olof Westring blev nu Jan-Erik Wikström. Sist men inte minst! Maken till jubel har nog inte hörts på Operan sedan Birgit Nilssons dagar.

Jan-Erik och hans partner Maria Eichwald, hitflugen från Stuttgart, genomförde föreställningen med en intensitet och passion som smittade hela publiken. Blomster, hurrarop och touche från orkestern bidrog till feststämningen.

Maria Eichwald och Jan-Erik Wikström tar emot applåder. Foto Cristian Hillbom

Maria Eichwald och Jan-Erik Wikström tar emot applåder. Foto Cristian Hillbom

Jan-Erik Wikström fick sin första anställning som dansare 1987. Då kom han direkt från Svenska Balettskolan till Kungliga Operan, och han har stannat kvar där – förutom tre års tjänstledighet som han tillbringade i London som framgångsrik Principal vid English National Ballet.

Hans genombrott kom tidigt. I rollen som bronsgud i La Bayadère 1989 hoppade han rakt in i publikens hjärtan. Rollerna har sedan radats upp genom åren: prinsarna i Svansjön, Törnrosa och Askungen, Albrekt i Giselle, des Grieux i Manon, Jean i Fröken Julie, Romeo, Petrucchio i Argbiggan och många många fler. Prins var han även i Kenneth MacMillans Mayerling. Den olycklige Prins Rudolf hade han länge drömt att få göra innan det äntligen blev av i Stockholm.

Nutida koreografer har gärna arbetat med Jan-Erik, som alltid presterat till det yttersta. Inga genvägar där! Polske koreografen Krzsysztof Pasztor skapade sin Tristan för honom i Warszawa och baletten togs sedan upp i Stockholm. Han har dansat i Pär Isbergs baletter och i Mats Eks Julia och Romeo. 2012 dansade han som en mycket fascinerande, ondskefull fé i Marcia Haydées version av Törnrosa.

Jan-Erik Wikström som den onda fén i Törnrosa. Foto Hans Nilsson

Jan-Erik Wikström som den onda fén i Törnrosa. Foto Hans Nilsson

I London dansade han både prinsen i Svansjön och Romeo i arenaproduktioner av Derek Dean på jättelik scen i Royal Albert Hall. "Man visste inte riktigt vilket håll man skulle rikta sig mot" har han kommenterat den upplevelsen. För Jan-Erik koreograferade också Christopher Hampson Double Concerto med English National ballet.

En koreograf för vilken Jan-Erik Wikström varit en stor inspirationskälla är Norberto dos Santos som skapat en rad verk, både solon och ensemblebaletter för honom. Nämnas kan Orfeus i stan, Bolero, Våroffer och Orlando. Scen för dessa framträdanden har ofta varit Dansmuseet, där publiken på myckt nära håll kunnat leva med i deras skapelser. Våroffer inbjöds speciellt till Musée d'Orsay i Paris i sambansd med Nijinskij-jubileet 2000.

Många är också de ballerinor han dansat med som till exempel Susan Jaffe, Nina Ananiashivili, Daria Klimentová och Tamara Rojo. Men hans favoriter har nog varit kamraterna från balettskolan Anna Valev och Marie Lindqvist.

Jan-Erik Wikström är en dansare som kommer att finnas kvar länge i minnena hos en mycket stor publik.

Jan-Erik Wikström utnämndes till solist 1991, premiärdansare 1993 och år 2000 förärades han titeln Hovdansare. Samma år fick han också Svenska Dagbladets operapris. För två år sedan, 2012, mottog han medaljen Litteris et Artibus av H M Konungen för framstående konstnärliga insatser som dansare.

Han har gjort många gästspel utomlands. The National Ballet of China bjöd in honom för rollen Basilio i Don Quijote (koreografi Rudolf Nurejev). Koreografen Krzysztof Pastor nyskapade sitt verk Tristan i Warszawa med Jan-Erik i huvudrollen.

Jan-Erik Wikström var anställd som premiärdansare vid English National Ballet mellan år 2001-2004 och återvände därefter som gäst i arenaproduktionerna av Svansjön och Romeo och Julia av koreografen Derek Dean i Royal Albert Hall, London.

Bland verk som skapats direkt för Jan-Erik Wikström kan nämnas Orfeus i Stan, Bolero, Våroffer och Orlando av Norberto dos Santos samt Double Concerto av Christopher Hampson. Bland danspartners genom karriären finns Susan Jaffe, Nina Ananiashivili, Daria Klimentová och Tamara Rojo.

Anders Jörlén
19 mars 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil