Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan-Erik Wikström och Maria Eichwald i Onegin. Foto Kungliga Operan

Jan-Erik Wikström och Maria Eichwald i Onegin. Foto Kungliga Operan

Passion på båda sidor rampen

STOCKHOLM: Kungliga balettens serie av Oneginföreställningar kan närmast liknas vid ett maraton av avskedsföreställningar. Sist i raden efter Marie Lindqvist, Irina Laurenova och Olof Westring blev nu Jan-Erik Wikström. Sist men inte minst! Maken till jubel har nog inte hörts på Operan sedan Birgit Nilssons dagar.

Jan-Erik och hans partner Maria Eichwald, hitflugen från Stuttgart, genomförde föreställningen med en intensitet och passion som smittade hela publiken. Blomster, hurrarop och touche från orkestern bidrog till feststämningen.

Maria Eichwald och Jan-Erik Wikström tar emot applåder. Foto Cristian Hillbom

Maria Eichwald och Jan-Erik Wikström tar emot applåder. Foto Cristian Hillbom

Jan-Erik Wikström fick sin första anställning som dansare 1987. Då kom han direkt från Svenska Balettskolan till Kungliga Operan, och han har stannat kvar där – förutom tre års tjänstledighet som han tillbringade i London som framgångsrik Principal vid English National Ballet.

Hans genombrott kom tidigt. I rollen som bronsgud i La Bayadère 1989 hoppade han rakt in i publikens hjärtan. Rollerna har sedan radats upp genom åren: prinsarna i Svansjön, Törnrosa och Askungen, Albrekt i Giselle, des Grieux i Manon, Jean i Fröken Julie, Romeo, Petrucchio i Argbiggan och många många fler. Prins var han även i Kenneth MacMillans Mayerling. Den olycklige Prins Rudolf hade han länge drömt att få göra innan det äntligen blev av i Stockholm.

Nutida koreografer har gärna arbetat med Jan-Erik, som alltid presterat till det yttersta. Inga genvägar där! Polske koreografen Krzsysztof Pasztor skapade sin Tristan för honom i Warszawa och baletten togs sedan upp i Stockholm. Han har dansat i Pär Isbergs baletter och i Mats Eks Julia och Romeo. 2012 dansade han som en mycket fascinerande, ondskefull fé i Marcia Haydées version av Törnrosa.

Jan-Erik Wikström som den onda fén i Törnrosa. Foto Hans Nilsson

Jan-Erik Wikström som den onda fén i Törnrosa. Foto Hans Nilsson

I London dansade han både prinsen i Svansjön och Romeo i arenaproduktioner av Derek Dean på jättelik scen i Royal Albert Hall. "Man visste inte riktigt vilket håll man skulle rikta sig mot" har han kommenterat den upplevelsen. För Jan-Erik koreograferade också Christopher Hampson Double Concerto med English National ballet.

En koreograf för vilken Jan-Erik Wikström varit en stor inspirationskälla är Norberto dos Santos som skapat en rad verk, både solon och ensemblebaletter för honom. Nämnas kan Orfeus i stan, Bolero, Våroffer och Orlando. Scen för dessa framträdanden har ofta varit Dansmuseet, där publiken på myckt nära håll kunnat leva med i deras skapelser. Våroffer inbjöds speciellt till Musée d'Orsay i Paris i sambansd med Nijinskij-jubileet 2000.

Många är också de ballerinor han dansat med som till exempel Susan Jaffe, Nina Ananiashivili, Daria Klimentová och Tamara Rojo. Men hans favoriter har nog varit kamraterna från balettskolan Anna Valev och Marie Lindqvist.

Jan-Erik Wikström är en dansare som kommer att finnas kvar länge i minnena hos en mycket stor publik.

Jan-Erik Wikström utnämndes till solist 1991, premiärdansare 1993 och år 2000 förärades han titeln Hovdansare. Samma år fick han också Svenska Dagbladets operapris. För två år sedan, 2012, mottog han medaljen Litteris et Artibus av H M Konungen för framstående konstnärliga insatser som dansare.

Han har gjort många gästspel utomlands. The National Ballet of China bjöd in honom för rollen Basilio i Don Quijote (koreografi Rudolf Nurejev). Koreografen Krzysztof Pastor nyskapade sitt verk Tristan i Warszawa med Jan-Erik i huvudrollen.

Jan-Erik Wikström var anställd som premiärdansare vid English National Ballet mellan år 2001-2004 och återvände därefter som gäst i arenaproduktionerna av Svansjön och Romeo och Julia av koreografen Derek Dean i Royal Albert Hall, London.

Bland verk som skapats direkt för Jan-Erik Wikström kan nämnas Orfeus i Stan, Bolero, Våroffer och Orlando av Norberto dos Santos samt Double Concerto av Christopher Hampson. Bland danspartners genom karriären finns Susan Jaffe, Nina Ananiashivili, Daria Klimentová och Tamara Rojo.

Anders Jörlén
19 mars 2014


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil