Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Qui, Ora av Claudia Catarzi. Foto Leonardo Bucalossi

Ur Qui, Ora av Claudia Catarzi. Foto Leonardo Bucalossi

Spring Forward, internationell dansfestival i Umeå

Kulturhuvudstadsåret Umeå2014 rullar vidare. Den 24 till 27 april anordnas en internationell dansfestival med Norrlandsoperan som bas och med inte mindre än tio olika föreställningar på fyra dagar.

Spring Forward är en årlig dansfestival på initiativ av det europeiska dansnätverket Aerowaves och arrangeras varje år i en ny stad. Under kulturhuvudstadsåret har turen kommit till Umeå. Då presenteras ett tjugotal noga utvalda verk av unga dansare och koreografer från olika håll i Europa. Unga talanger från tjugo europeiska länder visar under dessa fyra dagar prov på det allra senaste inom samtida dans!

Ur Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat av Ellen Sofie Henriksen. Foto Metti Aikio

Ur Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat av Ellen Sofie Henriksen. Foto Metti Aikio

Dansfest
Det utlovas en dansfest för alla scenkonstentusiaster och dessutom en myllrande mötesplats för den internationella dansbranschen.

Spring Forward 2014 samproduceras av Aerowaves och Norrlandsoperan med stöd av Umeå2014, kulturrådet och institutioner representerande Australien, Irland, Island, Italien, Polen, Portugal, Schweiz, Tjeckien och Tyskland,

Dag ett
Programmet inleds den 24 april med Magnetic North (24/4) som innefattar Ellen Sofie Henriksens trio Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat (kan ej översätta samiskan, red. anm.) med musik av Torgeir Vassvik. Ellen Sofie Henriksen är från Guovdageaidnu, Kautokeino i Norge och har studerat koreografi vid Kunsthøgskolen i Oslo och dans vid Trinity Laban Conservatory i London. Kulturhuvudstadsårets huvudtema är de åtta samiska årstiderna.

Nomodaco – Northern Movement Dance Company – från Sverige framför Love/Hate, ett danssolo i koreografi av Tove Skeidsvoll och dansfilmen Outside in av Tove Skeidsvoll och Petrus Sjövik. Subjektiva erfarenheter och gemensamma minnen utgör grunden för verket, som förmedlar en energi som talar till alla sinnen. Nomodaco är ett kollektiv som arbetar med samtida dans i Västerbotten.

Ur Adrienn Hóds Dawn. Foto Hodworks

Ur Adrienn Hóds Dawn. Foto Hodworks

Dag två
Programmet Dawn (25/4) innehåller två verk: Hüllen (Höljen) från Luxemburg av Annick Pütz, koreografi, och Ele Bleffert, kostym.  Ett solo som utforskar membranets/höljets inverkan på rörelsen.
Andra delen av programmet blir gruppen Hodworks från Ungern med Dawn, som gett föreställningen dess namn. I Adrienn Hóds koreografi tar den nakna kroppen plats på scenen och visar kroppens anatomiska-mekaniska natur eller 'djurliknande' egenskaper, som är så tabu i vår tid.

Senare på kvällen (25/4)  ges Whirling med tre stycken av Claudia Catarzi, Italien, Recollective. Ryssland och Eléonore Valére Lachky Company från Belgien. Catarzi kallar sitt verk Qui, Ora (Här/Nu) där hon strävar efter att föra allt tillbaka till det väsentliga, till det absoluta minimum som krävs för att kunna börja.

I duetten Repose (Vila) med Recollective 'förvandlas varje fotsteg till något annat, varje ögonblick begränsas av scenen i ett komplicerat system av fällor som alla är dödliga' för att saxa ur presentationen. Whirling av EléonoreValére Lacky är ett utforskande av lyckans fysikalitet. Hur kan denna känsla förmedla sig med kroppens rörelser?

Ur Boys Who Like to play with dolls av Ondrova & Šavel. Foto Antonin Matejovsky

Ur Boys Who Like to play with dolls av Ondrova & Šavel. Foto Antonin Matejovsky

Dag tre
Den 26 april visas Softer Swells (Mjukare svall) av irländska koreografen Qoife McAtamney som bygger på irländska kulturella referenser rörande genus och sexuella attityder. Dansen är 'ledlös' både till struktur och innehåll.

Kvällen fortsätter med Boys who like to play with dolls (Pojkar som gillar att leka med dockor) från Tjeckien där koreograferna Tereza Onfrovà och Peter Šavel också tar upp tankar kring kön och om hur flickor och pojkar, eller kvinnor och män, präglas av uppfostran och normer.

Nora Elberfeld från Hamburg har döpt sitt verk till You're From the Seventies but I'm a Nineties bitch (Ni är från sjuttitalet men jag är en nittitalsbitch). Det är ett pas de trois – en popsång. Tre människor i ständig förvandling, oavbrutet skapande nya 'images' men aldrig uppfyllande sin egen potential. Vad är förhållandet mellan individen och gruppen, mellan förgrund och bakgrund?
Kvällen innehåller också en repris av Tove Skeidsvolls Love/Hate.

Lördagen den 26 innehåller ytterligare två program. Step Right to It (ung. Stig rakt in) av isländskan Margrét Sara Gudjónsdóttir inleder det första. 'Det är ett ode till alienationen och dess hyperpersonliga internalisering och extrerna desorientering. Vi hoppas möta ett nytt tillstånd och kapa det mörka materia som existerar för ögonblicket inom den konstant skiftande auktoriteten i blicken och dess subjekt" – tolkningen är fri!

Ramona Nagabczynskis New (Dis)order (Ny (o)ordning) skapades i samarbete med tre dansare och beskriver rockkulturen och den makt musiken utövar över kroppen.

Ur Skin Me av Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas. Foto Dávid Drucker

Ur Skin Me av Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas. Foto Dávid Drucker

Sista föreställningen för dagen (26/4) blir Skin Me, som inleds med Is this the Beginning of It All, Again? (Börjar allting på nytt, nu igen?) av Simone Truong, Schweiz. Vad händer när vi möts av samma sak om och om igen? Att ställa frågor och följa upp dem igen och igen, att föra fram känslornas ömtålighet i ljuset när det gäller det material stycket är gjort av liksom känslorna hos Truong själv.

Fransmannen Clément Dazins Bruit de Couloir (Bullret i korridoren) är inspirerat av begreppet nära-döden-upplevelse, men har inget med döden att göra, det handlar om livet. I hjärtat av koreografin finns stilar som förenar hiphop, samtida dans och jonglering. Och tidsbegreppen förvillas genom slow motion, staccato, repetition och snabbhet i rörelserna.

Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas från Ungern bygger i sitt verk Skin Me (Flå mig) på sina egna och musikernas, Áron Porteleki och Ádám Citrom, förhållanden, kärlekar och tillfälliga förbindelser.

Ur Dig My Jockey av Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen. Foto Timo Wright

Ur Dig My Jockey av Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen. Foto Timo Wright

Sista dagen den 27 april
Dig My Jockey
heter programmet där Antonin Comestaz Out uf the Grey inleder. Det länge efterlängtade nya albumet med gruppen Out of th Grey har kommit! Inspirerad av undergroundmusiken skildra Comestaz det fiktiva bandet påhittigt och absurt, en överraskande flirt med klassisk balett, konstsim och kärleksscener.

Gala Moody och Michael Parker har skapat One Final Evolutionary Note: 'En sista antecknig om evolutionen, en man och en kvinna, hela mänskligheten, de ser på varandra och ser förflutet, nutid och framtid, två människor i en cirkel utan början eller slut, repetition och skillnad, på randen av utrotning, deras överlevnad förenad, en person och en parasit, en skillnad, utveckling.'

Från Finland kommer Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen med Dig My Jockey/Live Version, I deras föreställning finns en piska, kängor, läderhandskar, hästbetsel, videokamera, män, några hästar och en kvinna. Under föreställningen ser männen på kvinnan, kvinnan ser på männen och sedan ser männen på varandra. Det handlar om världar med hästar och fetischer, det undersöker teman som lekfullhet, makt, vår animala natur och erotiken.

Nästa föreställning kalla Eggshells. Grekiske Harry Koushos och Lander Ptarick, född i Brasilien och inflyttad till Portugal, delar föreställning. Koushos Man II är en duett, som beskriver ett överraskande möte. Lekfulla ögonblick frammanas, pressen i en oskuldsfull, blind kärlek ligger i luften.

Ur Patrick Landers Cascas d'OvO. Foto Günter Krämmer

Ur Patrick Landers Cascas d'OvO. Foto Günter Krämmer

Lander Patrick "skildrar i sin koreografi  Cascas d'OvO (Äggskal) ett överraskande möte. Lekfulla ögonblick frammanas, pressen utifrån på en oskuldsfull, blind kärlek ligger i luften" enligt Sofia Soromenho i Mais Critica. Lander Patrick söker teater- och dansamatörer i alla åldrar för att agera som statister i föreställningen.

Avslutar festivalen gör koreografen Jan Martens från Belgien med sin The Dog Days Are Over (Hundåren är förbi). Det är ett verk som försöker avslöja personen bakom dansaren. För att lyckas har en mycket komplex, matematisk, dynamisk och uttröttande koreografi konstruerats och den framförs nästan helt unisont. Svårighetsgraden är så hög, att dansarna förr eller senare gör fel. Det är då masken ramlar av.

Koreografen citerar ett uttalande av fotografen Philippe Halsman: "När man ber en person hoppa, är has/hennes uppmärksamhet mest riktad mot hoppandet och masken faller så att den verkliga personen framträder."

Anders Jörlén
22 april 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil