Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Qui, Ora av Claudia Catarzi. Foto Leonardo Bucalossi

Ur Qui, Ora av Claudia Catarzi. Foto Leonardo Bucalossi

Spring Forward, internationell dansfestival i Umeå

Kulturhuvudstadsåret Umeå2014 rullar vidare. Den 24 till 27 april anordnas en internationell dansfestival med Norrlandsoperan som bas och med inte mindre än tio olika föreställningar på fyra dagar.

Spring Forward är en årlig dansfestival på initiativ av det europeiska dansnätverket Aerowaves och arrangeras varje år i en ny stad. Under kulturhuvudstadsåret har turen kommit till Umeå. Då presenteras ett tjugotal noga utvalda verk av unga dansare och koreografer från olika håll i Europa. Unga talanger från tjugo europeiska länder visar under dessa fyra dagar prov på det allra senaste inom samtida dans!

Ur Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat av Ellen Sofie Henriksen. Foto Metti Aikio

Ur Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat av Ellen Sofie Henriksen. Foto Metti Aikio

Dansfest
Det utlovas en dansfest för alla scenkonstentusiaster och dessutom en myllrande mötesplats för den internationella dansbranschen.

Spring Forward 2014 samproduceras av Aerowaves och Norrlandsoperan med stöd av Umeå2014, kulturrådet och institutioner representerande Australien, Irland, Island, Italien, Polen, Portugal, Schweiz, Tjeckien och Tyskland,

Dag ett
Programmet inleds den 24 april med Magnetic North (24/4) som innefattar Ellen Sofie Henriksens trio Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat (kan ej översätta samiskan, red. anm.) med musik av Torgeir Vassvik. Ellen Sofie Henriksen är från Guovdageaidnu, Kautokeino i Norge och har studerat koreografi vid Kunsthøgskolen i Oslo och dans vid Trinity Laban Conservatory i London. Kulturhuvudstadsårets huvudtema är de åtta samiska årstiderna.

Nomodaco – Northern Movement Dance Company – från Sverige framför Love/Hate, ett danssolo i koreografi av Tove Skeidsvoll och dansfilmen Outside in av Tove Skeidsvoll och Petrus Sjövik. Subjektiva erfarenheter och gemensamma minnen utgör grunden för verket, som förmedlar en energi som talar till alla sinnen. Nomodaco är ett kollektiv som arbetar med samtida dans i Västerbotten.

Ur Adrienn Hóds Dawn. Foto Hodworks

Ur Adrienn Hóds Dawn. Foto Hodworks

Dag två
Programmet Dawn (25/4) innehåller två verk: Hüllen (Höljen) från Luxemburg av Annick Pütz, koreografi, och Ele Bleffert, kostym.  Ett solo som utforskar membranets/höljets inverkan på rörelsen.
Andra delen av programmet blir gruppen Hodworks från Ungern med Dawn, som gett föreställningen dess namn. I Adrienn Hóds koreografi tar den nakna kroppen plats på scenen och visar kroppens anatomiska-mekaniska natur eller 'djurliknande' egenskaper, som är så tabu i vår tid.

Senare på kvällen (25/4)  ges Whirling med tre stycken av Claudia Catarzi, Italien, Recollective. Ryssland och Eléonore Valére Lachky Company från Belgien. Catarzi kallar sitt verk Qui, Ora (Här/Nu) där hon strävar efter att föra allt tillbaka till det väsentliga, till det absoluta minimum som krävs för att kunna börja.

I duetten Repose (Vila) med Recollective 'förvandlas varje fotsteg till något annat, varje ögonblick begränsas av scenen i ett komplicerat system av fällor som alla är dödliga' för att saxa ur presentationen. Whirling av EléonoreValére Lacky är ett utforskande av lyckans fysikalitet. Hur kan denna känsla förmedla sig med kroppens rörelser?

Ur Boys Who Like to play with dolls av Ondrova & Šavel. Foto Antonin Matejovsky

Ur Boys Who Like to play with dolls av Ondrova & Šavel. Foto Antonin Matejovsky

Dag tre
Den 26 april visas Softer Swells (Mjukare svall) av irländska koreografen Qoife McAtamney som bygger på irländska kulturella referenser rörande genus och sexuella attityder. Dansen är 'ledlös' både till struktur och innehåll.

Kvällen fortsätter med Boys who like to play with dolls (Pojkar som gillar att leka med dockor) från Tjeckien där koreograferna Tereza Onfrovà och Peter Šavel också tar upp tankar kring kön och om hur flickor och pojkar, eller kvinnor och män, präglas av uppfostran och normer.

Nora Elberfeld från Hamburg har döpt sitt verk till You're From the Seventies but I'm a Nineties bitch (Ni är från sjuttitalet men jag är en nittitalsbitch). Det är ett pas de trois – en popsång. Tre människor i ständig förvandling, oavbrutet skapande nya 'images' men aldrig uppfyllande sin egen potential. Vad är förhållandet mellan individen och gruppen, mellan förgrund och bakgrund?
Kvällen innehåller också en repris av Tove Skeidsvolls Love/Hate.

Lördagen den 26 innehåller ytterligare två program. Step Right to It (ung. Stig rakt in) av isländskan Margrét Sara Gudjónsdóttir inleder det första. 'Det är ett ode till alienationen och dess hyperpersonliga internalisering och extrerna desorientering. Vi hoppas möta ett nytt tillstånd och kapa det mörka materia som existerar för ögonblicket inom den konstant skiftande auktoriteten i blicken och dess subjekt" – tolkningen är fri!

Ramona Nagabczynskis New (Dis)order (Ny (o)ordning) skapades i samarbete med tre dansare och beskriver rockkulturen och den makt musiken utövar över kroppen.

Ur Skin Me av Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas. Foto Dávid Drucker

Ur Skin Me av Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas. Foto Dávid Drucker

Sista föreställningen för dagen (26/4) blir Skin Me, som inleds med Is this the Beginning of It All, Again? (Börjar allting på nytt, nu igen?) av Simone Truong, Schweiz. Vad händer när vi möts av samma sak om och om igen? Att ställa frågor och följa upp dem igen och igen, att föra fram känslornas ömtålighet i ljuset när det gäller det material stycket är gjort av liksom känslorna hos Truong själv.

Fransmannen Clément Dazins Bruit de Couloir (Bullret i korridoren) är inspirerat av begreppet nära-döden-upplevelse, men har inget med döden att göra, det handlar om livet. I hjärtat av koreografin finns stilar som förenar hiphop, samtida dans och jonglering. Och tidsbegreppen förvillas genom slow motion, staccato, repetition och snabbhet i rörelserna.

Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas från Ungern bygger i sitt verk Skin Me (Flå mig) på sina egna och musikernas, Áron Porteleki och Ádám Citrom, förhållanden, kärlekar och tillfälliga förbindelser.

Ur Dig My Jockey av Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen. Foto Timo Wright

Ur Dig My Jockey av Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen. Foto Timo Wright

Sista dagen den 27 april
Dig My Jockey
heter programmet där Antonin Comestaz Out uf the Grey inleder. Det länge efterlängtade nya albumet med gruppen Out of th Grey har kommit! Inspirerad av undergroundmusiken skildra Comestaz det fiktiva bandet påhittigt och absurt, en överraskande flirt med klassisk balett, konstsim och kärleksscener.

Gala Moody och Michael Parker har skapat One Final Evolutionary Note: 'En sista antecknig om evolutionen, en man och en kvinna, hela mänskligheten, de ser på varandra och ser förflutet, nutid och framtid, två människor i en cirkel utan början eller slut, repetition och skillnad, på randen av utrotning, deras överlevnad förenad, en person och en parasit, en skillnad, utveckling.'

Från Finland kommer Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen med Dig My Jockey/Live Version, I deras föreställning finns en piska, kängor, läderhandskar, hästbetsel, videokamera, män, några hästar och en kvinna. Under föreställningen ser männen på kvinnan, kvinnan ser på männen och sedan ser männen på varandra. Det handlar om världar med hästar och fetischer, det undersöker teman som lekfullhet, makt, vår animala natur och erotiken.

Nästa föreställning kalla Eggshells. Grekiske Harry Koushos och Lander Ptarick, född i Brasilien och inflyttad till Portugal, delar föreställning. Koushos Man II är en duett, som beskriver ett överraskande möte. Lekfulla ögonblick frammanas, pressen i en oskuldsfull, blind kärlek ligger i luften.

Ur Patrick Landers Cascas d'OvO. Foto Günter Krämmer

Ur Patrick Landers Cascas d'OvO. Foto Günter Krämmer

Lander Patrick "skildrar i sin koreografi  Cascas d'OvO (Äggskal) ett överraskande möte. Lekfulla ögonblick frammanas, pressen utifrån på en oskuldsfull, blind kärlek ligger i luften" enligt Sofia Soromenho i Mais Critica. Lander Patrick söker teater- och dansamatörer i alla åldrar för att agera som statister i föreställningen.

Avslutar festivalen gör koreografen Jan Martens från Belgien med sin The Dog Days Are Over (Hundåren är förbi). Det är ett verk som försöker avslöja personen bakom dansaren. För att lyckas har en mycket komplex, matematisk, dynamisk och uttröttande koreografi konstruerats och den framförs nästan helt unisont. Svårighetsgraden är så hög, att dansarna förr eller senare gör fel. Det är då masken ramlar av.

Koreografen citerar ett uttalande av fotografen Philippe Halsman: "När man ber en person hoppa, är has/hennes uppmärksamhet mest riktad mot hoppandet och masken faller så att den verkliga personen framträder."

Anders Jörlén
22 april 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil