Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Qui, Ora av Claudia Catarzi. Foto Leonardo Bucalossi

Ur Qui, Ora av Claudia Catarzi. Foto Leonardo Bucalossi

Spring Forward, internationell dansfestival i Umeå

Kulturhuvudstadsåret Umeå2014 rullar vidare. Den 24 till 27 april anordnas en internationell dansfestival med Norrlandsoperan som bas och med inte mindre än tio olika föreställningar på fyra dagar.

Spring Forward är en årlig dansfestival på initiativ av det europeiska dansnätverket Aerowaves och arrangeras varje år i en ny stad. Under kulturhuvudstadsåret har turen kommit till Umeå. Då presenteras ett tjugotal noga utvalda verk av unga dansare och koreografer från olika håll i Europa. Unga talanger från tjugo europeiska länder visar under dessa fyra dagar prov på det allra senaste inom samtida dans!

Ur Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat av Ellen Sofie Henriksen. Foto Metti Aikio

Ur Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat av Ellen Sofie Henriksen. Foto Metti Aikio

Dansfest
Det utlovas en dansfest för alla scenkonstentusiaster och dessutom en myllrande mötesplats för den internationella dansbranschen.

Spring Forward 2014 samproduceras av Aerowaves och Norrlandsoperan med stöd av Umeå2014, kulturrådet och institutioner representerande Australien, Irland, Island, Italien, Polen, Portugal, Schweiz, Tjeckien och Tyskland,

Dag ett
Programmet inleds den 24 april med Magnetic North (24/4) som innefattar Ellen Sofie Henriksens trio Beatnaga il galgga gulgii geah ˇcˇat (kan ej översätta samiskan, red. anm.) med musik av Torgeir Vassvik. Ellen Sofie Henriksen är från Guovdageaidnu, Kautokeino i Norge och har studerat koreografi vid Kunsthøgskolen i Oslo och dans vid Trinity Laban Conservatory i London. Kulturhuvudstadsårets huvudtema är de åtta samiska årstiderna.

Nomodaco – Northern Movement Dance Company – från Sverige framför Love/Hate, ett danssolo i koreografi av Tove Skeidsvoll och dansfilmen Outside in av Tove Skeidsvoll och Petrus Sjövik. Subjektiva erfarenheter och gemensamma minnen utgör grunden för verket, som förmedlar en energi som talar till alla sinnen. Nomodaco är ett kollektiv som arbetar med samtida dans i Västerbotten.

Ur Adrienn Hóds Dawn. Foto Hodworks

Ur Adrienn Hóds Dawn. Foto Hodworks

Dag två
Programmet Dawn (25/4) innehåller två verk: Hüllen (Höljen) från Luxemburg av Annick Pütz, koreografi, och Ele Bleffert, kostym.  Ett solo som utforskar membranets/höljets inverkan på rörelsen.
Andra delen av programmet blir gruppen Hodworks från Ungern med Dawn, som gett föreställningen dess namn. I Adrienn Hóds koreografi tar den nakna kroppen plats på scenen och visar kroppens anatomiska-mekaniska natur eller 'djurliknande' egenskaper, som är så tabu i vår tid.

Senare på kvällen (25/4)  ges Whirling med tre stycken av Claudia Catarzi, Italien, Recollective. Ryssland och Eléonore Valére Lachky Company från Belgien. Catarzi kallar sitt verk Qui, Ora (Här/Nu) där hon strävar efter att föra allt tillbaka till det väsentliga, till det absoluta minimum som krävs för att kunna börja.

I duetten Repose (Vila) med Recollective 'förvandlas varje fotsteg till något annat, varje ögonblick begränsas av scenen i ett komplicerat system av fällor som alla är dödliga' för att saxa ur presentationen. Whirling av EléonoreValére Lacky är ett utforskande av lyckans fysikalitet. Hur kan denna känsla förmedla sig med kroppens rörelser?

Ur Boys Who Like to play with dolls av Ondrova & Šavel. Foto Antonin Matejovsky

Ur Boys Who Like to play with dolls av Ondrova & Šavel. Foto Antonin Matejovsky

Dag tre
Den 26 april visas Softer Swells (Mjukare svall) av irländska koreografen Qoife McAtamney som bygger på irländska kulturella referenser rörande genus och sexuella attityder. Dansen är 'ledlös' både till struktur och innehåll.

Kvällen fortsätter med Boys who like to play with dolls (Pojkar som gillar att leka med dockor) från Tjeckien där koreograferna Tereza Onfrovà och Peter Šavel också tar upp tankar kring kön och om hur flickor och pojkar, eller kvinnor och män, präglas av uppfostran och normer.

Nora Elberfeld från Hamburg har döpt sitt verk till You're From the Seventies but I'm a Nineties bitch (Ni är från sjuttitalet men jag är en nittitalsbitch). Det är ett pas de trois – en popsång. Tre människor i ständig förvandling, oavbrutet skapande nya 'images' men aldrig uppfyllande sin egen potential. Vad är förhållandet mellan individen och gruppen, mellan förgrund och bakgrund?
Kvällen innehåller också en repris av Tove Skeidsvolls Love/Hate.

Lördagen den 26 innehåller ytterligare två program. Step Right to It (ung. Stig rakt in) av isländskan Margrét Sara Gudjónsdóttir inleder det första. 'Det är ett ode till alienationen och dess hyperpersonliga internalisering och extrerna desorientering. Vi hoppas möta ett nytt tillstånd och kapa det mörka materia som existerar för ögonblicket inom den konstant skiftande auktoriteten i blicken och dess subjekt" – tolkningen är fri!

Ramona Nagabczynskis New (Dis)order (Ny (o)ordning) skapades i samarbete med tre dansare och beskriver rockkulturen och den makt musiken utövar över kroppen.

Ur Skin Me av Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas. Foto Dávid Drucker

Ur Skin Me av Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas. Foto Dávid Drucker

Sista föreställningen för dagen (26/4) blir Skin Me, som inleds med Is this the Beginning of It All, Again? (Börjar allting på nytt, nu igen?) av Simone Truong, Schweiz. Vad händer när vi möts av samma sak om och om igen? Att ställa frågor och följa upp dem igen och igen, att föra fram känslornas ömtålighet i ljuset när det gäller det material stycket är gjort av liksom känslorna hos Truong själv.

Fransmannen Clément Dazins Bruit de Couloir (Bullret i korridoren) är inspirerat av begreppet nära-döden-upplevelse, men har inget med döden att göra, det handlar om livet. I hjärtat av koreografin finns stilar som förenar hiphop, samtida dans och jonglering. Och tidsbegreppen förvillas genom slow motion, staccato, repetition och snabbhet i rörelserna.

Victória Dányi, Csaba Molnar och Zsófia Tamara Vadas från Ungern bygger i sitt verk Skin Me (Flå mig) på sina egna och musikernas, Áron Porteleki och Ádám Citrom, förhållanden, kärlekar och tillfälliga förbindelser.

Ur Dig My Jockey av Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen. Foto Timo Wright

Ur Dig My Jockey av Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen. Foto Timo Wright

Sista dagen den 27 april
Dig My Jockey
heter programmet där Antonin Comestaz Out uf the Grey inleder. Det länge efterlängtade nya albumet med gruppen Out of th Grey har kommit! Inspirerad av undergroundmusiken skildra Comestaz det fiktiva bandet påhittigt och absurt, en överraskande flirt med klassisk balett, konstsim och kärleksscener.

Gala Moody och Michael Parker har skapat One Final Evolutionary Note: 'En sista antecknig om evolutionen, en man och en kvinna, hela mänskligheten, de ser på varandra och ser förflutet, nutid och framtid, två människor i en cirkel utan början eller slut, repetition och skillnad, på randen av utrotning, deras överlevnad förenad, en person och en parasit, en skillnad, utveckling.'

Från Finland kommer Anna Maria Häkkinen och Jarkko Partanen med Dig My Jockey/Live Version, I deras föreställning finns en piska, kängor, läderhandskar, hästbetsel, videokamera, män, några hästar och en kvinna. Under föreställningen ser männen på kvinnan, kvinnan ser på männen och sedan ser männen på varandra. Det handlar om världar med hästar och fetischer, det undersöker teman som lekfullhet, makt, vår animala natur och erotiken.

Nästa föreställning kalla Eggshells. Grekiske Harry Koushos och Lander Ptarick, född i Brasilien och inflyttad till Portugal, delar föreställning. Koushos Man II är en duett, som beskriver ett överraskande möte. Lekfulla ögonblick frammanas, pressen i en oskuldsfull, blind kärlek ligger i luften.

Ur Patrick Landers Cascas d'OvO. Foto Günter Krämmer

Ur Patrick Landers Cascas d'OvO. Foto Günter Krämmer

Lander Patrick "skildrar i sin koreografi  Cascas d'OvO (Äggskal) ett överraskande möte. Lekfulla ögonblick frammanas, pressen utifrån på en oskuldsfull, blind kärlek ligger i luften" enligt Sofia Soromenho i Mais Critica. Lander Patrick söker teater- och dansamatörer i alla åldrar för att agera som statister i föreställningen.

Avslutar festivalen gör koreografen Jan Martens från Belgien med sin The Dog Days Are Over (Hundåren är förbi). Det är ett verk som försöker avslöja personen bakom dansaren. För att lyckas har en mycket komplex, matematisk, dynamisk och uttröttande koreografi konstruerats och den framförs nästan helt unisont. Svårighetsgraden är så hög, att dansarna förr eller senare gör fel. Det är då masken ramlar av.

Koreografen citerar ett uttalande av fotografen Philippe Halsman: "När man ber en person hoppa, är has/hennes uppmärksamhet mest riktad mot hoppandet och masken faller så att den verkliga personen framträder."

Anders Jörlén
22 april 2014


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil