Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sarah Jane Brodbeck och Dragos Mihalea i Artifacxt Suite. Foto Urban Jörén

Sarah Jane Brodbeck och Dragos Mihalea i Artifacxt Suite. Foto Urban Jörén

Spännande tjugohundratal på Kungliga operan

STOCKHOLM: Många förträffliga dansare lyser i Kungliga balettens nya blandprogram. Det första verket, från 2004, är skapat av en av världens erkänt främsta koreografer: amerikanen William Forsythe. De två övriga, från 2010, har som koreografer kanadensiskan Crystal Pite respektive det israeliska paret Sharon Eyal och Gai Behar.

William Forsythe
I jämnt 30 år har William Forsythe (f. 1949) varit verksam i Frankfurt, först som chef för Frankfurt-baletten, sedan 2005 som chef för egna Forsythe Company. Som ingen annan har han drivit den klassiska baletten mot nya horisonter.

Febrilt verksam visar Forsythe en fantastisk, ihållande förmåga att hålla sig i rörelsekonstens framkant. Förutom koreografier skapar han filmer, utställningar och projekt. 2012 utgav han dessutom fjärde upplagan av CD-ROM-skivan Improvisation technologies.

Dragos Mihalea och Sarah Jane Brodbeck med ensemble i Artifacxt Suite. Foto Urban Jörén

Dragos Mihalea och Sarah Jane Brodbeck med ensemble i Artifacxt Suite. Foto Urban Jörén

Med Artifact Suite har Kungliga baletten förvärvat ett verk där dansarna ges alla chanser att visa sig från sina bästa sidor. Sviten är en koncentrerad 45-minuters version, sammanställd 2004, av en helaftonsföreställning som Forsythe skapade 1984.

Denna svit är en enda fest för ögat. Den koreografiska fantasin flödar och avbryts endast av att ridån några gånger faller ned med ett brak, för att efter ett par sekunder åter gå upp: då har dansarna snabbt ställt upp i nya formationer.

Verkets stomme är mycket enkel: två duettpar, stor ensemble och en dansös med funktion som en sorts spelledare. Den rollen har ett originellt namn: Mud woman - möjligen leran i en skulptörs hand.

De drygt 30 dansarna imponerar med precision i grupper och övertygar som briljanta solister. En alldeles särskild överraskning i det första duettparet var Sarah Jane Brodbeck, från Schweiz, ny för säsongen. Hennes långsträckta, vackra linjer liksom ritade svepande, geomentriska figurer i rummet.

Emellanåt kan musik till modern dans vara en prövning för öronen. Så inte här: en Bachchaconne för soloviolin följdes av Bachinspirerad pianomusik (enligt programhäftet: kontrapunktiska visioner)  av Eva Crossman-Hecht, som 1984 var balettpianist för Forsythe. Förträffliga utgångspunkter om man, som koreografen uttryckt sig, vill att publiken ska se musiken i dansarna.

Anthony Lomuljo och Anton Valdbauer i The Other You. Foto Urban Jören

Anthony Lomuljo och Anton Valdbauer i The Other You. Foto Urban Jören

The Other You
Efter fem år med William Forstyhe i Ballett Frankfurt flyttade kanadensiskan Crystal Pite tillbaka till hemlandet och startade Kidd Pivot, en egen ensemble i Vancouver.

Pites The Other You (skapad 2010) är till formen en teatermässig, dynamisk duett. Den börjar med att en man prövar rörelser och former på en docka, som blir allt mer rörlig och initiativrik.

Impulser och reaktioner får snart ett eget liv. Anthony Lomuljo och Anton Valdbauer samarbetar med imponerande uppmärksamhet, timing och känslighet.

Ljuddesign av Owen Belton övergår i en av Ludwig van Beethovens mest kända sonater. Det är då samarbetet mellan dansarna förfinas. 

Hokuto Kudama och ensemble i Bill. foto Urban Jörén

Hokuto Kudama och ensemble i Bill. foto Urban Jörén

Bill
Under arbetet med Bill, av de israeliska koreograferna Sharon Eyal och Gai Behar, har Kungliga balettens dansare fått prova på Gaga, en danstyp som utvecklats av Ohad Naharin. Han leder sedan 1990 Batsheva Dance Company, där Eyal var dansös och koreograf 1990-2008.

Halvtimeslånga Bill (2010) är huvudsakligen ett gruppverk för något under 30 dansare. Det börjar dock med fem intressanta solon. Vid sådana tillfällen är det tacksamt att göra identifikationer.

De senaste säsongerna har omsättningen på dansare i Kungliga baletten varit synnerligen stor.  Det har blivit ovanligt svårt att känna igen alla nya ansikten. Denna afton kom jag på mig själv många gånger med att önska att dansarna hade burit namnskyltar.

Jérôme Marchand i Bill. Foto Urban Jörén

Jérôme Marchand i Bill. Foto Urban Jörén

En ny dansös jag särskilt vill flagga för heter Rena Narumi. I Bill gjorde hon dubbel tour en l'air (snurrade två varv i luften) – två gånger! Hon är den första dansös jag sett göra detta sedan den magnifika Louise Lecavalier i Edward Lockes superhäftiga dansfilm Number One. Det var ungefär tjugofem år sedan.

Enligt planerna skall Rena Marumi dansa Julia i Mats Eks storverk. Kryss i kalendern!

Jag tyckte nog att verkets inledning var starkare än avslutningen. Därvidlag befann jag mig uppenbarligen i minoritet. Bill hyllades med stående ovationer.

Programmet dansas till och med 3 maj och återkommer i höst. Mer än välkommet. 

Peter Bohlin
23 april 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil