Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Svansjön i sydafrikansk tappning. Foto John Hogg

Svansjön i sydafrikansk tappning. Foto John Hogg

Dynamisk dans från det rika Afrika

STOCKHOLM: Under rubruken Destination Joburg-Maputo genomförde Dansens Hus i Stockholm under april en både ambitiös och lovvärd satsning på den livaktiga, afrikanska kultur som alltför ofta kommer bort bland mediernas dramatiska rapporter om krig, svält och utländsk utsugning.

Här dansades av liv och lust. Presentationer före och möjlighet till samtal efter föreställningar gav möjligheter till mer personliga möten.

En sensationell version av Svansjön var huvudnumret. En särskilt glad överraskning var också en dansare och en musiker från Moçambique.

Svansjön av Dada Masilo. Foto John Hogg

Svansjön av Dada Masilo. Foto John Hogg

Svansjön
Fjorton dansare, en timme. Musik av Tjajkovskij, Steve Reich, Rene Avenant, Saint-Saëns och Arvo Pärt. En uppfriskande, sympatisk, respektlös, fascinerande föreställning med passion, allvar och en alldeles särskild dansglädje.

I centrum: en magnetisk, smärt ung dam som vibrerar av energi. Det är hon som är Odette. Det är också hon som är föreställningens koreograf. Dada Masilo är ett namn att lägga på minnet.

Efter inledning till Tjajkovskijs avslutningsmusik till Svansjön anges tonen med en dynamisk skådespelarmonolog där balettschabloner ventileras och ställs på huvudet. Därmed inbjuds åskådaren snabbt: Håll i hatten! Här kommer en åktur som inte liknar någonting annat!

Efter denna välfunna inledning blir innehållet i verket det väsentliga. Den unge mannen väljer inte den unga vackra tjejen utan i stället en ung man som dansar i tåskor till Döende svanen-musik. Både herrar och damer bär vita tutuer, om än ovanligt täta. När den unge mannen gör entré i vita långbyxor är det han som ser avvikande ut.

Dansstilen kunde beskrivas som en glad blandning av afrikansk dynamik, modern dans och klassisk balett. Scener staplas effektivt på varandra.

Dada Masilo - dynamisk koreograf och storartad dansös. Foto John Hogg

Dada Masilo - dynamisk koreograf och storartad dansös. Foto John Hogg

Mot slutet, till musik av Arvo Pärt, framträder hela ensemblen i för verket ovanligt stillsam dans, i enbart svarta långkjolar. Denna scen skiljer sig i så hög grad från resten av verket att den manar till eftertanke. Efter någon sådan ligger det plötsligt nära till hands att dra slutsatser av allmängiltig art: Det är inte viktigt vad som är svart och vitt, eller vem som är svart och vit, man eller kvinna. Skillnaderna finns – och leve dem! -– men det viktiga är att människor ser, accepterar och beundrar eller till och med älskar varandra.

Den drivande kraften bakom verket är alltså Dada Masilo, född i Soweto för knappt 30 år sedan. Bakom sig har hon en bred utbildning i dans, från bland annat Dance Factory i Johannesburg och PARTS i Bryssel.

Dada Masilo började undervisa redan som tonåring, och hon fortsätter att utbilda unga dansare. Men det är som koreograf hon har vunnit den stora, välförtjänta internationella uppmärksamheten.

På sin opuslista har Dada Masilo redan verk som Romeo och Julia, Carmen och en Ofeliabetraktelse som heter The Bitter End of Rosemary. Plus verk som Dancing with Dada. Något mer av henne och den dansglada ensemblen vore en önskedröm, så härmed framför jag en stilla bön om nåd.

Panaibra Gabriel Canda. Foto Arthur Fink

Panaibra Gabriel Canda. Foto Arthur Fink

Mångsidig solist från Moçambique
En prima överraskning var Panaibra Gabriel Canda, som i slutet på 1990-talet startade Culturarte, den första ensemblen för modern dans i Moçambique. I Time and Spaces: The Marrabenta Solos uppträder han ensam som dansör tillsammans med den förstklassige gitarristen Jorge Domingos. Denne spelar på en gitarr som med hjälp av en fotpedal förvandlas till fem olika stränginstrument.

I sitt danssolo talar Canda mycket. Tack och lov visas en översättning till engelska på fondväggen: Canda är nämligen lusofon – portugisisktalande. I några korta stycken redogör Canda för sin bakgrund, och den är mångskiftande. Under 400 år var Moçambique en portugisisk koloni. Efter befrielsen 1975 infördes en kommunistisk folkrepublik, som avlöstes av en demokrati. Inte nog med detta. Candas far härstammar från Bethani, en av landets många folkgrupper, med egna traditioner, öden och kulturer. 

Canda håller fram de olika faktorerna som pusselbitar som han kombinerar på olika sätt. Vad är han då? En liten, svart, lusofon, kommunistisk moçambiquier, en demokrat som valt dansen som uttrycksmedel? Eller möjligen något mer?

Candas dansanta sökande efter en identitet är samtidigt en snabblektion i en ung nations moderna historia. I Moçambique finns tio provinser. Huvudstaden Maputo räknas därvid som en egen enhet.

Det finns fler faktorer att beakta: Marrabenta är en musikform som växte fram i Moçambique från 1930-talet och framåt. Den kan beskrivas som en kombination av moçambiquiska dansrytmer och portugisisk folkmusik – mycket medryckande.

Canda skapade verket 2010 och har därefter kunnat turnera vida omkring. Synnerligen sevärt, både för artisternas och hela landets skull.

Panaibra Canda och gitarristen Jorge Domingos. Foto Arthur Fink

Panaibra Canda och gitarristen Jorge Domingos. Foto Arthur Fink

Sammanfattning
Dansens Hus Afrikafestival var ett förträffligt initiativ. En risk därvid är förstås att ivriga åskådare börjar ropa: Ro hit med mer. Undertecknad försöker behärska sig, men det kan inte hjälpas att det anarkistiska valspråket gör sig påmint: Allt genast!

Peter Bohlin
25 april 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil