Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eun-Ji Ha som Belle och framför henne Silvia Kononen som Lilla Odjuret i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Eun-Ji Ha som Belle och framför henne Silvia Kononen som Lilla Odjuret i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Vårsäsong för ung publik och unga dansare med
Finska Nationalbaletten

HELSINGFORS: Efter höstens nypremiär på Törnrosa och fortsatt vintersäsong med succébaletten Snödrottningen har en ny sagobalett haft världspremiär. Nationalbaletten har satsat stort med sikte på barn och ny publik.

Därtill har den nybildade Ungdomsgruppen med framgång visat upp sig i Almisalen – Operans mindre scen – med eget program som visade både klassisk koreografi och modern dans.

Edita Raušerová och Michal Krčmář i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Edita Raušerová och Michal Krčmář i Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Skönheten och odjuret
En kung förtrollas till Odjur. Han är ungkarl och saknar en kvinna. Å andra sidan kan en dam med uppriktig kärlek rädda kungen från trolldomen. Före detta dansaren vid Nationalbaletten Javier Torres har inspirerats av storyn och för Nationaloperan skapat sin andra helaftonsbalett.

Hans Törnrosa hade premiär 2008 i Helsingfors och 2011 i Tjeckien, och blev en succé. Nypremiär på operan var det på hösten 2013 och den drog åter fulla salar.

Man kan tänka om baletten Skönheten och odjuret på många olika vis. Den kan betraktas som en ren saga som visar människors karaktärsdrag, men man kommer också på andra tankar – om det etiska. Skall man fortfarande uppfostra och uppmuntra flickor att tänka på ett visst sätt: att uppgiften med livet skulle vara att främst satsa på andras trivsel och lycka, framför sin egen.

I detta fall – som så ofta – offrar sig en ung kvinna med tanke på familjen och dess framtid. En annan möjlighet skulle vara att leda flickors och unga kvinnors tankar och självständiga val i livet. Skönheten i denna balett väljer att lämna hemmet och träda in i det okända slottet med ett odjur som härskare. Odjuret har krävt att få en av faderns tre döttrar till gemål. De två andra är skräckslagna och flyr fältet.

Vi tar en titt på programhäftet; det listar upp scenerna i baletten. I sin tur dansas Förtrollningen – Köpmannen och rosen – Belle (Skönheten) tar farväl – Belle träffar odjuret – Belle och odjuret blir vänner – Belles far blir sjuk – Odjurets sorg – Belle återvänder – Förtrollningen bryts. Händelseförloppet är klart.

Allt detta har vi sett förut: vi får se systrar ganska lika dem i Askungen, vi får uppleva saker som en Alice i underlandet med alla fantasifulla djurfigurer, och kanske något bekant ur En Midsommarnattsdröm. Inget ont med det, igenkännandet kan kännas trevligt för en barnpublik.

Johanna Nuutinen, Ilja Bolotov, Evaldas Bielinis och Lucie Rákosníková i Skönheten . . . Foto Mirka Kleemola

Johanna Nuutinen, Ilja Bolotov, Evaldas Bielinis och Lucie Rákosníková i Skönheten . . . Foto Mirka Kleemola

Sagan skulle inte se ut som den gör utan Erika Turunens dräkter – denna dam kan trolla fram de mest fantasifulla skepnader man tänka kan. Torres låter en hel mängd figurer träda fram, i första akten är det nästan överflöd av alla älvor, gyllene jungfrur, krigare, amoriner m.m. Och så tre skulpturer och en kinesisk vas.

En mycket viktig person är Lilla Odjuret som genast blir en publikfavorit. Dess skepnad är otrolig, och som roll en möjlighet för en balettelev att dansa och framför allt tolka en roll både med dans och med kroppsspråk. Lilla Odjuret blir Belles första riktiga vän och bundsförvant.

I föreställningen som jag skriver om gjordes rollen trovärt av Oskari Karo men jag kan inte heller glömma hur långt Silvia Kononen, nyss fyllda 13, vid en repetition redan hunnit utveckla sin Lilla Odjuret och dess karaktär. Genomtänkt, varmt, engagerat till sista ögonblicket.

I titelrollerna som Belle och Kungen Alexander dansade Edita Rauserová och Michal Krčmář. De är tekniskt säkra och kompetenta och kan briljera med var sina färdigheter. Deras partnerskap är också fint att se, när det gäller dansen. Känslomässigt verkar de någon gång vara lite distanserade i de gemensamma duetterna.

En ballerina beundras dock av åskådarna: vid en frågestund på hösten efter Editas framträdande i Törnrosa sågs en flicka i festklänning ta sig fram till den prinsessklädda dansaren och lyfta upp armarna. Edita förstår budskapet, stiger upp från sin stol och lyfter henne i famn. Den samlade publiken tittar på – detta är Törnrosas liv efter föreställningen.

Då dansaren kommer fram till foajén efter föreställningen för att möta sin publik är verkligheten också på annat sätt synbar, fötterna är redan stoppade i stora lurviga tofflor för att värma upp fötterna och skydda de svidande tårna.   

Andrea Laššáková & Thibault Monnier i Paquita. Foto Sakari Viika

Andrea Laššáková & Thibault Monnier i Paquita. Foto Sakari Viika

Många trevliga scener finns det i Skönheten och odjuret, fantasifigurer avlöser varandra i fröjdefulla danser i den första akten. Drama blir det när människor möts, mellan Belle och Kungen samt de andra. Fadersfiguren har en central roll, denna gång spelad av Stanislav Belyaevskij, liksom de två systrarna Colette och Fanny (Anna Sariola och Lucie Rákosniková). Faderns öde är viktigt för Belle, hon älskar sin pappa.

I början av andra akten kunde man uppskatta Drömbilder med 22 dansare – detta nummer utgjorde den stora ”vita scenen” i baletten med njutbar dans. En ädelsten i sammanhanget.

Balettutbudet på Nationaloperan har på sistone riktat sig till barn och ny publik i större utsträckning än vanligt: på hösten sågs en kortversion av den traditionella Törnrosa med nya inslag och ett minskat antal féer, sedan fortsatte man med en mängd slutsålda föreställningar av Snödrottningen och till sist med världspremiären på Skönheten och odjuret.

Inget ont med denna politik ifall trogna balettvänner också får sina önskningar uppfyllda. Under året har dessa inte beaktats så väl och detta har förorsakat en del diskussion bland åskådarna.

Det gäller att visa även klassiker och andra tungviktare med jämna mellanrum då Operan är balettens huvudscen i landet – publikuppfostrare och framstående aktör i mångt och mycket.

Man kommer att tänka på hur fint vår södra granne i Tallinn klarar sin programpolitik: man kör jämt med klassiker vid sidan om nya abstrakta baletter. Svansjön återkommer årligen och därtill dansas annat – förra året och som bäst Bajadären.

Suvi Honkanen och Hasan Topcuoglu i Sur Le Fil. Foto Mirka Kleemola

Suvi Honkanen och Hasan Topcuoglu i Sur Le Fil. Foto Mirka Kleemola

Ungdomsgruppen och dess egen afton
Mycket positivt är att Operan kunnat grunda en grupp för unga dansare. För gångna säsongen sökte sig 1.200 dansare till den och 10 lyckliga togs in.

Finansieringen kommer från Jane och Aatos Erkkos fond och fortsatt verksamhet blir det under säsongen 2014-15, denna gång med 11 dansare varav 6 redan varit med detta år. Dansarna medverkar i Operans produktioner samt visar sig på egna aftnar.

Vilma Hyrkäs, Suvi Honkanen, Andrea Laššáková, Hanako Matsune, Susmita Meyer-Rochow, Thibault Monnier, Pauliina Pakarinen och Hasan Topcuoglu medverkade i den första aftonen med nio nummer, både klassiska och moderna. Premiären var den 8 maj i Almisalen – gruppens första och en mycket lyckad sådan.

Dansarna hade fått förstärkning av några äldre kollegor från Nationalbaletten – Antti Keinänen, Iga Krata, Timoteo Mock, Florian Modan, Annika Nieminen, Jevgenija Pleskova, Emrecan Tanis, Teemu Tainio och Frans Valkama ställde upp som dansare.

Teemu Tainio var även en rolig och saklig konferencier. Som repetitörer utöver ansvariga balettmästaren Tuuli Tuominen-Sandell hade dansarna Petia Ilieva, Jouka Valkama och Nicholas Ziegler ställt upp.

En vit scen ur klassikern Paquita introducerade gruppen för oss, damerna iklädda tutus och tåspetskor, de två herrarna i solistuppgifter som prinsar. Långe Thibault Monnier var en fin partner till sin ballerina Andrea Laššáková. Båda dansarna är på väg rakt uppåt i karriären. Hasan Topcuoglu märktes i elastiska hopp och med stark närvaro.

Thibault Monnier i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Thibault Monnier i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Det krävande numret Grand Pas Classique – adagio och coda – dansades därefter av Jevgenija Plešková och Florian Modan – de dansare som redan uppträtt kunde andas ut och byta kläder under tiden, för att fortsätta med Sur Le Fil (På tråden) – en modern skapelse av gruppens Thibault Monnier.

Även andra dansare – både från Nationalbaletten och ungdomsgruppen – verkade som koreografer i vissa nummer. Jouka Valkamas och Emrecan Tanis Päivä 351 (Dag 351) respektive Corridors är kompakta verk och passar sina dansare. I det förstnämnda sågs Annika Nieminen och Frans Valkama i deras succénummer till fartfylld tekno, känt från tidigare sammanhang, i sistnämnda Pauliina Pakarinen ur ungdomsgruppen.

Pas de deuxet ur Törnrosa (kor: Petipa) med Iga Krata och Timoteo Mock dansades med precision, en modern A Brief Case (En kort historia) (kor: Anna Sariola och Eemu Äikiö) med hela ungdomsgruppen och Mad Hope (Galna förhoppningar), också modern, dansades av dess koreograf Vilma Hyrkäs. Verken var passande placerade under kvällen, så att helheten blev levande och sammanhållen.

Ungdomsgruppen i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Ungdomsgruppen i På Norrbotten. Foto Sakari Viika

Ungdomsgruppens dansare avslutade sin kväll med ett stycke ur Mats Eks På Norrbotten. Trevligt att se hur väl dansarna hade fångat de olika rollkaraktärerna vilka man kunde trivas med, såväl de nordiska dansarna med infödd inblick i bondekulturen på dessa breddgrader som dansare med rötter längre bortifrån. Veli-Pekka Peltokallio och Pompea Santoro som gästande repetitörer hade gjort ett fint jobb.

En av dansarna i gruppen, Hanako Matsune, visar förutom färdigheter i dansen, redan en speciell mognad och tolkningsförmåga. Hon är också äldst, får jag höra vid samtal med balettchefen Kenneth Greve.

Därtill strålar vissa dansare lite mer i sina uppgifter, drar blicken till sig. Susmita Meyer-Rochow med sin mjukt kvinnliga närvaro, Hasan Topcuoglu med sann glädje och fin kontakt med publiken. Suvi Honkanen – som vann första pris för seniorer i Falun 2011 – strålar på scenen.

Anita Jokela
11 maj 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil